Jump to content

Rifle og kaliber tips


frode73

Recommended Posts

Du kommer sikkert til å få mange forskjellige svar her, men jeg skal gi deg mitt i alle fall. Hadde det vært meg så hadde jeg valgt cal. 6,5x55. Det fordi du da også kan bruke den på storvilt. Det er også ett lett kaliber å få ammo. til og man får det til greie priser om man ikke lader selv. Du får ett kaliber hvor man har bra bc på kuler.

 

Valg av merke kommer jo an på prisen du er villig til å betale. Vil du legge en del penger i det så kan man jo f.eks. få en sauer 202, blaser r93 som er systemvåpen så du kan evnt. bytte til annet kaliber om du ønsker det.

 

Om du vil ha en litt billigere utgave så har man Tikka t3. Er en del plast, men de går veldig bra.

 

Skal du gå mye så kan det jo også du vil tenke på vekt, men innen de forslagene jeg har gitt så er det lett å finne våpen med lav vekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kalibervalget er ikke enkelt. Satt og surra med de tankene for 1 år siden og valget landet på 308win.

Hadde jeg hatt samme erfaring i dag ville jeg hatt 6,5x55.Myten om at det ikke skal bli lov på storvilt tror jeg ikke er reelt.

Lykke til :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal skyte en del på bane, bør du vurdere noe med tykkere pipe enn et standard jaktløp. Da blir imidlertid også våpenet noe tyngre.

 

Tikka T3 light ss i 6,5 x 55 med en passe kikkert er det som benyttes av meg til det formålet du skisserer. Mitt veier 3200g med Leupold VX II 3-9 x 40 i Leupold QR montasje.

 

Skal du skyte mye på banen/ jaktfelt ville jeg ellers vurdert noen av de Remington 700 variantene med tykkere løp,- kort kasse i 223rem. eller .308 win. Har en slik også. Går bra til dra med seg til skogs for noen timesturer i kupert terreng det våpenet også,- men ville ikke klatret opp på vidda med det på reinsjakt eller lignende. Da får vekt litt mer å si for belastningen på skuldra.

 

Har du et romslig budsjett, kan du jo vurdere å få laget et custom våpen på en remington kasse hos Raftdal, med 2 løp, et til jakt, og et til banebruk o.l. Ellers er der jo en del såkalte systeminstrumenter å få tak i på markedet,- noe overpriste kanskje, med diverse kostbar lemikk på.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal skyte en del på bane, bør du vurdere noe med tykkere pipe enn et standard jaktløp. Da blir imidlertid også våpenet noe tyngre.

Mye riktig, men ikke helt uten unntak. Føler for å nevne den riggen jeg selv har til tilsvarende bruk + jaktfelt: Steyr Scout .223 med Swarovski PV 3-12x50. Komplett veier den under 4 kg. Løpet er tynnt, men riflen er bygget slik at det ligger med ca. 2mm frigang i hele lengden. Denne børsen kan du skyte serie på serie med uten at varmgang blir noe problem.

Men, selvsagt, dette er ikke noen lavbudsjettrigg...

Link to comment
Share on other sites

6,5-55 er et godt valg, stort utbud både på rifler og ammunisjon. Mange skytterlag selger ammunisjon til medlemmer til innkjøpspris. Norma rekrutt er et rimelig alternativ når det gjelder treningsammunisjon, og de fleste kuleprodusentene har et stort utvalg av kuler i 6,5 dersom lysten til å lade selv skulle bli påtrengende.Se på og gjerne prøv flere rifler selv før du bestemmer deg. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Valg av rifle er ikke så lett. Det finnes en haug der ute, fra "gibortpris" til "kosteskjortapris". Trestokk, laminat eller syntstokk? Er vel omtrent 800 millioner forskjellige merker og utseender/stokker å velge mellom!

 

Trestokk? CZ 527 American

Laminat? Tikka T3 kanskje

Syntstokk? Tikka her og?, evt Browning A-bolt, som også er ferdig gjenget for lyddemper.

 

Lader du ikke sjøl, gå for .223. .222 går også an, men har litt dyrere treningsammunisjon. 6XC sliter ikke akkurat med presisjonen, så den er nok bra, men en bør vel lade sjøl da?

 

Får du tak i en Sako Vixen i .222 er det visst bare å løpe og kjøpe!

 

Tror kanskje jeg ville snust litt på denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21351210

 

Når det gjelder kikkertsikte tror jeg at jeg ville gått for litt mer forstørrelse enn 9x med tanke på toppjakt. Sjekk XXL. De har strålende priser på Nikon for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også kjøpe meg rifle nå å har drivi å kikka litt på Tikka T3 6,5x55. Men lurer også litt på 223. Hva syns dere ? Skal også bare bruke våpenet til rådyr, rev og toppjakt:) Gutta jeg jakter med sier jeg skal gå for 223 men er veldig usikker:S

Link to comment
Share on other sites

223:

Lite rekyl

God pris på ammo

Kort låsekasse i våpen

Lovlig opp til rådyr

Kan gi sprengeffekt i fugl pga høy hastighet på kula

 

6.5x55:

Relativt lite rekyl

Grei pris på ammo

Lang låsekasse

Lovlig, og etter min mening svært godt egnet til alt vilt på norsk jord.

