Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så etter fellene mine i dag, ingen fangst, ikke et spor. Har ikke sett spor etter mår siden jeg tok den siste den 27/11. kan måren ligge rolig så lenge????Hva ville andre fangsfolk gjort i denne situasjonen??

 

Det var samme situasjonen her, jeg tok ned fellene mine. Skal de opp igjen denne vinteren så må det bli ett annet sted, med en helt annen aktivitet. Det virker for å være relativt lite mår her i distriktet nå i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

I dag var det NESTEN :shock: har vert dårlig vær for mårfangst i det siste, men i går kveld/natt var tempraturen rett under null og stjerneklart, så dagens runde etter jobb var spennande kom til ei myr nesten ved der den første fella står.

Mår spor som kryssa myra på tvers akkurat i skog kanten spenninga øka betraktelig.... Kom ned til fella men, ingen fangst eller spor i område rundt fella..gjekk vidare til neste plass som eg har venta litt med og sette ut fella pga menneskeaktivitet i område og ganske riktig oppgangs stokken til fella var skubba ned, så denne fella blir flytta ved nærmaste anledning. (hadde litt dårlig tid i dag)

Tok bilen og kjørte til neste område eg har 3 feller ved den første var det ingen andre spor enn etter rev, ved neste felle øka spenninga igjen! Mårspor på vei rett mot fella.. Gjekk vidare og bort til fella, men heller ingen aktivitet der :( gjekk eit par 20 m til i ein litt bratt nedover bakke og der var det spor etter måren som hadde kryssa på nedsia av fella ca ein 20-30 m ifra.. Turen gjekk vidare til neste felle men i dag tok eg ein annen vei enn vanlig. Då eg kom til den lille "granstien" (eit lite område med gran,som det renner 2 elver igjenom som blir til 1 og åpne omåder på begge siden av den) var det mårspor som gjekk direkte mot fella, men ingen mår i fella. Den hadde spist noen kjøttbiter eg har heve ut rundt fella, gravd opp ein liten god bit rett under fella og vert oppå oppgansstokken og tatt orrfugl hjerte som ligger rett under fella :twisted:

Dette er den plassen eg fanga den første måren i år og denne måren kommer garanter igjen, så no bare går eg og venter på bedre vær, så kan det forhåpentligvis bli fangst på meg igjen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I kveld ver eg og sjekket feller,, eg fekk mitt første pelsvilt.

men det var ikkje mår men ein røysekatt. Åte var fisk.

i ei av dei andre fellene eg skjekka var det mårspor heilt frå vegen og opp til fella. dette var spennande..

den hadde ete opp alt agnet men hadde reve ned noke av settet på sida slik at den kom forbi,, skal bygge betre kasse i morgen.

sio da har snødd ganske masse dei siste dagane tenkte eg at eg skulle ut i skogen å grave framm fellene i gjen...

Link to comment
Share on other sites

ny i kammeret. Eg og sonen min var og såg etter fellene våre for nokon dager sidan. Me fekk sesongens første mårer.to hanner,den eine vog 1695g og den andre 1530g. Dei vart tatt i syningsfella. åte: hjort og honning.Eg skal prøve og flå dei,men lurer på om nokon veit om ei nettside der dei viser kor dei snitter opp før du begynner og vrenge av skinnet.??

2vud184.jpg

Link to comment
Share on other sites

ny i kammeret. Eg og sonen min var og såg etter fellene våre for nokon dager sidan. Me fekk sesongens første mårer.to hanner,den eine vog 1695g og den andre 1530g. Dei vart tatt i syningsfella. åte: hjort og honning.Eg skal prøve og flå dei,men lurer på om nokon veit om ei nettside der dei viser kor dei snitter opp før du begynner og vrenge av skinnet.??

2vud184.jpg

 

Har ingen teikning, men eg pleier å snitte frå anus og ut på baksida av kvar fot. Flå ut føtene og ver forsiktig med halen. På baksida av halen gjer du eit lite snitt, alt frå 2-5 cm. Ta ei tang og ta godt tak om halerota, lirk, vri og dra forsiktig. Pass på at du ikkje drar i sjølve haleskinnet, då riv du den fort laust frå skinnet - og skinnet er øydelagt. Med litt list og tålmod går det som regel greit.

