Jump to content

Zeiss eller Swarovski - eller Docter?


Truls

Recommended Posts

Det blir som å velge mellom gull eller diamanter, kanskje. Jeg skal nemlig kjøpe nytt sikte til hundeførerbørsa, og vil ha et sikte i brennviddeområdet fra 1 til 6 et sted. Om det er 1-4 eller 1,5-6 eller en eller annen variasjon deromkring, er ikke så viktig.

Jeg er mer opptatt av vekt. Og dessuten at jeg gjerne vil ha trådkors med et rødt punkt i midten.

Noen med tips og/eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Nærmest et spørsmål om hvilken fasettsliping du liker best på diamanten...

Du står overfor et valg mellom de antagelig beste sikteleverandørene på markedet, og de er så bra at det hele koker ned til smak og behag. Selv har jeg en preferanse for Swarovski, men der er INGEN rasjonell grunn til det. Jeg bare liker dem bedre :wink:

Du kan forresten godt ta med Schmidt & Bender, Kahles, Nickel og for den saks skyld Meopta i vurderingen. Du må måle dem i laboratorium for å avklare forskjellen. Jeg tror det som vil være mest avgjørende for deg er betjeningen av lyspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Jeg tviler ikke på kvaliteten på noen av dem. Det jeg er ute etter, er hvilket av disse siktene i toppklassen som er det letteste og kanskje minste, og som har trådkors med mulighet for rødt punkt i midten.

Kanskje jeg bare skal ta en tur i butikken og finne ut det jeg lurer på - men jeg slengte bare ut spørsmålet i håp om å få et raskt svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser og føler godt med på slike tråder som dette, men denne gangen følte jeg Docrer siktet ikke kom med i diskusjonene ang. kvalitet.. hvordan ligger det i forhold til Zeiss, swarovski, S&B, Meopta, nickel, Kahles eller leica??

Er det noen som har eller kan lage en

gradering av kvaliteten på disse?

 

vil tro swarovski ligger i toppen osv..

Link to comment
Share on other sites

Swarovski sier at Z6i 1-6 omtrent veier 460 gram. Det er omtrent det samme som en Meopta Artemis 3100 1-4 veier. Jeg har ikke veid noen av disse siktene selv.

Jeg har akkurat lagt en Zeiss 1-4 på brevvekta, og den stoppet på 487 gram, selv om produsenten oppgir at den veier ca. 450 gram.

Men 20-30 gram er uansett knapt merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldri risikerer å måtte bruke børsa i dårlig lys, er jeg enig i at Z6 1-6 er et aktuelt valg for en elgrifle. Jeg synes den passer mye bedre til dette, enn på en drilling. Men ikke glem at den har svært trang utgangspupille. Og at den koster flesk.

 

Men om det skulle bli litt skumt, er en 1,5-6x42 svært mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Siktet skal sitte på hundeførerbørsa, så det trenger ikke være spesielt lyssterkt. Nå kommer jo Zeiss 1-4 med retikel 60, og det er også trådkors med rødt punkt i midten. Og den eneste forskjellen da, er vel at Swarovski har 6x forstørrelse, mens Zeiss har 4x. Synsfeltet er vel omtrent det samme, antar jeg?

Link to comment
Share on other sites

ifølge mitt digitale skyvelær,målte jeg bredden ca 38,20,og bak på gummiringen-38,11,men selvfølgelig over 40 ved justeringsringen. var også spent på størrelsen på okularet før jeg kjøpte denne,men det er langtfra så"ille"som jeg trodde :) trodde faktisk jeg kunne få plassproblemer for hevarmen,men det er god plass. nå stå dette på en m85 kodiak.

Link to comment
Share on other sites

ifølge mitt digitale skyvelær,målte jeg bredden ca 38,20,og bak på gummiringen-38,11,men selvfølgelig over 40 ved justeringsringen. var også spent på størrelsen på okularet før jeg kjøpte denne,men det er langtfra så"ille"som jeg trodde :) trodde faktisk jeg kunne få plassproblemer for hevarmen,men det er god plass. nå stå dette på en m85 kodiak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser og føler godt med på slike tråder som dette, men denne gangen følte jeg Docrer siktet ikke kom med i diskusjonene ang. kvalitet.. hvordan ligger det i forhold til Zeiss, swarovski, S&B, Meopta, nickel, Kahles eller leica??

Er det noen som har eller kan lage en

gradering av kvaliteten på disse?

 

vil tro swarovski ligger i toppen osv..

 

Har haft to Docter kikkerter og har været glade for dem.....

 

Det er meget lidt forskel der er på docter 3-12x56 og min Zeiss i samme størrelse....

