Jump to content

Hva må til for at en hund kan kreves avlivet?


tunderbrd

Recommended Posts

Lei sak her i nabolaget!

Noen som bor litt lenger oppi veien her jeg bor har en svær rotweiler.

Denne har de absolutt null kontroll på, og den gjør utfall mot folk, syklister og biler i et sett.

Er det gubben som går tur med den går det bra, er det kona henger hun omtrent på slep etter den.

Så gikk det som det måtte, ei som gikk tur i heia i nærheten av der de (og jeg) bor

ble angrepet av hunden som da gikk løs.

Den beit seg fast i baken hennes, og eieren bare ropte: "Stå stille" Stå stille, ellers slipper han ikke"!

Legevakta og sying av stumpen ble resultatet...

Jeg tenkte at da er ihvertfall den hundens dager talte, og godt var det!

Har kommet på sykkelstien med min lille Dachs mens denne har vært bunnet i gjerde som skiller sykkelsti fra vei.

Den "dekker" da hele sykkelstien, så jeg gikk langt utpå et jorde for å slippe konfrontasjon.

Eieren var da inne i en butikk like ved. Skolebarn ferdes daglig på denne sykkelstien i hopetall!

 

Men så viser det seg at hunden lever i beste velgående, og ikke har blitt avlivet! :shock:

Hun som ble bitt er vist fostermor for et av barna til paret som nå har rotweileren.

Ser ut som om det ikke har blitt anmeldt pga denne relasjonen.

 

Om slikt hadde blitt anmeldt, blir ikke hunden krevd avlivet da?

Hva kan jeg, som bekymret nabo gjøre?

Har lyst å ringe lensmannen imorgen, men jeg spør litt her først.

Kommer aldri til å tilgi meg om hundebeistet kvester et barn

eller noe annet menneske eller dyr for den saks skyld...

Link to comment
Share on other sites

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

 

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

 

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

 

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

 

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

 

En hund som har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, etter at politiet har gitt hundeholderen mer enn én skriftlig advarsel i løpet av de siste tre år, kan avlives eller omplasseres av politiet. Dette gjelder uten hensyn til om advarselen gjelder samme hund. Vedtaket kan omfatte alle de hunder som hundeholderen har hånd om. Advarselen regnes ikke som enkeltvedtak.

Saken er vel rimelig klar. Det er ikke bare den som blir bitt som kan avgjøre hundens skjebne. Denne hunden er helt tydelig et problem og har vært det lenge. Det er bare et tidsspørsmål for den angriper noe annet (og kanskje mindre..). Du bør vel kontakte lensmannen først som sist!

Link to comment
Share on other sites

I følge hundeloven (som det er linket til) kreves det at eier kan holde igjen hunden. Ergo kan kona ikke gå med hunden. Man plikter også å ha kontroll over hunden sin, og ikke være til sjenanse for naboer.Høres veldig bøst ut å plassere det "lille lammet" mellom sykkelsti og vei.

 

Enig med Peacemaker. Hadde snakket med politiet.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sllk - jeg hadde for noen år siden en hund selv, som begynnte å "skape seg" til enkelte familimedlemmer. Det ble verre og verre, og til slutt hadde den liten respekt for alle, meg inkludert, og den lot seg ganske enkelt ikke korrigere. Så kom dagen da den bet mor i huset.

 

Jeg tok hunden sporenstreks til veterinær, og avlivet hunden. Punktom :!:

 

Jeg har derfor forlangt at denne rottweileren skulle avlives umiddelbart. Før du aner ordet av det, har denne hunden kanskje skamfert unger.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har hund hadde vel avlivet hunden sin om den hadde bitt et menneske, da er den jo ikke til å stole på lenger. Ble selv bitt av en boxer når jeg var rundt 6-7 år. Det var en hund til foreldrene til naboen min. Det var egentlig min egen feil da jeg tok benet fra den. Ble da bitt i panna men ble plastra sammen igjen, uten å sy. Dagen etter var den hunden avlivet. Synes jo det var utrolig trist da jeg leket en del med den. Men fikk jo en radiostyrt bil av de da som en plaster på såret så det var jo noe positivt med det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke jeg som er helt på villspor altså!

