Jump to content

Ut døra garanti på brukte håndvåpen?


Lærlingen

Recommended Posts

Sitter og er mildt sakt ”noe” misfornøyd med behandlingen jeg fikk i en våpenbutikk i dag.

 

For 6 uker siden kjøpte jeg en brukt finpistol i denne butikken. Jeg betalte 13000,- for den, noe jeg syntes var et par tusenlapper i overkant, men pistolen bar preg av lite bruk, jeg syntes det også var greit å handle lokalt mht til service og oppfølging, og sist men ikke minst ”pistolen var fullstendig gjenomgått og alt av slitedeler var byttet” sto det i salgsteksten.

 

Pistolen var knallgod å skyte med, og utover to forkilinger på ca 300 skudd (under konkurranse selvfølgelig) sa det pang hver gang. Helt til forrige helg hvor klubben hadde storstevne.

 

Det ble en masse klikk og den ene konkurransen gikk i dass, mens i den neste så fungerte den greit, så begynte avtrekket og henge og låse seg, og til slutt så hjalp verken rens eller olje avtrekket var kaputt, og fire av syv øvelser hadde gått i dass.

 

Når jeg kom hjem konsulterte jeg brukerhåndboken og demonterte avtrekket for rens, da oppdaget jeg at en pinne/splint som kobler sammen hane og slagfjær var fullstendig utslitt, og hadde knekt slik at bare halvparten satt igjen og knapt holdt delene sammen.

 

Jeg har et gammelt delelager fra en nedlagt motorsykkelforretning og etter en tur i småskuffene så fant jeg en pinne/splint av rett type, og vips så var alt i orden. Og på trenning i kveld så hadde jeg kun en klikk på 130 skudd, noe jeg tror ikke skal skje når jeg får satt inn en ny slagfjær og muligens tennnål, selv om den ser helt fin ut. den kan jo ha blitt slipt opp på tuppen og egentlig være for kort.

 

Men det som gnagde meg litt var at i følge selger så var sitat ”pistolen fullstendig gjenomgått og alt av slitedeler var byttet”, og det var vitterlig ikke tilfellet, så derfor tok jeg turen innom butikken for å høre hva de mente om saken.

 

De bare trakk på skuldrene og kunne ikke forstå problemet. Når jeg da påpekte at den i følge dem selv skulle være fullstendig gjenomgått og alt av slitedeler byttet, og at dette tydeligvis ikke var tilfellet når denne akselen var gnagd tvers av som en epleskrot, kom det fra børsemakeren som kom for å se på saken, at de kunne jo ikke gå slik i detalj på alle våpen de skulle selge, og at de da måtte bruke røntgen.

 

Nei, sa jeg da, dette ville dere ha funnet om dere hadde strippet ned avtrekket for rens slik det står i brukermanualen, man trenger ikke gjøre mer for å se dette.

 

Nei, slik kunne de ikke gå i detalj når de gikk over et våpen, det var helt ”gale Matias” mente børsemakeren og gikk. Så hva menes med ”fullstendig gjenomgang og bytte av alle slitedeler” da spurte jeg uten å få svar. Innehaveren kunne heller ikke gi meg noe svar, og ei heller noe forklaring eller beklagelse så jeg gikk.

 

Slik jeg ser saken så har de ikke gjort noe som helst med pistolen, utover å dikte opp en historie om byte av alle slitedeler osv, og når sannheten kommer for en dag, så trekker de bare på skuldrene og syntes jeg som kunde er teit.

 

Jeg er ganske sikker på at ikke jeg kommer til å handle noe mer der, og ei heller anbefale andre og gjøre det heller.

 

Way to go!

Link to comment
Share on other sites

Som Optibond skriver, så er det faktisk misvisende opplysninger om varen, og så lenge du har kjøpt denne som privatperson så gjelder "kjøpsloven".

