Jump to content

Lage turret på en normal kikkert? Jeg prøver.


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Legger ut prosessen bit-for-bit etterhvert som det blir framdrift - har du gjort noe lignende så fyll på!

Er det noen som synes det er litt knotete å justere en normal kikkert under feltskyting, jakt, langhold og annet som krever rask og presis skruing :?:

Jeg har gått lei av "coinslots" (sånn fordypning du raserer tommelneglen i) og "komfyrbrytere" (som er så små at frosne fingre ikke får godt tak).

Ser store fordeler med såkalte turrets eller tårn som skrues i sin helhet, og hvor merkingen er god, lett synlig og tilpasset.

Men slike kikkerter er ofte litt dyre, store og ikke alltid praktisk til alle jaktformer.

Feltskytingen blir bedre av å klikke seg inn i skivene istede for å forlegge treffpunkt, og langholdsviruset murrer i kroppen.

Her kreves handling! Hva med en mellomløsning? Et hjemmelaget tårn?

Jeg kjøpte nylig en brukt Simmons 6,5-20x56 som nå står på en Mauser i 6,5x55, så både kaliber og kikkert har langholdspotensial.

14wklf.jpg

Tupperwaremausern

 

1qpkyw.jpg

Kikkerten sakset fra Midway sine sider.

 

Når både skytter, børse, kikkert, ammo, vær og flaks spiller på samme lag (altså en irregulær situasjon :lol: ) kan resultatet bli hyggelig :wink:

 

Denne kikkerten er utstyrt med komfyrbrytere som heldigvis ikke er av de minste.

ejzybb.jpg

 

Hva egner seg til tårn? Tenkte først å ta avstøpning av hele toppen, og så lage tårn fra børjan.

Men så fikk jeg øye på ungene som løp rundt med noe godterigreier som heter "Lotsa licks - candy roller".

23a8ns.jpg

Sjekk den! (Ja - Har plassert godsakene på en irregulær skive) :lol:

"Nei pappa skal ikke ta godteriet! Jeg skal bare se litt på korka"

2yxozcy.jpg

Passa som fot i ost! Bare litt høy ennå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

*** La meg først advare mot amatørscener! ***

Jeg har ikke greie på hva jeg driver med så forvent feil og mangler, sågar havari!

Målet er å finne en farbar veg som jeg og andre kan gå - UTEN å risikere å ødelegge kikkerten!

Jeg vil derfor gjerne ha innspill og råd av alle slag!

 

Starter med å plukke av og ta avstøpning av komfyrbryteren.

5of8rp.jpg - 313kcq9.jpg

2djv5ao.jpg - 35hirt3.jpg

Hylsefett som slippmiddel og modelleire til avstøpning. Ser jo bra ut så langt.

Setter avstøpningsleira i fryseren for å unngå deformering.

 

Vil ha mulighet til montere og demontere tårnet. Helst med en enkelt skrue.

Mest fordi tårnet nok ikke blir 100% vanntett, samt at jeg under det meste av jakt ikke vil benytte meg av det.

 

Hull for festeskrue bores i komfyrbryter og tårn.

33y18ue.jpg - 2vsm6hw.jpg

 

Tårnets høyde. Her blir det etter gjetting/prøve og feilemetoden.

6xz49c.jpg - 2uglycm.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snurr igang dreiebenken du LongRange! Husk å ta mange bilder, og du er herved forpliktet til å poste prosessen! 8)

Ser en kjempefordel med dreiing og utviklingskontroll av delene. Man kan jo få det vanntett og skikkelig tilpasset!

Hvis nedre ring (som sitter mot tuben) overlapper tårn kan man frese spor til en O-ring, og så kan man ha høydemerker for rundetelling.

(den som bare hadde hatt en dreiebenk og litt kunnskap... :oops: ) Min derimot blir av det enklere slaget :P

 

Raudnakke: Ja her skal du få følge gammelkikkerten din videre :D

Link to comment
Share on other sites

"To skritt frem og fire tilbake" synger Åge Aleksandersen. Her kommer første feilskjær.

