Jump to content

41 vs 44 mag


Hans Torslett

Recommended Posts

Til jerndyr jakt hadde jeg så klart gått for en 41 i stede for 44 med mye rekyl og ei kule som går jamt med busketoppa et 1000dels sek for så å dette ned og treffe målet på 200m. Gøy ja men vil tro du kommer til og bli mer fornøyd med 41magen og ikke minst skyte ett par påeng bedere også det er i allefall min mening.

Har forresten en 44 Ruger 10,5" i skapet når jeg tenker etter

Link to comment
Share on other sites

Om pris ikke er vesentlig, hadde jeg gått for en FA mod 83 i 41 mag. Noe mer velte effekt på bukk, enn 357 og mindre rekyl, enn 44. Sammenligner da med ander FAer. Om valget var Ruger, hadde jeg svært gjerne villet hatt en 7,5" Bisley, selv om det grepet gjør rekylen med ruger mmer håndterbar, vil litt svakere rekyl være gunstig over en 40 (+5 prøve) skudds match. Fra S&W, hadde valget utvilsomt vært en 629 CL 83/8", de kommer ikke i slik lengde i 41 mag. Om det er snakk om noe eldre S&W revolvere, kunne jeg nok tenkt meg en mod 57 med 83/8" løp, men jeg er overbevist at nye 629 har bedre presisjon, samt er enkle å skifte til bra sikter uten bistand av børsemaker. DW, forsøker å få bra presisjon fra min mod 41, men min mod 44 har alt levert bra.

Ruger NM Blackhawk/Super Blackhawk, sistnevnte p.g.a. litt lenger siktelinje. En sliter med skytestilling og sikkerhet med løpslengder under ca. 8". Ingen vits å bli disket p.g.a. brudd på regelverket, som skyldes at man ikke krampaktig har husket å skyve løpet langt nok fram til å klare 45 graders kravet. Har også sett en god del tilfeller av skudd i beskyttelses matta, litt lenger bak, kunne et slikt skudd gått i beinet. Egensikkerhet er en svært god grunn til å argumentere for at man trenger en langløpet magnum revolver til metallsilhuett. Saksbehandler kan jo påta seg skylden om det går galt :?:

Link to comment
Share on other sites

Det relevante spørsmålet til C patron er: HVa skal du ha i bytte mot det du har i ruger og 41 mag...

Til Trådstarter er vel svaret enkelt. gå for .41 om di lader selv, vil ha noe litt sært og liker å leke med slikt. .44 mag er nok et sikkerstikk, men er det altid det som er mest morro?

 

(dog... litt avhengig av våpen og løpslengde, så er jo .44 special en hyggelig patron å leke med også...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fàn av 41 magnum og i fjor fikk jeg tak i en M57 fra 80`tallet. 6" løp og blir derfor brukt i mag2. Ser winge har 83/8 løp som jeg går og vurderer byttet i, men det er jo litt dumt å endre så mye på den fine 57`n og da...

Ellers har jeg et 14" tc løp som jeg velter noen ståldyr her utpå holmene. Fint kaliber for den som støper og lader alt selv.

For revolver grov har jeg en DW i 44. Skulle helst hatt den i 41...

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det blir å gå for 41 med tida. Søylen hadde ikke Blackhawk inne på lager, så den måtte bestilles. Men får se om det kan dukke opp noe brukt først. Hva 44 angår så er det håp om et løp til TC en i det kalibret. Det var visst et til overs lenger inne på holmen her :). Får høre hva sherrifen sier først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg har stor trua på en SA hunter i .41 mag til MS... Ikke fullt en FA, men burde være brukendes. Men enn så lenge er det ikke den letteste modellen åfå tak i. Ruger har også vanlig blachawker i katalogen nå, men med 6'5" som lengste løp. Og det blir litt stutt til MS.

Link to comment
Share on other sites

I og med at det har sluttet å vokse tenner på høner, beholder jeg nok de få jeg har :D Redhawken er en av de mest presise revolverne jeg har 210 XTP og H110 til 1500 fps og 1" på 50 meter! Hunteren skyter bare 30 mm med beste 300 grs kule på samme avstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte ikek hva den gjør eller hvor fin de er eller bra til å skyte... Men hva jeg må gjøre for å få lagt labben på den 8) (ta den med til NM foresten)

Men, nå duster vi til tråden til hr Torslett og det er ikke snilt.

bekalger. :oops:

Link to comment
Share on other sites

hrm... jeg syns 30 herett skal selge den til meg billig, den har jo for kort løp, men det er umoralsk å sette i nytt. (La heller evert få tak i det løpet om det er i .410 (eller hva det nå en er) og bygge et eller annet rund det. SÅ kan jeg lure C.patron tilå bytte den redhawken han har i mot den fine smithen.

