Jump to content

Ren 9mm ladning.


Fozzy357

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en del kunnskap om ladning(lest mye)og har mange i klubben som kan hjelpe meg.

Har aldri ladd en patron selv :oops: .

Men :!: for en som skyter 300 skudd i uka, og vil støpe selv og som ser på ladning som kun en kost besparelse og ikke en hobby,og som vil ha noe som er "idiot" sikkert. Hva anbelales?

 

Jeg skal kun lade 9mm. Pris er underordnet. Hva er forskjellen på "turret" "karrusell" og "progresiv"?

 

Råd ønskes både til tenger, smelte digel og selvsagt lade presse

Hva anbelales?

Link to comment
Share on other sites

Turret og karusell er det samme, progressiv er en type presse som utfører flere operasjoner automatisk enn førstnevnte. Skal du begynne å lade så kjøp og les ladeboka, det er det første tipset. Når du har gjort det kan du spørre videre. Siden det er ingen vei utenom å lese boka, kan du jo være smart å gjøre det først. 95% at det du lurer på eller vil lure på står det svar på i boka.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, valgets kvaler.... Mulighetene er omtrent uendelige!

Ken nevner turretpresser, det er omtrent idiotsikkert, en og en patron i gangen, men relativt rask.

Med Lee sin Classic Cast turret med hettemagasin kan du sikkert lade greit 250 patroner i timen.

Skal du lade kjappere så er progresiv presse neste steg, Dillon 550 er en veldig stabil og god presse med få overraskelser, der kan du lade en og en, samt fullt kjør på alle stasjoner, går fint å lade 400 patroner i timen på den. Mitt soleklare førstevalg, jeg bruker en slik selv til 9mm. Minuset kan kanskje være at den kan virke litt stor for den lille patronen, men det har ikke plaget meg.

Når det gjelder kulestøping så har jeg god erfaring med LEE sine gryter, har to 5kg gryter som det ikke har vært tull med, men når en først skal kjøpe så gå gjerne for 10kg gryta, da slipper du å etterfylle bly så ofte og får en jevnere temp på metallet.

Men skal du benytte deg av div. skrapbly, så er en grovsmeltingsgryte nesten uunværlig, sveis en bunn i et grovt rør, volum ca 5l og du smelter greit 50kg bly i gangen som du kan lage barrer av, grovnedsmelting i de små Leegrytene blir bare tull.Husk for all del ventilasjon og øyeværn.

Støpetenger til volumproduksjon benytter jeg kun Lee tenger, 6hulls. Raske og billige og gode kuler blir det og.

Til 9mm vil jeg spesiellt anbefale Lee 124gr TLC, en tumblelubekule med mikroriller. Med Lee sitt kalibreringssett som koster ingenting samt påføring av Alox på kulene, er dette den raskeste måten å gjøre dette på.

Lee sin 124gr TLC kan også benyttes med godt resultat i .38spec, den kula har vunnet revolverfeltNM to ganger som jeg vet om vertfall, og flere ganger på pallen i Militær i samme mesterskap.

Men har du kompiser som lader og støper, oppsøk de, se og lær, det er kanskje det mest nyttige.

I Vj Ladebok nr 2 var det et stort og bra kapittel om kulestøping, finner du tak i den boka, er du langt på vei. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har vært i din situasjon nylig og har akkurat begynt med lading av 9mm etter at jeg kjøpte min føste Glock. Etter å ha vært med en god venn, (Cogito) i ladebua og prøvd litt lading gikk jeg til innkjøp av ei helt enkel (og billig) Lee presse, med diesett og diverse annet utstyr som man behøver. Fikk rådet å starte på laveste nivå, slik at jeg kunne lære alt om lading grundig og godt før jeg oppgraderte til en rask turret eller noe annet. Lee har svært prisgunstige og gode løsninger og det finnes masse gode tips på hjemmesiden deres. (http://www.leeprecision.com) Nå som dollarkursen er gunstig (5,134 i skrivende stund) er det ikke dyrt å handle direkte fra statene heller, (f.eks hos http://www.factorysales.com) der jeg kjøpte noe av mitt utstyr. Ellers får man jo tak i det meste hos norske forhandlere til en litt dyrere penge.. Snakk med venner som driver med lading, eller søk litt rundt på nettet og her på forumet, så får du masse gode tips til en trivelig og interessant hobby!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ladebøker må man ha. Jo flere, jo bedre. Etterhvert som man har ladet en stund ender man opp med et anseelig bibliotek. For all del, den viktigste litteraturen man oppbevarer på laderommet er notatene man tar for hva man lader og hvordan det funker i våpenet man lader for. Gode test og dokumentasjonsrutiner er halve ladingen.

