Jump to content

Drevtider før fall på rådyr/hjort


cita

Recommended Posts

Har stort sett jakta rådyr med dachsen i små terreng (fragmenterte skogsområder på tilsammen 400-800 mål). De rådyra som ikke har falt i løpet av 5-10 minutter, er snart 2-3 jaktterreng unna, der losen gjerne går i timevis.

 

Neste bikkje blir en tysk jaktterrier, som ikke skal jage noe særlig lenger enn 15 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Svenske undersøkelser viser at 70-80% faller innenfor de første 20-30 minuttene. De fleste jegere med drever/dachs/beagle får sikkert noen muligheter etter både to og tre timer. Med en kortdriver i et godt terreng rekker en flere nye loser på denne tiden!

Link to comment
Share on other sites

En stor overvekt av rådyrene jeg har skutt i los har nok falt innen 30 min. Kan jo faktisk sjekke det, siden jeg har ført journal med lostid og div info om alt jeg har skutt i 19 år. Nå har jeg jo gått med hund de siste 10 åra, men også blant postene skjer det jo mest den første halvtimen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nesten like mye an på terrengets beskaffenhet, hvor kjent en er, og hvordan en jakter. Småterreng gir selvsagt korte loser. Hvis en er godt kjent og setter poster på alle de sikre krysningene, blir det som regel også korte loser. Hvis en jakter 1-3 mann som sniker på losen, gjerne i større terreng der en ikke er kjent fra før, kan det strekke seg betydelig lenger.

 

Men sånn i snitt skjer nok det aller, aller meste i løpet av det første kvarteret.

Link to comment
Share on other sites

innen de første 30 minuttene. enda drevern min altid har jaget fra morgen til kveld, alle som har falt "utpå" dagen har jeg som hundefører skutt. tror de fort får kontroll på postene. har begynt med ny valp nå, og håper den vil jage noen timer, da jeg synes det er morsomt med en god los, men det er gøy å høre losen bli avbrutt av et skudd også

Link to comment
Share on other sites

27,25 min er gjennomsnittlig lostid for meg før fall :wink: Regnet ut på grunnlag av 19 års journalføring. Dog må det sies at lostidene som er notert i noen tilfeller ikke er målt helt nøyaktig. Ser alltid på klokka ved ett uttak, men hender det går noen minutter før jeg kommer på det ved fall. Variasjonen er fra under 1 min til 150 min. Har de siste årene ungått å skyte i loser over 2 t, for å slippe å få jaktidioter.

Link to comment
Share on other sites

Som noen har poengtert, så kommer det helt klart an på forutsetningene. Er det snakk om et jaktlag, så faller nok det meste som faller ganske raskt, men for det meste får losdyret fert av jegerne og går ut. Jagter du alene er saken annerledes, sitter du i ro støkkes ikke dyret så lett og drevet kan gå i timesvis innenfor et lite område. Da får du et litt annerledes resultat for snittet av "fellingstidene", med lengre loser.

 

Etter min mening får du best jakt for deg selv og hunden når du er alene. Med fire-fem forposter, som gjerne ikke evner til å sitte stille, må det enten smelle raskt eller dyret går ut.

 

Tysk jaktterrier? Ja! hvis det er drevjakt det er snakk om, men sørgelig greier hvis du er alene...

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt enig med "ole-johan" der ja.

Jeg har en drever som jager forholdsvis lenge og en tysker som jager 5-10min.

Skal jeg jakte alene eller i skogsterreng er det drever som gjelder.

I små kruller med poster er det gøy med tysker'n, vis det ikke er hi der.

Astro burde komme med hifunksjon også, det hadde vært supert.

 

Lostider før fall med mine hunder:

Drever ca 45min

Tysker ca 3min

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...