Jump to content

Opplyst retikkel/dot


Tommen

Recommended Posts

Det er slett ikke noe "must", men det har noen klare fordeler etter mitt skjønn. Jeg synes det gir en fordel i skogen, hvor en fort får variable lysforhold, under f.eks drivjakt på dagtid. Og jeg synes det gir noen fordeler under skumringsjakt.

Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men har ofte sett at skyting i mørke ofte gir litt lave skudd. Det har jeg ikke lagt merke til etter at jeg begynte med bruk opplyst retikkel. Kan selvsagt være en ren tilfeldighet.

Link to comment
Share on other sites

du kommer langt med en lyssterk kikkert av god kvalitet uten lys til skumringsjakt, men selv foretrekker jeg opplyst retikkel på skumringsjakt.Lysprikken gjør det enklere og raskerer å finne trådkorset på dyret i skumring. Når det er sagt så kan opplyst retikkel virke litt mot sin hensikt dersom lysstyrken ikke kan reguleres til nesten null. Altså, dersom du kjøper en kikkert med opplyst retikkel, og lyset er enten "av eller på", vil du kanskje når det begynner å bli litt mørkt oppleve at lysprikken blir alt for kraftig og er mer sjenerende enn å ikke ha opplyst retikkel i det hele tatt.

 

Derfor vil jeg anbefale å gå for en lyssterk kikkert av god optisk kvalitet, og dersom du har penger til overs etter valget av kikkert ville jeg gått for den samme kikkerten med opplyst retikkel (med god lysintensitetsregulering). Jeg er veldig fornøyd med min smidt and bender zenit i 2.5-10x56 med opplyst retikkel. På denne kikkerten er det 14 forskjellige lysintensitgeter å velge mellom

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er et "must", hvis du først sparker avgårde mye penger på en god lyssterk kvalitetskikkert ( som du trenger for trygg jakt i skumringen) Da koster ikke den lysende prikken mye ekstra. Har prøvd å skru av dotten i min zeiss i skumringen og dette var helt klart et " must "

Link to comment
Share on other sites

du kommer langt med en lyssterk kikkert av god kvalitet uten lys til skumringsjakt, men selv foretrekker jeg opplyst retikkel på skumringsjakt.Lysprikken gjør det enklere og raskerer å finne trådkorset på dyret i skumring. Når det er sagt så kan opplyst retikkel virke litt mot sin hensikt dersom lysstyrken ikke kan reguleres til nesten null. Altså, dersom du kjøper en kikkert med opplyst retikkel, og lyset er enten "av eller på", vil du kanskje når det begynner å bli litt mørkt oppleve at lysprikken blir alt for kraftig og er mer sjenerende enn å ikke ha opplyst retikkel i det hele tatt.

 

Derfor vil jeg anbefale å gå for en lyssterk kikkert av god optisk kvalitet, og dersom du har penger til overs etter valget av kikkert ville jeg gått for den samme kikkerten med opplyst retikkel (med god lysintensitetsregulering). Jeg er veldig fornøyd med min smidt and bender zenit i 2.5-10x56 med opplyst retikkel. På denne kikkerten er det 14 forskjellige lysintensitgeter å velge mellom

 

 

 

Min zeiss 3-12-56 ic kan trinnløst reguleres ned mot null. Har ikke opplevd at lyset blir for kraftig i denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et must med lys, jeg mener at lys ikke gir deg så mye ekstra. Det som begrenser jaktmulighetene er å se dyret i kikkerten. Så lenge jeg kan se konturene av dyret kan jeg alltid se trådkorset godt nok til å plassere skuddet. Jeg har jaktet mest uten lys, og er vant til det. Selv om jeg har kikkert med lys har jeg ofte laltt være å skru på lyset fordi det ikke hjelper meg til å se dyret.

På jakt i tett skog tror jeg lyset gir større fordeler enn under skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt dyr før kikkersikte kom også :o
Selv ikke et kikkertsikte er et must. Men det er et mye større sprang, fra åpne sikter til et godt kikkertsikte under dårlige lysforhold, enn spranget fra ett godt sikte uten lys, til med.

 

Det viktigste er, som Per-S skriver, å greie å se dyret i siktet.