 

Vær obs. på at de tidligste VJ ladebøkene er temmelige hvasse i en del kaliber sammenliknet med det man ser i nyere amerikanske tabeller f.eks. Trykkmåling har alltid vært et område med mye diskusjon.

 

Av nettressurser jeg liker har de fleste krutt og kulefabrikanter åpne data, og man har alltid MD Smith's ladesider: http://reloadammo.com/

Link to comment
Share on other sites

Fozzy;

Hjemmelading er veldig spennende og kan dessuten være tildels svært pengebesparende. Jeg for min del MÅ lade fordi det jeg vil ha ikke finnes i hyllene, så da blir det vanskelig å kjøre noen direkte sammenlikninger. Men skyter du såpass aktivt som du indikerer, vil du spare penger ganske fort - spesielt om du vil støpe kuler selv.

 

Det er mange veier frem mot målet, og jeg ser du allerede er informert om hva som finnes av muligheter grovt sett. Jeg støtter opp om at du bør få tak i ladeboken og lese den i første omgang, og så har jeg en liten henstilling til deg:

 

Kjøp ei enkeltstasjonspresse først og lær deg hva lading går ut på før du hopper på mer automatiserte løsninger. Jeg vet mange synes at dette høres surt og gammelmodig ut, men jeg har mine grunner til å anbefale deg enkelstasjonslading når du skal lære. Du gjør akkurat det samme når du lader enkeltstasjons som du gjør i karusell- og progressive presser, men den store forskjellen er at du kun har fokus på én operasjon av gangen. Karusellpresser kan også brukes som enkeltstasjonspresser dersom du deaktiverer autoindekseringen, men det er uansett smart å ha ei enkeltstasjonspresse likevel. Du vil se hvorfor når du har ladd en stund og funnet ut at dette sannsynligvis er mer vanedannende enn heroin.

 

Altså; ved å gjøre én operasjon av gangen innledningsvis i karrieren, har du tid til å ha øye på det du driver med og lære hver enkelt ting skikkelig. Dette gjør deg fort i stand til å lade kvalitetsammunisjon på en sikker måte - det gjør deg også i stand til å forstå hva som skjer på hver enkelt stasjon i karusell- og progressive presser. Min påstand er at du lærer mer om lading på kortere tid ved å lære på enkelstasjon, og du får bedre tid og mindre forstyrrende faktorer involvert i prosessen. På denne måten vil du også forstå hvorfor ting er som de er, og raskere være i stand til å sette opp og bruke ei progressiv presse på forsvarlig vis enn de som begynner rett på.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gå for en Lee Turret som førstevalg, siden den fungerer like greit som en enstasjoner. Man om du forventer å gå over til en progressiv presse er det litt unødvendig, da er det billigere å velge en vanlig O-presse som førstevalg. De er så rimelige og uslitelige at det bare er dumt å droppe investeringen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Olav M når det gjelder Lees 124 TL, denne er min favoritt til 9mm (sammen med 105 SWC for lette ladninger). Min CZ foretrekker dog litt overdimensjonerte kuler, så jeg har slipt opp tanga så den støper 0,358".

 

Men du trenger ikke å sveise gryte for grovlegering, jeg bruker en alu-kjele og en 1500W hybelkomfyr, fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker igjen for mega svar!

MEN, gi meg navnet på den dere synes er den beste enkeltstasjons pressa! (Hva heter enkeltstasjons presse på Amerikansk?

Så er jeg i mål :mrgreen: Her tenker jeg på funksjon sikkerhet og IKKE hastighet....

 

(Dillon er villig til å sende meg fra USA)

Link to comment
Share on other sites

Fozzy, du har vel en Pardini på veg? har du bestillt den med vanlig, eller polygon rifling? Jeg byttet til vanlig løp på min, da jeg hadde noe problem med bly (egnetlig et ikke eksisterende problem, for jeg bruker nesten utelukkende mantel)

Ad presse for lading av 9 mm, er Forster nevnte, var mitt første valg da jeg kjøpte presse i 1980 og har ikke angrett et sekund, men om du kun skal lade 9 mm, er den unødvendig og dyr. Med carbide dier har du ikke så store friksjonen og kan klare deg lenge med ei av de billigere O, eller for den del C pressene (om det er noen på markedet av disse lenger)

 

Du bør kunne klare mellom 100 og 150 skudd i timen på ei enstasjons presse. På ei progresiv presse øker produksjonshastighet en god del, men også muligheten for problem. Etter som flere kalibre kommer i hus og ønsket om volum lading for mange av dem utvikles, vil du nok ønske ei progresiv presse med mulighet for mange 100 skudd i timen, relativt lite problem og raskt kaliber bytte. Da er det etter min mening kun ett valg Dillon 550B. Ganske rimelig og ekstremt driftsikker, kjøpte min i -88 og lader ca 30 kalibre på den. Den er grei å komme i gang med også for en nybegynner, men jeg anbefaler likevel ,som de fleste, å starte med enstasjons presse.

