Jump to content

kikkertmontasje til krag jørgensen?


tveraali

Recommended Posts

Jeg har ikke brukt den til jakt enda. Det er bare tre uker siden jeg begynte å bygge om en stokk for å passe til kikkertsikte. Orginalstokken står trygt i skapet med delene som jeg har plukket av.

Den ringen som går rundt kassa fremme har jeg beddet i stokken og det virker veldig solid.

Nå venter jeg på en gammel zeiss jena som skal stå på. Den leupolden som er på nå er så klart bare midlertidig.

 

Har ladet opp 120grs til småvildt og 156grs til elg om jeg skulle få muligheten. Det er forøvrig en veldig presis børse :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bilder men det finnes nokk i en annen tråd her på kammeret.

 

Den ringen skal festes rundt kassa framme og har en strammeskrue under. Det må tappes ut litt tre i kolben for å få plass.

Skinna festes på ringen og den bøylen (U'en) som du ser på siden til brownells går fra bakkant av skinna og festes i hullet til "patronstopperen" på venstre side(som må fjernes). Så er det bare å feste ringene på skinna og de(ringene) er sidejusterbar med små strammeskuer både bak og framme.

Link to comment
Share on other sites

Min krag kjøpte jeg i den lokale våpensjappa. Jeg ble helt betatt :D

Den er produsert i 1897 og har fremdeles en bedre finnish enn min 10 år gamle hagle :P

Den eneste slitasje som er å finne er i blåneringa rundt løpet der løpsringene har holdt stokk og pipe sammen.

Totalvekt med 73 cm løp stanser på 4125 gram 8) Jeg har da dratt med meg tyngre rifler enn det i snaufjellet så jeg har ikke tvil om at kragen blir luftet på harejakta til høsten.

 

Bilder av samlinger kan jeg godt ta når sjangsen byr seg. 120grs sierra er den mest presise og den går meeeget godt :D

Elgammoen har jeg ikke testet presisjonen på, har bare kronografert og jobbet meg opp mot max me PT.

 

@Hyperlink: skulle gjerne vært med på smellen men det er siste helga jeg er hjemme fra sjøen og da kan det fort bli utreise når som helst :(

Link to comment
Share on other sites

Den er produsert i 1897 og har fremdeles en bedre finnish enn min 10 år gamle hagle

Det er nå på ingenmåte gitt at finnishen er eldre en 10 år :) My reblånering på deisse.

Men fakntastike børser.

Det er en Steyr krag du har (Med det årstallet i kassa). Smalere vil helst ha Kongsberg Krag men steyer kassene var poppulære blant skytterene. SKal ha en enda bedre sluttstykke gange en kongsberg riflene.

 

Min Krag er også en 1897 steyr. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har du bilder av kordan du jor det når du montert kikkertmontasjen?

eller kan du førklar kordan du jort det? så er jeg fornøyd! :D

 

En annen tåd her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=13446

Selv om teksten er korrupt, så skal det gå an å resonnere seg til innholdet.

Bestillte diekte fra S&K scopemounts, 60 dollar + 15 i frakt.

Har to sett ringer, høye og lave, med de høye går sikrngsfløya klar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den kragen jeg tenkte å få montert kikkert på er en 1907 Karabin M1907 for feltartilleriet, tror jeg. Den er bygd om til banevåpen på 1970 tallet.

 

Den blir veldig lite brukt så det ha vært arti å fåd kikkert på så jeg kunne brukt den på jakt ;)

Den kan jo brukes men hadde vert litt lettere med kikkert når skarven sitter på 200m :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skinna er ikke montert over utdrager. Jeg har ingen problemer med å løfte den og vri sluttstykket for å få det ut. Sikringen kan og brukes med de standard ringene som fulgte med. :D

Den eneste bakdelen jeg kan se med denne løsningen er at kikkerten blir litt til venstre og kinnkontakten minker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...