Jump to content

Norma URP - MRP i 6,5x55


kjella

Recommended Posts

URP er ett nytt krutt som kom etter manualen var laget derfor er den bare på nettsiden dems. Erfaring ellers med kruttet har jeg ikke, men vet om mange som bruker det til kuler fra 140grain og nedover i vekt.

 

Selv ville jeg ladet med MRP til 140grain og tyngere og URP til kuler under 140grain, skulle jeg bruke krutt fra Norma som ikke er skytterlags varer :wink:

Link to comment
Share on other sites

URP har eg ingen kjennskap til, men veit at dette ligg i samme området som N150 og det er eit godt krutt til kuler mellom ca 100-120 grain etter min erfaring.. Eg lader 95 grain v-max med 43 grain N150 med bra presisjon

 

MRP2 er forøvrig eit knallfint krutt til jaktkuler i 6.5x55, og får deg godt oppover 800 meters merket uten å få trykktegn. Eg kjører 50 grain med MRP2 med 140 grain Nosler Partition til jakt og i følge QL gjer den ca 830 m/s i mi rifle.

Denne ladninga gjer meg treffpunkt 1 tomme rett under orginal Norma Nosler partition på 100 meteren.. :)

Link to comment
Share on other sites

Begynner i økende grad å bruke URP, eller rettere sagt skytterlagsvarianten N19, som universalkrutt... 6,5x55, 7x57R, 30-06... Når forsyningssituasjonen på Rhino RP17 blir satabil, blir det nok standardkruttet i disse kalibrene for meg...og ja; heller ikke mot de tyngste kulene for kalibrene...

 

Edit: En annen faktor er at i disse kappe-pipa-montere- demper-tider vil et krutt som URP ofte være mer egnet i 6,5x55 enn MRP som trenger løpslengda..

Link to comment
Share on other sites

URP (er tilnærmet lik Norma 19, Rhino 17 og Raufoss 10) er et krutt som fungerer flott i 6,5X55.

For kulevekter under 139 grs i 6,5'en fungerer den i mine øyne bedre enn MRP (som er tilnærmet lik Norma 15, RA15 og Rhino 22). For kulevekter på 139-144 grs har jeg fått samme hastighet med de to kruttene, og på kulevekter over 144 grs gir MRP mest hastighet.

 

Så om mitt kruttvalg i 6,5X55 styres av målet om fart, så ville jeg brukt URP(eller tilsvarende) for kuler opp til 139 grs, og MRP(eller tilsvarende) for kuler over 144 grs. På kuler fra 139 til 144 grs blir det omtrent det samme hva man bruker.... Er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som nevnt her av Raudnakke og andre......URP er et godt egnet krutt i blant annet 6,5x55.

 

Jeg bruker nesten bare dette kruttet eller tilsvarende (N19, RP17 når jeg får tilgangen...) i både 30.06 og 6,5x55. Og fungerer bra for meg med fart og forbrenningen av krutt, hylsa blir bra fylt....Brukt det i kuler fra 85grs(6,5x55) og opp til 168grs(30.06)

 

Nå har endelig XXL begynt å ta inn URP/N19 også så tilgangen er enda bedre, men jeg venter fortsatt på at tilgangen av Rhino kruttet skal bli stabil og god og gjerne hos en lokal kruttpusher.....

Link to comment
Share on other sites

Kan berre istemme med fleirtalet her: Norma URP (eg har brukt skyttarlagsvarianten Norma 19) er eit veldig godt krutt særleg til middelstunge kuler (120-140 grs) i 6,5x55. Kruttet er vel nærmast skreddarsydd til 130 grs Diamond Line, og egnar seg godt både til baneladningar mellom 800 og 830 m/s og til feltlandingar opp mot 900 m/s. Eg har brent ut ein del kilo av dette dei siste åra.

Til lettare kuler ned mot 100 grs brukar eg like gjerne Norma 11 (i klasse med 202/203). Om målet er maks fart med jaktkuler godkjent til storviltjakt har nok jerognal det beste alternativet: MRP2.

 

(Eg har òg bruka Norma 19 til tyngre kuler (over 285 grs) i 9,3x62 med godt resultat, men det er vel litt utanfor topic ;-))

Link to comment
Share on other sites

Nå handlet vel tråden om URP og MRP, men siden MRP2 er dratt på banen så jeg litt på hastigheter som er "mulig få" med det kruttet kontra MRP (Ikke for å være kverulant) å med mitt QL får jeg omtrent samme hastighet med samme trykk med både MRP2 og MRP i 6,5X55

(60 cm pipe, 78mm col, 156 grs oryx.)

823 msek med 51,23 grs MRP2 (3798 bar)

826 msek med 48,28 grs MRP (3798 bar)

 

med 50 cm pipe blir tallene 789 for MRP2 og 787 for MRP.

 

 

60 cm pipe, 78mm col, 140 grs swift)

863 msek med 51,95 grs MRP2 (3797 bar)

862 msek med 48,96 grs MRP (3796 bar)

 

med 50 cm pipe blir tallene 822 for MRP2 og 821 for MRP.

 

Dødt løp altså?

Link to comment
Share on other sites

Kjell olav, Er dette i en 200 str eller "vanlig" jaktrifle. Har fått handlet ett par kilo med n-19 til jaktfelt. Testa litt 6.5 grams i dag. og det gikk ikke veldig bra. Har liggende 100 scenar 8 grams. Som jeg kunne prøvd litt. Hvor mye har du i og col på kulene- Morro å prøvd å se om jeg fik kshultzen til å gå med den ladnignen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er i en CZ 550.

 

Ladet i Lapua hylser, Rem 9 1/2 hetter.

Col 77,5mm som gir ca 2 mm friflukt i min rifle.

N19 lot 95054

 

43 grains ga 826 m/s og nydelig presisjon, ca 15 mm. +10°C

43,5 grains ga 842 m/s og bra presisjon, 18-20 mm. +10°C

 

Da blir ladningen jeg bruker 43 grains. Dette gjelder da denne lot krutt og du må justere ladningen etter data oppgitt på din boks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...