 

Så rundflår du dyret framover. Ver litt ekstra forsiktig ved det gule halspartiet, her er skinnet litt tynt og lett å snitte hol i. Hovud/øyre/snute skal vere med.

Ved salting: Bruk ein strikkepinne eller blomsterpinne og "pakk" litt salt bak i halen, så den ikkje surner.

 

Gratulerer med to flotte mårar, forresten!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Personlig mener jeg 220 fella er for stor. Måren får slaget for langt bak. 160 fella er et mye bedre alternativ. Men målene er at du har et par tre cm over fella og at ringene i fjærene greit går inni fella når den er spent. Ganske enkelt å måle opp. Husk dype nok spor til fjærene slik at de ikke spretter ut når den slår igjen,

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spriker ut utløserpinnene til hver side, banker de nederste 1,5 cm flate med en hammer, borrer 1 hull i hver pinne med 2 mm bor og så trekker et monofiskesnøret mellom vil inngangen i Conibear 220 være optimal for fangst. Boksen til 220 skal være så stor at fella og utløsermekanismen har "plass nok". Bare pass på at slagfjærene har minst en tomme vandringslengde bak oppspent felle.

Link to comment
Share on other sites

Så etter fellene mine i dag, ingen fangst, ikke et spor. Har ikke sett spor etter mår siden jeg tok den siste den 27/11. kan måren ligge rolig så lenge????Hva ville andre fangsfolk gjort i denne situasjonen??

Hei

Tok ut en hannmår og to hunnmår i et område for to år siden. Der har det ikke vært et spor siden. Ikke i år heller. Der var en slenger helt på slutten av sesongen men den røk rett forbi alle fellene. Det var også det eneste sporet jeg så der. Siden jeg heller ikke har sett spor i år heller antar jeg at det rett og slett ikke er noe særig med mår i området. Kanksje dette er tilfelle hos deg også??

Link to comment
Share on other sites

Så etter fellene mine i dag, ingen fangst, ikke et spor. Har ikke sett spor etter mår siden jeg tok den siste den 27/11. kan måren ligge rolig så lenge????Hva ville andre fangsfolk gjort i denne situasjonen??

Hei

Tok ut en hannmår og to hunnmår i et område for to år siden. Der har det ikke vært et spor siden. Ikke i år heller. Der var en slenger helt på slutten av sesongen men den røk rett forbi alle fellene. Det var også det eneste sporet jeg så der. Siden jeg heller ikke har sett spor i år heller antar jeg at det rett og slett ikke er noe særig med mår i området. Kanksje dette er tilfelle hos deg også??

 

 

ja det er mulig.virker som jeg tar ut 2 unger hvert år.har også tatt ut en hanne på akuratt 2 kg i dette området.har fanget i samme området i snart 20 år men aldri sett så lite spor.var ute i kveld å så etter spor ca 3 mil med bil men så ingen spor i de faste overgangene.

Link to comment
Share on other sites

Mår er et dyr som er lett å overbeskatte. Blir det svært lite spor i et område bør man droppe fangsten der ei stund. Etter min mening har man mislyktes som fangstmann hvis det ikke er dyr igjen i terrenget etter sesongen!

 

+1

 

Plukka ned fire feller torsdag, etter å ha tatt ut fire dyr i eit område. Blir ikkje fangsta der på ei stund. Men framleis spor i området.

Link to comment
Share on other sites

nå har det seg sån at mårstammen i norge er ganske så stor at det er sikkert veldig lokalt område.

Neste år kan det være mer spor en noen gang, det kommer alltid nye :mrgreen:

Opplevde det samme i fjor, bare ett spor i område der eg hadde fellen og det ble 1 mår i det område.

I år er det mer spor enn noen gang, men det var første gang i fjor det nesten viste igjen etter alle fangståra.

Det var bare akkurat område rundt fellene det var lite spor, lit lengre vekke fra fellene gjekk det flere spor.

