Jump to content

Enkel registrering av oppmøte på pistolbana?


John H

Recommended Posts

Der har i det siste dukka opp ønsker fra flere i klubben om en enkel måte og registrere oppmøte på bana.

Vi har pr i dag et ark som skytterne får signert av skyteleder ved oppmøte, skytelogg.

Ønskene som så langt er at en ønsker noe som er uhyre enkelt og betjene for brukerne og at det bør være greit og finne ut av for vedkommende som skal sitte og tilgang till "loggen".

Ønsker som har dukka opp er at det kan/bør være internett basert.

Er det noen som har erfaringer med noe slikt som dette?

 

PS: Ønsker IKKE høre noe om hvor unødvendigt eller dumt/overflødigt dette er. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme her i LPK. Enkelt og greit en bok hvor hver skytter kan signere hvis han vil... Både nybegynnere og garvede skyttere oppfordres til å signere sånn at oppmøtet er registrert.

Nettbasert registrering er vel neppe 'de fleste' intressert i.. Hvem liker vel 'muligheten' av at et sånn register kan komme på avveier.

Link to comment
Share on other sites

På de banene jeg har tilgang på er det loggbok som vi skriver oss inn og ut av. På min egen aktivitetslogg skriver jeg ingenting i signaturfeltet hvis jeg har vært der utenom faste treninger. Hvis noen (onkel) har lyst til å etterprøve dette, kan de bare gå igjennom loggene på de aktuelle banene.

 

Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen / Wadcutter

Har akkurat samme praksis som du/dere beskriver her.

 

Woff

Ser ikke på en slik beskrevet løsning som noe sikkerhets risiko, men selfølgelig kan dette knytte dir til en bærbar pc på bana i stedet via internett.

 

Tanken bak dette er vel egentligt og lette prosessen når en ønsker og ta ut aktivitet på medlemene visst de ønsker dette som vedlegg. I stedet for og sitte og bla gjennom permen på bana for og huke inn de oppmøta en har glemt.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en bok med signaturer er jo blandt annet at det ikke er så lett å jukse... Det er riktignok ikke så egnet når du trenger en aktivitetslogg, men hvor ofte trengs den? :wink: Søknadsaktiviteten (nye våpen) i vår klubb byr iallefall ikke på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt prosjekt på planen, "Range Management System", systemet kommer til å takle magnetstripe og strekkode.

Dette systemet er noe jeg har begynt på, men ikke fullført på grunn av mye arbeid ellers. Komplett prosjektbeskrivelse finnes,

men vil ikke legge ut alt.

 

Noen nøkkelfunksjoner;

 

-Registrere brukere og holde styr på medlemmer mtp fakturering

-Logge inn / ut brukere trening

-Stevneresultater / Stevne management

-Aktivitetslogg

-Div statestikk

-Mulighet for å linke seg opp mot sentral database, slik at forskjellige klubber kan samarbeide (Noe uklart hvordan dette vil bli i praksis. Har dialog med Datatilsynet ang. lagring av persondata).

 

Dette er som sagt langt fra ferdig, men om man har litt is i magen kan det godt hende man kan se noen resultater i løpet av de nærmeste 3 måneder eller så.

 

Edit: Glemte å nevne at dette i første omgang kommer til å være gratis programvare.

Link to comment
Share on other sites

Vi har elektronisk registrering på bana vår..En liten brikke men holder foran en leser+at men må taste en personelig kode :)

Denne bruker vi også til å låse opp dører med\slå av alarm osv :wink:

Er ihvertfall garantert ikke mulig å fuske med oppmøte loggen på denne måten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt prosjekt på planen, "Range Management System", systemet kommer til å takle magnetstripe og strekkode.

 

Etter at jeg daglig er igjennom et helvete med magnetstriper på alle mulige dører med hendene fulle av stæsj kan jeg bare si en ting: RFID er fantastisk. Da er det litt vanskligere for menigmann å kopiere kortet også. (strekkode er jo veeeldig lett å "fake").