Godt å høre...

Jeg er selv hundeeier, ganske fersk sådan, men er selv klar på at blir hunden mannevond og uregjerlig

så er der ingen vei utenom sprøyta eller kula.

Jeg ser det som min plikt, og en eventuell del av hundeholdet. Et worst case-scenario!

Ringer lensmann imorgen, og poster svaret her! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lei sak, ja!

Jeg er enig i at dette må det reageres på, ja!

Og, jeg er enig i de fleste forslag som har kommet i så henseende!

 

Men, jeg lurer på, og da på et mer generelt grunnlag, hvorfor det blir framhevet at det er en Rottweiler som gjør ugang?

Det jeg mener er, ofte når en "annen type" hund gjør noe galt, så blir det omtalt som "hund" eller "familiehund", mens når en Rottweiler gjør noe så blir rasen fremhevet?

Er Rottweilere statistisk verre enn andre hunder?

Eller kan det ha noe med "folks" frykt/fordommer til rasen å gjøre?

 

Dette er ikke ment som noe forsvar ovenfor hunden i trådstarters historie, dette er heller en undring på noe jeg har lagt merke til...

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke jeg som er helt på villspor altså!

Godt å høre...

Jeg er selv hundeeier, ganske fersk sådan, men er selv klar på at blir hunden mannevond og uregjerlig

så er der ingen vei utenom sprøyta eller kula.

Jeg ser det som min plikt, og en eventuell del av hundeholdet. Et worst case-scenario!

Ringer lensmann imorgen, og poster svaret her! :wink:

 

Hva blir så resultatet ? hva gjor politiet?

 

Vil bare understreke at det er aldri en hundsfeil for sin oppførsel det er eigerens manglende evne til å se ansvaret og hva det innebærer å ha en hund. Det krever priotering og konsekventitet. ikke alle så skulle hatt hund, akuratt som det er mange som aldri skulle fått være foreldre spørr du mæ.. :?

Link to comment
Share on other sites

LeBoost: Sånn som jeg har forstått det så biter ikke rottweilere oftere enn andre hunderaser, men når dem først biter så er risikoen for alvorlige skader og dødsfall større.

Det er et statistisk sammendrag med analyse av Merrit Clifton her.

 

tunderbrd: Jeg tror også at det er lurt å ta en prat med politiet angående denne hunden. Kan hende at politiet allerede har fått inn noen anmeldelser på akkurat den hunden fra før og at din anmeldelse blir den som tipper vektskåla.

Link to comment
Share on other sites

Ringte politiet i morges og pratet med en politimann jeg kjenner litt.

Han sa at de ikke hadde fått noen anmeldelse på hund/eier.

Han hadde heller ikke hørt om saken, og mente de måtte ha fått melding om dette nå

selv om det kunna ha blitt anmeldt i kvinnens hjemkommune.

Han lovet å sjekke litt rundt, bl.a med legevakt/sykehus om de hadde skrevet rapport på hendelsen.

Skulle også ta kontakt med kvinnens lokale lensmannskontor.

Og han skulle "se litt på det..."

Virket som han trodde at kun "fornærmede" kunne anmelde og kreve omplassering/avliving.

Jeg sa jeg ikke kunne sitte her å ikke si fra, og bare vente på at bikkja tok neste offer.

Så får vi se...

 

Videre, til kommentaren til LeBoost:

Jeg skreiv at det var en Rotweilar fordi det er det.

Kunne skrevet en stor og sterk hund, men ved å bruke navn skjønner folk hva slags hund vi snakker om.

Jeg tok det med for å vise at dette ikke er en hund du bare vipper unna med foten om den blir "elten"

Og for at folk her skulle skjønne at det var "et betydelig angrep",

ikke bare en liten mopp som var litt tøff i trynet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vanskelig hundeeier i nabolaget mitt og!

Her er problemet at hunden går løs, uten tilsyn. Har snakket med eieren mange ganger, men til ingen nytte. Han sier bare at hunden er snill og grei. Det er den sikkert også, men det hjelper lite for oss som har små unger ute og leker.

