Jump to content

LeverRevulotion kuler til cal. 30-30Win


korporal

Recommended Posts

Det finnes ladedata. Trur kanskje det ligger noe ute på Hornady sine nettsider. Rifleshooter, eller et eller annet amerikansk blad, hadde også en artikkel på det hvor de blant annet hadde ladedata med Norma 200 krutt. Jeg får bra presisjon med 32.5 grain Norma 201. Siktet inn ca 6cm høyt på 100m treffer den 2-3cm lavt på 200. Det går sikkert fint å skvise den enda litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Er det 30-30 du oppererer med, i hva slags våpen? Den ladningen med norma 201, er det maksladning, og er den selvutviklet?

Kula har en kniperille så patronlengden gir seg vel selv?

Er ganske ny på ladefronten, driver nå å forsker med blykuler for og få en billig morro amunisjon!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok utgangspunkt i å legge meg midt i mellom de ladningene Ladeboken hadde for 150 grain og 160 grain. Men ikke stol blindt på meg, jeg er ganske novis når det gjelder hjemmeladning. Fikk "krater" i tennhetten på 32 grain og skjønte ingenting. Så ladet jeg ned til 30 grain som er lavere en svakeste ladning for 170 grain husker jeg ikke feil. Fikk akkurat samme krater i tennhetten da. Spurte rundt på diverse forum hvordan dette kunne ha seg og fant til slutt ut at det var vanlig for mitt våpen (Marlin 336XLR). Etter sigende (Marlin ansatt), så var dette intensjonlet design. Krateret var rundt tennstifthullet og ikke typisk for overtrykk da det var ingen indikasjon på at tennhetten hadde blitt flat i overgangen til hylsen. Uansett, ladet deretter til 31 grain og så til 32 og 32,5 grain. 33 grain gikk også fint med hensyn til trykk, men dette var en komprimert ladning og det ble litt mye styr å få kula satt riktig.

 

Nå har jeg bare lagt meg på 32,5 og får gode samlinger med den ladningen. Men som sagt, jeg kan lite om ladning. Er ganske sikker på at det skal gå ann å lade 30-30 opp til et nivå som er tillatt til storvilt med denne kula, hvertfall i et 26" løp. Men jeg har ikke kronograf, så jeg går egentlig bare å venter på at noen andre skal komme opp med denne konklusjonen :-)

 

Det var noen som skrev et eller annet sted i den andre tråden at Winchester 94 tålte mindre enn Marlin 336. Jeg vet ikke hvordan det er med Winchester 94 i 30-30, men jeg vet at Winchester Big Bore i .444 Marlin tåler mer enn Marlin 1895 som er basert på 336 kassen. Så det er ikke gitt at Winchester er svakere.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Det var noen som skrev et eller annet sted i den andre tråden at Winchester 94 tålte mindre enn Marlin 336. Jeg vet ikke hvordan det er med Winchester 94 i 30-30, men jeg vet at Winchester Big Bore i .444 Marlin tåler mer enn Marlin 1895 som er basert på 336 kassen. Så det er ikke gitt at Winchester er svakere.

 

Lykke til!!

 

Sludder og pølsevev!

Og på grensa til å være farlig skjødesløst! :evil:

 

Winchester sine Big bore (.307 win, 356 win & .444 marlin) har forsterkede låskasser. Det er enkelt å se på dem om du sammenligner med en vanlig 1894 win. Marlins 1895 er ikke basert på 336, heller omvendt. Jeg har aldri hørt... så lenge jeg har nerdet på LA rifle området at det skal være noen forskjell i styrken mellom Marlin eller Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Det ble da gitt en del bra tilbakemeldinger på dette temaet i en annen tråd. Hvordan kan det ha seg at noen tror at de trygt kan lade høyere enn hva Hornady gjør med trykkprøvings utstyr og alle faktorer under absolutt kontroll. Den oppgitte ladning, ligger ca. 15% over hva man kan beregne som max for det aktuelle kruttet. Det igjen vil etter normale trykk oppbyggings regler, tilsi et overtrykk på ca. 30%, noe som er i området mye trykkprøvings ammo ligger. Disse skytes det bare et par skudd med av våpen produsentene. Men værsågod, det er ditt syn og dine lemmer.

