Jump to content

mårhund i levanger?


CatLikeFox

Recommended Posts

Har hørt om mulige spor mellom Holtålen og Tydal. Har ikke hørt om oppservasjoner av Mårhund enda, men det er like om hjørnet tenker jeg. For nå svineri, får ikke opp rypebestanden nå mer viss den der dritten kjem oppi områda her. Håper mange tar problemet alvorlig og jakter på den viss den kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har vært snakk om observasjoner av mårhund i Levangerområdet flere ganger, men aldri hørt om noe som har blitt dokumentert. Men nå skal man jo helst stå med skinnet i neven før noen er villige til å tro en (ref. sånn som det pågikk i noen år før det skjedde noe i Binndal/Leka), men jeg håper de tar folk bedre for ordet nå framover.

 

Uansett om SNO er interessert i saken eller ei, tar jeg gjerne en titt på bilder, enten av sporløyper eller dyr. Er magefølelsen rett stiller jeg med bikkje som er innjaga.

 

Rypa lever stort sett tørt og høyt, så den vil ikke være i faresonen, i alle fall ikke med de tettheter man kan forvente der om forvaltninga lykkes. Da vil mesteparten av jobben gjøres i Sverige. Orrfugl kan få det værre, og ikke minst de som hekker på bakken ved innsjøer og vann.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva gjør man da, om man ser en mårhund? Det er jo lov å skyte disse hele året etter hva jeg har forstått, men man får vel ikke gå med rifle eller hagle i fjellet i tilfelle man skulle slumpe til å få øye på en?

Må man først varsle, søke om fellings/jakttillatelse, og så sette igang å jakte?

 

Ser ikke for meg at den vanlige jeger uten spesialtrent hund har noen sjangse til å bidra her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor ryktet om mårhund i Levanger stammer fra, men noen må vel ha sett den. Dersom de som så denne hadde kunnet skyte den der og da, så hadde problemet begrenset seg.

 

Det er stort sett statsgrunn der jeg vanker. Fjellstyret selger jaktkort fra 10/9. Dermed har du jo ikke lov å jakte kråke eller noenting før den tid uten å få spesiell tillatelse. Og jaktkortet varer til 28/2.

Ser ikke for meg at de gidder å skrive ut et helårs jaktkort til meg i tilfelle jeg skulle få øye på en mårhund, eller ønske å jakte kråke.

Link to comment
Share on other sites

Har du ei rovviltskarp bikkje vil den jage, så etter 21. aug er det bare å slippe... På forsommeren er den ikke feitere enn at den fint løper ifra deg, i alle fall i skogen, men senhøstes kan du klare å holde følge til fots.

 

På dagtig vil dem mest sansynlig ligge på leie å trykke, evt under bakken, så å finne en uten trent hund er ikke enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor ryktet om mårhund i Levanger stammer fra, men noen må vel ha sett den. Dersom de som så denne hadde kunnet skyte den der og da, så hadde problemet begrenset seg.

 

Det er stort sett statsgrunn der jeg vanker. Fjellstyret selger jaktkort fra 10/9. Dermed har du jo ikke lov å jakte kråke eller noenting før den tid uten å få spesiell tillatelse. Og jaktkortet varer til 28/2.

Ser ikke for meg at de gidder å skrive ut et helårs jaktkort til meg i tilfelle jeg skulle få øye på en mårhund, eller ønske å jakte kråke.

 

Vel, de kommer i iallefall ikke til å skrive det ut om du ikke spør! :]

 

Jeg var i kontakt med Statsskog her i Nordland for å få jaktet et sted, og det var utrolig hvor imøtekommende dem var!

Fikk en mail som jeg bare printet ut og hadde med meg..

Link to comment
Share on other sites

Selv om Mårhund er observert i Gutvik som tilhører Leka kommune, så tror jeg ikke det er observert Mårhund på selve øya Leka.

 

For at Mårhunden skal komme seg til Gutvik, må den høyst sannsynlig gå gjennom Bindal kommune.

 

Tror heller ikke snaufjellet er ett spesielt tilholdssted for Mårhund, og om den dukker opp der ser jeg ingen grunn for at man ikke kan skyte den hvis man har grunneiers tilllatelse for jakt.

 

Dette gjelder også utenom ordinære jakttider på annet småvilt, husk at det er jakttid på mink hele året, og den finnes også på snaufjellet.

 

Derfor kan det godt begrunnes at man har med seg hagle, eventuelt rifle på fjellet eller andre steder utenom ordinære jakttider, så lenge man har grunneiers tillatelse.

 

Ett annet moment er øvelsesskyting, utenom tettbygd strøk, også der vil en trenge våpen til øvelsesskyting, igjen med grunneiers tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Derfor kan det godt begrunnes at man har med seg hagle, eventuelt rifle på fjellet eller andre steder utenom ordinære jakttider, så lenge man har grunneiers tillatelse.