 

Tenkte å bruke "Kjemisk metall", en tokomponentsmørtel til å lage positiv ut av forma.

2h3n913.jpg

 

Men massen blir for tyktflytende og seig til å fylle alle krinker i den lille avstøpningen.

2j46jqr.jpg - 2r6k4g1.jpg

Ikke helt ubrukelig, og positiven kan jo justeres, men ikke ideelt.

2u70gnm.jpg - fkwl7l.jpg

 

Får bruke arbeidsdagen på å tenke på hva jeg skal benytte mellom positiv og tårn.

Epoxy? Limpistol-lim? Tips? :wink:

 

Det var så langt jeg kom i går kveld! Får se om jeg får gjort noe mer til kvelds.

Link to comment
Share on other sites

Problemer er til for å løses, hva med å fylle hele lokket med epoxy for å så tilpasse den etterpå?

Kan egentlig ikke se at du trenger den knotten, det vil helt sikkert holde om du bare skruer fast tårnet.

 

Tok en liten økt og fikk ferdig en prototype i pom, forsøkskaninen er en gammel Bushy Trophy som har tjent godt i alle år.

DSC_0155.jpgDSC_0156.jpg

 

Ble desverre ikke så mye bilder av selve maskineringen, kom på det når jeg var ferdig :oops:

IMAGE_324.jpgDSC_0157.jpg

 

Tenkte først at jeg skulle legge inn en o-ring som tetter turreten mot huset, men utv dia ville blitt altfor stor.

Lager heller tight pasning mot det glatte partiet over gjengene, tårnet går en tre-fire mm nedom kanten.

DSC_0158.jpgDSC_0160.jpg

 

Dette var morro, det neste blir å lage noen i alu :D

Link to comment
Share on other sites

Longrange, jeg tror (les:vet av erfaring) at du vil få mer glede av en 'feitere' turret med plass for en o-ring.

Grunnen? Kapilær effekten vil dra inn fukt opp i tårnet ditt.

Går selvsagt helt greit dersom man ikke skal ha ut kikkerten i regn eller tåke.

Bare en liten tanke fra meg mht fukt og o-ring vs ingen o-ring.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg er forsåvidt enig, men siden jeg alltid pleier å pusse etter våpenbruk

så er det fort gjort å ta av tårnet og tørke litt, klaringen er nesten null og det vil ikke komme inn mye fukt.

 

Klart, om jeg må legge på en millimeter eller to på dia'en så gjør det ingen ting,

jeg prøver meg frem, har tid til slikt en stund fremover vettu! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir stadig imponert over kunnskap og dyktighet her på forumet, og det gjelder i denne tråden også. Selv har jeg knapt nok tatt i en dreibenk, men ofte på hva jeg kunne ha fått til om jeg hadde hatt en.

Når jeg ser denne turreten du har laget, ser jeg for meg to designmuligheter. Enten å lage en gjenge øverst som du kan skru toppa til kikkerten på, eller laget toppen med samme design/kon som toppa har. Da ville det hele sett enda mere "kjøpt" ut. I tillegg frest ned midten av toppen, slik at fabrikkmerket kunne ha vært flyttet over.

Som sagt bare en liten tanke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Spleinen" har et toppmål på 12.75mm, dreiet tårnet innvrndig til 12.65 og kneip det nedpå med ei lita jekketvinge,

tok det av igjen og fjerna de små gradene som ble igjen etter "sporstikkinga".

 

Paranoiaen kommer krypende og tar meg, jeg får lage en med o-ring...

Takk for tips Fattern, merkingen må helt klart over :)

Link to comment
Share on other sites

Tjohei her hadde det skjedd ting siden jeg dro på jobb!