Link to comment
Share on other sites

http://www.leverguns.com/articles/paco/444.htm

 

The Marlin is a fine leveraction so I’m not comparing good verses not good. I’m rating strength to withstand pressure over a sustained life time of active shooting with each design. The Marlin is rated at tops 45,000+psi and the Winchester 94 Big Bore (that’s the fatside action, not the common action 94) is rated at 55,000+psi. And that’s a big difference. In animal harvesting that means the Marlin is one of the finest 150-200 yard deer slayers of the leverguns available and an easy taker of elk. A good cool shot can stretch the range over 200 plus yards....and with the right bullet, you could even take moose. It is an excellent backup leveraction at close quarters for big bear country...it’s hard to ask for more. And 95% of American shooters don’t need more......

 

http://www.chuckhawks.com/marlin_336_444_1895.htm

 

The Model 1895 action (not to be confused with the original square-bolt, case colored Marlin Model 1895 discontinued in 1915) is a further development of the 336 action modified to accommodate the even larger .45-70 cartridge. The .45-70 case has a rim diameter of 0.600", a base diameter of 0.500", and a case length of 2.105", which required that the 336's ejection port be enlarged to pass the empty cases. This larger ejection port makes it easy to tell a Model 1895 action from the Model 336 and 444 actions.

 

http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... n13781607/

 

The SAAMI maximum pressure for the .30-30 is 38,000 CUP or 42,000 psi. The former units were obtained from copper crushers and the latter--which are actual psi--from newer transducer equipment.

Link to comment
Share on other sites

For egen regning - oppnådde jeg kravet med Hornady`s 165 gr SST.

Men da begrenset det seg til en enkeltskuddsrifle ut av Winchester`en i 30-30.

 

Jeg stoppet utprøvingen med andre kuler - da jeg "fikk for meg" - under utprøvingen - at jeg ikke ville oppnå storviltkravet med "ordinære lever-kuler".

 

Men har man skikkelige briller - kan man jo prøve seg fram :D

Link to comment
Share on other sites

Rettelse: Jeg ladet 32 grain bak en 160grain kule.

 

Dere som kan dette, og som har ladeboken ev. annen litteratur tilgjengelig, kan avgjøre om dette er en forsvarlig ladning. Hornady skriver at en maksladning med WIN 748 er 31.5 grain. I følge denne tabellen http://home.hiwaay.net/~stargate/powder/powder.htm er WIN 748 et betydelig mer saktebrennende krutt en Norma 201, henholdsvis 142'plass og 163'plass. Jeg er klar over at det ikke er en jevn ratio mellom kruttypene i sånne tabeller. Maksladningen for AA 2520, som er enda mer saktebrennende enn WIN 748 (ligger på 173'plass) er 31.7 grain. I tillegg er 32 grain Norma 201 midt i mellom ladningen anbefalt for 150 og 170 grain kuler i Ladeboken.

 

Jeg vil gjerne at noen erfarne ladere kommer med tilbakemelding på dette. Ladningen ble gjort på anbefalning av et par meget erfarne ladere, men jeg skjønner at de lærde strides her.

 

Er det vanlig å bruke tilbakemeldinger som "sludder og pølsevev" og tegn som :evil: her inne på forumet? Hadde inntrykket av at de fleste her inne er konstruktive?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på, nei forresten høre skal man vel ikke.

 

Fra: Allt om Krutt og lite till

W748: Rel. brenn hastighet 118,5 rel tryk 127,4

RE 15: -----------"------------ 120,0 ---"--- 133,7

 

 

Norma 201 --------"----------- 127,0 ---"--- 171,0

 

Det burde da være ganske klart at 201 utvikler vesentlig høyere trykk enn de to ovenstående.

