Jump to content

Friflukt/patronlengde - hvor viktig er det?


ko-stens

Recommended Posts

Satt og lekte litt med ladepressa i går, og ladet meg opp noen skudd i .222 Rem. Brukte to forskjellige kuler (V-max 40 og Lapua fmj 55). Disse fikk ulik patronlengde (Vmax, 54,5 og 54 mm, Lapua 54 mm). Bommet litt med første Lapuaen da jeg satte i kule. Totallengde skulle bli 54 mm, men klarte å trykke kula såpass nedi slik at lengden ble 52,6 mm (Lapua er mer butt enn V-max så dien tok tak i kula tidligere og trykket den dermed lengre nedi. Justerte dien, så de andre ble 54 mm). Fant ut at trykket ikke ble veldig mye høyere, så den skal gå greit å skyte med. Har ikke kulehammer, så valget var enten å kaste den eller skyte den. Velger det siste.

 

Hvor mye betydning har egentlig patronlengden, eller friflukt? Det blir jo ganske mye friflukt på den korte Lapuaen i forhold til den lange. Har hørt/lest om at det kan ha noe med presisjon å gjøre, men hvor mye har det egentlig å si?

 

Har funnet ut at jeg ikke kan skyte lengre patroner enn 56 mm, da dette er maks lengde for magasinet (sånn ca), om jeg ikke tar ett og ett skudd utenom magasinet. Har ikke målt maks lengde for kammeret.

 

Tenk så enkelt det hadde vært om en kunne hatt samme lengde på alle patroner!

 

Vmax har jeg prøvd alt fra 54 til 55,6 mm uten at jeg med sikkerhet kan si at noen av dem har gått bedre enn andre.

 

Hvordan gjør folk det her på forumet? Bare setter dere en lengde med litt friflukt og passe trykk, eller går dere mer vitenskapelig til verks? Jeg stiller ikke enorme krav til presisjon og driver ikke med konkurranseskyting, bare hjemmelading til hobbyskyting og jakt, så jeg er i grunn tilhenger av "det enkle er ofte det beste" for min del.

 

Kunne selvsagt spurt ladeguru (for min del!) Kjell Olav, men stakkarn må da få litt fred i blant og! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er skummelt at du lader Lapua 55gr til tabellengde uten å sjekke friflukt i ditt våpen, fordi lapua fabrikklader denne kula til en lengde som medfører 0 friflukt i mitt våpen (223rem).

Derfor stoler jeg ikke på at noen av tabellengdene er brukbare i mitt våpen.

Og ta nå ikke dette som pekefinger, men å lade uten kulehammer er bare å plage seg selv.

 

Edit: Fjernet svar på et spørsmål som aldri har eksistert. Nå går jeg og legger meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør folk det her på forumet?

Siden du spør hvordan man gjør det, og ikke hvordan man bør gjøre det, så kan jeg jo svare - dette virker for meg.

 

Jeg starter som regel med bakenden av bæreflaten nederst i hylsehalsen, eksperimenterer så litt med ladevekt for å finne OK hastighet og presisjon. Når jeg har funnet en grei kruttvekt flytter jeg COL 1mm fram og tilbake fro store patroner og 0.5 for små for se om der er bedre presisjon, som iht ladebøker. Som regel finner jeg ikke det og ender opp med å sette kula så bæreflaten har ett kaliber (eller hele halsen) hold. Så nå gidder jeg ikke å eksperimentere med friflukt.

I 6.5x55 og 6.5-284 (og tidligere i 30-06 og .22Hornet) bruker jeg jo bare nesten like kuler, og setter de konsekvent til 79mm i 6.5, og ellers til ett kaliber hold. Det er minst to år siden jeg har justert på kuleisetterdia i 6.5-284.

 

t kan ha noe med presisjon å gjøre

Har funnet <20mm @100m, 5 skudd, med alt jeg har eid av rifler (unntatt en men der gadd jeg ikke prøve..)ved kun å variere ladning. I rifler med potensiale for <10mm, 5 skudd @100m har jeg også funnet denne ved å variere ladevekt alene. Unntaket er VLD kuler med laaange neser, tror jeg.. Berger 90gr VLD går 12-20mm med 1mm friflukt, og 5-12mm med "square marks", så den får stå i bommene. DEt gjør jeg ved å lade patronen nesten 1mm lenger enn den lengden som gir 0 friflukt, såkalt "soft seating", kula blir da skjøvet litt inn i hylsa og satt ordentlig i bommene når jeg lader. (noen vil mene at dette kun bør gjøres av viderekomne, så jeg håper jeg er det)

I samme rifla skyter 69gr Scenar 7-12mm - med nesten 10mm friflukt! Denne rifla skyter 69Lapua, 80 Amax, 90 Berger og 90 Sierra (en av hver altså) til 20-25mm samling, og det med vidt forskjellige ladevekter og friflukter.

