Jump to content

N-140 til 223 Remington


kruttmester

Recommended Posts

Jeg bruker n140 til alt av kuler i 223'en. Skyter mest 75grs kuler og fant ut at jeg måtte bruke n140 til lette kuler for å få likt treffpunkt og slippe å stille inn kikkerten bare for noen få timer på reveåte.

 

Kronograferte American Eagle til 940 ms og mine egne 55grs til 950ms. Bruker en komprimert ladning n140.

Link to comment
Share on other sites

Hei kruttmester

Bruker selv N-140 i .223 men så langt er det bare blitt brukt på 75gr Partizan kuler.

Blir komprimerte ladninger og det er jo som regel ikke noe bakdel.. :wink:

Pressisjonen er eg kjempe fornøyd med da dette blir brukt til og koseskyte på skiver med.

Men har ikke prøvd dette på noe lettere enn 75 gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Testet N140 i 223 fordi jeg ikke fikk tak i N135. Trener mest med 75grain BTHP Partizan, men har brukt 52gr Sierra BTHP(meget presis ladning) og andre rundt 50gr og det funker svært bra t.o.m. i mitt korte 20" løp. Testing av N140 utførte jeg før jeg fikk tak i kronografen så jeg vet ikke om hastighetene er høye eller lave. Ser du på ladetabeller så virker det ikke som om det er enorm forskjell i brennhastighet mellom N135 og N140 så det virker logisk at N140 vil passe "godt nok" til 223 Rem.

For min del skal det mye til før jeg skifter krutt til noe annet enn N140 i 223 Rem. Det er litt lite data å finne for de forskjellige kulevektene for N140 så det blir litt mer jobb å lade med dette enn med de litt hurtige kruttsortene.

Link to comment
Share on other sites

Etter mine kalkuleringer i QL blir kun 90% av kruttet brent opp før kula forlater løpet med 140 krutt og 55 grain kule. Trykket kommer ikke opp nok til å få brent allt kruttet. Enten må kulevekten økes, eller så må det velges et raskere krutt.

 

Det Mauser68 sier i toppen av denne tråden stemmer nok meget bra. Mine egne erfaringer bekrefter det (hvertfall for min del).

Link to comment
Share on other sites

@kruttmester: jepp.

 

@Wadcutter: Min QL sier 96,5%, men jeg bryr meg ikke så mye om hva QL sier, for det er på ingen måte snakk om mye, bare at pussepluggen blir svartere etter 30 jaktfeltskudd enn med N130. Men du har nok rett i at på generelt grunnlag er N140 mindre egnet. For eksempel bruker jeg samme kula med N130 til vinterrypa der jeg vil ha mindre hastighet, i tillegg til at det er jamrende kaldt.

Link to comment
Share on other sites

OK. tror vel at N- 135 er et mer optimalt krutt, men at N-140 er greit nok. Uforbrent krutt er et tegn på at kruttet nok er litt "sakte" og kanskje da spesielt med lette kuler. Det ender nok med en boks med N-135 tenker jeg. Gøy å få respons på problemstillinga og at folk engasjerer seg ved å dele erfaringer. :)

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke surmaga, så synes jeg at spørsmålet til trådstarter og mange andre her inne er merkelig. I stedet for å prøve å finne fram til det mest egna kruttet, virker det som om folket her er mest opptatt av å finne et krutt som til nød kan brukes, gjerne til flere kalibre og kuletyper. :roll:

 

Jeg har aldri skjønt problemet med å operere med tre- fire forskjellige krutt. Boksen er jo uansett tom etter noen få hundre skudd. Da må du kjøpe ny allikevel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader til et tosifret antall våpen. Da er det greit å bruke noen universaltyper av krutt. Skulle jeg hatt det "optimale" til alt mulig rart ville jeg måtte ha hele sortimenter, og det er hverken lovlig (uten tillatelse fra brannvesen) eller spesielt praktisk. N140 er ikke førstevalget til 55 grain kuler, men virker det bra, så er det vel ingen grunn til å bytte.

 

Dessuten kan 140 kjøpes i 3.5kg kanner, og da blir kilosprisen veldig fin også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er N140 kun marginalt brukbart til 223? Dette har jeg vanskelig for å forstå.

I nye og gamle utgaver av VJ ladebok brukes N140 til kulevekter fra 55 gr og tyngre i 222 rem. I forhold til N130 og N135 er det lite hastighetsvariasjon mellom disse tre kruttene.