Link to comment
Share on other sites

Siden klubbene leverer ut aktivitets bekreftelse ved søknad på våpen, så er vel dette med logger. Tenkt for å lette kubbens arbeide?

For i forhold til onkel blå, er det jo klubben via styre/formann. Som normalt dokumenterer treningsaktivitet.

 

Jeg regner med at problemstillingen er skapt av personer med medlemskap i flere klubber/bruker flere baner. For hos oss registrerer vi kun de 6 første oppmøtene (og det er skyteleder som skriver inn i boka), resten klarer vi da å gå god for i egenskap av skyteledere (men vi er så få som trenger utvidet dokumentasjon, at dette ikke er noe tema). Den som ønsker det/har behov for det, får i tillegg signert egen skytelogg (tar max 20 sek).

 

Web baserte opplegg har såpass stor risiko knyttet til seg at slik jeg ser det, går ut med høye kneløft. Samt at jeg ikke helt kan se behovet.

En logg som er ført eller signert av skyteleder, er vel strengt tatt heller ikke gyldig dokumentasjon.

 

Dette er vel en problemstilling for de få, og med mindre dette er for å lette skyteleder fra logg føring over oppmøte. Ser jeg ikke helt behovet for å inføre enda en ting som kan gå galt. I det minste må ett slikt system, basere seg på fysiskt oppmøte på bane (ved t.d bruk av magnet kort). Og registreringen må være slik at baneansvarlig, har kontroll med at ingen dukker opp med kort for hele slekta.

 

Dagens system krever kansje litt skriving, men det har høy troverdigt. Og der ligger utfordringen for etthvert system som skal kunne brukes som alternativ løsning.

 

Ett alternativ for min klubb, kune vær føring av skytelogg på klubbens pc, da ved avhaking. Men signaturene forsinner jo så....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt prosjekt på planen, "Range Management System", systemet kommer til å takle magnetstripe og strekkode.

 

Etter at jeg daglig er igjennom et helvete med magnetstriper på alle mulige dører med hendene fulle av stæsj kan jeg bare si en ting: RFID er fantastisk. Da er det litt vanskligere for menigmann å kopiere kortet også. (strekkode er jo veeeldig lett å "fake").

 

 

Null stress det, input fungerer uansett på samme måte som magnetstripe.

Link to comment
Share on other sites

Web baserte opplegg har såpass stor risiko knyttet til seg at slik jeg ser det, går ut med høye kneløft.

Det er fult mulig å lage sikkre web-applikasjoner. Har du noen gang brukt nettbank..? Nettbank er et eksempel på nettopp det, en sikker web-applikasjon.

I ytterste konsekvens kan folk stjele loggboka di også, om du har innbrudd i klubbhuset. Uansett er det neppe forbundet med stor risiko og miste denne loggboken?

Er ikke noe der som er interessant for noen. Jeg sliter med å se risikoene som evt. skulle være forbundet med en digital logg. Hva slags risiko? Datatap? Personsikkerhet?

 

Samt at jeg ikke helt kan se behovet.

Jeg ser behovet, om man har 200-300 medlemmer, kanskje mindre også..? Applikasjonen jeg har laget planer for er ikke tenkt å spare skyteleder for noe som helst.

Du leverer kortet og det blir dradt i en terminal bak "disken" eller hvor det nå måtte være skytelederen befinner seg.

 

Ett alternativ for min klubb, kune vær føring av skytelogg på klubbens pc, da ved avhaking. Men signaturene forsinner jo så....

Det er fult mulig å signere dokumenter digitalt, jeg gjør det f.eks hver gang jeg betaler regninger i nettbanken. Dytter kortet inn i en leser, får en kode og signerer på at

jeg har lest og forstått at X tusen kroner går til firma/person Y med denne koden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå vet ikke jeg hvor mye jeg med min multimedieutdannelse har å stille opp med i form av troverdighet når det gjelder slikt, men jeg kan skrive under på at det går å sikre webapplikasjoner til en så stor grad at det er minst like trygt som en skriftlig loggbok med håndskrevne signaturer. Og tenk så lett å administrere for å få ut den informasjonen man behøver til enhver tid!

