Jump to content

God utsikt for rypa?


dani_el

Recommended Posts

jepp gode utsikter for rypa. Kan ikke snakke for hele landet men på østlandet har det kommet en del snø. Så det er bra for smågnagerne. knerter forhåpentligvis en del parasitter også. tror sesongen tra N. Trøndelag til (stopp før) Hardanger vidda kommer til å bli middels god jevnt over. (der hvor det er nok stamfugl vil det bli bra tipper jeg)

 

Er mere spent på hva som skjer nordpå? Har det vært kaldt nok? nok snø? Ble det noe særlig snarefangst?

 

Har ivrig fulgt med på værmeldinga og har ikke vært "psyko" kaldt særlig lenge eller ofte(?).

Liker godt å dra opp nord hvor det er litt avstand mellom jegerne, men tipper at det er mer fugl på Røros enn på vidda til høsten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fant rikelig med ryper jeg :mrgreen: men skjøt bare 1 da behovet for å fylle fryseren ikke er tilstedet..

som jeg har sakt tidligere "jakt handler ikke om å fylle fryseren, det handler om opplevelser"

største samlingen jeg tok opp (15 nov) var på mellom 40-50 ryper. var et flott syn og totalt uforventet når de letter rundt føttene på deg.

for å ha det sagt så jaktet jeg med kamera da. og den ene rypa jeg skjøt var også på en av de 3 dagene jeg hadde hagla med..

så ryper er det bare man gidder og gå i litt gaupterreng for å komme dit det ikke er så mange andre som gidder og gå.

Link to comment
Share on other sites

gå har jeg gjort i bøtter og spann. Antar en del andre også. Bikkja får også kjørt seg.

 

I forfjor var det ca 1.2 mil per rypekull på gjennomsnitt 3-5 fugl.

 

I år var det ca 8 km per rypekull med snitt på 6-8

 

Der vi jakteti finnmark, møtte om andre jegere som ikke hadde like god hundt =P så de gav opp. Men når jeg var der med militæret så kunne du se ryper overalt, til enhver tid. (!)

 

Har jo lyst til å prøve disse jakt campene, men vet om en kompis som ifjor fikk erfare 3 magre ryper. xD Og da skjøt han det han så, ifølge ham selv.

 

 

Må vel være en eller flere nordlendinger eller samer som kan gi en uformell rapport der oppe i nord?

Link to comment
Share on other sites

Er mere spent på hva som skjer nordpå? Har det vært kaldt nok? nok snø? Ble det noe særlig snarefangst?

Har ivrig fulgt med på værmeldinga og har ikke vært "psyko" kaldt særlig lenge eller ofte(?).

Her i distriktet har det iallfall vært kaldt i lange perioder i vinter, kan nesten ikke huske kaldere januar og februar på mine 15 år her oppe, med veldig mange dager med 15-20 kuldegrader selv her ved fjorden. Brukbart med snø i fjellet også, gnagervennlig snø.

 

Rypebestanden her har lenge vært en skygge av seg sjøl i forhold til gode år før og rett etter årtusenskiftet. Hvordan ståa er for rypebestanden nå vet jeg ikke, men jeg har funnet rypespor 100 meter oppafor boligfeltet her nå i mars. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Viddas veidemann gjengen på messa var de jeg hadde mest kontakt med.

har snakket med de oppe på varanger halvøya (inatur) men dit drar jeg ikke! (lauvmakk, lauvmakk, lauvmakk...)

 

typisk, midt i ett år med en god vinter så kommer de aske dalende overalt. blir spennende å se om detta påvirker rypa og norsk fauna generelt. =/

Link to comment
Share on other sites

de 2 siste årene har jeg jaktet nesten hver helg hele jakta oppe i troms. har sett store mengder fugl!! men ser også at det varierer fra terreng til terreng og dag til dag. enkelte dager kan man telle over 100 ryper, neste dag kan det være tomt :S men det er bra med rype i områdene jeg har vært :D også har jeg vært utrolig heldig med å gå meg rett på store kull!

men hjemme på sør helgeland er det ikke fugl, av og til går man seg på enkeltfugler men det er langt mellom de og er man heldig kan man gå seg på litt større kull.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

tviler sterkt på at Fefo leser her, men da må de for pokker se til å sette opp en eller annen form for skuddpremie.

