Jump to content

"Symptomer på" høyt trykk, med bilder


Eirik

Recommended Posts

Hadde en på banen i dag som hadde fått noen patroner fra en kjenning. Alder, fabrikat, fabrikk/hjemmerull var ukjent. Tanken hans var å bruke de opp til trening. Plutselig sier det BANG og blårøyken siver ut rundt sluttstykket og gjennom overtrykkhullet på børsa hans. Sluttstykket sto bom fast, og verktøy måtte til for å få åpnet. Dette fant vi:

hoytrykk1.jpg

Hylsa var ok da sluttstykket kom ut, bulkene skyldes forsøk på å få den ut avsluttstykket. Legg merke til at hele fronten på sluttstykket har utvidet seg og blitt svakt trompetformet.

hoytrykk2.jpg

Her er delenenår vi endelig fikk løs hylsa; delvis utav bildet er flensen rundt hylsebunnen på sluttstykket, tennhetta, sluttstykket hvor del en mangler, hylsa, og en referansehylse (som ikke er tilknyttet saken utenom at den lå i tomgodsbøtta denne dagen).

 

Legg merke til den enorme hettelommeutvidelsen. Sluttstykket er ødeelagt for alltid, men børsa hans overlever kansje.

 

Dagens lærdom: Ikke ta i mot umerket ammo fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Eller hadde personen en klikk rett forut for hendelsen? En patron uten krutt oppleves nemlig som en klikk. Det kan imidlertid medføre at kula blir stående i løpet, nytt ladegrep tas og en ny patron med krutt og kule føres inn. Vanlig ladning men dobbel kulevekt vil nok gi en hendelse som den som er avbildet.

Link to comment
Share on other sites

Løpet var tomt, dette var midt i en serie, og kula satt der den skulle.

Skytteren hadde flaks ja, men så vidt jeg forsto så var det en venn som hadde noe ammo til overs, derfor i god tro.

Rifla var en Rem700 kasse med ukjent løp.

Ingen klikk forut, rutinert skytter.

@LongRange: Kan høre, hva skal du med den?

Link to comment
Share on other sites

Får alltid en uggen følelse når jeg ser slike bilder! Minner meg om han som kom innom skytebanen med sin gamle Krag og ammunisjon som var ladet med rødfiskrutt!

Både Kragen og mannen var et utrivelig syn etterpå!

Derfor: Skyt aldri ammo med ukjent opprinnelse og absolutt ikke ammo som du fikk av en som kjenner en som har en kompis som lader!

Kom forresten over et bilde der symptomene på overtrykk er ganske så klare! :roll:http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/11052/88711b61bf9b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å i helsiken, der har skytteren hatt flaks, trur det var lite som skilte at diverse metalldeler kom haglende rundt om...

 

Ja eg har i grunn vært på kanten til å teste ammo eg har bytta til meg, eller fått sammen med rifle som eg kjøpte, men eg tok ikkje sjansen på det og ladde dei om igjen og kasta kruttet.. Det er utrulig kjipt å få rifla i trynet, det er det ikkje værdt.. Godt at det gjekk bra med skytteren og dei rundt han. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg opplevde noe tilsvarende med fabrikkammo i forrige måned. Hylsa hadde utvidet seg 0,5mm! Dette var i en Mauser, så det var ikke noe problem med at tomhylsa satt fast i sluttstykket. Sluttstykket derimot satt dønn, og jeg måtte bruke makt for å få åpnet det og for å trekke ut tomhylsa fra kammeret.

4KMRT_lhette.JPG

link: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=35518

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...