Jump to content

Hausken mini - noen som har prøvd den?


ko-stens

Recommended Posts

Fikk så vidt klådd på den minste Hauskendemperen jeg noensinne har sett i dag. Målene var ca 150 x 35 mm og vekta ca 140 gram. Skal gå på .22-kalibrede våpen, som feks .222 Rem. Uhyggelig interessant sak, som visstnok koster ca 1 500,-. Jaktbutikken jeg var innom hadde fått tak i fem stk, men de var det jo ingen igjen av. Den jeg så på var solgt.

 

Genial, liten sak som må passe perfekt til toppjakt feks.

 

Finner ingen info på Hausken sine sider (om jeg ikke er evneveik og blind på en gang da...).

 

Noen som kjenner til denne demperen. Må si jeg aldri har følt større må-ha-behov som akkurat nå! Å gå fra den demperen i butikken føltes som om å ta farvel med dama for lang tid! :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da har Hausken mini blitt handlet inn. Formålet er at den skal dekke mitt demperbehov på 22 lr og .222 rem. Nett liten sak. Gleder meg til å prøve den. Muligens i morra.

Sannes Presisjon leverte den med "overgangshylse" innvendig. Den er i stål mot de originale alu-gjengene. Det er mer holdbart.

Demperen er som sagt nett. En del kortere enn min cmm-6 rimfire. Omtrent samme lengde som rimfiren med fire moduler. Urlite større diameter.

 

Har satt den på Brno`n i .222 rem. Ble noe helt annet enn A-tec tmm-5 demperen jeg har brukte der. :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd et par skudd fra verandaen i dag. Den fungerte både med .222 rem og 22 lr. Skal teste litt mer når jeg får tid. Et par bilder for å illustrere den fine størrelsen :D :

 

Fra venstre: A-tec tmm-5 (kal. 30), A-tec cmm-6 (kal. 22 lr) og Hausken mini for ulike kal. .224

PS! A-tec cmm-6 er til salgs. Gjenger 14x1

IMGn_0483.jpg

 

IMGn_0484.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilken demper dette er?

akz688.jpg-2rxh93b.jpg-jhah46.jpg

Står ved siden av en Parker&Hale.

Laget i alu, lettere enn den tynne Parker'n. Svært enkel og mangler tetting mellom kamrene.

Dempet subammo i .22LR på linje med Parker&Hale, men var markant bedre på overlydsammo.

 

Hadde vært interessant å fått dreid, gjenget & boret noe i denne duren... Etter samme prinsipp som den over.

esrf2t.jpg

Hurtigtegning i Paint gir ikke all verdens 3D, men dere forstår. Omtrentlig størrelse 170x30mm

Hva tror dere? Med O-ringer som tetter til ytterrør mellom kamrene, ingen løse deler, større volumutnyttelse og bedre dynamikk med sirkulære gass-strømmer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant å fått dreid, gjenget & boret noe i denne duren... Etter samme prinsipp som den over.

esrf2t.jpg

Hurtigtegning i Paint gir ikke all verdens 3D, men dere forstår. Omtrentlig størrelse 170x30mm

Hva tror dere? Med O-ringer som tetter til ytterrør mellom kamrene, ingen løse deler, større volumutnyttelse og bedre dynamikk med sirkulære gass-strømmer.

Du får veldig lite volum i forhold til vekt med den der... ville heller gått for noe sånt som tveraa laget her

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Etter en høst med Hausken mini på .222 rem-rifla kan jeg si at det smeller for mye. Kommer til å sette på igjen min tmm-5 i kal. .30 for videre åtejakt på rev. Større og tyngre, men det spiller ingen rolle fra glugga.

 

Minien får jobben videre på .22 lr-børsa.

Link to comment
Share on other sites

har hausken mini på sako quad'n min! testa 17hmr kaliberet i dag, cci v-max syns det dempa bra! testa også 22lr med Winchester super-x! men det ble jeg ikke imponert av! syns 17hmr hadde større forskjell enn 22lr hadde med og uten demper!

 

men det har vel med type ammo å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Etter en høst med Hausken mini på .222 rem-rifla kan jeg si at det smeller for mye.

 

Minien får jobben videre på .22 lr-børsa.

 

Enig. Det smeller såpass at en bør bruke hørselvern i tillegg. En gammel Alms jeg har er såpass mye bedre at det ikke er ubehagelig å skyte uten vern. Men den veier da vel nesten en kg! Så det blir en bedre demper på meg etter hvert, men ikke for stor.

 

Hausken kompakt, er det noe? Alms har vel også en kompaktsak? Får holde ut en stund til med den lille dorullen... Men den skal jages over på .22lr'en etter hvert!

 

Edit: Da jeg ladet ned noen fuglepatroner med 13.8 grs N-110-krutt, ble det bedre. Rasktbrennende krutt i små mengder kan føre til at kruttet er forbrent innen kula forlater løpet, med mindre smell som resultat. Og lav hastighet da (Norma 50 grs går drøyt 800 m/s med denne ladningen - fin til fugl med andre ord!)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...