 

Det er ikke noget man skal være bange for at bruge :wink:

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

da prøver vi igjen :lol: his jeg legger skyvelæret oppå knappene på toppen av okularet,får jeg38,40 i bredden,og ca 47,50 i høyden. blir fort store utslag på disse digitale,etter hvor hardt man holder,men dette er mine ca-mål. på min kodiak,har jeg de laveste Qr ringene til dette siktet.likevel blir det nesten 1cm klaring mellom hevarm og okularet. hadde det derimot vært min forrige rifle i 338Wm(winM70 classic)kunne jeg ikke montert dette siktet. hadde en tilsvarenda modell uten lys,på den rifla,og der ble det med den samme montasjen såvidt klaring.

...målte jeg bredden ca 38,20,og bak på gummiringen-38,11,men selvfølgelig over 40 ved justeringsringen.
Hvis det er en Z6 du måler på, bør du sende skyvelæret til kalibrasjon.
Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i flere år med Aimpoint og ønsket deretter en kikkert med forstørrelse, men som kunne også brukes som aimpointen (hurtig stående skyting på kort avstand). Ble rådet til å kjøpe Zeiss Varipoint 1-4 med rødpunkt. Ble aldri komfortabel med denne, da den for meg absolutt ikke hadde "Aimpoint" egenskapene. Etter noen år beit jeg i det sure eplet og solgte kikkerten og byttet til Swarovski Zi6. Det var det lureste jeg har gjort! Endelig en kikkert som har brukbar forstørrelse når jeg trenger det, og som fungerer utmerket uten forstørrelse som den gamle Aimpointen. Men som noen andrer påpekte skumringsegenskapene er ikke optimale. Men da kjøper du ikke en slik kikkert hvis det er det du er ute etter.

 

PS! Min er erfaring er at du mye raskere finner målet med Swarovskien enn med Zeissen fordi du kan skyte med begge øynene åpne på Swaroen (Noe som ikke funket for meg på Zeissen).

Link to comment
Share on other sites

Det var merkelig. Du klarer altså å skyte med begge øynene åpne med aimpoint og Z6, men ikke Varipoint? Somregel klarer man enten å ha begge øynene åpne med alt, eller ingenting.

 

Men hadde du også skutt med Varipoint med begge øynene åpne, ville du ha opplev den som ennå raskere enn Z6. Det er ingenting i optikken som skulle tilsi at man skal greie det med den ene, og ikke den andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt av hvert i av b? Zeiss, Swarovski og Docter. I omr?t du ?er, 1-6 vil jeg p??t ikke noe sl?Swarovski Z6i 1-6x24. Kommer an p?va kikkerten skal brukes til. Kikkerten jeg bruker mest p?akt n?r en Docter 2,5-10 med lys. Ingen grunn til ?j?Zeiss i stedet for Docter. Det er samme ulla. Husk at Docter f?et Zeiss Jena.... Hadde jeg nok penger kom jeg ikke til ?j?noe annet en Swarovski uansett bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Docter har jeg ingen erfaring med.

 

Må jeg velge mellom Zeiss og Swarovski er mitt valg alltid Zeiss. Årsaken er som følger:

 

Swarovski er en produsent av optikk. Dessverre er det også et verdenskjent firma som også heter Swarovski som foredler/selger diamanter. Det betyr at selv den aller minst våpeninteresserte kone/samboer/kjæreste forstår at når det kommer en pakke merket Swarovski, så er det neppe noe billig skrot. Men kanskje heller et utslag av forfengelighet...

 

Tro meg; jeg snakker av bitter erfaring!!

 

Så derfor er mitt valg Zeiss. Da kan man gjemme prislappen for kjerringa, og det nye siktet kommer i heimen uten unødig turbulens.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Skal ha meg nytt kikkertsikte, nett no står valget mellom Zeiss classic diavari 2,5-10*50 med lys, og Docter unipoint 2,5-10*50

Zeiss'en får eg på xxl for 9000, Docter'en får eg i frå England for ca 8300 (Bur i danmark, og impoterer den dermed tollfritt)

 

Kom med tips, meiningar og erfaringar!

Link to comment
Share on other sites

Swarovski er en produsent av optikk. Dessverre er det også et verdenskjent firma som også heter Swarovski som foredler/selger diamanter.

Det er faktisk to divisjoner av samme firma.

Men de er mest kjent for uekte edelstener, dvs Swarovskikrystaller.

...Og de prøver vel heller ikke å få folk til å tro at det er edelstener. Mener å huske at de bruker betegnelsen Silberkristall, altså sølvkrystall.

 

Nuvel, de leverer i hvert fall både pene krystaller og god optikk :D

 

Edit: Ref. amatør sitt innlegg under 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var vel en her på kammeret som akkurat ville selge en 2008 Victory 2,5-10 med lys for 10.000? Da slipper du å lure på om det finnes noe bedre.

 

Har sett den anonnsa, ligg ute for salg endå. Såg det var retikkel 40 på den, kunne tenkt meg eit retikkel 60 istadenfor..

 

Ligg ein ubrukt Swarovski 1,7-10*42 på finn som er litt interessant og..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...