 

Fang så mye du klarer, det blir aldri tomt får mår så lenge det ikke skjer noe merkelig :mrgreen:

Det fanges så lite mår i norge at det skal en del til for at en mann kan fange område tomt for mår :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det en ting jeg ikke sliter med så er det spor i terrenget. Mårspor finnes så si over alt hvor jeg fangster. :) Men er ikke så greit å finne ut av hvor de går gjentatte ganger. Ser ut til at det er mye streifing. Har funnet et par plasser der det er ferske spor nesten hver gang jeg er ute, har fått en hannmår der så langt! Føler ikke helt jeg har "knekt koden" enda. Ser også ut til at måren trekker høyere opp jo lengre ut i sesongen vi kommer...Noen andre som har gjort seg noen erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Når det er kaldt stille vintervær er det oftest mildere lengre oppe. Måren er ikke veldig glad i kulde og det er dermed ikke usannsynlig at den trekker oppover under slike forhold. Andre steder kan det være motsatt hvis det f.eks. er mye snø høyt oppe og barmark lengst nede.

 

Når det gjelder beskatning av mår varierer det veldig hva som er et forsvarlig uttak. I noen områder som er særs velegnet for måren kan man fange mye hvert år uten å merke noen forandring. Andre steder er stammen tynn og der kan et for hardt uttak medføre at stammen nesten blir utrydda for en periode. Jeg har mine erfaringer fra nordvestlandet og Akershus og det er tydelig at frodige, kronglete vestlandslier har bedre betingelser for måren enn ensformig granskog med store hogstflater.

 

Fuglejegerne: Se etter passasjer hvor terrenget danner er traktformasjon som tvinger måren til å passerer akkurat der. Passasje mellom to hogstfelt, enden av et vann eller ei stor åpen myr o.l. norgeibilder kan være til god hjelp hvis terrenget ditt er i et område hvor bildekvaliteten er god.

Link to comment
Share on other sites

Til frontier: Skinnet er ikkje ødelagt om du er uheldig med halen. Om skinnet ellers er bra får du solgt det på Oslo skinnauksjon. skinn lengde måles så vidt meg bekjent frå halerota og fram til framlabbane. Det er utifrå den lengda og kvaliteten på skinnet i det "området" att prisen/kvaliteten blir bestemt.

 

Ulrik: Hugs og å snitte opp øyra - dei er doble og kan lett surne om det ikkje blir gjort. Personlig snittar eg opp halen heilt bak for å unngå att den surnar.

Link to comment
Share on other sites

Angående det å tømme et område for mår så tror jeg det er veldig vanskelig, vi er få her i landet som driver med mårfangst, og store arealer som ikke blir fangstet i, så det vil altid være innvandrere til dit område. Men at man kan desimere bestanden betraktelig er jeg ikke i tvil om, å i mine øyne er det kunn et pluss!!!! Har sett her at når vi har klart å holde måren nede over lengre tid så har dette gitt meget positive utslag for skogsfugelen (skyter mye rev også)

Så mitt mål er å hold inntensiteten i fangsten oppe selv i di vintrene med lite mår, for de du klarer å ta da er med på å holde så lav bestand av mår som mulig over lengre tid, noe som er med på å hjelpe vårt overbeskattede småvilt.

 

Lurer på om det er noen her inne som har levert skinn til Norsk skinnauksjon de siste par årene, og hva har gjennomsnittsprisen vert??

Link to comment
Share on other sites

Skogsfuggelen å haren har kommet seg de siste 5 årene. tror ikke jeg klarer å tømme området jeg heller men vist man tar ut de individene som holder til i terenget tar d en stund førd kommer nye å bosetter seg. jakter rev også å den har det også minket på :lol: Har faktisk ikke vært spor etter rev i terenget heller, bare noen individer som holder seg rundt husene her....

Link to comment
Share on other sites

Det dyret som har desidert størst innvirkning på småvilt er vel reven. Under verste reveskabben var det mange steder en klar økning i antall småvilt som f.eks. skogsfugl. Og mår også forøvrig. Klart måren forsyner seg av småviltet, men jevnt over er det ikke den som er den begrensende faktoren. På steder med mye mår kan den imidlertid selvsagt ha betydning. Her i området ser jeg minst 10 revespor for hvert mårspor når jeg er ute. I tillegg er reven større og trenger dermed mer mat. Den kan heller ikke klatre opp i trærne og forsyne seg av deilige småfuglegg o.l., dermed er den henvist til det som er på bakken. Mus, skogsfuglkyllinger, hareunger, rådyrlam osv...