Vakkert LangAvstand, vakkert. Du får det jo til å se så enkelt ut, så jeg blir en anelse svartsjuk! :x

Jeg ville som jeg skrev tidligere også lagt inn O-ring om jeg hadde fått det til :wink:

Men har du nok å skru ned på LongRange? Så ut som om tårnet lå veldig tett nedtil gjengene... (Men det er kanskje ikke alle kikkerter hvor tannhjulet senkes og heves ved skruing..?).

Tror jeg må finne noen som har dreiebenk i nærheten, for plastikk fantastikk er mer som en quickfix... Men jeg skal fullføre mitt lille prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Æss, litt lakk så viser det ikke at det er plast ;)

 

Kikkerten er shimsa slik at når jeg er innskutt på 100 meter så har jeg ca 20 knepp ned til den bunner og ja, justeringsskruen går opp og ned.

Har grubla litt mer og skal lage tårnet slik at det går utenpå gjengene, ca samme dia som det orginale lokket utvendig og med o-ring innvendig.

Når det er justert helt ned skal tårnet tette mot den orginale pakningen og siden jeg skal merke med avstander på tårnet så kan jeg gjøre det hver gang

jeg er ferdig å bruke børsa, da vil det være det tettere enn orginalt.

 

 

Du må for all del gjøre ferdig prosjektet ditt nordlandsdrevern!! (får litt dårlig samvittighet for å kuppa tråden din her) :oops:

Link to comment
Share on other sites

I arbeidstegningen som var inne i mitt hode så det ut som dette her:

Først en toppløs grov cap som er gjenget som det orginale toppdekslet.

I denne dreies et spor for O-ring. Utenpå denne O-ringen og cap'en vil tårnets skjørt kunne skrues fritt rundt og opp og ned når skjørtet er innsmurt med fett/silikon på innsiden, og samtidig være tight nok til å være vanntett uansett stilling.

2dwhqfm.jpg

Dette sikrer mye å gå på opp og ned. I tillegg kan man legge inn horisontale linjer som viser hvilken runde man er på i tillegg til den vertikale nullstillingslinjen.

Utsikten blir da seende slik ut (med litt overdrevne tårndimensjoner på tegningen) :

19w6xk.jpg

 

Har veldig lyst til å spørre hva du vil ha for en slik jobb LongRange! smisk smisk :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Imponerende arbeid :D

En ting jeg ville gjort hvis jeg hadde mulighet for å lage nytt tårn var å øke omkretsen på dette. Noe ala usoptics. Da vil du jo få mange flere klikk per omdreining og det vil være mye lettere å ha kontroll på hvilken runde man er på.

Link to comment
Share on other sites

For inspirasjon til stort/feit tårn så er kanskje Razor HD noe å se på:

Dere er jo allerede godt på vei til å lage noe skikkelig flott :)

 

For å virkelig ta den helt ut, merke med selvlysende maling for (forhåpentligvis) lettere lesing ved skumring og fiberpinne på toppen :P

Blir helt sikkert håpløs jalla, men hva gjør man ikke for å glede de andre på standplass :D

 

...og nå sitter jeg plutselig her med min egen bushnell og lurer på...hm...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja jeg fryktet at dette kunne bli smittsomt dersom det fantes en grei måte å jazze opp enkle kikkerter på :mrgreen:

Takket være LongRange sitter jeg nå bare å ønsker meg en vanntett permanent løsning som ikke inneholder plast og juggel...

Takk skarru f**nmeg ha :lol::lol::lol:

Arbeidsmoralen på det godteritårnet har nådd et midlertidig lavmål :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Spleinen" har et toppmål på 12.75mm, dreiet tårnet innvrndig til 12.65 og kneip det nedpå med ei lita jekketvinge,

tok det av igjen og fjerna de små gradene som ble igjen etter "sporstikkinga".