Link to comment
Share on other sites

du kommer langt med en lyssterk kikkert av god kvalitet uten lys til skumringsjakt, men selv foretrekker jeg opplyst retikkel på skumringsjakt.Lysprikken gjør det enklere og raskerer å finne trådkorset på dyret i skumring. Når det er sagt så kan opplyst retikkel virke litt mot sin hensikt dersom lysstyrken ikke kan reguleres til nesten null. Altså, dersom du kjøper en kikkert med opplyst retikkel, og lyset er enten "av eller på", vil du kanskje når det begynner å bli litt mørkt oppleve at lysprikken blir alt for kraftig og er mer sjenerende enn å ikke ha opplyst retikkel i det hele tatt.

 

Derfor vil jeg anbefale å gå for en lyssterk kikkert av god optisk kvalitet, og dersom du har penger til overs etter valget av kikkert ville jeg gått for den samme kikkerten med opplyst retikkel (med god lysintensitetsregulering). Jeg er veldig fornøyd med min smidt and bender zenit i 2.5-10x56 med opplyst retikkel. På denne kikkerten er det 14 forskjellige lysintensitgeter å velge mellom

 

 

 

Min zeiss 3-12-56 ic kan trinnløst reguleres ned mot null. Har ikke opplevd at lyset blir for kraftig i denne kikkerten.

 

Det jeg mener er at dersom du går for en rimelig kikkert der det er dårlige muligheter til justering av lysintensiteten, så kan du oppleve at lysprikken blir for kraftig når det går litt utover i skumringen, og desom jeg har lyset på det krftigste på min kikkert i skumringen er prikken det eneste jeg ser, altså jeg må tune den ned flere hakk, pleier å ligge på 2-4 av 14 når det skumrer. jeg har sett i en eldre meoptakikkert med lys (mener det var en meopta) der en kun hadde "av eller på" på lysprikken, og i skumringen var denne lysprikken altfor dominerende, og en så bedre med prikken av. så hvis en skal velge kikkert med lys er det et must å ha gode muligheter til å justere lysprikken synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen jeg personlig trekker av alle disse gode svarene (takk forresten) er at hvis det er såpass mørkt at jeg ikke kunne ha avløst et sikkert skudd uten opplyst retikkel/dot, vil det kanskje være på grensen til hva som er forsvarlig jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen jeg personlig trekker av alle disse gode svarene (takk forresten) er at hvis det er såpass mørkt at jeg ikke kunne ha avløst et sikkert skudd uten opplyst retikkel/dot, vil det kanskje være på grensen til hva som er forsvarlig jakt :wink:

 

En skal jo tross alt finne det en har skutt uten for mye bryderi også :)

Link to comment
Share on other sites

hvis det er såpass mørkt at jeg ikke kunne ha avløst et sikkert skudd uten opplyst retikkel/dot, vil det kanskje være på grensen til hva som er forsvarlig jakt

 

Nå vil ikke et opplyst retikkel i seg selv, bidra til å forlenge skumringsjakta di på noen måte. Men det bidrar etter mitt skjønn til å sette et sikrere skudd. Det er nå min erfaring.

Dessuten er prisdifferansen med lys, såvidt liten, at jeg vil anbefale deg å velge med opplyst retikkel.

 

Det sagt - det er, og forblir jegerens ansvar, å sette grensen for forsvarlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen jeg personlig trekker av alle disse gode svarene (takk forresten) er at hvis det er såpass mørkt at jeg ikke kunne ha avløst et sikkert skudd uten opplyst retikkel/dot, vil det kanskje være på grensen til hva som er forsvarlig jakt :wink:

 

Tja... Jeg er ikke helt enig her.

I noen situasjoner ser en helt tydelig konturen av dyret, men ikke av retikkelet mot dyrekroppen (eks, hjort med ekstra mørk farge på pelsen/villsvin), Jeg har også opplevd dette i veldig sterkt måneskinn og våt hjort.

Her kan en skyte sikkert med opplyst retikkel, uten og være nær eller over grensen på hva som er forsvarlig jakt.

Men ved godt måneskin og normale forhold, går det helt greit uten opplyst retikkel.

Jeg leste i J/F at det er varslet om nye lover fra DN vedrørende nattjakt, kansje vi ikke trenger så lyssterke kikkerter i fremtiden :?

Link to comment
Share on other sites

Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men har ofte sett at skyting i mørke ofte gir litt lave skudd. Det har jeg ikke lagt merke til etter at jeg begynte med bruk opplyst retikkel. Kan selvsagt være en ren tilfeldighet.

 

Har ved ettertanke akkurat samme erfaring som deg, Bukkebrøl. Skota sit gjerne litt lågare. Nokon som har ein plausibel forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...