Jump to content

sikte på drillingen min


tigor

Recommended Posts

ska kjøpe meg sikte på drillingen min,og har prøvd swaro 1-6-24 og syntest det var heftig..men altfor dyrt..

så eg lurer på om de er andre sikter i samme størelse så kan samenligne seg med swaro...men bare endel billigere??

har sett litt på meopta meostar og zeizz classic men vet ikkje vordan disse er!!!

Link to comment
Share on other sites

Skyte lærduer med kikkert :?: Blir stadig litt forundret over hvordan mange bruker kikkert på drillingen. Når man har kikkert i hakemontasje er jo poenget at man skal ha kikkerten i lomma, for så å sette den på hvis det skulle dukke opp en bukk på lang avstand.

Så det er slik jeg ser det ingen grunn til å velge en liten kikker som 1-4x24. Etter min menig er f.eks Zeiss Classic 1.5-6x42 et mer passende rør.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, må si det var rimelig kult å skyte med kikkert ja :D Så lenge den sitter i riktig høyde, har lang øyeavstand og har liten nok forstørrelse så funker det utmerket! Skjøt minst like godt som med "vanlig hagle"

Var en Krieghoff drilling dette, er jo hakemontasjer, men liker liksom ikke å ta av å på en kikkert uten å kunne kontrollskyte etterpå, vil treffpunktet garantert ikke endres?

Link to comment
Share on other sites

Skyte lærduer med kikkert :?: Blir stadig litt forundret over hvordan mange bruker kikkert på drillingen. Når man har kikkert i hakemontasje er jo poenget at man skal ha kikkerten i lomma, for så å sette den på hvis det skulle dukke opp en bukk på lang avstand.

Så det er slik jeg ser det ingen grunn til å velge en liten kikker som 1-4x24. Etter min menig er f.eks Zeiss Classic 1.5-6x42 et mer passende rør.

Noen ganger har man valgt å sette kikkerten på, og man får bruk for å skyte hagleskudd. Da tar det for lang tid å ta av siktet. Dessuten får man montert rettrørs-sikter litt lavere i hakemontasjene.

 

Men man trenger ikke begrense seg til bare ett sikte til kombivåpen i hakemontasje?

Link to comment
Share on other sites

Har en S&B Zenith Flash Dot 1,5-6*42 i hurtig montasje på min Antonio Zoli MG-92.

Bruker de åpne siktene når jeg jakter.

Har med kikkerten på innerlomma i futteral.

Setter den på når behovet oppstår.

Dermed blir det enklere og lettere å gå med drillingen, som er tung nok uten kikkert.

 

Men som nevnt tidligere, der er mange muligheter....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min drilling med en fast 4X S&B i hakemontasje en gang på nittitallet. Jeg jaktet en del fugl på den tida, så jeg gikk mest med kikkerten av. Etter at det ble mer og mer rådyrjakt meldte behovet seg for en variabel kikkert og jeg satte på en Meopta 1-4 med lys. Denne er jeg for så vidt fornøyd med.

Kombinasjonen av 1x forstørrelse og et kraftig rødpunkt er uslåelig på korte rådyr poster og på fugl i flukt, pluss at det går greit å skyte på godt 100m på 4x forstørrelse. Det at rødpunktet blir "mindre" når du vrir opp forstørrelsen liker jeg godt.

Men..., jeg tar meg selv i å synes at balansen i børsa er mye bedre uten kikkerten på. Det blir fort rundt gode 600 gram ekstra med en 30mm rakt rør kikkert. I det siste har jeg bare gått mer og mer kikkerten i sidelomma på sekken.

 

Jeg har fundert ganske mye på dette med hva som er det ultimate siktet til en drilling, og har for så vidt kommet til en konklusjon. Det finnes ennå ikke et enkelt sikte som dekker den fleksibiliteten det gir å jakte med en drilling. Skal du bare ha ett, må du velge det som passer best til den jaktformen du utøver mest.

For tiden heller jeg mot en kombinasjon av et docter/zeiss holosight og et lett 2-7x sikte fra Kahles/Swaro med kompensator. Dette vil dekke alle mine behov bortsett fra sen skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ennå ikke et enkelt sikte som dekker den fleksibiliteten det gir å jakte med en drilling.
Helt enig.

 

docter/zeiss holosight
Selv om til og med pressen kaller de for dette, så er ikke disse siktene holografiske. De likner til en viss grad, men de holografisker har en fundamental annen konstruksjon.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...