Både mår og rev var hardt etterstrebet i gamle dager. Reven klarte seg godt, måren ble nesten utryddet og var fredet i mange år.

(jeg har tatt konsekvensen av dette og ordnet meg reveåte og bu, men foreløpig uten tellende resultat desverre)

Link to comment
Share on other sites

Legger ved noen bilder av noen av settene eg fanger mår i :D

797164.jpeg

 

797162.jpeg

 

797153.jpeg

 

797155.jpeg

Denne karabinkroken holdt eg på og si, er festa i fella og fester ringen til conibear fella i denne.

Lett og koble fella fra kassen når eg skal skifte åte, frakte fella til fagstplassen og evt ta inn fellene :D

 

Ellers bare regner det og snør om ein annen her så fangsten blir det dårlig med..

 

Kom gjerne med kritikk noe eg kan endre på:D

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi skjekket begge fellene idag, ingenting i den første men felle nr. 2 hang den en voksen hann på 1700g og 80 cm. La ut litt åte på lørdag som epler og litt honning inne i fellen og det klarte han ikke holde seg vekke ifra. :D

Dermed har eg fått 4 stk. så langt i min første sesong. :)

nr_4_i_fellen.jpg

thumb_nr_4_kjeft.jpg

Link to comment
Share on other sites

Legger ved noen bilder av noen av settene eg fanger mår i :D

 

Denne karabinkroken holdt eg på og si, er festa i fella og fester ringen til conibear fella i denne.

Lett og koble fella fra kassen når eg skal skifte åte, frakte fella til fagstplassen og evt ta inn fellene :D

 

Ellers bare regner det og snør om ein annen her så fangsten blir det dårlig med..

 

Kom gjerne med kritikk noe eg kan endre på:D

 

Du kan ta litt skarpare bilder. :)

Elles ser det veldig bra ut, godt tips det med karabinkroken.

Link to comment
Share on other sites

Til frontier: Skinnet er ikkje ødelagt om du er uheldig med halen. Om skinnet ellers er bra får du solgt det på Oslo skinnauksjon. skinn lengde måles så vidt meg bekjent frå halerota og fram til framlabbane. Det er utifrå den lengda og kvaliteten på skinnet i det "området" att prisen/kvaliteten blir bestemt.

 

Ulrik: Hugs og å snitte opp øyra - dei er doble og kan lett surne om det ikkje blir gjort. Personlig snittar eg opp halen heilt bak for å unngå att den surnar.

 

Mulig det, og at du får samme prisen på Oslo skinnauksjoner med eller utan hale. Men i mine auge er eit pelsverkskinn øydelagt om du slit halen av det. Og i alle fall på eit dyr der halen er ein så utprega del av skinnet som på ein mår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 conibear feller (160) til neste år har jeg tenkt til å sette opp disse fellene, har tenkt til å bruke god tid til dette, bruke eventuelt vinteren som er nå til å se etter spor å prøve å se hvor måren befinner seg og bruke våren/sommeren til å sette opp disse fellene.

Man kan jo lage flere forskjellige oppsett, særlig conibear, så det jeg lurer på er hvordan jeg lager et "best" mulig oppsett som jeg kan bruke god tid på. Vet ikke om dette var riktig tråd å skrive dette i men...

Link to comment
Share on other sites

Beste taktikken da tror jeg må være å lage et utvalg kasser. Gjerne mange flere enn du har feller. Disse plasserer du ut der du ser at måren pleier å ferdes og slenger inni litt godbiter av og til. Litt honning, eplebiter, fiken....

Når sesongen begynner setter du feller i de kassene måren har vært innom.

Synes du kasser blir for mye styr kan du bruke avkappa brusflasker. Disse er fine å henge en liten honningpose e.l. i.

 

Ulempen med slik innforing er at du risikerer å fore inn en del mus også, er det mye av dem kan du lage musesikre kasser.

Link to comment
Share on other sites

Beste taktikken da tror jeg må være å lage et utvalg kasser. Gjerne mange flere enn du har feller. Disse plasserer du ut der du ser at måren pleier å ferdes og slenger inni litt godbiter av og til. Litt honning, eplebiter, fiken....