 

Forøvrig ei 160 grs kule er ikke nødvendigvis lik ei annen 160 grs kule. Når man sammenligner data, er det tydelig at 160 grs kule som diskuteres her, gir vesentlig høyere trykk enn hva som er normalt for vekta. Dette kan komme av flere ting. Konstruksjonen kan medføre at kula må settes så mye dypere at volumet blir merkbart redusert og derav høyere trykk, den kan ha lenger bæreflate, den kan ha stivere oppbygging....

Link to comment
Share on other sites

Rifleman81

Les svaret mitt på din påstand en gang til, du er farlig unøykatig. I en tråd som omhandler 30-30 blander du inn Winchesters Big Bore kasse og Marlin 1895 uten å spesifisere at de modellene er forsterket i forhold til de modellene som kommer kammret i 30-30. Altså et sammenlignings grunnlag som ikke har noe reelt utgangspunkt. (Blir som å samenligne volvo og Mervedes person biler bassert på bussene til selskapene)

 

I tilegg har du altså presentert en ladning på et åpent nettforum som en av norges mest kunnskapsrike hjemmeladere beskriver:

Den oppgitte ladning, ligger ca. 15% over hva man kan beregne som max for det aktuelle kruttet.

 

 

Når det gjelder at den nye 1895'n slekter mer på 336 en original 1895 så har du rett. Selv om 336 er basert på 1893 marlinen som er forløperern til 1895 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo heller ikke tilrådelig med ordinære spiss-kuler i et rørmagasin.

 

Dette er jo en generell regel for rørmagasin, men den gjelder KUN med to ellere flere i magasinet.

Mange har defor et uutnyttet potensiale i sine "dømt-til-døden" 30-30 bøylerifler. 2 skudd på jakt er kjempebra.

De fleste dyr faller på første skudd, skjelden det er behov for mer enn to. Det er ihvertfall mye bedre enn enkelskudd.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært vanskelig og heller ikke tilrådlig å gi max data for ukjente komponenter. Når jeg sjekker rundt i forskjellige data, synes det som H4895 ligger ganske nær N201 i brennhastighet og ladedata, men problemet er at brennhastighet og trykk plassering på en skala, for de forskjellige krutt kan forskyve seg i forhold til det volum og det arbeidstrykk det blir brukt i.

Jeg har tidligere beskrevet hvordan jeg arbeider meg opp mot ei max ladning, ved hjelp av mikrometer og måling av trykk ring. Dette er ikke en full god måling, men hva som bør være tilgjengelig for det fleste og glem ikke bruk av kronograf.

 

Jeg hadde antagelig startet på ca. 25 grs med 201 og arbeidet opp derifra. Jeg vil tro at max ligger mellom 28 og 30 grs, men hva svaret er, må du faktisk arbeide deg fram til.

Link to comment
Share on other sites

Volumvekt forskjell, tror jeg du må inn i produsentenes data akrk for å finne. Har sett det referert i powder profiles i bl.a Handloader, men har aldri brydd meg med denslags selv. Jeg har selv gjort 100 vis av ladefeil, noen av dem svært farlige, men da lærer man og lærer fortsatt, slik at man gjør så godt man kan i forhold til å råde andre.

Link to comment
Share on other sites

Supert og høste erfaringer herfra, må bare prøve og sile ut utifra fornuft!

Men kan jeg bruke en kronograf til og ca. tyde trykket?? Hvis jeg oppnår hastigheten som er oppgitt av Hornady med et lignende krutt som f.eks. Norma 201 vil det da si at trykket er "riktig?

 

Har du noen erfaringer fra kronografer, noen anbealinger?