 

Hvor står det at du må ha grunneiers tiladelse for å medbringe våpen :?:

Link to comment
Share on other sites

Interressant spørsmål! Jeg ble stoppet i "rutine"-kontroll i skogen på tur til fjellet en gang. (Tror egentlig de sjekket promille på hyttefolket)

Politimannen så jo at jeg skulle på jakt og spurte om jeg hadde våpen i bilen. Husker ikke om det låg i baksetet eller i bagasjerommet, men fikk beskjed om å demontere det. :oops:

 

Så til poenget: I og med at jeg hadde med våpen, så ville han se, ikke bare våpenkort, men også jaktkort. Da forstår jeg det slik, at jeg ikke kan ha med meg våpen til fjells uten å dokumentere at det skal jaktes?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sant nok. Men det har vært saker som hvor grunneier har blitt fratatt våpnet ute i skogen, grunnet mistanke om tjuvjakt, da han ikke har kunnet dokumentere jaktretten. Offentlig oppsyn går ikke alltig med eiendomsgrenser på kartet, om man da begge parter er noen treiske jæler med dårlige kommunikasjonsevner, som "mener å huske" at det var sånn og sånn. Man kan ikke bli dømt, men man risikerer å måtte avbryte jakta. Men nå lar vi tråden gå tilbake til opprinnelig topic.

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett statsgrunn der jeg vanker. Fjellstyret selger jaktkort fra 10/9. Dermed har du jo ikke lov å jakte kråke eller noenting før den tid uten å få spesiell tillatelse. Og jaktkortet varer til 28/2.

 

Så lenge du jakter på statsgrunn så trenger du vel ikke jaktkort for og jakte kråke,rev, mårhund, osv.???

Jeg jakter stortsett kun oss grunneierlag og der så kjøper jeg ikke jaktkort med mindre jeg skal jakte rype eller storfugel. vet ikke om det fungerer sån på statsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare si at jeg trur jeg har sett Mårhund :) Her i Akershus.

Og nå har en som er jaktoppsyn oppi her jeg bor sett den også, så nå driver dem og skal sette opp Viltkamera og litt div..

Får håpe jeg ser den igjen ute her igjen.. Da kommer jeg til og lade opp 30-06'n og Hagla :)

Er det ikke 5,000 ,- kr i skuddpremie på Mårhund?

Link to comment
Share on other sites

 

Så lenge du jakter på statsgrunn så trenger du vel ikke jaktkort for og jakte kråke,rev, mårhund, osv.???

 

Interressant påstand/spørsmål! Noen som kan avkrefte evt. bekrefte/utdype dette?

 

Jeg ser for meg at jeg går i skogen med hagle 10 sept., for så å bli stoppet av oppsynet. Han ber om å få se jaktkort, men jeg sier at jeg bare skal skyte kråke og rev? Nei, den kjøper jeg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg at jeg går i skogen med hagle 10 sept., for så å bli stoppet av oppsynet. Han ber om å få se jaktkort, men jeg sier at jeg bare skal skyte kråke og rev? Nei, den kjøper jeg ikke!

 

Når man jakter rev og kråke så går man vel vanlig vis ikke bare rundt og håper på at det skal lette en kråke sån som rypa. På kråke jakt er det vel ganske vanlig og sitte kamuflert i skog, går sterkt ut i fra at oppsynsmann ikke trur at du e på rype jakt då :?

 

Og på reve jakt så må du nesten jakte med hund, men selvfølgelig kommer du med en engelskseter og skal jakte rev så er det noe som ikke stemmer :wink: Men vis du kommer med Foxhound, Foxterrier, finsk støver, osv så blir det noe annet.

 

Men det er vell sikkert noen som mener noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke 5,000 ,- kr i skuddpremie på Mårhund?

 

Varieirer etter lokale bestemmelser, etter hva jeg kjenner til er det kun i Nordland det er skuddpremier pr dags dato. Det må du nesten sjekke opp med kommunen der du bor, evt fylkesmannen.

 

EDIT:

Men særlig så langt borte fra alt man kjenner til fra før, så ville det vært gull verdt å fått tatt den levende da... Bare pass på ekstra på nå, for alle forvekslingsarter er fredet på denne tida, så det kan svi på både lommebok og våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

 

Så lenge du jakter på statsgrunn så trenger du vel ikke jaktkort for og jakte kråke,rev, mårhund, osv.???

 

Interressant påstand/spørsmål! Noen som kan avkrefte evt. bekrefte/utdype dette?

 

Jeg ser for meg at jeg går i skogen med hagle 10 sept., for så å bli stoppet av oppsynet. Han ber om å få se jaktkort, men jeg sier at jeg bare skal skyte kråke og rev? Nei, den kjøper jeg ikke!

 

Spurte en politimann jeg skyter sammen med om dette i kveld. Han jobber i politiet i en stilling som omfatter vilt og natur mm. såvidt jeg forsto.

 

Han sa at man alltid må ha grunneiers tillatelse for å jakte. Uansett om det er etter mårhund f.eks.

Grunneiers tillatelse på statsgrunn er jaktkort. Et sessongkort på småviltjakt vil sannsynligvis være nok.

Innherred samkommune, som Verdal og Levanger kaller seg, selger et rovviltkort til noen hundrelapper. Det gjelder hele året, og gir tillatelse til å jakte rovvildt med pels innenfor fastsatte jakttider. Gaupe, rev osv..

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Statsskog så kanskje de lager en ordning for deg med tanke på jakt kun på rovvilt eller svartelistede arter.. http://www.statsskog.no. De har i allefall vært veldig imøtekommende når jeg har spurt om ting.

 

Kanskje de etterhvert lærer at folk faktisk ønsker å jakte på disse artene også, og legger til rette med egne kort der dette fra før av ikke eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...