Ingen sprengeffekt.

Mindre vindavdrift på kula (svært viktig ved toppjakt og sjøfugljakt)

 

Rent kalibermessig ville jeg helt klart valgt den gode gamle, kjedelige 6.5x55. Du kan lade opp treningammo til rundt 2 kroner smellen i 223, og rundt 3 kroner i 6.5x55. Med mindre du synes det er viktig å ha kort låsekasse og litt mindre rekyl er 6.5x55 et bedre alternativ enn 223.

Link to comment
Share on other sites

Spørs litt hva du mener med å bruke den på bane også?

 

Kjøper du en .223, så har du en begrensning mht. hvilke konkurranser du kan delta i.

Dersom du plutselig skulle få lyst til å være med i elgbanestevner, så er det greit å ha et kaliber som er godkjent for denne grenen. Da må du ha minst ha kaliber 6,5x55

Eller kanskje du skulle få lyst til å delta i Nordisk jaktskyting. Der er det også skyting som krever kaliber godkjent for elg.

 

Jeg har aldri skutt noe større enn tiur, men har 6,5x55 pga. at det er artig å konkurrere i norske/nordiske jaktskytegrener.

 

Ser også at noen skriver om tykkere løp hvis den skal brukes på bane. Igjen så spørs det hva du mener med bane. Jegerklassen i norske/nordiske jaktskytegrener har begrensinger på totalvekt av rifle og optikk. 4,5-5kg litt etter øvelse.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Kva med .260 Remington? (Eller 6,5/.308 som det og heiter, eller 6,5 Panther). Då får du 6,5 i eit ikkje fullt så kjedeleg (?) kaliber som 6,5x55. Og som i praksis har like god yting som 6,5x55'en. 6,5 gram kuler kan ladast til 900 meter/sek, og du får flat kulebane og nesten ikkje rekyl. Om du vil bruka den til større vilt, er kuler på 10,1 gram heller ikkje noko problem. Faktisk så gjev desse betre fart og meir energi enn 55'en. (Ref: Norma sine ladetabeller på nettet).

 

Lukke til

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

6,5 er ett godt valg,da du kan jakte storvilt om lysten/sjansen skulle by seg.Til rev og toppjakt kreves det presisjon litt ut over det som er vanlig til f.eks. elgjakt,så om du får deg en 6,5 og monterer lyddemper,har du gjort mye bra etter min mening.

Det er litt delte meninger om hvorvidt presisjonen øker med demper,men for min del ble jeg en bedre skytter med demperen,da rekylen ble redusert til omlag kal. 22.Det er ikke sånn at jeg skudd/rekylredd,men det hjalp på presisjonen.

Godt kuleutvalg har du også i 6,5.

Er forøvrig enig med de som anbefaler å bruke litt ekstra penger på god optikk.Hva skal du med rev på åta og ei god børse,hvis du ikke ser reven godt nok til å få ham i hvilestilling ?

Jeg har selv ei tikka T3 med laminatstokk og zeiss 3-12*56,og trives godt med den :)

Link to comment
Share on other sites

Enkle og gode bruksrifler. Uforskammet gode i forhold til pris og med upåklagelig presisjon. Samme rifle med litt annet skjefte selges som Weatherby Vanguard, og de har vært levert som OEM-produkter med en mengde forskjellige kjedenavn o.l., f. eks. Kassnar, Churchill Highlander, Sears osv.

Du kan gjøre langt dummere ting i livet enn å satse på en slik rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med kjennskap til Howa Rifler? fikk et tips på dette merket

 

Howa er rett og slett kjempegode våpen, ikke bare god i forhold til pris som folk ofte vektlegger.

 

De er kjent for god presisjon, flott maskinering, ingen løse rekylklakker som ryker, ingen sluttstykkemuffer i plast m.m. og til slutt lavere pris enn de fleste andre merker.

Vil du ha det råflott kan du bytte stokk og avtrekk og få ett våpen som er langt "bedre" enn mange konkurenter og fremdeles være billig.

 

Jeg vet at jeg er partisk siden jeg har to, men de har aldri skuffet meg.

 

Jeg velger å tro at mange styrer unna rett og slett fordi de har for mye penger :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal fortelle om en opplevelse jeg hadde i dag tidlig, har ladet opp barnes tsx 150grs i .270 win. rusla ut i skogen for å lokke litt, på tur opp til får jeg se en mikkel som står og leker gravemaskin på ca 150 meter, jeg får løs børsa og ladet opp, når jeg har mikkel i kryssen er det på skrå bakfra, tenker fort, 150 grains i tett på 900ms pløyer gjennom.... skuddet går mikkel klapper sammen, jeg fornøyd, endelig en rødpels som kan brukes, her skal det bare være hull inn og hull ut. Neida løfter opp etter halen, pelsen er ikke noe bedre enn etter 22-250 og 55 grs V-max. bare en tom slapp ødelagt pels med tarmer og gøgg hengende. Beste pels resultatet så langt er 45/70 med 400 grs blykule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...