Link to comment
Share on other sites

Om alle forhold var like, ville jeg gått god for hastighet, som fasit for trykk. MEN det våpent fabrikken har skutt sine data med er neppe likt ditt. Det kan være lenger, eller kortere løp. Deres løp kan være slik at det gir annerledes hastighet p.g.a. innvendige forhold. Ellers vil to krutt med forskjellig brennhastighet og trykk innenfor et noe snevert område, kunne lades til samme hastighet, men med forskjellig trykk. I mangel av bedre utstyr foretrekker jeg derfor både avlesning av trykk ring og hastighetsmåling.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rett over det solide partiet av hylsa. Måler max mål på flere hylser og holder meg på det som max. Best er å ta patroner fra samme lot og tømme disse for komponentene og lade opp med det du skal bruke, men jeg har nok jukset litt der selv og ladet om på samme hylsa. Andre hylser: lotter/merker, gir andre mål og andre ladninger.

 

Nå får jeg nok ikke fulgt tråden før mandag. Planlegging av festival i helga (50ende i rekka)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å lete etter ladedata for Norma 201 til 160 grain kuler i 30-30 Winchester. Her er noe fra Handloader sine sider:

 

One of the cartridges for which I hoped to find Norma 202 data was the .30-30 Winchester. In the past I had developed a favorite load of 32.5 grains of Norma 201 with a 150-grain bullet, and back then Norma 203 was frequently used as well with this bullet weight, albeit at slightly slower velocities.

 

http://www.riflemagazine.com/magazine/a ... &magid=109

 

Som beskrevet "favourite load of 32.5 grains of Norma 201 with a 150-grain bullet". Ladeboken lister vel 33 grain/ Norma 201 som maks ladning for 150 grain kuler og 31 grain for 170 grain kuler. Basert på disse ladningene, er 32 grain Norma 201 en uforsvarlig ladning til 160 grain kule?

 

Er det noen erfarne hjemmeladere som kan komme med en konstruktiv og enkel forklaring på dette? Den trenger ikke nødvendigvis inneholde en million forbehold om at alle løp er helt unike etc etc?

Link to comment
Share on other sites

For komplisert for meg rifleman, men jeg har blitt anbvefalt og prøve denne ladningen:

 

"jeg har brukt N140 når jeg lader til min Marlin. De beste samlingene fikk jeg da jeg brukte 32grs bak FTX'en, da samlet de på ca fem kroningen på hundre meter. Utgangshastighet kronografert til ca. 648 m/s."

 

Noen meninger om denne ladningen C.Patron?

Link to comment
Share on other sites

. Basert på disse ladningene, er 32 grain Norma 201 en uforsvarlig ladning til 160 grain kule?

Så lenge det er snakk om denne spesifike kulen, tilsier alle data jeg har konsultert for deg at din ladning er uforsvarlig. Jeg holdt selv for noen år siden på å sprenge ei rifle, samt bli et øye fattigere, bed å bruke data fra ei kule, med ei annen kule med samme vekt. Synet ble berget av briller. Om du ikke er villig tilå akseptere det, som har framkommet, vil jeg foreslå at du fortsetter å bruke ladningen din, samt slutter å prøve å få noen til å gå sikkerhetsmessig god for den. Det værste som skjer er vel at du, eller noen i din nærhet kommer til skade om våpnet sprenger. Jeg hadde byttet til et annet krutt om du er interresert i høyere hastighet, for det er vel ikke på liv og død å lade over max du er ute etter?

 

Ad korporal sin ladning, må jeg sjekke litt nærmere. Ut fra brennhastighet virker den i hvertfall mer fornuftig, men jeg vil anbefale alle å bruke en type trykk kontroll ved opparbeiding av ladninger, spesiellt når eksakte data ikke er tilgjengelig! Tennhette utseende og hvordan et våpen fungerer mekanisk, er svært skjelden noe annet enn rein gjetting.

Link to comment
Share on other sites

Eller kaskje bare akseptere at 30-30 neppe er et godt utgangspunkt for storvilt...

Mener at svenske "vapen" også var skeptisk til .308 leverevulotion kula. Mye splintring og tuynnvegget når del lades hardt.