Du har jo mulighet for å heve kjøpet, eller få avslag i prisen dersom varen ikke er slik selger opplyser, noe som helt klart er tilfellet i denne saken her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om dårlig service! Kikka flere ganger på pistolen du snakker om på websiden, og jeg fikk også inntrykk av at pistolen skulle være "totalt overhalt". Prisen var jo også såvidt under ny pris (Rogne Våpen har en ny til Nkr 14700). Skal i disse dager kjøpe meg matchpistol nå som den gamle akkurat er solgt, må bare få ordna søknaden og veit jo nå hvilken butikk jeg ikke bør dra til. Veldig skuffende, for jeg trodde de var eksperter og superseriøse :(

 

Lykke til med reperasjonen!

Link to comment
Share on other sites

Her er det klart at du burde få et avslag i pris.

 

Send dem et kort skriftelig brev der du redgjør for karvet ditt og dokumentere det med bilder og tekst fra annonsen.

Har du ikke fått gjennomslag for kravet ditt innen 14 dager sender du saken til forbrukerrådet.

http://forbrukerportalen.no/

 

Du har ganske gode rettigheter fordi du handlet fra en butikk og forbrukerkjøpsloven gjelder.

Siden du har fått fikset pistolen har du jo god tid, så saken kan bare gå sin gang i forbrukerråd og forbrukertivstutvalg.

Jeg har nå vært igjennom forbrukerrådet og nå til forbrukertvistutvalget med en bil siden september.. det tar sin tid, men du taper ingenting på det.

Link to comment
Share on other sites

Fra forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

 

Her er varen helt klart ikke i samsvar med hva som følger av avtalen.

 

Du kan gjøre følgende:

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Et bruktvåpen i din prisklasse skal fungere utmerket, hvertfall innen så kort tid etter kjøp. Du får selv velge hva du vil, men jeg ville valgt å krevd varen rettet (reparert). Det har selger 3 forsøk til, så kan du eventuelt kreve å heve kjøpet (få pengene tilbake) vis problemene vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Som sakt så vil jeg ha byttet slagfjær og tennål, samt få tak i den originale akselen som var ødelagt, men jeg har lite lyst til å la noen i denne butikken sette fingerende sine i våpenet.

 

Jeg kjøpte også en brukt 9mm samtidig som finpistolen, andre dag på banen så ramlet den justerbare avtrekkeren rett og slett av.

Når jeg prøvde å skru den på plass igjen, så satt skruen som fester den bom fast. Jeg tok den med på verkstedet mitt og etter å ha kikket litt på den under et forstørrelses glass fikk jeg bekreftet det jeg syntes jeg så, det var brukt Locktite på skruen.

 

Etter så å fått ut skruen fikk jeg bekreftet min mistanke, gjengene var dårlige, og en eller annen tosk har prøvd og bruke Locktite for å fikse det. De flatene som skal gripe rundt resten av avtrekksmekanismen av slitt ned, slik at man måtte stramme skruen hardere for at den skulle sitte, faktisk så hardt at gjengene var ødelagte.

 

Når jeg forhørte meg med selgeren om dette, så innrømte han at børsemakeren hadde slitt med å få avtrekkeren til å sitte fast, når jeg da sa at jeg gjerne ville ha en ny avtrekker fikk jeg beskjed om hvor jeg kunne få kjøpt en…

Link to comment
Share on other sites

Når jeg forhørte meg med selgeren om dette, så innrømte han at børsemakeren hadde slitt med å få avtrekkeren til å sitte fast, når jeg da sa at jeg gjerne ville ha en ny avtrekker fikk jeg beskjed om hvor jeg kunne få kjøpt en…

 

er det returrett på slikt?

våpen altså?

hvilke rettigheter har man egentlig ?

Link to comment
Share on other sites

Våpen er vanlig handelsvare når det gjelder forbrukerkjøpsrett. Akkurat som om du kjøpet en vaskemaskin eller dvd-spiller.

Du vil få litt papirer i forhold til politiet, men det kommer utenom. Tollvesenet refunderer omregistreringsavgiften om bilen returneres i en forbrukersak så jeg tror politiet vil skjønne det. Eventuelt kan du kreve dine ekstra utgifter dekket av selger.

 

Ved handel med en forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Ved handel med en privatperson gjelder kjøpsloven:

'>http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

 

Det er å anbefale å sette seg litt inn i disse lovene da det er noe en fort kan få bruk for når en kjøper og selger ting.

 

Klageinstansen for sånne saker er Forbrukerrådet.

