Jump to content

Hvilket viltkamera bør jeg velge??


teilrev1

Recommended Posts

Jeg har to Moultrie-kameraer. begge med IR-'blitz'. Batteriene holder lenge, og kameraene gjør vel jobben sin. Men jeg synes de veldig kresne på lys. Det skal ikke være mer enn overskyet før de tar IR-bilder (svart/hvitt) istedenfor vanlige fargebilder. -Og spesiellt i mørket er det litt trege til å ta bildet, dermed har ofte viltet forlatt plassen i det øyeblikket bildet blir tatt, og jeg får kun bilde av et bakben eller noe slikt. Jeg har også opplevd at LCD-displayet på det ene kameraet tok kvelden (sannsynligvis pga fukt). Jeg sendte mail til Moultrie angående dette, og de sendte meg nytt display som jeg byttet selv.

Men, forøvrig så er jeg ganske godt fornøyd med disse. Det dyreste av de kan også benyttes til å 'overvåke' et større område ved at man setter det opp til å ta bilder ved gitte intervaller (hver time, hver fjerde time, evt en gang i døgnet etc). På denne måten vil man kunne overvåke et område (jorde, hogstfelt, eller lignende) og se om det over tid dukker opp nye faste dyretråkk e.l.

Kameraene mine (med IR) har et lite filter som det mekanisk legger foran linsa. Dette medfører et ørlite 'klikk', noe som igjen er nok til f.eks å skremme vekk reven.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 7 months later...

hva er forskjellen på et scoutguard 550 og 560? De virker veldig like ifølge tekniske data, men er det noen her inne som sitter med erfaringer fra noen av de? Har et bushnell bone collector som jeg er middels fornøyd med, sliter med mange tomme bilder så jeg skal kjøpe et scoutguard kamera også!

Link to comment
Share on other sites

Har drevet litt testing av div kamera siste par ukene, og et nytt kamera som er på vei inn gruser 5mpx scoutguard så det suser etter. Overlegent på bildekvalitet - men det som imponerer mest er detektoren. Tok 18 bilder med et vanlig Scoutguard samtidig som det nye kameraet hamra inn 511 bilder - på samme sted.

 

Står litt om dette på bloggen: http://blogg.abcfritid.no/joninge

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også drevet litt med testing av noen viltkameraer og min favoritt så lagt er Bushnell Trophy Cam.

Har tatt ørtenogførti artige bilder med det. Blir en slags hobby - enda en - ved siden av alle de andre :mrgreen:

 

Fordeler (som er subjektive)

 

- Lite format/størrelse

- Tilnærmet vanntett. (trenger ikke kapsle inn dette kameraet. Betyr heller ikke at en kan ta bilder under vann)

- Kameraet produseres i grønn og camo farge

- SD kort basert (egentlig unødvendig å nevne. Alle nyere trailkameraer har denne tilnærmingen)

- Meny lett å forstå og kameraet er derved lett å "sette opp"

- Hyperlang batterilevetid (reklamen sier ett år mellom - holdt på å si mellom hvert bleieskift, men mener batteriskift. Jeg skifter hvert 1/2 år - altså batteri i kameraet, bare for å presisere det)

- Mulighet for ekstern stømtilførsel

- Tar kjempeklare og godt balanserte bilder (dagbilder)

- Billig i innkjøp (får kloa i dette kamerat for under kr 2000,- nå om dagen. Løp og kjøp)

 

 

Bakdeler

 

- Nattbildene kan om foto - objektet beveger seg i skuddet, være uklare. Ikke spesielt kun for dette kameraet, men..... irriterende

- Når kameraet tar bilder i nattmodus er det et filter av ett eller annet slag som lager en ørliten klikkelyd. Irriterende.

- Manual er på Engelsk (jeg sliter ikke med å forstå engelsk, men enkelte gjør det og den burde vært på tilnærmet norsk)

 

 

Legger ved et par bilder

Ravn på slakteavfall fra årets reinsjakt

20jfe38.jpg

 

 

Rådyrbukk på besøk

30tktxd.jpg

 

Bildeformatet bildene over er gjengitt i, er alt for lite til å kunne avgjøre kvaliteten på bildene, men slik er det bare.

Burde vært blåst opp mye mer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, SC 560 - 8 kameraet så interessant ut! Veldig skarpe og fine bilder, det hadde forøvrig bushnell bone collector også, men det er vanskelig å bli fornøyd når man får så mange feilbilder. Dette scoutguard kameraet så veldig aktuelt ut : )

 

Ja, har sittet og bladd i bildene en del, har tømt det 2 ganger. Har vel passert 900 bilder. Det står på ferskt åte på rimelig kort avstand, men de andre kameraene har som sagt ikke knipsa i nærheten så mange bilder. Har så langt ikke funnet et eneste bilde der det ikke har vært noe foran linsa. Det har "sensa" fugl helt i utkanten av det området fotolinsa dekker mange ganger, så dyra trenger ikke å passere midten av linsa. Kjempefordel... Dukka forøvrig opp en rev på kameraet også når jeg satt og bladde gjennom. Den stikker frem hodet helt øverst i bildekanten, mens den hønsehauken sitter på åta.

 

Men det gjenstår testing på avstand, viltsti - og driftssikkerhet...

 

MMS-kameraet har forøvrig varsla meg om at det har passert en elg midt over åta (av en eller annen merkelig årsak) så det blir spennende å sjekke neste gang - da regner jeg med minnekortene er stappfulle, for jeg har ikke vært innom på ei uke...

Link to comment
Share on other sites

ja riktig. Dette kameraet har jo ikke rukket å blitt testet godt nok på kulde og driftsikkerhet, men i og med at tidligere SC kameraer er såpass gode regner jeg med det er problemfritt. Tror jeg går for dette! Man får tak i det til overkommelig pris på ebay ; ) har ikke sett hvor det selges i Norge enda..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...