 

Skaff heller en 1894 Bigbore i .307 win eller .356 win om det er elgen som skal til pers.

Link to comment
Share on other sites

. Basert på disse ladningene, er 32 grain Norma 201 en uforsvarlig ladning til 160 grain kule?

Så lenge det er snakk om denne spesifike kulen, tilsier alle data jeg har konsultert for deg at din ladning er uforsvarlig. Jeg holdt selv for noen år siden på å sprenge ei rifle, samt bli et øye fattigere, bed å bruke data fra ei kule, med ei annen kule med samme vekt. Synet ble berget av briller. Om du ikke er villig tilå akseptere det, som har framkommet, vil jeg foreslå at du fortsetter å bruke ladningen din, samt slutter å prøve å få noen til å gå sikkerhetsmessig god for den. Det værste som skjer er vel at du, eller noen i din nærhet kommer til skade om våpnet sprenger. Jeg hadde byttet til et annet krutt om du er interresert i høyere hastighet, for det er vel ikke på liv og død å lade over max du er ute etter?

 

Ad korporal sin ladning, må jeg sjekke litt nærmere. Ut fra brennhastighet virker den i hvertfall mer fornuftig, men jeg vil anbefale alle å bruke en type trykk kontroll ved opparbeiding av ladninger, spesiellt når eksakte data ikke er tilgjengelig! Tennhette utseende og hvordan et våpen fungerer mekanisk, er svært skjelden noe annet enn rein gjetting.

 

Enig med C.patron, er dere i minste tvil, usikker på ladedata og hvordan lese trykktegn, så les og kryssjekk flere kilder til ladedata og begynn lavt og jobb dere forsiktig oppover. Er en ute etter max ladninger må en vite hva man holder på med, både med tanke på egen sikkerhet og ikke minst andres! Har dere ikke kronograf, kjøp det eller lån hos noen som har.

 

Ellers, er det jeg som har gitt "korporal" anbefalingen på 32grs N140 bak FTX'en- og jeg synes det er betryggende å se at han/hun ikke tar en anbefaling for gitt, men velger å lufte den for andre før en starter "ammo-fabrikken" . Bra, Korporal :D8)!

Link to comment
Share on other sites

. Basert på disse ladningene, er 32 grain Norma 201 en uforsvarlig ladning til 160 grain kule?

Så lenge det er snakk om denne spesifike kulen, tilsier alle data jeg har konsultert for deg at din ladning er uforsvarlig. Jeg holdt selv for noen år siden på å sprenge ei rifle, samt bli et øye fattigere, bed å bruke data fra ei kule, med ei annen kule med samme vekt. Synet ble berget av briller. Om du ikke er villig tilå akseptere det, som har framkommet, vil jeg foreslå at du fortsetter å bruke ladningen din, samt slutter å prøve å få noen til å gå sikkerhetsmessig god for den. Det værste som skjer er vel at du, eller noen i din nærhet kommer til skade om våpnet sprenger. Jeg hadde byttet til et annet krutt om du er interresert i høyere hastighet, for det er vel ikke på liv og død å lade over max du er ute etter?

 

Ad korporal sin ladning, må jeg sjekke litt nærmere. Ut fra brennhastighet virker den i hvertfall mer fornuftig, men jeg vil anbefale alle å bruke en type trykk kontroll ved opparbeiding av ladninger, spesiellt når eksakte data ikke er tilgjengelig! Tennhette utseende og hvordan et våpen fungerer mekanisk, er svært skjelden noe annet enn rein gjetting.

 

C.Patron og andre; takk for tilbakemelding og innpill.