Det oppgis maks ladevekter på 20gr(N130), 22gr(N135) og 24gr(N140) i 222. Hastighetene er h.h.v. 3105, 3140 og 3130 fps i samme 222 Rem(utgave 6, 55gr Sierra SP).

Når vi ser at 223 har litt større volum enn 222, mener jeg at antydningen om at N140 bare er marginalt brukbart i 223, ikke stemmer. Mine erfaringer med N140 i 223(skutt 800 skudd +) er at jeg oppnår god presisjon og lite uforbrent krutt i både AR15(20") løp og Rem 700 LTR(20" løp med demper). Jeg har brukt kulevekter på 52, 60, 65 og 75 grain i LTR og 75 gr i AR15.

I 16" piper som en del AR15 type rifler har, tror jeg det er en fordel med raskere krutt enn N140 for å få ned munningsblåsten. Jeg kjenner imidlertid to stykker som skyter med N140 og 55 gr kuler uten å klage så det er mulig det ikke er så stor forskjell der heller. Så korte løp smeller uforholdsmessig mye i 223 uansett(har logget 500 skudd + med HK416).

Jeg kommer til å fortsette å bruke N140 som foretrukket krutt i 223 for kulevekter fra og med 50 gr så lenge jeg får ok hastigheter og god presisjon. Jeg lader for mer enn 10 kalibre så jeg kan ikke ha for mange kruttyper å forholde meg til.

Enhver får velge hviket krutt en vil lade med, men det kan være greit å sjekke litt før en påstår hva som er brukbart eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei ATK :P

Jeg har aldri lada en eneste patron i 223, men en del annet rart. Jeg har derfor ikke egne erfaringer å dele med meg når det gjelder bruk av 140- kruttet til 223. Poenget mitt var en undring over alle de som er så opptatt av å bruke en krutt- type til alt mulig rart. Etter hva jeg har skjønt vil 223 og 6,5X55 i de fleste tilfellene stille ulike krav til brennhastighet. 140 er vel i tregeste laget for 223, men i raskeste laget for 6,5X55.

Man er altså villig til å opfre fordelen med å kunne skreddersy egen ammo mot å bare ha en kruttsort i huset. I mitt skap har jeg forskjellige typer krutt, fra raskt vv og norma pistolkrutt til MRP og 160- krutt, og lever bra med det. Hvis jeg var trådstarter ville jeg heller satse på 3 forskjellige bokser enn å kjøpe en sort krutt til så forskjellige kalibre, men det er altså mitt valg :P

Link to comment
Share on other sites

Hva er optimalt Neuhausen?

 

Jeg bruker utelukkende N550 i .223 og opplever det som det optimale kruttet i dette kaliberet, høye hastigheter og god presisjon, N550 er også et nær-perfekt krutt for 6.5x55, hvor er konflikten?

Norma URP ligner jo på N550 og det er vel ikke uten grunn de kaller det "Universal RiflePowder".

 

Mine små eksperimenter med N550 i 6.5-284 tyder på at det er utmerket der også (presisjon), men bruker N19 som brenner omtrent likt, men koster halvparten eller mindre.

 

Mullins ville låne noe krutt av meg til 6mBRen sin, men jg hadde jo bare N550 (og MRP2 :roll:) akkurat da, så etter en konsultasjon med QL fylte vi opp med N550, iht. QL god hastighet, og iht. skiva, god presisjon..

 

Trådstarter kan igrunnen velge blant flere krutt som vil fungere bra i alle kaliberene han nevner: N140, URP, N19, N540, N550, kanskje 203B.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet enn å stå skolerett og bli svar skyldig på spørsmålet om hva som er optimalt til 223, men det er vel strengt tatt heller ikke det trådstarter lurer på.

 

Valg av krutt vil vel avhenge av flere faktorer som hylsevolum i forhold til kaliber, kulevekt osv. Hvis du (M67)bruker utelukkende 550- kruttet til 223 fordi det er optimalt, regner jeg med at det dreier seg om forholdsvis tunge kuler. Jeg synes vel at det bør nevnes som en forutsetning. :wink: Hvis folket bruker ett krutt til alt er det som sagt helt ok for meg, men jeg mener fortsatt at det ikke er spesielt plagsomt å besitte 3- 4 forskjellige typer krutt for å lade 3 så forskjellige kalibre :mrgreen:

 

Når jeg velger 140- kruttet til 6,5X55 er det med lette kuler.

 

Universalriflekruttet URP/550? Tja... Skeptisk :D

 

Jeg har fast sikkerhetsrutine å bare ha ei kanne krutt på benken når jeg lader, nettopp fordi jeg ikke må blande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...