Jeg tok kontakt med politiet for å få hjelp. De sa at hunden var en potensiell fare for ungene. Han jeg snakket med ringte til eieren og ga han en muntlig advarsel. Noen dager seinere står bikkja i hagen min!

Ny runde med politiet som er oppgitt over eieren, som ikke tar et hint. Denne gangen blir det skriftlig advarsel. Politiet sier at neste gang hunden er løs, kommer de og henter den. Da blir den omplasert eller avlivet. Dette var nå på torsdag, så jeg venter i spenning på fortsettelsen :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er så forbannet trist er at som regel blir bikkja avlivet og eieren får i beste fall en liten bot. Det hører til sjeldenhetene at det er hundens skyld at den blir mannevond og da skyldes det som regel fysiologiske årsaker som vond eksem for eksempel.

 

Når jeg leser om slike ting, skulle jeg ønske at hundeeieren, som i de aller fleste tilfeller er ansvarlig for situasjonen, fikk en real reaksjon fra myndighetene slik at en ikke anskaffet flere hunder i alle fall.

 

Jeg har selv tatt over en hund som man omplasserte fordi den ble så stor at den ble i stand til å forsvare seg mot mishandlingen den ble utsatt for. I løpet av et snaut år fikk jeg ham gjennom "Canine Good Citizen" prøven slik at han kan bl.a. brukes som "kosedyr" for barn som ligger på sykehus. Så lenge bikkja ikke er for gammel er det alltid mulig å korrigere "mannevond" oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe at Rottweiler er verre enn andre, tror heller at problemet er enkelte hundeeiere, som går til anskaffelse av denne hundetypen, og en del andre liknende typer, uten å ha tilstrekkelig (leses som: riktig)interesse for denne hundetypen. Og disse hundeeierene har bidratt til å gi en del hunderaser et ufortjent dårlig rykte. (Mens en del av samme typen hundeeiere, har gått til anskaffelse av hunder, som velfortjent har et dårlig rykte....).

 

Vi hadde Rottweiler i huset da jeg var liten, tror største faren var lek, som jo kan bli litt røff med den type hund, da den jo tåler himla mye. Men i tillegg; dressur var heller enkel med den, slik jeg oppfattet det, den var utrolig lettlært, (og kom alltid, avbrøt kattejakt selv "i lufta".... når den ble ropt inn), gikk alltid langs siden, med eller uten reim, når den ble kommandert til det (Å ha et slikt utyske til å røske og dra i ei hundereim...?). Litt større hunder med vakthundpotensiale, MÅ eier ha kontroll på, eller så bør vetrinær/ omplassering vurderes. (Egentlig gjelder dette på alle hunder).

 

Ja forresten; kjevetrykk på en Rottweiler er ganske høyt, kjevetrykket er langt større enn på de fleste andre hunderaser, dersom den biter for å skade (Men normalt biter de for å holde, forskjellig fra en del andre hunderaser, som biter for å rive, slik jeg oppfattet det den gang iallefall, mulig at dette bare er min feiloppfatning).

 

Forøvrig; det er helt riktig å kontakte Politi, dersom det kommer inn flere klager på hunden eller hundeholdet, så har de tross alt lettere for å foreta en riktigst mulig vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Medias omtale av Rottweiler også har bidratt til at denne rasen er "farlig".

Noen journalister synes vel at ordet rottweiler er tøfft å skrive og gjør jo at avisene selger mer!

 

Akkurat som f,eks:

Amok med maskinpistol.

Skjøt vilt med automatgevær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en del overdriver dette med kjevetrykk hos rottweiler. Men at de er store og kraftige hunder med dertil potensiale for skade er det ingen tvil om (selv om jeg ikke tåler mer fra en liten hund på det punktet).

Har ingen bred erfaring med rasen, men mitt inntrykk er at de kan være stae og viljesterke og dermed kreve mer av eieren. De kan også være litt "voldsomme" av natur. Men samtidig virker de svært sterke og robuste mentalt, og er sånn sett veldig forutsigbare.

Alt i alt fine familiehunder så lenge en har et minimum av fornuft og ikke forsterker de "tøffe" faktene.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si meg enig i Fulmen sit innlegg.