 

Veldig OT: Hvilket språk programmerer du i, JegerBomX4?

Link to comment
Share on other sites

Det må da være relativt enkelt å forholde seg til en håndskrevet protokoll? Med vår klubbstørrelse (ca 140 medlemmer og rundt 20-30% aktive..) Slipper strøm, slipper peesse! og slipper at skyteleder må verifisere... Nybegynnere sklir rett inn i boka uten medlemskap.. Grei å ta med mellom ute og innebana.. Koster ikke mer enn en tier eller to... Tåler det meste... 8) Trenger IKKE oppdatering av operativsystemer eller ram. JAVA er ikke nødvendig, kun en kulepenn!

Krever riktignok MINST et 10 minutter hvis det er en søknad til onkel blå som skal begrunnes med aktivitet... Men hvor ofte skjer det da?

Er riktignok ikke så fancy da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns Woff høres fornuftig ut jeg...

Hvorfor hjøre noe annet en å skrive i protokollen som ligger der? Så fremt man ikke også skal regulere andre ting da.

Det er jo som kjent intetn lovpålagt krav om å vise frem dette til mydighetene. (foreløpig)

Link to comment
Share on other sites

NSF har et sentralt skytterregister.

 

Hva med å la NSF sende ut medlemskontingenten for klubbene, slik at klubben(e) melder inn medlemmene med det klubben skal ha, NSF legger på forbunds-kretskontingent, og overfører til klubbene etterhvert som innbetalingene kommer. Medlemmskortet bør ha en eller annen mulighet for dataregistrering, og også fungere som startkort.

Så må det utvikles programvare som distribueres til klubbene, både stevne-resultatsystem og oppmøteregistrering. Programmet bør ha muligheten for å generere en fil som kan lastes opp til det sentrale registeret, med både aktivitet og stevneresultater. Alle skyttere ville være registrert med ett id-nummer, uavhengig av hvor mange klubber man er tilknyttet. Dette ville forenkle kontingentinnkrevingen for klubbene, automatisere klasseføringen, og ikke minst gi en enkel måte å kunne dokumentere all aktivitet og stevnedeltakelse innen NSF.

 

Jeg synes at det er på tide at NSF forenkler hverdagen for klubbene, og gir oss de verktøyene som er nødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la NSF sende ut medlemskontingenten for klubbene, slik at klubben(e) melder inn medlemmene med det klubben skal ha, NSF legger på forbunds-kretskontingent, og overfører til klubbene etterhvert som innbetalingene kommer. Medlemmskortet bør ha en eller annen mulighet for dataregistrering, og også fungere som startkort.

Så må det utvikles programvare som distribueres til klubbene, både stevne-resultatsystem og oppmøteregistrering.

 

Ja, i en ideell verden så får vi det sånn :)

Men lever vi i en ideell verden? :roll:

 

Og hva da med de som ikke skyter i NSF men i andre forbund? :wink:

Link to comment
Share on other sites

i vår klubb har hver enkelt skytter et kort som står i en boks der vi betaler for treningen, så kan hver enkelt finne sin egen lapp og notere på. (er skilleark med a, b, c osv så det er oversiktlig og greit) ikke særlig god norsk i forklaringen, men regner med at dere skjønner hvis dere vil.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med innkrevning fra 2 hold er feks

 

* Skal man da kastes ut av klubb men være "medlem" i forbundet hvis man har betalt forbundskontigenten ?

* Skal man beholdes som medlem ved betalt klubbavgift? men "kastes" ut av forbundet?

 

Og hvis NSF skal kreve inn "hele" beløpet så måtte dette skilles ved innbetalingen feks i KID nr. En sum til forbundet og resten til klubb/krets.

 

Så det er ikke så enkelt som noen tenker.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...