Jump to content

Natt-kit som settes på vanlig kikkert ?


S.O.N

Recommended Posts

Mener jeg har lest enplass at det finnes en løsning der man setter

på enden av kikkerten et slikt skrumring/natt kit som forstørrer lyset

noen ganger elektronisk slik at man kan bruke den vanlige kikkerten

som nattkikkert.

 

Er det noen som vet hvor man finner info om desse ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det fines, og de er dyre :mrgreen: .

Og ulovlig til jakt bruk.

Sagem i Frankrike laget til det franske forsvar noen for ca 15 år siden, de fungerte. Prisen fra fabrikken var ca 60 000 kr :shock: .

I dag er det nesten ingen som produserer slikt med kvalitet. Dette er pga at det lages som integrert del av kikert sikte.

Link to comment
Share on other sites

Har du råd er løsningen her :D

http://www.vinghog.no/vinghog/products/ ... -kn200250/

John-A

 

Ovenstående tiltredes! 250 fungerer i alle fall helt utmerket og kan absolutt anbefales om du har behov og råd! Og den er vel fremdeles norskprodusert tro jeg!

På en kikkert er det greit , men på et kikkertsikte er det vel litt begrensede lovlige bruksområder her på berget!

Bør nok ha noen usedvanlig gode forklaringer på lur om du blir stoppet i jaktterrenget med en slik på børsa! :D

Link to comment
Share on other sites

Nja......det var da ikke noe så voldsomt jeg hadde sett eller tenkt.

 

Mere en sivel versjon av en slags rund cylinder som trees innpå frem enden

av kikkerten som kun forstørrer lyset. Mener at prisen ikke var helt

forferdelig heller, men jeg verken finner eller hugser hvor det var jeg såg det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Hva er prisen på et slikt simrad sikte? Kan det monteres på alle sikter tro?

 

Usikker på hva prisen er nå,ligger vel på rundt 80 og oppover vil jeg tippe.Tror jeg fikk oppgitt 57 pluss mva da jeg hørte med Simrad for noen år siden.

Men det er vel slutt på salg av nye sett ut til sivile mener jeg (?).

Det har lagt generasjon 2 modeller på finn fra rundt 45 og oppover.

 

Det kan i utgangspunktet lages deler så de passer de fleste sikter.Ville anbefalt å brukt noe ala 1,5-6 sikte,da det yter bedre jo lavere forstørring,samt at oppløsningen blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes versjoner for montering både foran og bak, begge med sine styrker og svakheter. Simrad KN200 & 250 er en gammel versjon. Funker bra opptil 10X selv med gen2 tube. Ufordelen er treffpunktendring pga at den er montert over siktet, den er dyr som f..., krever spesielle montasjebraketter som om de ikke er bestilt tidligere fort vil koste et femsiffret beløp, og du henger 1 kg +/- fremst på kikkerten - ikke heldig.

ATN PS-22 & 40 har visse problem pga kvalitetskontrollen på fabrikken. Det er noen på andre siden av dammen som har fått de til å funke bra etter å ha demontert dem først, renset bort all metallspon, remontert og kalbrert dem ordentlig. Men disse er svært godt kjent med lysforsterkning fra før av type superentusiaster. Basically er rådet du vil finne om du googler ATN og ser på diverse brukerforum å være svært skeptisk til produktene deres.

PVS-22,24,27 er andre frontmonterte av militær type som good to go - men sinnsykt dyrt og svært vanskelig å oppdrive i Europa pga gen3 tuber. Disse leverer nesten på høyde med rene lysforsterkningskikkertsikter av velrenommerte produsenter.

Siste alternativet er bakmontert. Her nyttes en monokkel som i tillegg kan nyttes til å kikke ute om natten ellers også. Optisk sett er dette klart dårligste løsning, men likevel den mest realistiske. Den krever en kolbeforlengelse for å få en naturlig hodestilling, og den kommer farlig nær øyet/panna. Er derfor ikke å anbefale på annet enn småviltkaliber. D300 er en mulig monokkel å bruke som fås i gen2 i Europa. Om du har litt tålmodighet er det mulig å få tak i an PVS-14 gen3 i Europa på eBay.co.uk med jevne mellomrom også. Prisen du må forvente å betale for en slik er rundt €3000 + mva til statskassen.