 

Med mosjon og stimuli i egnet miljø så er dette trofaste og fine hunder. Det er også godt å høyre at folk tek ansvar når dei ser at eiger ikkje gjer det. På grunn av dyrenes velferd og sikkerheita til lokalmiljøet er dette det eineste riktige å gjere.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Eieren er stikkordet her.

En tidligere nabo hadde Rottweiler/hannhund. En skikkelig godgutt, som var sosial, og omgjenelig, og bare snill. Samtidig var den skikkelig skarpdressert. Lydig i enhver sammenheng, og en sann nytelse å tilbringe tid på tur med, selv om ikke eier var med.

 

Rottweiler er selsagt stor og kraftig, og "brautende", og det blir litt omtrent som "elefant i porselensbutikk" dette.

 

I det øyeblikket eier ikke rår med en slik hund, og særlig slik det var beskrevet i starten av tråden her, kan en slik hund være direkte farlig. Enhver hund "ute av kontroll" f.eks som følge av dårlig eier, og som begynner å bite mennesker, bør avlives :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rottweiler er selsagt stor og kraftig, og "brautende", og det blir litt omtrent som "elefant i porselensbutikk" dette.

 

Dog uten elefantens naturlige eleganse :wink:

 

En kamerat hadde en rottveilertispe. Veldig snill, litt rar og usedvanlig klønete. Som når hun nikket folk i skrittet for å si hei...

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik - det hendte de stakk innom på kaffebesøk innimellom. Satt jeg innest i sofakroken, kom bikkja selvsagt krypende under bordet og opp til meg, med sin overstrømmende gjensynsglede. Problemet så vi igrunnen ikke før bikkja reiste seg opp i sin fulle høyde, og tok med salongbordet i samme slengen. :lol:

 

Rottweiler er en flott hund, i rette hender vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Problemet så vi igrunnen ikke før bikkja reiste seg opp i sin fulle høyde, og tok med salongbordet i samme slengen. :lol:

 

Rottweiler er en flott hund, i rette hender vel og merke.

 

:lol:

Har også sett den der, stuebord som tar avsted....

 

Når en holder dressur på en slik hund, så er det i mine 100% objektive øyne neppe en bedre egnet hund for familie og turer. Nå er jo jeg heelt objektiv da, og skal prøve hvordan livet med en storpuddel vil fungere, er sikkert helt objektiv der også, etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Flere jeg har snakket med, og lest skriv fra (les; VG...), refererer til Rottweiler som en hund som er fremavlet til vakthund.

Kan hende jeg har missforstått, men jeg trodde at Rottweilere var en av de eldste rasene vi har, og at den var opprinnelig, og i laaang tid, brukt som gjeterhund?

 

Teoretisk tankespinn fra meg; På den tiden Rottweilere ble brukt som gjeterhunder ble de også (kanskje..) mere godtatt for sine egenskaper, samt utseende.

Men, etter den "industrielle revolusjon", der Rottweilerens egenskaper ikke lenger behøvdes, samt mennesker i det store og hele har fjernet seg fra naturen, så kan det hende at "folk" har blitt mer redde for utseendet/kraften/"egenskapene" ???

 

Jeg har hele tiden på følelsen at vi (les; "folk flest") har beveget oss så langt vekk fra naturen,og naturlige hendelser, at dette lager problemer med en gang vi kommer i kontakt med noe som er (i dagens øyne..) "farlig"?

 

Jeg velger å låne et uttrykk som jeg så mye brukt på SL; Disneyfisering!

Link to comment
Share on other sites

Begynner kanskje å bli litt vel off-topic nå, LeBoost...

Dette var et konkret tilfelle, derfor ble de impliserte parter omtalt som mann, kvinne, ei til kvinne (fornermede) og en rothweiler.

Fordi det var det de var. En person, en annen person og en turgåer og en stor, sterk hund blir for vagt.

Følte ikke jeg trengte ikke å anonymifisere dette noe!

Jeg er altså ikke på noe korstog mot rotweilere, eller mot paret som eier denne.

 

Men du har sikkert et poeng der inne et sted.

Er ihvertfall stert imot disneyfisering selv også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...