Jump to content

Marco Polo sau


Kiwi

Recommended Posts

 

Noe alle fjelljegere kunne tenke seg? Avstandene bort til de sies det lite om, men inntrykket er at de stikker som bare f når de får øye på jegerne..

 

Prisen er desverre i den klassen at du ikke har råd til det om du må spørre etter den... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Som med veldig mye annen jakt er det ikke det at jeg ikke har lyst til å prøve jakt etter Marcopolo som er problemet, er vell heller andre faktorer som gjør at slikt begrenser seg selv.. :) (Men det er heldigvis lov å drømme)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen i det du sier Oddvar...

 

Kan være noen blir fornærmet nå, men det er ikke alltid størrelsen på lommeboka og skyteferdigheter følges ad, heller sjeldent kanskje...

 

De venter også lenge før de skyter igjen? Er man ikke rimelig sikker på at man klarer å sette skuddet dit det skal bør man la være. Nå er det vel ikke så lett å skyte under de forholdene der med tynn luft, verkende kropp og puls i nærmere 200, men da bør man også være voksen nok til å kjenne sin begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd man ikke kan fransk :lol:

Kunne vært interssant å høre på unnskyldningene for alle bomskytingene. Er det noen som kan fransk?

Vet de noe om avstand?

Kaliber?

Vindstyrke?

Opplæringsvideo i hvordan utenlandsjakt kan være uten gode forberedelser. Men for all del bomskudd kan skje den beste. Danskene har et "bedre uttrykk" for bomskudd: Forbier :wink:

Link to comment
Share on other sites

å høre på unnskyldningene for alle bomskytingene

seladang (uploader)

As I explained in the video. The rifle'Robert had a problem (canon) and shot 50 cm to the right. When the game had the head to the right. He missed. But when the animal was walking to the left. The shot was two times in the stomach. Robert is good shooter. Look the video about Blue sheep in Nepal.

Anyway never forget ; the high altitude, the cold, and the difficulty of those hunts.

Link to comment
Share on other sites

Flott terreng og noen staselige dyr ja :-) Vinner jeg i lotto (uten å tippe) står en slik høyfjellsjakt høyt på listen.

 

Skytingen er elendig, bør ikke trenge 10 skudd før en ser at noe er galt med innskyting og/ eller ferdigheter. Tullskyting kan en gjøre på blink.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Anders.. Filmen "Hunting in Paradise" er en kjempefilm, med helt unike jaktsener, en film jeg absolutt vil anbefale, selv synes jeg den er den beste hunters video noengang har laget.

 

Har selv vært å jaktet Marco Polo og steinbukk med Østbyes jaktreiser i Tajikistan, der filmen er filmet, og det var et eneste stort eventyr.. Er selv ingen lottomillionær eller rik arving, men en kommer langt med mye jobbing og sparing, det tar kanskje noen år ekstra til en sånn reise, men det er det værdt...

 

Skal man vente på at en vinner i lotto kommer en aldrig ivei, det er bare å lure seg selv.. Og husk på en ting alle som sier dem ikke har råd(men som egentlig har det), man må ikke kjøre rundt i en bil til 200-250 000, man klarer seg fint med en bil til 100 000.. :wink:

 

Mitt livs motto er: Det eneste som er værdt å eie, er gode minner...

Link to comment
Share on other sites

Lynxlaika

 

Vil du vurdere å legge ut en aldri så liten jaktrapport med noen bilder til oss?

Hvor nøyaktig jaktet du?

 

Det hadde vært meget interesangt å sjå og høre litt om :D

 

En slik tur står meget høyt på lista, ihvertfall etter mid-Asian ibex.

 

mvh jerv

Link to comment
Share on other sites

Jerv: Det kan jeg nok få somlet meg til å gjøre, bare jeg får skannet lysbildene. Var der i 2005, jaktområdet ligger i noen bortgjemte fjelldaler midt i Tajikistan, noe nordøst i landet mener jeg å huske. tok ca. en time med helikopter fra hovedstaden Dusjanbe.

 

Marco Poloene i tajikistan er dem som er mest "renrasede" og det er fra dette landet dem største blir skutt hvert år. Østbyes jaktreiser selger også Marco Polojakt i et annet område i Tajikistan, hvor man nok har større mulighet på et noe større trofe.

Men det helt unike der jeg var og jaktet, og der filmen "Hunting in Paradise" er filmet, er at man har mulighet til å jakte både store Marco Polofår og steinbukker i verdensklasse på samme sted.

