Jump to content

Ukjente .308 Win-hylser!


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei jeg har en kamerat i sverige som er hylseplukker(Hjemmelader)

 

Han skyter med 30.06 og 6.5x55 men plukker det han kommer over av hylser. Er innom han når jeg er på harrytur og får alltid med meg ei kasse med 308win når jeg har vært der :D

 

Så når jeg idag skulle sortere hylsene til videre lading så var det som alltid mye Norma,Lapua,Remington og Winchester hylser. Men etter å ha gravd meg gjennom halve kassa fant jeg noen hylser jeg ikke aner hva er... :? Hylsene er vanlige messinghylser med boxerhetter. Eneste merking på de er at det står .308W og ikke noe annet. Hettene har ikke niting eller maling så tror ikke det er militærepatroner, men vet som sagt ikke.

 

Noen som vet hva de kan være slags merke?

 

Mvh: Sauer200STR

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok sivil ammo ja. Hadde det vært NATO ammo ville ikke 308W blitt brukt. Er du sikker på at det ikke er noen uklare symboler eller enkle bokstaver/tall utenom 308W på hylsehodet?

 

 

Nei de er helt blanke bortsett fra at det er merket .308W på de. Nei det er nok ikke nato men det finnes jo land uten om nato som bruker 308win...Tenkte det kunne være noe av det men jeg vet ikke...veldig rart :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer det på at .308 Winchester er en sivil patron.

 

Det militære motstykket (originalen forsåvidt) heter 7.62x51mm NATO. Det finnes en del mindre forskjeller både mellom disse to og mellom forskjellige lot'er av 7.62 NATO produsert i ymse NATO land. Bl.a. er det lite lurt å mate en FIIN gammel FAL med kraftig .308 Win jaktammo med tunge kuler :wink:

 

Er man nerdete nok til å gå i dybden av dette temaet, anbefales http://www.cruffler.com/trivia-June01.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer det på at .308 Winchester er en sivil patron.

 

Det militære motstykket (originalen forsåvidt) heter 7.62x51mm NATO. Det finnes en del mindre forskjeller både mellom disse to og mellom forskjellige lot'er av 7.62 NATO produsert i ymse NATO land. Bl.a. er det lite lurt å mate en FIIN gammel FAL med kraftig .308 Win jaktammo med tunge kuler :wink:

 

Er man nerdete nok til å gå i dybden av dette temaet, anbefales http://www.cruffler.com/trivia-June01.html

 

Ja jeg vet det er små forskjeller på 7.62X51 og 308win. Har hatt det som prosjekt på skolen for mange år siden så det kan jeg alt om :P

 

Hmm de hylsene kan jo være noe fra statene? En mindre bedrift derfra? Ett ukjent merke her i norge? Hylsene er jo plukket i sverige. Hmm nei dette var noe rare greier...Skal starte lading av de idag så får jeg se om de er noe og lade....Det var jo 200stk av de i kassa jeg fikk.

Link to comment
Share on other sites

En ammofabrikant som ikke vil ha gratis reklame, ved å sette merket sitt på hylsebunnen?

Jeg vil tro det er en eller annen fabrikk som leverer kvanta med "no logo", dvs. uten fabrikkmerke, til småprodusenter eller evt. våpenprodusenter som leverer ammo under "eget merke". Dvs. eget navn og merke på pakningen. Det er jo mye billigere å få laget trykk på ei pappeske enn å lage eget bunnstempel på hylsene.

 

Du må sammenligne skriften "308 W" med tilsvarende på hylser med fabrikkmerke, så kanskje du finner ut hva som er "opphavsfabrikken".

Link to comment
Share on other sites

Det er et lite svensk firma som lager mer eller mindre skreddersydd ammunisjon. De averterer i "Vapentidningen" innimellom. Husker ikke hva de heter :oops: , men det kan være de bruker nøytrale hylser.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

En ammofabrikant som ikke vil ha gratis reklame, ved å sette merket sitt på hylsebunnen?

Jeg vil tro det er en eller annen fabrikk som leverer kvanta med "no logo", dvs. uten fabrikkmerke, til småprodusenter eller evt. våpenprodusenter som leverer ammo under "eget merke". Dvs. eget navn og merke på pakningen. Det er jo mye billigere å få laget trykk på ei pappeske enn å lage eget bunnstempel på hylsene.

 

Du må sammenligne skriften "308 W" med tilsvarende på hylser med fabrikkmerke, så kanskje du finner ut hva som er "opphavsfabrikken".

 

Ja der er du inne på noe skal sjekke litt når jeg kommer hjem over helga.

 

jeg har hatt en håndfull likedanne hylser. aner ikke hvor de kommer fra.

de er kun merket 308w

 

Hvor fikk du dine fra?

 

Det er et lite svensk firma som lager mer eller mindre skreddersydd ammunisjon. De averterer i "Vapentidningen" innimellom. Husker ikke hva de heter :oops: , men det kan være de bruker nøytrale hylser.

 

- Øivind

 

Hmm ja det kan jo være en løsning har sett der firmaet du snakker om kan jo være det siden hylsene er fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen slike hylser. Skriften var forholdsvis liten og hele merkingen gir et beskjedent inntrykk.

Jeg mener å huske at de kom fra noe billig ammunisjon som ble solgt fra skytterlaget til jegere som skulle trene eller ta prøven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...