Link to comment
Share on other sites

Og ulovlig til jakt bruk.

 

Ikke for å sette deg til veggs, men kan du henvise til skriften? Tidligere var det nemlig en som påsto at det var en allmenn misoppfatning at dette var ulovlig. Da søkte jeg litt rundt og kunne den gang ikke finne noe forbud. Nattoptikk kan vel ikke kalles kunstig belysning med mindre man bruker IR?

 

Edit: Skrivefeil og dårlig grammatikk.

Link to comment
Share on other sites

Med kunstig lys i viltloven henvises det til lyskilder. Ir-lys er en kunstig lyskilde. Du kan gjerne si at bildet man ser er "kunstig", men det er ikke en kunstig lyskilde i slike lysforsterkende kikkerter. I seg selv er derfor ikke utstyret forbudt å bruke. Imidlertid vil det vel som regel være forbudt å jakte når det er så mørkt at man ikke kan bruke vanlige skumringskikkerter. Dette er vel spesielt av hensyn til ettersøket. Et unntak kan nok være jakt på morgenkvisten.

Link to comment
Share on other sites

Du har troen på deg selv Varjen? "Jeg tolker det slik, og da har jeg rett!" ? Vi kan si det slik: Du mener akkurat det du måtte ønske, men jeg er overbevisst om det stikk motsatte. Så konklusjonen din er rimelig talentløs.

 

Og for ordens skyld så er jeg ikke i besittelse av, og har ingen umiddelbare planer om å anskaffe meg nattoptikk.

Link to comment
Share on other sites

Dn hadde en artikkel i 2001 som konkluderte med at nattsikter var ulovlige til jakt. Artikkelen er imidlertid meget svak. Man mener man må tolke lovteksten ut fra at den er skrevet i en annen tid, i en tid da nattsikter ikke var særlig aktuelt. Lovteksten viser tydelig til lyskilder, dvs lys som lyser opp objekter. Dersom lovteksten skal få en ny anvendelse så må også teksten forandres. Dette har man hatt god tid til, men intet er gjort. Vi må kunne forholde oss til en såpass tydelig formulert lovtekst. Det er ikke bibelen heller dette her.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=1187

 

Om noen gidder så kan de jo prøve det rettslig om det er lov med restlysforsterker på kikkertsikte til jakt, jeg tviler på at man oppnår noe annet enn et presisert forbud spesielt mot.......

 

Om man ser viltloven i en helhet med de begrensninger/retningslinjer som blir pålagt jegerene der så kan ikke jeg skjønne at et nattkikkertsikte er lov på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at på siden til politiet i Trøndelag står det at nattsikter ikke er lovlige til jakt. På siden til winge våpen står det motsatte. Forskriften om kunstig lys i viltloven sier ikke noe om restlysforsterkere.

Jeg tipper forskriften med tiden vil bli endret slik BT skriver, men mener at man per idag ikke kan bli dømt for bruk av nattsikte under jakt i grålysningen.

Link to comment
Share on other sites

Det har såvidt begynt å komme termiske sikter. Disse kan vel så gjerne brukes om dagen som om natten. Ser ikke for meg at man kan bli dømt for bruk av disse om dagen. De kommer vel i samme kategori som restlysforsterkere.

Da ender man opp med at det er lysforhold og muligheter for ettersøk som avgjør om jakt er lovlig eller ulovlig. De siste dommene tyder på at lysforhold, treffpunkt og jegerens utstyr og ferdigheter teller mest.

Selv har jeg en zeiss 6-24x72 og når den etter mørkets frembrudd ikke duger lenger på skudd opp mot 100m, så er neppe jakta lovlig. Spørsmålet er om man kan bruke et termisk sikte/restlysforsterker om morgenen en times tid før zeissen duger? Det er det vel bare en domstol som kan avgjøre. Dette vil vel være en gråsone. Noen synspunkter?

Hovedintensjonen i jaktloven er vel trygg og sikker jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...