Jump to content

duger denne hagla til småviltjakt?


dalla

Recommended Posts

Forrige hagla mi var ei O/U Zabala Hermanos.Nå har jeg ei Beretta 686 sp og balansen i den er helt suveren i forhold til den gamle zabalaen.For ikke å snakke om tillpasning av kolbe og fortre mot metall,du skyter selvsagt ikke bedre av det,men ett våpen er jo også en prydgjenstand i mine øyne.

 

Ene ejektoren på Zabalaen sa takk for seg etter to-tre år,sikringsfløy og avtrekker var også en smule slarkete.

 

Nå er det 18 år siden jeg fikk den zabalaen,og mye kan være endret siden det.

Link to comment
Share on other sites

hva er det som gjør beretta så bra?

Stort sett det SuperHansen nevner. Ta deg en tur innom en butikk som fører både Zabala og Beretta (f.eks. XXL) og be om å få se på og svinge på begge, da skjønner du det umiddelbart. Det betyr IKKE at Zabala er noen dårlig hagle, men Beretta har en suveren balanse og førlighet i sin prisklasse, i tillegg til at de er svært godt bygget. Og vær forberedt på at du kommer til å vurdere å øke budsjettet ditt med firegangen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Zabala har vel laget hagler i en mannsalder eller to (en onkel av fruen har en fra ca 1960), og da burde de da vite hva de gjør. Prisen er fin den, og treverket så ikke ille ut, men vær obs på at alle til den prisen ikke nødvendigvis ser nøyaktig ut som den på bildet. Kjøpte en Yildiz for noen år siden sjøl. Den var fin å se på i butikken, bestilte og fikk en hvor treverket så ut som plast... Fram med kniven og skrape lakk! Den gikk fra å være skitstygg til bare å være stygg...

 

Tror jeg ville gått for Zabala fremfor billig tyrker. Spanske hagler er vel litt mer anerkjent enn tyrkere.

 

Om ikke lenge nå så får du tips om Baikal og... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke vært redd for å kjøpe denne om jeg hadde dårlig med penger!(og det har jeg bestandig..)mye for pengene,og bedre enn flere Tyrkere.Den holder nok ikke like mange skudd som en Beretta,men som ren jakthagle holder den i massevis!Og så mye penere en Russerne da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd til deg er å ta en titt på http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21308783

 

Miroku er et merke med lange og annerkjent hagleproduksjon. Den blir produsert på samme fabrik som Browning som på 80-90 tallet var d alle ville ha. Berretta er jo d nye nå, men sjønner egentlig ikke hvorfor. Den leveres me bare 2 år garanti, mot 10 år på Brownin :D Ta gjerne en titt på http://www.nordskog.com/index.cfm?id=188659

 

Men den halgen som du viste duger sikkert til et par sessonger. Hvis du derimot er innterestert i å kjøpe en go førsteganshagle som vare livet ut er Browning og Miroku merkene og velge.

 

Det er akkurat likt som bilmerker. Fiat for eksempel blir produsert av Fabbrica Italiana Automobili Torino. Som er meget kjent innenfor bilmiljøet ;)

 

Det er bedre å kjøpe brukt og bra, en nytt "billig" og brukbart :)

Link to comment
Share on other sites

flere her skriver at den holder i et par sessonger.

Nå er det ikke min mening å henge ut noen enkeltpersoner her, men slike uttalelser kan du avvise som tullprat, evt. se på som en uheldig spissformulering. Det kan hende en Zabala-hagle til 5.000,- bryter sammen etter et par sesongers bruk til konkurranseskyting på toppnivå, men ved normal jaktbruk og fornuftig behandling kommer den til å vare leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge.

Lykke til med haglekjøp ! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...