 

Det eneste jeg bryr meg om er å få en ladning til denne kulen som er sikker og som fungerer. Jeg er ikke interessert i å ødelegge meg selv eller våpenet mitt. Ladningen jeg kom opp med var basert på innspill fra to (og en halv) hjemmeladere som har ladet i over 10 år. Jeg forstår nå at de lærde strides her. Konklusjonen blir at jeg lar ammunisjonen ligge til jeg kommer over en ladning som er testet skikkelig, så kan jeg ev. lade om eller benytte den basert på utfallet. Før det skjer så lader jeg opp på nytt med ladedate gitt i Rifleshooter (Norma 200) som jeg ikke hadde tilgjengelig når jeg ladet første gang.

 

Har ikke bladet liggende her men skal poste den når jeg reiser hjem.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt tråden og det er enig i det meste dere skriver her . Leste også denne rapporten i et svensk jaktblad om at de greide og lade denne så den holdt kravet til elg . Ikke for og avvike innlegger her eller oppfordre noen til og prøve det men kommer bare med en liten historie i fra den gang jeg var med på elgjekt som 12 åring og videre i mange år . Dengang hadde vi med en jeger som brukte Winchester i 30-30 og det var datidens fabrikkammo med 170 grain kule og jeg vet flere drev og mobbet 'gubben' som da var mere enn godt voksen at dette kaliberet var muligens ikke bra nok . Gubben gikk på lensmanskontoret med børse og patroner og lurte på om dette var lovlig ! Lensmannen målte kula til 7,62 og skrev deretter attestasjon på at dette var elgkaliber :D Dermed var det ingen som nevnte dette mere og hadde dere vist hvor mange elger han felte med sin 94 og åpent sikte så hadde noen og en hver blitt 'putt' , jeg var med ham på mange elgfall og de ramla like lett som en med 308 i dag . :D Han hadde med seg den børsa da han kom tilbake fra Canada og der sjøt han mange elger og bjørner med Winchestere'n . Det var den jegeren som gjorde at jeg ble helhekta på på 'lever'-våpen som jeg heldigvis har noen eksemplarer av . Beklager sidespranget i tråden . :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da her jeg vært i kontakt med Lapua vihtavouri i finland og de tok notater av alle spørsmål de fikk og han syntes det hørtes lurt ut og utvike en ladetabell til denne kula. De hadde halvårsplaner med å prøve ut ladninger så det kom nok ikke noe før ferien men han skulle se hva som kunne gjøres til slutten av året!

 

Tråden her er fortsatt åpen for forslag om ladninger til denne kula :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange publiserte ladninger til denne kulen med Vithavouri krutt, bl.a. Hornady sine nettsider tar jeg ikke helt feil. Uansett så har Guns and Ammo testet ut ladninger med både Norma og Vith krutt. Jeg kan se om jeg får scannet tabellen og lagt den ut her.

 

Men veldig greit om Vith lager en tabell da! Norma burde gjøre det samme!!

Link to comment
Share on other sites

Her er to ladninger fra Guns and Ammo, desember 2009:

 

Kule: Hornady FTX 160 grain

Hylse: Federal

Tennhette: WLR

Krutt: Vithavouri N-135

Ladning: 32 grain

Hastighet: 2,204 fps

 

Kule: Hornady FTX 160 grain

Hylse: Federal

Tennhette: WLR

Krutt: Norma 200

Ladning: 29 grain

Hastighet: 2,205 fps

 

Testvåpen: Winchester 94AE XTR med 20" løp

 

Norma 200 ga best presisjon av disse to ladningene med gjennomsnitt av tre 5-skuddssamlinger på 0.91" på 50 meter med Williams jaktdiopter (type 5D).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Kule: Hornady FTX 160 grain

Hylse: Federal

Tennhette: WLR

Krutt: Vithavouri N-135

Ladning: 32 grain

Hastighet: 2,204 fps

 

Jeg har ladet meg frem til det jeg mener er en "trygg" maksladning med N-135 og den ligger langt under 32 grain. (brukt micrometer og kronograf) Jeg stoppet på 28,5 grain N135 og da får jeg ikke mere krutt i hylsa før det blir komprimert ladning. Med settedybde til krymperille er det ca 0,5mm og gå på til kula berører kruttet. Så hvordan de har fått plass til 32grain skjønner jeg ikke?