Link to comment
Share on other sites

Joda, den er på vei!

Polygon løp? Jeg må nok innrømme at jeg viste ikke at Pardini hadde flere valg ang. løp.

Jeg får vel det jeg får :roll:

Men den jeg får er ny produsert, hva tror du jeg får da?

Har tenkt å støpe kuler selv, så det blir ren bly.

Er takknemlig for tanker rundt dette!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du får polgon løp, min er GT 45 utgaven, om det er forskjell på løpa til den og din vet jeg ikke. Og er derfor ikke sikker på om det leveres vanlig riflede løp også til GT 9 utgaven. For den del kan det godt hende et polygonløp går bra med bly, men generelt har det vært noe klager på det.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Dillon Square deal B. Kan skaffe den til kost pris i USA pga slekt.

Er dette for mye for en ny begynner?

 

Jeg har en sånn, og den kommer ferdig justert fra fabrikk. Den autoindekserer og er igrunn problemfri. Det eneste du må justere er kruttladningen, og det må du jo på alle presser. Bruk noen timer på square deal'en, og du har en ammunisjonsfabrikk som holder lenge. Det svakeste leddet i den pressa er en plastbit nederst på tennhettemagasinet, når denne blir slitt slutter den å mate hetter, og du får patroner uten tennhetter. Sørg for å få med mange sånne plastbiter. Koster ingenting, men vanvittig iriterende når den feiler dagen før stevne, og du er tom. Maskinen har hylseaktivert kruttmål, slik at du kan kjøre serier på en patron hvis du vil uten at det flommer krutt utover en tom stasjon.

 

Viktig ting med progressive presser:

- NO SHORTSTROKING!!

 

På norsk betyr det at man må dra ladearmen til ytterste posisjon både på nedtur og på opptur. Er fort gjort å dra litt kortere når man blir ivrig og prøver å øke tempoet.

 

SD'n har et par særegenheter:

- Hylseholderplata låses i posisjon av en fjærbelastet kule. Når den låser, gir en hylseholderplata et slag. Dette gjør at når man lader f.eks 9mm, så kommer det en liten dusj krutt fra hylsa som ble fylt sist hvis man ikke tetter til denne hylsa før neste stasjon. Jeg pleier å sette kula i hylsa like etter at den har forlatt kruttdia og før den når neste låste posisjon. Jeg holder altså kula i hylsa frem til neste stasjon. Da drysser det ikke noe krutt, og jeg innbiller meg at presisjonen blir bedre.

 

- Det er også viktig at man lar hylserholderen gli ordentlig i hakk før man forsøker å presse inn en ny hette, elllers så hender det at hettemateren feiler. For ordenskyld, hettene settes i på kruttfyllerdien ved at ladearmen skyves opp, og hylsa klemmes ned over en ny hette fra hettemagasinet.

 

Denne pressa kommer hverken med hylse- eller kulemater. Fordelen med en SD fremfor 550B er at SD roterer hylseholderplata selv. Da slipper man å lure på om man har rotert plata - litt dumt med doble kruttladninger, alternativt ikkeno krutt.

 

Noen synes det er en ulempe at den bruker proprietære dier, men de færreste gidder å bytte om på denne pressa. De kjøper seg heller en til når de skal lade et annet kaliber.

 

SD kan kun lade håndvåpenpatroner, så der er 550B bedre.

 

Min SD var forøvirg godt brukt da jeg kjøpte den, og manglet både det ene og det andre, men den presser fortsatt ut presis ammunisjon i høyt tempo.

 

Jeg var ingen nybegynner når jeg kjøpte SD'n, men du blir fort ulært på en enstasjons, og på SD'n kan du lade en og en patron til du blir komfortabel med det som skjer. Bare skynd deg langsomt, ikke lad 500 skudd i første økt, men kanskje 5-10 som du tester på banen etterpå.

 

Kjøp en bra elektronisk kruttvekt(nødvendig tillegg #1). Vei de ferdige patronenen, hvis noen er markant lettere enn de andre, og differansen er tilnærmet lik vekta på kruttet du puttet oppi, så mangler de patronene krutt. Ta uansett de som er lettere og bank ut kula med en kulehammer (nødvendig tillegg #2). Ta også og mål patronene slik at de er like lange som ladetabellen sier, altså må du ha et mikrometer - kr 350,- på biltema eller europris for et elektronisk skyvelær (nødvendig tillegg #3).