 

Det var en god plan 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Borchardt lager en 5 hull sylinder til SA rugere, Brownells selger disse, men han som satte prisen må jeg prate litt med. uansett. Disse er .375'. i kamrene klare for å kamres.

 

Oppskriften blir da.

 

Man tager den ruger man haver, setter i en slik og bytter litt deler.

Klasker til med en 10.5 " løp med Wichita sikter.

 

Og vips

 

Noen som forresten har prøvd å sveise på skikkelig baksiktefeste på en Vaquero av gamle typen ?

Link to comment
Share on other sites

Minner meg om den gangen jeg hadde et sabla godt jaktvåpen - men det var en dobbel Heym m/hake og Zeiss.

 

Måtte se på værkartet - før den ble aktuell :roll:

 

Så hvis det er slik du føler for den: Selg den!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(angrer som f.. på at jeg solgte :? )

Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til 41 vs 44-

Jeg har våpen i begge, men med 2 like våpen i hvert kaliber, ville jeg valgt .41 magnum.

Svaret er nok basert mest på "følelser" for en outsider som 41 er.

Tilgangen på våpen, ammo og ladekomponenter er desidert størst til 44 mag. Ladedata er det også i overflod. Og for MS er det nok kraft til å legge ned de fleste bukkene, selv ved lave treff.

Men, 41 mag kan også leveres fra de fleste produsenter, ammo er tilgjengelig selv om den er mest egnet for ivrige hjemmeladere. Kraft nok til å velte bukker har den også. Har kuletenger fra 210gr-280gr. Det eneste jeg mangler er WC tang for å lade fine feltladninger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Borchardt lager en 5 hull sylinder til SA rugere, Brownells selger disse, men han som satte prisen må jeg prate litt med. uansett. Disse er .375'. i kamrene klare for å kamres.

 

Oppskriften blir da.

 

Man tager den ruger man haver, setter i en slik og bytter litt deler.

Klasker til med en 10.5 " løp med Wichita sikter.

 

Og vips

 

Noen som forresten har prøvd å sveise på skikkelig baksiktefeste på en Vaquero av gamle typen ?

 

Du glemte: tilpasse cylinderen, justere mekanismen, linje-bore kammerene med ramma, osv. osv. Å sette inn en slik cylinder er IKKE en enkel operasjon, hvis du leser kuhhausens manual ser du at dette er LANGT over det vi gjennomsnittilige hobbysmeder driver med, om det skal bli bra.

Jeg mistenker at ramma må åpnes litt også, om jeg husker rett fra den tiden jeg funderte på slik ombygning av rugeren min.

Ryktene skal ha det til at Vågsland i Drangedal har gjort slik ombygning, men det kan hende det bare er rykter.

Link to comment
Share on other sites

Skal gi et lite tips. Du trenger ikke "linje borre" da de eksisterende hullene er rette. Hovedfunksjonen ved linjeborring er å tilpasse kammeråpning i forhold til hvor sylindern låser.

Er derimot løpsinnfestningen skjev i forhold til ramma så kamrene må bores eksentrisk må du linje borre, og det et jeg eing i at er så vrient i praksis at det er lettere å kjøpe ny. (mao hvis du ikke kan bruke ex hull i tønns til styring)

 

Ramme tilpasningene tror jeg likeså godt kan gjøres på tønnas eksteriør. Timing for kun låsing og hanefall isolert sett blir uansett lik, og det du sitter igjen med da er å koke sammen et opplegg for å få ned rotasjonslengden på tønna gitt den avtrekksgeometrien du har.

 

Slik blir det i mitt hode.

Link to comment
Share on other sites

0863.jpg

Skulle nok klart å gjøre plass i skapet til en slik...

Men det er jo en distributur exclusive (I .41 mag) så jeg er ikke siker på søylen får inn slikt.

Men om de sier de kan bestille... bestill to da :D

 

 

Vi får nok bare drømme om en sånn en Hassel. Snakket med Søylen i dag, og fikk vite at den vart produsert kun til en forhandler i statene. Men dem kunne bestille Blackhawken med en leveringstid på en par måneder, og til en pris rett under 6000.- En Super Blackhawk med 10" pipe som dem hadde på lager skulle dem ha 7500.- for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...