 

"spleinen" er messingknappen i kikkerten med små hakk? Så du tok ut den og klemte de sammen? Ville vært litt redd for at messingen skulle gå til hlvt... Sitter med tanker om å gjøre det samme med en Zeiss, og da har jeg ikke lyst å sitte igjen med en deformert sak etterpå :roll:

 

 

forresten veldig innponerende arbeid

Link to comment
Share on other sites

Da vil du jo få mange flere klikk per omdreining og det vil være mye lettere å ha kontroll på hvilken runde man er på.

Helt feil. Dersom man originalt har feks 100 klikk på en runde, så har man akkurat like mange klikk selv om man setter på et ratt med 1m i diameter. Men du får større avstand på turret'n og dermed plass til å skrive på. Og du får større bevegelse for hvert klikk, altså er det lettere å klikke nøyaktig enn med et lite tårn.

Link to comment
Share on other sites

Beklager nordlandsdrevern, var ikke meningen å ta fra deg arbeidsmoralen :oops:

Kan du tilgi meg om jeg legger inn noen flere bilder av den siste modellen jeg lager? :mrgreen:

 

@sirhitalot, tok ikke ut justeringsskruen men prøvde meg frem med hvilken pasning som var grei ift å presse sammen delene,

tårnet tvinga jeg forsiktig nedpå med ei jekketvinge og det går helt fint så lenge du har rett forhold mellom hun/han.

For å tilpasse et slikt tårn til en Zeiss eller hvilken som helst annen kikkert så er det beste å ha kikkerten i hende så du får tilpasse inngrepet.

 

@neon77, som Glenn sier vil du ikke få flere knepp, men lenger avstand mellom strekene/merkingen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer LongRange! 8) Jeg bare smører litt tjukt på.

Det er faktisk bare inspirerende å se hva som kan produseres, så du plikter å laste opp bilder av "Turret versjon 1.3"! :mrgreen:

Jeg fortsetter med mitt, det har bare vært lite tid til overs de siste dagene. Ser på godteritårnmakeriet som proof of consept, og vil etterpå prøve å få laget noe i nærheten av tegningene jeg postet litt tidligere i alu.

Link to comment
Share on other sites

Jag lagde meg tårn til salongen. Hadde et par liggende så jeg manglet bare noe å feste de i.

 

Hadde komfyrbryter orginalt. Denne ble skrudd av og "gradskiva" ble fjærnet.

Så dreide jeg bunnen av ei .308 hylse og skrudde den på i stedet for komfyrbryteren.

Ei .223 hylse ble kappet til rett lengde og limt oppi den første.

01.JPG

 

05.JPG

Så var det bare å montere tårnet med settskruene.

 

03.JPG

Funker helt flott.

Link to comment
Share on other sites

Ny permanent løsning med o-ring. Til høyre er kikkerten helt nedjustert og tetter i tillegg mot den orginale pakingen.

DSC_0156-1.jpgDSC_0159.jpg

 

Her er kikkerten justert helt opp. Sporet på midten skal merkes med avstander for 60gr Berger.

DSC_0160-1.jpg

 

"Snipers view", under selve sporet er det plass for å merke avstander for de lengste holdene.

DSC_0162-1.jpgDSC_0163.jpg

 

pnt.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ SuperZ: hehe den der var mer på mitt nivå :mrgreen: men du har jo et fryktelig profft tårnelement! Er det stødig? Er det gjengetape du har maskert med, og er det pga støtte eller vanntetthet?

 

@Longrange: Dette blir bare proffere og proffere! Snedig løsning med å skru ned til vanntett forsegling. Ble til slutt litt betenkt når jeg så siste bilde... :shock: ROSA? :roll::lol:

 

@D.T: Tipper jeg har en ferdig i morgen. Kanskje ikke ferdig med lakk og merking, men forhåpentligvis funksjonabel og presentabel.

PS! Klarer jeg, klarer alle! Dessuten har jeg et luretriks på gang som vil gjøre dette til en en-times-fix for mange kikkerter. Den er så enkel at jeg ler og rister på hodet - hvorfor tenkte jeg ikke på det med en gang... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klare for kvarterstårnet? :wink:

Jepp det tar maks et kvarter å lage et ratt av enkleste sort (når man tar bilder samtidig).