 

Så jeg tror at rifla skal være av god kvalitet - løp, lås og kammer rett og konsentrisk, ikke for romt kammer, og ammoen likeså - og da er ikke friflukt (eller ladevekt, på kort hold) allverdens nøye, bare kula sitter fast. Patronen må passe i kammeret, kulene må være av god kvalitet. På engelsk er det jo tre komponenter i presisjon: BBB - Bullet, Barrel, Bedding.

 

Fant ut at trykket ikke ble veldig mye høyere,

1 og 1mm gir sjelden store variasjoner. Å gå fra friflukt til ingen friflukt kan gi trykktegn, men sprenger ikke børsa. kutte 5 og 10mm på patronlengden med samme ladning gir trykktegn, de kan være veldig tydelige...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå har jeg vært en kjapp tur på skytebanen og prøvd Vmax'ene på 54,5 og 54 mm. De gikk rimelig likt, for ikke å si helt likt. Ble først noe klomsete innskyting, blant annet med å skru feil vei... :oops: Prøvde først hjemmelaget lyddemper, hvor samlingene ble ned mot 8 mm med to skudd. Skjøt inn med to og to skudd da jeg hadde få patroner, med inntil 20 mm mellom dem. Treskudds ble ganske likt, men jeg klarer alltid å få en slenger... Etter disse skuddene var det å bytte lyddemper, da den ikke tålte trykket. Var på tur ut av bakstykket til tross for "modernisering" med skruer for å få det til å sitte. Satte på en gammel Almsdemper. Da ble det faktisk dårligere presisjon. Toskudds med fem cm mellom, til siste femskudds. Da ble det plutselig 9 mm, men med en slenger fire cm utenfor. Antar at skytteren får ta på seg skylda her. Generelt bedre samlinger med den hjemmelagede demperen faktisk, og mindre skarpt smell og.

 

Lengdene på patronene hadde tydeligvis ingenting å si, men kommer til å gå for 54 mm og samme ladning. En tidligere ladning ga samme samlinger før, så denne funker tydeligvis i børsa mi. Skjøt bare 5 Lapuaskudd for øvrig, men her ble det bare 35 mm samling. Mirage får ta på seg noe av skylda her. Hadde dårlig tid, så skjøt med varm demper, og den ble ikke mindre varm av fem raske skudd...

 

Når det gjelder skepsisen til å ikke måle maks lengde i kammeret, så går det helt fint å kamre uten å ta i når jeg lukker bolten. Når jeg tenker etter, så har jeg faktisk målt maks lengde med Lapua en gang, og mener jeg fikk godt over 56 mm. Husker bare ikke helt... :oops: Måten jeg gjorde det på var å så vidt sette ei kule nedi hylsa og kamre den. Da jeg trekte den ut igjen, målte jeg lengden på patronen. Dette målet er godt over hva jeg har ladet til. Tror jeg må gjøre det en gang til og skrive det ned!

 

Men maks blir uansett 56 mm pga magasinet som ikke tar mer enn grovt 56 mm. Ser også på ladetabell bla fra Lapua/Vihtavouri at de setter lengden til 53,9.

 

Takker for tilbakemeldinger! :)

Link to comment
Share on other sites

Om fabrikkammo har 0 friflukt i din børse er enten ladninga tilpassa å ha 0 friflukt, eller så er kamringa i din børse utenfor spesifikasjonene.

 

Uansett hvilken patronlengde du velger, om du begynner på startladninga(minimumsladninga) så er du trygg.

 

Jeg personlig gidder ikke surre med friflukt. jeg lader skudd å skyter de. Har kommet fram til at det er så liten forskjell på dette at det har ingenting å si for meg som holder børsa mi sjøl.

For de som liker skyte med støtte kan det ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Finn makslengden din for ditt kammer/vpn. Dette kan variere.

 

Gjør som følger: Ta en tom hylse (helpresset, fabrikkny eller skutt i ditt vpn), krymp halsen litte litte grann.. sett ei kule i hylsa med fingrene, akkurat så den ikke faller ut(/eller slipp kula ned i kammeret) Så legger du den forsiktig inn i kammeret på vpn ditt.. fører sluttstykket rolig frem og setter det i lås. Deretter tar du rolig tilbake sluttstykket og fikser frem patronen uten at den faller i gulvet. Vips du har en patron med makslengde.. Kulen vil sette seg i hylsa med snuten sin i bom/rifler. Når du måler denne har du absolutt makslengde i ditt vpn...