 

Fly opp til Finnmark, og betale dyre penger. For så å vandre en dagsmarsj inn over vidda, med "ikke uendelige skudd". For så å blaste 2 skudd etter en ravn som svever høyt unna jegerne. Ja det er fine flotte 50 nok "borte". Om en skyter ravnen eller ikke.

 

Vi skjøt Ravn på jakten ifjor, det ble 3 skudd og 75kr lettere. Tenkte det ville være "bra" for bestanden o.l. på sikt. men hva pokker er vitsen med det?!?!?!

 

Fefo ser på tiltak for å forhindre "søringer" eller Tromsøværinger fra å reise opp dit.????

 

Nei er nesten bedre å betale dyre dommer til private eiere. Lenger sør.

 

Ikke akkurat gøy for studenter =/ eller andre med dårlig råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har meget stor betydning at fler og fler predator blir tatt ut. Både på øya her og spesielt på Brasøy(naboøya) har rypebestanden tatt seg kraftig opp. På brasøy er det plutselig fullt av orrfugl, det har det aldri vært før!

Alt er et resultat av hva jeg mener er en skikkelig god mink-utrydderinnsats av JackRussel og hans terriere. Minken er en mye verre eggtyv enn kråke og ravn og dette bare beviser det. Kråke er det tjukt av overalt, men det håper vi på å ordne når kråkefella kommer opp om en måneds tid :wink:

 

Har også tro på dette med at vinteren har vært lang og hard, og dette betyr mye for smågnagerbestanden. I tillegg har jo interressen for revjakt tatt seg kraftig opp de siste årene, noe jeg mener har stor betydning.

 

Er helt enig med stratos i det han sier med skuddpremier. At det ikke er en selvfølge at samtlige kommuner i Norge utgir 50kr for en kråke, syns jeg er en SKAM :evil:

For mink skulle det vært 200kr, ravn 100kr og rev 500kr.

 

Her ute får man 25kr for kråkefugl og 90kr for minken. Det er noe man skjelden går i pluss av :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fekk 500 får e rev i sauda :mrgreen:

200 fra kommunen og 300 fra sau og geit 8)

 

Fekk en god slant av onkel(grunneigeren) og så det va ganske lønnsomt. Han er mildt sakt gal på reven! Men det er med god grunn og, lamma forsvinner når det kommer mange bøler :evil: Probleme er at han ikke jakter sjølv :shock:

 

Vett ikke om det er skuddpremie på kråke og ravn men det skal sjekkes, kråke og ravn skal jaktes på denne sesongen!

 

Ser en god del me musagnage i gresset, lover bra får årets rypejakt :D

 

Gå på kommunen å spør vel? er vel ikke vanskligere 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke type måker?

Sjekket litt bilder og ser at det er fiskemåke og/eller gråmåke det dreier seg om..

Jaktid iflg Lovdata er 21.8 - 28.2.

I den perioden har nok fuglen fløyet fra høyfjellsområdene.

Det er dermed ikke mulig å beskatte fjellmåka.

Får sjekke om skadefelling er mulig, passer best i begynnelsen av juli pga tilgang til områdene..

 

Noen erfaringer med denslags løyver?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forsikre deg om at både fiskemåken og gråmåken er det mer enn nok av. Hus at jo mer du beskatter i lovlig jakttid, jo bedre utfall får det for de artene som blir predatert. Har jeg muligheten, så skyter jeg svartbak her ute. En glupskere jævel skal du lete lenge etter. Den svelger både ærfuglunger og gåsunger HELE, etter at den har sluppet den ned i berget et par ganger.

Utenom jakttid, får jeg ofte tillatelse hos mange grunneiere til å sanke egg. Jeg skjekker aldri om eggene er strøpet før jeg er kommet hjem, og jeg tar samtlige.

 

Måke er det mer enn nok av, og det finnes mer enn nok måter å beskatte bestanden på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og fikk beskjed fra naturvern ett eller annet om at måkebestanden var truet, det er jeg ikke i stand til å fatte, da bestanden her på gjøvik hvitlegger hele søppelfyllinga... Skal bli spennende i august :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...