Så kommer eventuell lakkering og merking i tillegg...

 

Man tager:

Boremaskin, skrujern til demontering, saks eller kniv +

11gq8fn.jpg

 

Operasjonens hovedperson

zjzb0w.jpg

En filmboks! :mrgreen: Vanskelig å finne i vår digitale verden, og jeg hadde bare en blank en.

...bunnen har riktig fordypning for å få litt å skru ned på.

f2u9g1.jpg - n1dwjl.jpg

n4xq21.jpg - 1j50eg.jpg

Legg ei lita kule kitt på filmboksen, så holder komfyrbryteren seg i ro mens du merker (eller borer direkte).

ouwep2.jpg - 345ov80.jpg

Klipp til (om du har ei bedre saks enn meg).

2dj2fyx.jpg - 11ufalg.jpg

Merk tårnhøyde og kli... ehhh skjær etter streken som best du kan (min ble like rett som løypeprofilen i Tour d'France).

Fæææææærdi!

s5iw0l.jpg

Filmboksen jeg brukte her er en smule myk i plasten, og om man bruker en hardere svart filmboks slipper man lakkering om man ønsker svart finish.

Dette blir ikke stående på børsa, men det funker som en hurtigfix på godværsdager for de som ønsker enkel skruing. Det passer også på mange Bushykikkerter.

 

En liten snutt til slutt: Skru opp, skru ned

 

Lagde ny form til godteritårnet også, så blir innsiden godt tilpasset. Tuppen som stikker opp bedret støpingen og fungerer som skruekanal.

209rh1i.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja LongRange, akkurat etter min smak :wink:

Har faktisk en skisse her på skrivebordsunderlaget, som jeg tenkte å sende deg, den er nesten identisk, men kom aldri så langt, :oops:

Eller flott og se alle de gode ideene som kommer fram her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

@ SuperZ: hehe den der var mer på mitt nivå :mrgreen: men du har jo et fryktelig profft tårnelement! Er det stødig? Er det gjengetape du har maskert med, og er det pga støtte eller vanntetthet?

Ja det føles faktisk helt OK og det er ikke noe slark i systemet. Jeg foret ut med elektrotape ettersom tårnet hadde endel større diameter enn det orginale lokket. Den fungerer som støtte og grov tetting. Jeg har en o-ring utenpå som jeg kan rulle ned over sprekka hvis jeg skulle føle behov for det. Den tetter litt mer og låser også tårnet til en viss grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hehe, det går smått men godt! Takk for påminnelsen :oops: .

Godt fordi jeg er ferdig med innvendig tilpasning til å tre rett ned på en komfyrbryter og skru på + lakka overflata svart.

Smått fordi jeg og konemor akkurat har kjøpt oss hus og er midt inne i en hektisk periode (på 2mnd :? ?) med renovering, pakking og flytting!

Heldigvis lever jeg lengre på andres kreasjoner, fingerferdighet & suksess enn av egen :lol: . Hvis det var noen som trodde jeg presist og med faglig tyngde skulle drive gjennom prosjektet og bane veg for andre (a`la Redneckmetoden) må det snart demre... "Han dærre nordlandsdreveren er ikke blant de kjappeste"! :roll:

"Kvarterstårnet" var riktignok kjapt, men ikke den kvaliteten jeg vil ha fastmontert.

For å sluttføre CandyTurret skal jeg lage 60 streker på rekke og rad i word, gjøre pdf av den og skrive ut i %vis riktig størrelse til at strimmelen akkurat rekker rundt turreten. Deretter merke, tape og påføre gjennomsiktig coating (kartspray?)

PS! En kompis har akkurat kjøpt seg dreiebenk. Når/om han blir flink nok med fingjenger kan jeg realisere min vanntette glideløsning med justering av 0-punkt og rundetellermerker. Glede seg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...