 

Vær obs på at du ikke bruker de minste kulene her.. Bruk gjerne ei så lang/tung kule som mulig..da er det større sjans for å finne det mest sikre lengden.

 

Tommelfingerregel på "hobbylading" (ikke benchrest) er 2-4 mm fr flukt.

 

Håper dette var av nytte for deg..

 

EDIT: Ups..så ikke det andre innlegget ditt..der du beskriver akkurat det samme som meg.. Var ikke meningen å som amrikanerne sier men omskrevet til norsk "patronisere" deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Den første patronen jeg har pressa her gikk jeg bare ut ifra at Norma har gjort "rett", så laga en som var helt lik lengde på. Selvfølgelig så kan jo de ha basert seg på null friflukt, men det ville vel fungert dårlig i alle våpen? Så derfor tenker jeg at de har tatt høyde for dette.

 

Skal dog måle i mitt kammer ved å legge inn en kule og gjøre den regla der en gang.. Greit å bare sjekke.. Men hovedgreia er vel at kammertrykket øker dramatisk om du presser kula inn i riflinga når du lader?

Link to comment
Share on other sites

Tråden er oppe igjen ser jeg. Gjorde som nevnt i tidligere innlegg her. Satte en kule løst i ei tomhylse og trykket den forsiktig i kammeret og lukket bolten. Ut med patronen, og vips, maks patronlengde. Enkelt og greit.

 

Husker ikke hva det var, men uansett, maks blir ikke mer enn 56 mm uansett, siden magasinet ikke liker lengre patroner.

 

Har for øvrig funnet to av tre gromladninger nå. Først 30 grs Berger, som de siste gangene har gått bedre og bedre, sist med 7 mm samling på tre skudd. Her er lengden 54 mm. Den andre blir, i hvert fall til jeg går tom for kuler (vet ikke om de produseres mer!), Norma 50 grs fmj, ladet med N-110 til 800 m/s i børsa mi. Her er lengden 53,2 mm. Fikk ned mot 15 mm under innskyting.

 

Det rare er at de går så likt, de to. Trenger ikke skru på kikkerten. 30 vs 50 grs og 1050 m/s vs 800 m/s. Skulle jeg absolutt ønske å skru, er det faktisk 50 grs som går høyest. Hva kan det komme av? Den ligger ca 2 cm høyere enn Bergeren. Det skrur jeg ikke på da jeg kommer til å bruke Normaen på toppjakt, og da går den rett i på tja, ca 130 meter (?). Har ikke sjekket kulebanen på Norma.cc enda.

 

Har igjen å finne godladning til blyspiss, men det haster ikke. Blyspiss for matvilt er ikke noe tema enda, med mindre noen plutselig skulle finne på å "gi" meg et rådyr! Skjøt vekk de siste på storviltprøva! Her er jeg usikker på patronlengden. Finner ikke data, så må prøve meg fram. Har prøvd 53,9 - 54,5 mm på Lapua 55 grs fmj og tenkte det samme med blyspiss, men sistnevnte kule er noe kortere, så prøver meg sannsynligvis med 53,5 - 54 mm. Hva slags krutt er uklart enda. Har N-110, N-130 og Norma 201 liggende.

 

Men konklusjonen min er at jeg ikke bryr meg om friflukt i børsa mi. For det første er makslengde i kammeret lengre enn det magasinet liker, samt at jeg ikke har merket noen nevnbar forskjell i presisjon. Det mest sikre jeg har er at Berger 30 grs best liker N-110 hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Gjorde som nevnt i tidligere innlegg her. Satte en kule løst i ei tomhylse og trykket den forsiktig i kammeret og lukket bolten. Ut med patronen, og vips, maks patronlengde. Enkelt og greit.

 

Når du bruker denne metoden for å finne patronlenge bør en sote kula før en kamrer patronen. Kula kan "henge" i bommene når du trekker patronen ut av kammeret slik at du får en lengre totallengde enn det som er riktig. Soter du kula så ser du dette tydelig. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal ut å testskyte mine første hjemmeladede patroner i dag. Har lada noen 50gr. V-MAX kuler. Dette med friflukt ble jeg selvfølgelig litt usikker på.. Har lest kapitlet i ladeboka noen ganger om dette, men blir ikke hundre prosent klok. Men jeg fulgte rådene over her, bare å kopiere en annen fabrikkpatron i lengde. Jeg tok en Norma jaktmatch fågel som målte 56,50mm. Jeg har og målt maks patronlengde i mitt våpen som er 58,85mm. Dvs. at i teorien vil jeg med denne V-max-patronen få en friflukt på ca. 2,3mm. Det må vel kunne sis å være ganske perfekt?