Behandling i Forbrukerrådet er gratis. De sender en del brev fram og tilbake og komer til slutt med et forslag til løsning på saken. (aka: Hvem som skal gi penger eller ting til hvem).Det er bare et forslag og begge parter kan ta saken vidrere i Forbrukertvistutvalget.

 

Forbrukertivstutvalget er som forbrukerrådet gratis. Forskjellen er at forbrukertivstutvalgets avgjørelser er rettskraftige om ingen av partene tar saken til retten. Det vil si at penger kan tvangsinndives osv.

 

Det er ikke nødvendig med advokat i for å kjøre saken gjennom denne mølla. Litt sunn fornuft og noen brev og skaken blir behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er det forbrukerkjøpsloven som gjelder ved kjøp i butikk. Det at varen er brukt endrer ingen ting i forhold til det.

Det blir en et moment til ved vurderingen av "varens tilstand", men det skal fortsatt være i samsvar med avtale og det en normalt kan forvente. Jeg må presisere at du i overskriften nevner ordet "garanti". Det er ingen garanti med mindre du har fått opplyst det. Reklamasjonsfristen derimot gjeler uavhengig av hva selger sier, det er gitt i forbrukerskjøpsloven.

 

Når det kommer til 9mm pistolen du har kjøpt så er avtrekket ikke i orden, og med mindre dette var noe som var forventet, så er heller ikke denne varen i samvar med hva du kunne forvente. Ble du opplyst om et eventuelt problem med avtrekkeren stiller saken seg annerledes, men gitt at du ikke viste det så er dette en mangel etter hva som har kommet frem i saken.

 

Igjen ville jeg krevd retting. Vil du ikke at butikken skal "sette sine fingre i våpenet" kan du kreve prisavslag. Vil han ikke det så må du nok tillate å gi selgeren retten til å utbedre feilen. Selgeren har som nevnt 3 forsøk på det før du kan heve kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lyst til å gå ut med navn på butikk/børsemaker riktig ennå.

Men i tillegg til at varen absolutt ikke var i den stand som annonsert, så syntes jeg at børsemakeren sliter med dårlig holdning både til kunde og eget fag. Hadde jeg hatt en ansatt som oppført seg slik så hadde han enten måtte finne seg en n jobb, eller holde seg på verkstedet sitt når det var kunder i nærheten.

 

Jeg har restaurert/bygd over 25 veteranmotorer og tohjulinger både for meg selv og på bestilling de siste 15 årene, og hadde jeg hatt samme elendige holdning til faget, så hadde kundene sannsynlig vis enten vært alvorlig skadd eller i verste fall drept, og det kan vel fort også skje en børsemakers kunde hvis han slurver.

 

Under 4 sekunder silhuett, hang avtrekket seg, skytterleder kom for å inspisere, etter å trykket inn avtrekkeren en rekke ganger uten at det fungerte, gikk plutselig skuddet, uten at fingeren var på avtrekkeren. Naturligvis gikk skuddet i sikker retning, men likevel så er det guffent når et skudd går av seg selv, når man er i ferd med å tømme våpenet.

 

Jeg har fått masse bra hjelp her på kammeret, i tillegg skal jeg konsultere en annen børsemaker som akkurat nå forhåpentligvis jobber med ”Baby” Kimber’n slik at den er klar til lørdagen, samt importøren av merket.

 

Så tar jeg det derifra.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger da ikke å oppgi navn! Dessuten har du gjort det tidligere..

 

Synes forøvrig at når man betaler nesten nypris for et brukt våpen så burde ting fungere som de skal. Har samme våpenet selv, og har byttet de samme delene som du beskriver. Min MP90s hadde gått maaange tusen skudd før de omtalte delene måtte byttes.

Link to comment
Share on other sites

......syntes jeg at børsemakeren sliter med dårlig holdning både til kunde og eget fag. Hadde jeg hatt en ansatt som oppført seg slik så hadde han enten måtte finne seg en ny jobb, eller holde seg på verkstedet sitt når det var kunder i nærheten......

 

Har møtt akkurat samme holdning en gang vi klagde på en løpskroning vi hadde fått gjort hos en større våpenhandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...