2,204fps er da også 100 fps raskere en alle maksladningene som hornady har oppgitt.... :!:

 

Pressisjonen virker lovende men jeg har ikke fått testet dette fullt ut enda. Har skutt alt fra 30mm til 60mm samlinger med anlegg på ei potetkasse med hjertebank etter løping frem og tilbake fra blinken :wink:

 

Jeg har slitt litt med noe varierende hastigheter på enkelte av ladningene oppover. Noen har variert opptil 30m/sek. Det er blitt litt mere stabilt på 28,5grain men har fortsatt et par avvik. av 10 kronograferte ble resultatet slik:

 

609

609

602

611

611

588

608

611

606

598

Snitt= 605

 

Ladedata ser slik ut:

 

hette = winchester

Krutt = 28,5 grain N135

Hylse = Winchester (nye full sized)

Trimmelengde = 51,40mm (anbefalt og trimme litt kortere av Hornady)

Lengde ferdig patron = krympes midt i krymperille

 

 

Noen som kan tenke seg hva hastighetsavviket skyldes?

 

PS: Lading på eget ansvar :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, nå har jeg benyttet LeverEvolution 160 grain og ladet meg opp med forskjellige ladninger, typer krutt og hylser etc.. Deretter har jeg systematisk brukt mikrometer for å måle trykk i tråd med Ladebokens beskrivelse. Dvs, måle trykkring på 5 skutte hylser av hver ladning, runde opp til nærmeste hundredel med de som er ladet, og rundet ned på fabrikkladningene (ferdigammo). Det må nevnes at jeg har ikke målt Hornady's LeverEvolution ammo, men Remington 170 grain Cor-Lokt og Winchester 170 grain Silvertip. Våpenet var en Marlin 336SS, med unntak for en serie som ble skutt med et lignende våpen, en Marlin 336XLR. Har ikke sjekket hastighet med kronograf. Alle hylsene ekstraherte likt (ingen treghet).

 

Her er det jeg kom frem til med fabrikkammo:

Winchester Silvertip 170 grain, Winchester hylse, tennhette ukjent, krutt ukjent, ladning ukjent: 10,65mm

Remington Cor-Lokt, Remington hylse, tennhette ukjent, krutt ukjent, ladning ukjent: 10,66mm

 

Hjemmeladet ammo (1):

LeverEvolution 160 grain, Winchester hylse, CCI tennhette, Norma 201 29 grain: 10,66mm

LeverEvolution 160 grain, Winchester hylse, CCI tennhette, Norma 201 30 grain: 10,67mm

LeverEvolution 160 grain, Winchester hylse, CCI tennhette, Norma 201 31 grain: 10,67mm

LeverEvolution 160 grain, Winchester hylse, CCI tennhette, Norma 201 32 grain: 10,68mm

LeverEvolution 160 grain, Remington hylse, CCI tennhette, Norma 201 32 grain: 10,66mm**

 

**NB: Skutt fra et annet våpen (Marlin 336XLR)

 

Hjemmeladet ammo (2, ladedata hentet fra Guns & Ammo):

LeverEvolution 160 grain, Remington hylse, CCI tennhette, Norma 200 29 grain: 10,68mm

LeverEvolution 160 grain, Federal hylse, CCI tennhette, Norma 200 29 grain: 10,68mm

 

Betraktninger:

I følge Ladeboken, og andre ladebøker, så skal det faktum at man runder trykkmålingen ned på fabrikkammo og opp på hjemmeladet ammo utligne feilmarginer med forskjeller på hylser (type og tilstand) etc som kan føre til at trykket beregnes feilaktig lavt. Med denne filosofien i behold skal mao trykket på hjemmeladet ammo ikke ligge over 10,66mm. I så fall er det kun disse ladningene som ligger innenfor:

 

LeverEvolution 160 grain, Winchester hylse, CCI tennhette, Norma 201 29 grain: 10,66mm

LeverEvolution 160 grain, Remington hylse, CCI tennhette, Norma 201 32 grain: 10,66mm**

 

Interessant nok, så er dette laveste og høyste ladning med samme type krutt. Forskjellen er at den ene var med Remington hylse, mens den andre var med Winchester hylse, samt at seriene ble skutt fra to forskjellige våpen. Maksladningen med 32 grain Norma 201 og Winchester hylse viste de høyeste trykkmålingene av alle med 10,68mm.