 

Ellers som det står i alle ladetråder, kjøp og les LADEBOKEN.

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du får polgon løp, min er GT 45 utgaven, om det er forskjell på løpa til den og din vet jeg ikke. Og er derfor ikke sikker på om det leveres vanlig riflede løp også til GT 9 utgaven. For den del kan det godt hende et polygonløp går bra med bly, men generelt har det vært noe klager på det.

 

Bly går totalt RÆVA i min GT9, beste samling er ca 15 cm :(

 

Hva som helst med kopper rundt, går derimot imponerende godt, uannsett ladn og kuleform / vekt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

550 er i min mening IKKE en god nybegynner presse...

650'n er i så måte bedre.

 

Utfordringen ligger i det at den ikke har automatisk indeksering. Når man så skal lade "progresivt" er det ofte noe som kan gå galt/må fikses på (en kule som ramler ned, etterfylling av hetter osv), slik at man glemmer å indeksere for hånd. Mulighetene for dobbelt ladninger blir da ubehagelig høy i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynnte med Hjemmelading selv for ca 3mnd siden.

Jeg også kjøpte meg en RL550b fra Dillon.

Grunnen til mitt valg var at jeg hadde lest mye positivt om pressa på Internett.

Sett mange gode Videoer med komplett oppsett + lading.

Og jeg hadde ett greit "Støtteapparat" om noe skulle gå galt.

 

Første dagen pressa kom, satt jeg den opp på 1-2-3, ikke noe problem.

 

Jeg skal også være enig i at å begynne med progressiv det første du gjør med pressa kan det bli problemer av.

Jeg ladet faktisk mine første 500runder kun singlestasjon, og etter det økte jeg mengden runder på Progressive lading.

Satt også å momlet for meg selv hva som ble gjort på hver av "Stagene".. F.eks "Hylse, dra i spak, kon og krutt, dra i spak.

For å gjøre det ekstra sikkert, så tar jeg 1 hylse(med gammel Hette i) og fyller den med korrekt mengde krutt, og setter den ved siden av "Seating Die`en", så hver gang jeg indekser, sammenligner jeg rakst hylsene og setter kulen oppi,

 

Da er det lett å sjekke om det er dobbelt ladinger, eller ingen ladinger i hylsa.

 

En god tommelfingerregel er å bare ha god tid, ikke stress med ladingen. Lad ikke"50 raske runder", enjoy it :D.

 

Så, har ingen problemer med å anbefale 550`en som førsteganspresse, men selvfølgelig må det taes med en klype salt, siden jeg fortsatt er ferskt. Men kan heldigvis si jeg aldri har hatt farlige øyeblikk på hverken Laderommet eller banen pga ladingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynnte med Hjemmelading selv for ca 3mnd siden.

Jeg også kjøpte meg en RL550b fra Dillon.

Grunnen til mitt valg var at jeg hadde lest mye positivt om pressa på Internett.

Sett mange gode Videoer med komplett oppsett + lading.

Og jeg hadde ett greit "Støtteapparat" om noe skulle gå galt.

 

Første dagen pressa kom, satt jeg den opp på 1-2-3, ikke noe problem.

 

Jeg skal også være enig i at å begynne med progressiv det første du gjør med pressa kan det bli problemer av.

Jeg ladet faktisk mine første 500runder kun singlestasjon, og etter det økte jeg mengden runder på Progressive lading.

Satt også å momlet for meg selv hva som ble gjort på hver av "Stagene".. F.eks "Hylse, dra i spak, kon og krutt, dra i spak.

For å gjøre det ekstra sikkert, så tar jeg 1 hylse(med gammel Hette i) og fyller den med korrekt mengde krutt, og setter den ved siden av "Seating Die`en", så hver gang jeg indekser, sammenligner jeg rakst hylsene og setter kulen oppi,

 

Da er det lett å sjekke om det er dobbelt ladinger, eller ingen ladinger i hylsa.

 

En god tommelfingerregel er å bare ha god tid, ikke stress med ladingen. Lad ikke"50 raske runder", enjoy it :D.

 

Så, har ingen problemer med å anbefale 550`en som førsteganspresse, men selvfølgelig må det taes med en klype salt, siden jeg fortsatt er ferskt. Men kan heldigvis si jeg aldri har hatt farlige øyeblikk på hverken Laderommet eller banen pga ladingen.

 

Hadde du kjøpt en progresiv / auto presse i stedet for ei turret presse (som du har), hadde faren for dobbel ladning blitt eleminert bort :D

 

Det var nok en av de sterkste grunnene for at Hassel anbefalt å kjøpe 650 pressa i stedet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...