Og har du tenkt deg på steinbukkjakt, ville jeg ikke anbefalt noe annet sted enn dette stedet. Jeg har jaktet steinbukk flere steder i asias fjellverden, men inget sted har en slik bestand og så store trofeer som her.

 

P.g.a. at man må ta helikopter inn i jaktområdet, koster denne steinbukkjakten litt mer enn andre steder, men det er vel som med alt annet her i verden, kvalitet koster. Og jeg angrer ikke på ei krone jeg la igjen der..

 

Desverre har all Marco Polojakt vært stengt i Tajikistan i 2 år nå. Det har heller ikke blitt bedrevet steinbukkjakt der. Så når dette området igjen åpnes, vet jeg iaf hvor jeg vil jakte store steinbukker og Marco Poloer igjen.. Kanskje neste verdensrekord kommer herifra?displayimage.php?pos=-11424

Link to comment
Share on other sites

Takk for info,

 

Har undersøkt litt rundt å ser at ibex jakten her er noe dyrere enn i feks mongolia, men så er det ikke bare jakten men totalopplevelsen med å få oppleve pamir mountains osv som teller like mye som selve jakta. (High Altai er sikkert ikke dårlig det heller)

 

Høres ut som en skikkelig opplevelse ja!

Link to comment
Share on other sites

Jerv: Min første tur til Asia var faktisk til Mongolia og "High Altay", det var en grei jakt og en artig opplevelse, men desverre har jakttrykket i mongolia vært alt for stort, så dem store trofeene som engang var der, må en i dag se langt etter. Gjennomsnittet i dag i "High Altay" ligger nok like under 1m, mens i Pamir skal det godt la seg gjøre å skyte en under 114cm. Terrenget er heller ikke like spektakulært som i Pamir i Tajikistan. Men man har sikkert et minne for livet begge steder, selv er det minnene fra Tajikistan som jeg husker best.

 

Anders: Hørte rykter om at det skal åpnes i Tadjikistan allerede i høst, så hadde det ikke hvert for at jag skal til Kamchatka i vår, er jeg ikke i tvil hvor jeg ville ha reist hen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fant noen web sider her, for de som vil prøve seg på egenhånd. Personlig har jeg ingen referanser til noen av disse outfitterne......

 

http://www.elta.ru/travel/hunt/specie/marco.htm

 

http://sadmol.com/en/index.php?page=hunting

 

Plus litt info om sauejakt generelt.

 

http://www.scirecordbook.org/karaganda-argali/

 

http://www.wildsheepfoundation.org/Page ... a%20Argali

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg veldig fornøyd med Anstein Østbye, og Østbyes jaktreiser. Hans kontakter i Russland og gamle sovjetrepublikker er i verdensklasse, og når jeg kjøper en tur av han, vet jeg at jeg får valuta for pengene.. Og den største tryggheten synes jeg er å ha en nordmann som snakker flytende russisk med på laget, når man reiser på jakt i slike bortgjemte avkroker, for da er en sikker på at det ikke skjer noe tull. Har reist med et par andre russiske reiseoperatører tidligere, noe som gikk greit, men en måtte hele tiden passe på, så dem ikke forsøkte å lure meg. Og det gjaldt alt fra trofepenger, og til å holde igjen jaktdager man hadde betalt ekstra for.. Dette er slikt som i verste fall kan ødelegge hele turen.

 

Her er noe flere Marco Polo bilder fra Anstein sitt fotoalbum: http://www.ostbyeshunt.com/gallery/type.asp?iType=43

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Prisene har variert endel.. Men regn med 180.000 i Tadjikistan (25-30.000 USD) og noe mindre for Hume Argali (så og si det samme som Marco Polo) i Kirgisistan..

Hvis noe vet bedre så får dere rette meg.. :)

 

Marco Polo Argali står øverst på min ønskeliste av all jaktbart vilt i verden ! Jeg må bare spare mer over lengre tid 8) Den prisen du har forelagt her Anders, er den inkl trofebehandling og hjemsending av trofe? Altså "full pakke"...

Link to comment
Share on other sites

Dette inkluderer trofèbehandling, men ikke hjemsendelse. Såvidt jeg veit får man trofèene med seg i baggasjen hjem. Dermed er kostnadene avhengig av evt. overvekt. Lynxlaika veit kanskje mer om dette, siden han har vært der. :)

Pratet seinest med Ansten Østbye for et par dager siden, og satser på en slik tur om "noen år".

 

Planen er også å legge inn fullmontasje i budsjettet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...