Jump to content

Schmidt&Bender 1-8x24


Truls

Recommended Posts

I siste utgave av Jakt & Fiske leste jeg at det er en ny trend blant kikkertfabrikantene som går på å produsere billigere saker. Der sto det at det er ventet et nytt sikte fra Schmidt & Bender med variabel forstørrelse i området 1-8, med rødpunkt OG trådkors - JIPPI :D

Noen som har hørt om dette siktet, som vet sånn cirka hvor mye det veier og hvor mye det kommer til å koste?

Link to comment
Share on other sites

S&B siktet ser ut som PM II serien og er et svar på March 1-10x24 og Premier 1,1-8x24. Tror også Night Force har noe lignende.

S&B drar synsfeltet veldig inn i siktet på lav forstørelse på de to jeg tittet på.

Siktene er hovedsaklig laget for statlige kunder. J&F har sikkert en leveringsdato.

Link to comment
Share on other sites

Dæsken - 655 gram.

Ingen lettvekter, nei. Ikke veldig billig heller, selv om Jakt & Fiske nevner den i en artikkel som dreier seg om billige sikter.

Det var for godt til å være sant. Dermed er jeg tilbake ved Zeiss Victory Varipoint 1,1-4x24 som veier 450 gram.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Så på den nå på Villmarksmessa.

 

Fikk jo kun testet innendørs, men mitt inntrykk var at den så veldig bra ut!

Likte FD-retiklet veldig godt i forhold til at det var skikkelig klart for bruk på dagtid, kontra Swarovski's gul-orange dot.

 

Litt mindre synsfelt, men også merkbart 8x zoom.

Optikken opplevdes som klar og fin, og jeg hadde ingen problemer med øyeplasseringen.

 

Noen som har gjort mer praktiske tester?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da jeg snakket med Jakt og Friluft på messen på Lillestrøm var de meget frustrerte over S&B ang levering og tidspunkter på nevnte kikkert. De hadde blitt lovd kikkerten i over 1,5 år, men S&B kunne fortsatt ikke oppgi leveringstidspunkt...

Noen som har hørt noe?

 

M

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen har vel vært å få til konstruksjonen, og noen underleverandører...har jeg lest. Men mot slutten av januar i år skulle den være på vei i produksjon, så jeg hadde håpet den snart var her :)

 

Leupold har en 1-8, finnes det andre alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke J&F som er importør, Ing. Rolf Aaberg er offisiell importør for S&B.

 

S&B Zenith 1-8 er foooooooorsiiiiiiiinkeeeeeeeet siden 2010, da vi bestilt denne til lager - og kunder som har bestilt.

Vi har ennå, etter snart 2 års ventetid fortsatt ikke fått noen antydning om leveringstid.

Dette er hverken J&F's eller Aaberg's skyld, jeg vet de gjør det de kan for oss, men S&B har endret kursen noe etter anbudet til U.S. Marines gikk i boks.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...