Jump to content

Et grunnleggende ladespørsmål


M67

Recommended Posts

Om en ser i Lapua sin lademanual så har du en del tilfeller der f.eks. n135 gir høyere makshastighet enn n140 uten at hylsa med n140 er full. (150 grs kuler i 308win) Så det tolker jeg til at det langsomste kruttet ikke nødvendigvis gir lavest trykk

Link to comment
Share on other sites

Tilfelle i Vihtavoris tabell med N135 og N140 hvor N135 gir høyere hastighet vet jeg ikke helt om jeg ville tatt for god fisk.

Har lagt merke til at tabellen fra Vihtavori opp gjennom tidene har noen logiske brist. Det kan også se ut som om kruttene har endret seg en del fra år til år, da enkelte maksladninger har endret seg mye. Er ikke sikkert at alt oppdateres samtidig. En tabell kan kansje bestå av gammle og nye data for alt det jeg vet.

Bruker man f.eks QuickLOAD på dataene til Vihtavori i dette tilfellet får man andre tall (lavere fart med N135).

 

Tilbake til spørsmålet. Hvis man bruker QuickLOAD, kan det se ut som om tregere krutt bestandig gir lavere trykk ved samme hastighet. Men kan man stole på at det er riktig?

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok stole på at et raskere krutt alltid gir høyere makstrykk.

 

Men brennhastighet er avhengig avflere forhold, temperatur og trykkforhold under forbrenning er to faktorer. Med krutt som er ganske like kan endring av forholdene føre til at de bytter om å være raskest alt etter forholdene.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er NEI. Du kan ikke være sikker på det.

 

Jeg har opplevd det en gang og det som skjedde var at når jeg gradvis økte ladningene for to ulike krutt (Norma) så var utviklingen lineær (hylseekspansjon og hastighet) på det raskeste til jeg ikke ville gå lenger. For det tregeste kruttet var utviklingen lineær fra startladninger men etter at antatte middelladninger var passert fikk jeg mye større avvik på hastighetene og stor variasjon i hylseekspansjon, jeg ga meg bare uten videre forskning. Hastighetene var lavere med det tregeste kruttet. Edit: Jo forresten, jeg begynte på nytt med magnumhetter med samme resultat.

 

Min tommelfingerregel er å begynne med middels for kaliberet krutt og hvis jeg får god presisjon med middels ladninger så er jeg veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

900SS, høres ut som et merkelig fenomen, har aldri opplevd noe lignende. Eneste jeg kan komme på som forårsaker dette er hvis du lader komprimerte ladninger, eller hvis kruttet rett og slett ikke egner seg for kaliberet. Hadde vært artig og sett ladedataene dine.

 

Angående tommelfingerregel.

Jeg pleier stortsett å ha en litt annen tilnærming for å finne ladninger. Jeg begynne på ca. middelladning basert på ladetabell og QuickLOAD akkurat som 900SS (alt under pleier sjeldent å bli bra - soting og faenskap). Jeg lager en serie med skudd hvor jeg har 0,5gr økning til maksladning. Så skytter jeg skuddene over en kronograf. Der hastighetsøkningen varierer minst bruker jeg som videre utgangspunkt for utvikling av ladningen. Poenget er at hvis jeg kan variere med +/-0.5gr på ladninge uten nevnverdig hastighetsvariasjon er det sannsynlig at jeg kommer til å få bra presisjon. Min erfaring er at det ofte pleier å være en slik sweet spot litt under maksladningen.

Link to comment
Share on other sites

Disse dataene er kun for å illustrere, lære og muligens kan noen forklare hva som skjedde. Skutt i dønn solid 30-40 Krag, 20 " løp, hylsene rommer 7 % mer enn spec for dere med Quickload.

 

Må absolutt ikke brukes i gamle US Krager o.l.!

 

Data rett fra notatene mine, hylse, ladevekt, krutt, kule, COL, tennhette, ms, fps og maksimal variasjon for utgangshastighet (er testet bare med fem skudd i latskapens tegn). De to tyngste ladningene var komprimert. Min N11 lot gir ørlitt lavere utgangshastigheter enn tilsvarende ladning med VV150.

 

Remington 46,00 N11 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 759 2490 3 ms var

Remington 47,00 N11 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 773 2536 16 ms var

Remington 48,00 N11 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 799 2621 6 ms var

Remington 48,00 N19 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 737 2418 3 ms var

Remington 49,00 N19 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 756 2480 2 ms var

Remington 50,00 N19 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 774 2539 7 ms var

Remington 50,00 N19 168TSXBT 81,00 Fed. 215 LR 761 2497 Magnumhette, 19 ms var

Remington 51,00 N19 168TSXBT 81,00 Fed. 210 LR 774 2539 19 ms var

Link to comment
Share on other sites

Resultatene viser helt normalet tall. Hastighetene blir selvfølgelig høyere med det raskeste kruttet, og du ser at du må ha 3 gr mer av det langsomme kruttet for å få samme hastighet.

Det er også normalt med variasjoner i hastighet. Dersom du skal bruke statistikk må antallet skudd, temperatur og standardavvik for hver serie oppgies.

Link to comment
Share on other sites

Det som ikke går frem av tallene er selvsagt trykket. Børsa har veldig romt kammer, og etter minst tre normale ladninger, med halspressing i mellom, viser hylsa en markert ring/kant rett over hylsehodet. Med de to hardeste N19 ladningene fikk enkelte av hylsene denne kanten etter ett skudd mens andre ikke viste antydning til ring.

Link to comment
Share on other sites

Hei K, så lenge ikke noen av ladningene er komprimerte og du holder deg til krutt fra en produsent tror jeg du er på nogenlunde sikker grunn.

Jeg vil svare ubetinget nei på spørsmålet ditt om kruttene ikke kommer fra samme produsent.

N160 er seinere enn 204 i alle ladninger jeg har prøvd. Likevell får jeg ca.30m/s mer med 204 og 140g Nosler Pat i 6,5'en min før jeg opplever de samme overdrevene trykktegn!

Disse erfaringene er ikke gjort med ladninger innenfor vanlig trykk standard. For 4-5 år siden bestemte jeg meg for å se hva som ga mest hastighet i rifla mi av N160, 204 og MRP. Det er ikke lett å annslå trykk uten noen trykktegn, så jeg bestemte meg for å lade til jeg fikk flate, og like flate hetter. Ladningene vil jeg ikke gjenngi her, men alt ved patonene var likt med unntak av kruttinnholdet. Hettene var like og grundig flate når kronografen viste 840m/s for N160, 870m/s for 204 og 880m/s for MRP.

N160 var seinere enn 204 men kunne ikke lades til samme hastighet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...