Jump to content

MuckBoot??


ahatleskog

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg et par muckboot. Jeg fryser fort i tærne med gummistøvler. Hadde et par Viking Trophy de var veldig gode å gå med men ble fort kalt når jeg satt i ro på kveldene. Så er det hvliken muckboot bør jeg kjøpe? Jeg skal på smygjakt om dagen og posterings jakt på kvellen og trenger dermed noen som varmer selv i kansje et par minus på slutten av jakta. Enten mellom høye eller høye. Jeg trenger godt grep underbeina fordi det er bratt og ulent terreng ofte glatte berg. hvis dere har tips om annet fottøy bare si i fra :mrgreen:

 

 

PS! vil helst unngå å ha sko en må knyte. Blir veldig upraktisk i tilfeller der hvor du må fort på med skoa. For eksempel i en trang jakthytte inni jervenduken. vil jo helst slippe å ha sko på inni duken og ha duken igjen i fot enden :mrgreen: På forhånd takk for tips :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har brukt muckboots hele høsten. Stort sett ble fjellskoene byttet ut i disse, selv til hjortjakt i vestlandslier.

 

:arrow: Fordeler:

Lette

Varme

Vanntette

Gode på beina

 

:arrow: Ulemper:

Tørker sent, bortimot ett døgn

Noe klamme

Lav stabilitet

 

Men jeg kan anbefale de på det varmeste. De har spart meg for et halvt par fjellsko (i slitasje på disse) og dermet "tjent inn" sin verdi to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis utgangspunktet er at du trenger fottøy til bruk i felt over flere dager, vil jeg på det sterkeste fraråde gummistøvler og membranstøvler. Få tak i noen lærstøvler uten membran. Hvis det i tillegg er fare for at det blir kaldt, ville jeg testet størrelsen med to par tykke ullsokker, og sørget for at det var romslig. Jo trangere støvler, jo mindre luft- og blodgjennomstrømning, og jo kaldere blir føttene. Muckboots vil jeg regne med har dårlig stabilitet i anklene...

 

Hvorfor uten membran? Hvis du skal være i felt over flere dager, så er sjansen stor for at det bygger seg opp fuktighet (ca 1 dl fotsvette pr døgn) i skoen. Har du membranstøvel i minusgrader, så kommer ikke dette til å trekke ut gjennom membranen, men legge seg i eller like utenpå membranen og skape en ishinne mellom læret og membranen. Ergo går du rundt med beina nedi en fryseboks. I tillegg vil en membranstøvel a l d r i tørke i felt...

 

Forslag til støvler? Crispi har en del modeller som er verdt å titte på, også Scarpa har versjoner som jeg har prøvd og er fornøyd med. Vær obs på at dette er produsenter som ikke bruker nordisk lest ved produksjon, men siden du bør (egentlig MÅ) teste støvelen på foten uansett, så finner man jo riktig størrelse. Vær forberedt på å ende opp med to størrelser større enn du vanligvis bruker.

 

Alt jeg skriver her, kan selvsagt tilbakevises ved å endre på forutsetningene, men dette er mine erfaringer. Med lenge i felt mener jeg forøvrig ikke en natt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis utgangspunktet er at du trenger fottøy til bruk i felt over flere dager, vil jeg på det sterkeste fraråde gummistøvler og membranstøvler. Få tak i noen lærstøvler uten membran. Hvis det i tillegg er fare for at det blir kaldt, ville jeg testet størrelsen med to par tykke ullsokker, og sørget for at det var romslig. Jo trangere støvler, jo mindre luft- og blodgjennomstrømning, og jo kaldere blir føttene. Muckboots vil jeg regne med har dårlig stabilitet i anklene...

 

Hvorfor uten membran? Hvis du skal være i felt over flere dager, så er sjansen stor for at det bygger seg opp fuktighet (ca 1 dl fotsvette pr døgn) i skoen. Har du membranstøvel i minusgrader, så kommer ikke dette til å trekke ut gjennom membranen, men legge seg i eller like utenpå membranen og skape en ishinne mellom læret og membranen. Ergo går du rundt med beina nedi en fryseboks. I tillegg vil en membranstøvel a l d r i tørke i felt...

Amen.

Membranstøvler er topp om du har mulighet til å tørke dem hver dag omtrent. Ellers blir det vått/fuktig før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den tynne høye med en eller anne cammo på. Har du stabile ankler og skal innomhus for å tørke på natta er de bra. Jeg går såpass mye når jeg er på jakt at skoene mine blir klamme uansett. De tykkeste blir veldig varme, kan min samboer opplyse. Hun bruker dem mest til ridning.

