Jump to content

skarvjakt


Recommended Posts

Jakter skarv her oppe i nord. Har ikke blitt så veldig mye av det, men det er nå litt. GÅSEJEGERN er inne på noe vesentlig, siluetter av plater malt svart, som ligner skarv.

 

Dette har jeg bare hørt erfaringer om, aldri prøvd selv. Men jeg er av den oppfatning at hvis man kamuflerer seg godt, på en plass man vet det pleier å sitte skarv, går man skjelden hjem tomhendt. Skarven har som kjent ikke så godt syn. Dette øker sjangsene dine, hvis man bruker fordelen man har.

 

Et lite tips angående behandling av kjøttet: drit i å bade det i melk eller eddik! Skjær ut filetene med en gang fuglen er skutt, ferdig med det. Da slipper man å kjenne placeboeffekten av skarv som smaker tran :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Et lite tips angående behandling av kjøttet: drit i å bade det i melk eller eddik! Skjær ut filetene med en gang fuglen er skutt, ferdig med det. Da slipper man å kjenne placeboeffekten av skarv som smaker tran :wink:

 

Bifaller dette tipset. Få av mest mulig fett og blod med en gang. Jakter en del storskarv her på sørvest-landet. Pleier å bruke .222.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammo bruker derre på skarven, er ei stund siden sist jeg jakta skarv, da brukte jeg bly nr 4, i

flukt er vel ikke skarven så hardskutt, blir mye skyting så ammoen må hvære billig, brodern jakter mye

skarv å han bruker remington nitro steel magnum hagl nr 3. Han bruker også skarvesilueter, han sier

det funker sinsykt bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammo bruker derre på skarven, er ei stund siden sist jeg jakta skarv, da brukte jeg bly nr 4, i

flukt er vel ikke skarven så hardskutt, blir mye skyting så ammoen må hvære billig, brodern jakter mye

skarv å han bruker remington nitro steel magnum hagl nr 3. Han bruker også skarvesilueter, han sier

det funker sinsykt bra. :)

 

Hvis du må bruke "mye" ammunisjon, bør du heller bruke mer tid på å skyte leirduer slik at du får litt trening. Kan ikke se at det skal gå mer enn et skudd og to på hver fugl. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, de fleste typer. Fra "svartmalt 1,5l Colaflaske" til riktig forseggjorte figuer i tre. Det jeg har hatt best erfaring med er en eller to stoore siluetter med vingene ute, gjerne 2-3 ganger så stor som en ekte skarv og 5-6 vanlige siluetter (eller colaflasker eller støvler eller en kjepp med tang på eller "hamsen" fra de skarvene vi allerede har skutt tredd på en pinne) og gjerne i kombinasjon med dugelig med ærfugl-lokkeender på vannet rett utenfor. Nå gidder jeg skjelden å jakte bare skarv, og er kanskje i overkant kresen på skuddsjansene, så de store fangstene skal jeg ikke skryte på meg, men at dette oppsettet lokker mye fugl inn på nært hold vil jeg si som sikkert. (så får det heller bare være at jeg er opptatt med å lure en mink ut av steinura eller er på andre siden av holmen å sniker innpå en måke når skarven flyr over det skjulestedet jeg egentlig skulle ha sittet på... :oops: )

 

Omtrent noe sånnt:

wkqveb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi har brukt SAGA stål ammo, kjøpt på XXL.

Det kan fort gå 100 skudd pr dag på slik jakt og da blir det håpløst med skudd til 20 kr stk.

Så noen nevnte at man trengte mer tid på lerduer ol hvis man brukte mye ammo, men sannheten, i hvertfall der vi jakter, er at vi bruker 1-2 skudd normalt og fler dersom fuglen havner i sjøen før den er død. salongrifle er derfor alltid med.

 

Vå rekord er vel 32 fugl frem til kl 11 på formiddagen. da gav vi oss. med 2 skudd pr fugl er det 64 skudd. + bommerter på ærfugl ol så snakker vi 100 skudd. det bare frem til lunsj.

Man blir jo ruinert med dagens priser!

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

[...]Vå rekord er vel 32 fugl frem til kl 11 på formiddagen. da gav vi oss. med 2 skudd pr fugl er det 64 skudd. + bommerter på ærfugl ol så snakker vi 100 skudd. det bare frem til lunsj. [...]

Da høres det ut som en god ide å være litt mer kresen på skuddsjansene. Høres ut som du skadeskyter en 20-30 fugl bare fram til lunch med den statistikken der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte igrunn akkurat som mS her..