 

Men; jeg tenkte å prøve noen av patronene før jeg stikker på skytebanen, og fant ut at de kamrer ikke like lett som den norma-patronen, så begynte å lure på hva dette kunne komme av? Jeg bruker helt nye winchester-hylser, og har for sikkerhets skyld kjørt dem gjennom resize-dia, men kan selvfølgelig være den som er litt justert feil? Prøvde med en helt urørt hylse, og den kamra helt fint...

 

Anyways, får sluttstykket helt greit igjen, måtte bare bruke litt mer krefter enn på fabrikkammoen. Er dette noe jeg bør bry meg med? Tusja patronen for å se, og kunne bare se et par små riper på patronen og et par riper på hylsa. Regner med de kommer fra at den subber borti noe, og ikke at den klemmes på plass...

 

Kan man forresten skyte en patron som er tusjet på selve kula og nesten hele hylsa? :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal starte med en ny kule, så VILL jeg vite maks patronlengde.

 

Derfor tar jeg:

 

1 stk hylse som jeg kjører inn i resizing die`n. Bare så 3-4 mm av hylsehalsen er presset tilbake til normal dia (halve hylsehalsen, for å si det enkelt)

 

Finner frem kula som skal lade, og entrer den akkurat inn i hylsa. Ikke hiv kula inn i kammeret, og hylsa etter. Maks uflaks her og man presser kula innover i bommene i løpet, og den står igjen når hylsa kommer ut. Tryed it :mrgreen:

 

 

Legger patronen inn i kammeret, og presser kula inn i hylsa med å ta en ladegrep med rifla. Trekker bolten sakte tilbake, og tar ut patronen. Ser i de fleste tilfeller at kula har hatt kontakt med bommene i rifleløpet. Deretter måles COL..

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har funnet denne lengden, men ble på en litt teit måte..

 

Jeg slet litt med denne kule-presse-metoden.. Selv en ubrukt hylse måtte jeg manuelt utvide for å få kule til å ikke sitte igjen i bommene..

 

Får prøve meg litt mer fram, bare for å være helt sikker på at denne V-max-patronen ikke overstiger maks i allefall..

Link to comment
Share on other sites

Løsningen ble som følger:

Jeg måtte ta en syl og satte denne inn i tomhylsa og pressa litt, dette utvida tuppen greit nok, slik at patronen gikk ned med litt motstand. Satte den langt ut, og plasserte det hele i kammeret. Førte sluttstykket frem og låste det. Tok det så tilbake og patronen kom ut, og kula hadde blitt merkbart presset inn i hylsa.

 

Jeg målte dette til 59,1mm. Og de patronene jeg har ladet er 56,50, så friflukten er altså kanskje litt drøy? 2,6mm.. Bør kanskje sette kulene en mm lengre ut neste gang tror jeg.. Hva tror ekspertene?

Link to comment
Share on other sites

jeg har mekka en kulehammer av ei treblokk og en eikeplanke som er satt sammen slik at jeg har et hull gjennom planken og godt inn i blokka setter ba bare partonen med hylseholderen igjennom planken og har en skrue som holder hylseholderen på plass. en skrue igjennom hjørnet av planken gir muligheten for å åpen den opp og ta ut kule og krutt. spikra bare på en 1"*1" som håndtak. denne fungerer helt greit på .308 hvertfall

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Har før lada noe hornady A max 100 grains i 6,5x55 til 72 mm totallengde. Skulle lade hornady interlock 100 grain i kveld også det i 6,5x55. Veit ikkje kva lengde den skal ha men tenkte at siden den andre hornady kula var 72 mm og begge kuletypene var på 100 grain så burde interlocken også kunne lades til 72 mm. Som tenkt så gjort, problemet var berre at den totale lengda blei berre 70,5 mm pga at eg lada med ein lee loader og koninga tar annerledes når kula er annerledes, men det tenkte ikkje eg på før etter at eg hadde lada den første blyspissen.

 

Spørsmålet er da er det farligt å skyte denne blyspiss kula når det er såpass mye friflukt? Eller er det berre å gå hen og skyte ho i sammen med dei andre blyspisskulene som skal bli ca 72 mm?

Link to comment
Share on other sites

Mye friflukt er ikke farlig. Ingen friflukt kan være farlig.

Og det er riktig at kuleform påvirker riktig COL.

Det hender til dels mye lettere kuler må settes så dypt at COL blir betydlig kortere enn med tyngre kuler. Sierra .375, 225 grains er eksempel på ei slik kule. Den må settes så dypt at den nesten forsvinner i hylsa i min 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...