Link to comment
Share on other sites

Muckboot Tay Sport kan anbefales. Ekstra isolert, grovt sålemønster og tåler ned mot 40 minus. Hos felleskjøpet får du den for 1 190,-. Kjøpte slike til en onkel av fruen til jul. Han er gårdbruker og er dermed mye ute i all slags vær og temperatur. Han brukte knapt noe annet på beina i vinter.

 

Selv har jeg en type som heter Derwent. Dette er mer en arbeidsstøvel, som tåler ned mot -20. Satt stille på revepost i ca 20 minus i over to timer i vinter en gang, og det eneste stedet jeg ikke frøs var på beina. Hadde da ullsåler og to par sokker i tillegg. Begynte å kjenne det etter to timer, men holdt ut en halvtimes tid til.

 

Bruker ikke annet på jakt omtrent. Jaktstøvlene mine ble ikke brukt en eneste gang i høst faktisk.

 

En kompis har "vanlige" Muckboot Tay. Disse har han brukt på elgpost, og han sier selv at han var den eneste på laget som ikke frøs på beina. De andre hadde dyre jaktstøvler.

 

Er ellers enig i at de ikke har noe særlig støtte, så lange turer over flere dager langt til fjells er nok ikke å anbefale. Har for øvrig ikke hatt noen problemer selv etter mange timer i skogen. Blir det litt vel varmt, går det også an å brette ned skaftet. De kan bli veldig varme om det er noe særlig over fem pluss.

 

Jeg angrer i hvert fall ikke på kjøpet, annet enn at jeg godt kunne kjøpt meg et par med grovere såler, som Tay. Tror kanskje de er litt stivere enn mine og.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en type som heter Derwent. Dette er mer en arbeidsstøvel, som tåler ned mot -20. Satt stille på revepost i ca 20 minus i over to timer i vinter en gang, og det eneste stedet jeg ikke frøs var på beina. Hadde da ullsåler og to par sokker i tillegg. Begynte å kjenne det etter to timer, men holdt ut en halvtimes tid til.

Bruker ikke annet på jakt omtrent. Jaktstøvlene mine ble ikke brukt en eneste gang i høst faktisk.

En kompis har "vanlige" Muckboot Tay. Disse har han brukt på elgpost, og han sier selv at han var den eneste på laget som ikke frøs på beina. De andre hadde dyre jaktstøvler.

 

Jammen er vi forskjellige.. Har også Derwent og de brukes kun rundt huset :wink: Prøvde de på harejakt i 6-7 minus med snø på bakken og frøs som ei bikkje etter en knapp time. Faktisk det dårligste jeg har hatt på beina på jakt. Har to par LeChameau som det i det minste går an å gå i, og paret med neoprenfor er minst like varme/kalde som møkkstøvla :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er dei støvlane eg bruker og kan trygt anbefale dei . (heile familein bruker dei)

Dei kan anbefales på jakt i vestlandlier også . Meir info kan fåes på PM

Link to comment
Share on other sites

jeg har mine i camo og har brukt de 3 sesonger. Kommer til å kjøpe nye nå da disse er nesten blitt blanke under. Har gått mye med de, og de funker helt topp i kulde også, hvis man har de så store at man har plass til ett par tykke sokker i de. Vet at det står man ikke skal bruke det i bruksanvisningen, men jeg har eksperimentert litt, og kommet til at jeg trenger ikke andre vanntette sko.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mine til bruk på post,da de skulle holde i minst 20minus..vel jeg fryser ved 3minus,så bruker dem mest til å gå med,særlig skogsfugljakt da de har bra støtte i forhold til en billig gummistøvel.Skal ha et par nye til høsten og da blir det de svarte som skal være litt varmere..kjøper de høye da har jeg støvler til å jakte med når snøen begynner å bli høy!

Link to comment
Share on other sites

Finnes det Tay sport i camo farge? har sett påen del muckboot støvler. liker best avon fordi den har lite gummi og mye mykt stoff med leggen. andre typer har mye gummi med leggen. jeg vil helst ha lite gummi på leggen. liker best tay sprot under. ser ut som de har bedre grep en avon. jeg har ikke peiling på hva jeg skulle velge. en blanding hadde vert fint :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...