Når sesongen begynner setter du feller i de kassene måren har vært innom.

Synes du kasser blir for mye styr kan du bruke avkappa brusflasker. Disse er fine å henge en liten honningpose e.l. i.

 

Ulempen med slik innforing er at du risikerer å fore inn en del mus også, er det mye av dem kan du lage musesikre kasser.

 

Tenker du å lage kasser å sette på stokk? loddrett på tre?

John S. bruker vel einer i på stokken der han har åte og felle får å hindre mus....

Link to comment
Share on other sites

Gratis me flott fangst...bruker du conniber fella i kasse. eller rett på skrå stokken

Takk for det alle, ja jeg ble fornøyd med denne. Ja jeg bruker kasse på skå stokk og det ser ut til at Måren liker det greit. Har et bilde av fellen som ligger her litt tidligere på denne tråden.

Har tatt 3 stk i denne fellen på kort tid.

Det kan bli den som skal stoppes ut xesray hvis det ikke kommer en som er større :lol:

Flere spor i området så det blir spennende å se hva som kommer neste gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var oppe på reveåta i stad, og der hadde det jaggu vore ein mår i natt. Hadde ei felle som stod 300m vekke, men flytta den bort til åte. Slengte inni eit par fiken og grisa inn med honning, så krysser vi fingrane :)

Visst ikkje eg tar turen i slalombakken i (dag), blir det nok ein tur på stølen for å spenne opp ei felle. Har ikkje hatt tid til å spenne den opp etter julefredinga :oops::roll: Skal muligens flytte fella, sidan det ikkje har vore observert spor etter eg plasserte ut fella, som var i fjor.. :|

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål ang Speed Dip. Var med en kompisen og dyet endel conibear feller. Da vi tok opp fellen såg vi at disse hadde et seigt sandlignende stoff på seg. Dette var hardt da vi tok det opp. Merkelige greier, men vi håper å få det av fellene. Men ikke noe greit å drive å ta i fellene hele tiden.

 

Andre som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Til frontier: Skinnet er ikkje ødelagt om du er uheldig med halen. Om skinnet ellers er bra får du solgt det på Oslo skinnauksjon. skinn lengde måles så vidt meg bekjent frå halerota og fram til framlabbane. Det er utifrå den lengda og kvaliteten på skinnet i det "området" att prisen/kvaliteten blir bestemt.

 

Ulrik: Hugs og å snitte opp øyra - dei er doble og kan lett surne om det ikkje blir gjort. Personlig snittar eg opp halen heilt bak for å unngå att den surnar.

 

Mulig det, og at du får samme prisen på Oslo skinnauksjoner med eller utan hale. Men i mine auge er eit pelsverkskinn øydelagt om du slit halen av det. Og i alle fall på eit dyr der halen er ein så utprega del av skinnet som på ein mår.

 

Dersom ein er uheldig kan ein i alle fall selge det på Oslo skinnauksjon :-)

Halen kan du også få brukt - dei som binder fluger er veldig glad for noko slikt - topp materiale i fluger seies det :-)

Men eg ser poenget om du skal stoppe ut måren - ein halelaus mår blir liksom ikkje det samme...

Link to comment
Share on other sites

Tenker på kasser på stokk ja. Foring på bakkenivå blir fort musefarm. Kassene kan selvsagt plasseres loddrett, men selv er jeg glad i skråstokker. Slike som dette er fine:

111722_s.jpg

 

Lettere å fore i også hvis du bare kan slenge godsakene inn i kassen.

Denne løsningen bruker jeg og det fungerer veldig bra. Du må lage deg kasse å finne en god plass til fellene dine. :D

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Plages med at mus spiser all åte i mine mårfeller og jeg har tenkt å tenkt på hvordan jeg skal få forhindret det, mulig jeg har funnet en løsning, ønsker gjerne tilbakemeldinger på om dere tror dette kan funke. Jeg har kjøpt en fuglemater, en slik i netting som man henger ute og har fuglenøtter i. Tenker å putte åte ned i den sammens med luktestoff og kappe den i riktig lengde slik at den får plass inni felle kassen. Da kan ikke musene få fatt i åta, i allefall ikke allt. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...