 

Ladningen fra Guns & Ammo sin ladetabell, med 29 grain Norma 200 ga samme trykkmålinger som maksladningen med Norma 201 som var 32 grain. Ettersom Norma 200 er et raskere krutt gir dette mening. Testvåpenet i Guns & Ammo var en Winchester 94XTR. Sitat fra Guns and Ammo: "The loads shown here are safe only in the guns for which they were developed." Jeg har ikke greid å finne om Winchester 94 og Marlin 336 mekanismen opererer med samme makstrykk, men jeg vet om flere som har bygd om sine Marlin 336 i 30-30 til .307 Winchester. Det gir grunn til å tro at selve låskassen til en Marlin 336 er like sterk som en Winchester 94 i 30-30. Sistnevnte ble, som kjent, forsterket i en Big Bore utgave for å tåle påkjenningen fra trykket til .307 winchester. Mao, med denne sammenligningen, og dersom en skal stole på Guns & Ammo sine folk, så er 29 grain Norma 200 bak en LeverEvolution 160 grain kule forsvarlig. Guns & Ammo tok utgangspunkt i to forskjellige fabrikkladninger når de utviklet sine data; Winchester Power Point i 150 grain og 170 grain. MEN, det skal sies at Guns & Ammo ikke beskriver hvordan de utviklet ladningene systematisk.

 

Konklusjon/oppsummering:

Jeg er noe forvirret med hva jeg skal forholde meg til. På en side så viser samme ladning, men med ulik hylse og ulike våpen, at samme ladning (32 grain Norma 201) ligger over og under trykkmålingene til fabrikkammoen. Samtidig så viser en ladning presentert av Guns & Ammo trykktegn som ligger på lik linje med det maksladningen viser (dvs den som ligger over fabrikkammoen).

 

Jeg skal prøve den maksladningen som er lik trykkmålingene til fabrikkammoen i det samme våpenet som ble brukt til de fleste ladningene vist til her. Blir den lik de forrige konkluderer jeg med at forskjellene ligger i ulike hylser.

 

Hadde satt VELDIG stor pris på om C.Patron og andre kyndige kan lese over dette og komme med innspill. Uansett så har jeg fått en god indikator på hvor i landet jeg bør ligge for å få en sikker ladning. Men jeg er litt skuffet over at Guns & Ammo publiserer ladedata som (tilsynelatende) ligger over maksgrensen til fabrikkammoen jeg testet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg blir skremt av en del av disse dataene. Når et blad som G&A bruker N200, er de på farlige veier, er forøvrig veldig mange år siden jeg stolte på dem!

Om det sees tilbake på første side i denne tråden, sees at Hornady dataene er med Alliant Reloader 15. Det kruttet ligger i brennhastighet som N202 og er også et Bofors krutt og er etter hva jeg vet det samme kruttet, men med større lot variasjoner. Når det da lades med N201 og høyere ladevekt, enn det som angies av Hornady, for RE 15 (N202?), kan jeg inntil ladningene er trykktestet med skikkelig utstyr, ikke gjøre annet, enn å fraråde bruken på det sterkeste. Skulle absolutt ønske Norma, evt. Etterbrenner, kunne gjøre data for denne spesielle kula, for det er kula, med dypere setting og antagelig lenger bæreflate, som gjør at dataene for den ikke kan sammelignes med andre kuler i samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...