 

og dersom ikke flere melder at de synes det er vel triggerhappy, tror jeg at jeg vil bruke det til å justere jaktmoralen min opp mot flertallet, eller er det bare med hagle det er greit å skadeskyte?

Jeg har tidligere fått pepper for å skyte på for langt hold med rifle, og det er med 1 skudd per fugl... Og ikke turt å poste bilder og kart av de lengste skuddene.

Om jeg økte maksavstanden min (maks hold for å sende skudd), til mellom 5 og 700m så ville jeg nok tredoble antall fugl i sekken, OG nærme meg Mikkels 100sk per 32 fugl... (til 5kr. stk.). Blir rene Saigon i skjærgården og :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

nå skal det sies at jeg ikke jakter alene men uansett... når det gjelder hold får vi de inn på 3 m på korteste. silender flyr fort og ofte soleklare bommer. Klart alle kan bli bedre, noe vi jobber mot hvert eneste år og jeg har jakta der i 13 år nå. Det er jo lett å kritisere når man ikke vet hvordan vi jakter..... nok om det

 

på gode dager er det fort mulig å skyte over 100 skudd og da må økonomi inn i bildet. 20 kr + for et skudd er helt uaktuelt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hvis silendene flyr så fort at det blir "soleklare bommer" så hva med å bare la de fly? Man MÅ ikke skyte på/etter alt som kommer nermere enn 40m. Det er fullt lovlig å senke hagla uten å skyte om vinkel, hastighet, avstand, sitteunderlaget, lyset eller noe annet ikke var helt 100%. Med såpass mange sjangser som dere tydlighvis har i løpet av en dag uansett skulle det være mulig holde seg til de sikreste skuddene.

 

edit: Om vi bare endrer art til elg i inlegget ditt: "Kalver løper fort og [blir] ofte soleklare bommer"... Høres det straks værre ut, men er vel ikke så nøye når det er slikt lavverdig fuglevilt og det brukes hagle.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så skyter ikke jeg på silender i flukt/flygende. Har erfart at det blir formye bom, nå prøver jeg å følge flokken mens den dykker. og når samtlige dykker samtidg er det bare å løpe ned til nærmeste punkt man kan skyte når de kommer opp, funker som f for meg!!! Men ikke på flokker på 200, hehe

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikka at dere gidder å sitte å finne feil i alles innlegg, blir for dumt,. er enig at siland er kjapp og det går an å la den

slippe forbi, det har jeg gjordt selv mange ganger. Men hvis man faktisk trener MYE i forkant av jakta så treffer man silanda uten problem i jakta og..

med tanke på skarv så har vi begynnt å praktisere at vi skyter den utelukket over holmen/skjæret vi sitter på, det resulterer i at all fugl er på 20 eller mindre meter., og når vi er 2 mann på jakt så slipper ikke skarven unna skadet i værste

fall.

og ikke minst så blir det lette å plukke opp skutt fugl :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hører at det er noen som bruker Saga'n til skarvjakt. Jeg er bruket en del av den typen i form av 3, og jeg har aldri klart å finne ut av de skuddene der :lol: Jeg sjøt 29 stk på 1,5 timer i hovedsak med leirdueskudd. Høres kanskje litt "uhumant" ut men bare de er på godt hold så er det kanonbra siden det er så mye hagl.

 

En god og billig løsning for lokking av skarv er:

- finne plasser der den passerer/"overnatter" på kveldene

- se på et bilde av en skarv, og sage ut figurer av skarven (3-5 stk.) og kjøpe en liten prøveboks med maling(40-50 kroner) og noen svarte flasker om du vil :)

- et par pakker med skudd, og huske å beregne farten.

 

Vær snill å dropp hele sjiten med eddik og melk, DET ER IKKE NØDVENDIG!! Jeg hører når jeg har med kompisser på jakt og de blir helt hysterisk over hvordan det skal gjøre det med eddiken og div..

Bare skjer ut bryststykkene og lårene så fort så mulig.

 

Skarv er utrolig god mat, bare man tilbereder den riktig :)

Link to comment
Share on other sites

Vær snill å dropp hele sjiten med eddik og melk, DET ER IKKE NØDVENDIG!! Jeg hører når jeg har med kompisser på jakt og de blir helt hysterisk over hvordan det skal gjøre det med eddiken og div..

Bare skjer ut bryststykkene og lårene så fort så mulig.

+1

Her i gården tas det også ut så fort som mulig og bitene havner et minutt i kokende vann så fettet flyter til overflaten. Veldig fint og spare til senere og absolutt inget problem med transmak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...