Jump to content

Hjortejakt i nytt terreng


haralabb

Recommended Posts

Hei

 

I fjor høst var min kamerat og jeg på hjortejakt for første gang. Inntil da hadde vi bedrevet småviltjakt opp til rådyr størr i alle år.

Terrenget vi prøvde oss i, var leid i telemark av statsskog. Vi var en liten tur og besiktiget terrenget før jakta, men ble ikke så veldig mye klokere. Dvs, vi fant et badegrop ved et tjern og muligens et dagleie med brunstgrop fra tidl. i en annen kant av terrenget. Men trekkruter slet vi med å finne. Når jakta starta ble derfor posteringen litt tilfeldig. Vi så ikke snurten av hjort de 5 dagene vi var der.

 

Har noen råd og tips om hva vi kunne gjort annerledes, evt hva vi gjorde galt?

 

Hilsen en rådvill hjortejeger eller to :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en voksende stamme i Telemark. Men lokalt kan det nok variere vil jeg tippe. Hva var kvoten og har du oversikt over tidligere fellingsprosenter?

 

Det første som slo meg var om jeg skulle leid ut elgjakt her jeg bor i Romsdalen. Ukjente jegere kunne nok opplevd det samme som deg. I år hadde vi en elgobservasjon på hele valdet (43000 da tellende areal), og da var antall jegertimer rimelig høgt vil jeg tro.

 

5 dager er på grensen til knapt om dere er to jegere i ukjent terreng med en kanskje liten stamme med vårt mest skye hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å gå på kryss og tvers i terrenget, observere opne områder med kikkert, spørja dei lokale om kor hjorten er i terrenget i dei forskjellige tids perspektivene.

Bruker du tid og gjer dette, så er det iallefall større sjanser for å få tak i dyr i første jaktsesongen.. Sett av gjerne ei helg og to før jakta, eller om sommaren, så er det nok gode muligheiter. Telemark har vel ikkje dei største populasjonene av hjort, men alt er mulig med ståpå vilje og tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Fem tips for å lykkes med hjortejakta:

Se dem på:

http://jeger.tbt.no/fem_tips_for_a_lykkes_med_hjortejakten.htm

 

Sannheter fra en proff utleier av terreng:

 

Kunnskap om viltet og terrenget er to viktige faktorar som utleigar vil bidra med før og under opphaldet, men jakterfaring og antal timar i terrenget pr. jegerdøgn vil likevel vere heilt avgjerande for fellingsresultatet. Kun 1-2 timars jakt morgon og kveld vil sjeldan vere nok til å felle eit dyr pr. 3-4 jegerdøgn!

 

Hjortejakt er ei jakt for den tolmodige og forsiktige jegeren som er audmjuk nok til å lære undervegs! Det er ofte mange spennande og opplevelsesrike timar ”bak” kvar felt hjort!

Eg kan garantere hjort i terrenga, og eit seriøst opplegg med gode tips om trekkruter og postar etter mange års jakterfaring.

 

Se mer på: http://www.hjortejakt.com/html/utleie.htm

-----

Noen nøkkelfaktoerer er altså:

Tålmodighet, forsiktighet, kunnskap om viltet og terrenget, trekkruter og postar...

De første 3 punktene må dere kunne fixe.

Kunnskap om terreng, trekkruter og poster er uvurderlig informasjon i hodene på lokalkjente jegere, skogsarbeidere, fiskere, O-løpere m.fl.

Utfordringen blir å få del i denne kunnskapen... helt avgjørende for å lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en voksende stamme i Telemark. Men lokalt kan det nok variere vil jeg tippe. Hva var kvoten og har du oversikt over tidligere fellingsprosenter?

 

Hei

 

Ja, har fått forståelsen av at stammene er økende rundt i Telemark. Vi hadde ett fritt dyr på kvoten vår. Vi måtte være flere jegere hvis vi skulle få større kvote.

Vi pratet litt med oppsynsmannen der, samt karen som vi leide ettersøkshund av. Begge sa at det ble fler og fler dyr for hvert år. Men det var helst elgjegerne som skjøt hjort der på post under elgjakten. De som hadde leid terrenget året før oss, hadde heller ikke fått dyr. Karen med ettersøkshunden mente på at det var bedre under brunsten i oktober.

Elglaget hadde såvidt jeg husker, felt en kronhjort året før. Ellers har vi ikke noen fellingstatistikk å forholde oss til. Elgjegerne er grunneiere der, så de er nok lommekjente.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å gå på kryss og tvers i terrenget, observere opne områder med kikkert, spørja dei lokale om kor hjorten er i terrenget i dei forskjellige tids perspektivene.

 

 

Hei Mauser.

 

Ja, det er nok det eneste salige det å gå mye i terrenget. Før eller siden vil vi vel knekke koden.

Link to comment
Share on other sites

Fem tips for å lykkes med hjortejakta:

Se dem på:

http://jeger.tbt.no/fem_tips_for_a_lykkes_med_hjortejakten.htm

 

Sannheter fra en proff utleier av terreng:

 

Hei Balter.

 

Takker for fin info. Ja kjennskap og kunnskap er vel som så mye ellers i livet to viktige faktorer. Vi vurderte også ifjor et mer tilrettelagt opplegg første gangen vi skulle prøve hjortejakt. Men tok sjangsen å prøve på egenhånd når vi fikk terrenget.

Hva det blir i år er ikke 100% avgjort. Litt avhengig om vi får terrenget i år også.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange faktorer som spiller inn, fjerner vi de som har med jegeren å gjøre:

 

Det finnes mange typer terreng, noen er trekk ruter hvor hjorten stortsett bare trekker igjennom.

Andre er bukke terreng og så har man kolle og kalv terreng og sammensetninger av alt.

Det finnes terreng som og er veldig tidsbestemt, med det menes at det bare er dyr feks i begynnelsen eller slutten av jakten.

 

Man bør bruke mye tid i terrenget helst før jakta for å få mest mulig info.

 

Så må man som regel ha og bruke mye tid. Tiden bør og brukes riktig, i min erfaring vil mye tid brukt på et mindre området om gangen gi bedre fellingsjangse. Enn å traske i gjennom et stort området og støkke dyr uten skuddsjangse.

 

 

I de privat terrengene jeg har jaktet (som ikke er annsett som spesielt gode) har jeg i snitt brukt 10-20 dager pr felling.

Har og jaktet i lag på statskogs terreng i mange år, der felte jeg 1 dyr etter ca 60 dager.

 

Med det sagt så kjenner jeg dyktige jegere som jakter på gode privat terreng som bortimot alltid feller 1 dyr pr jaktdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange faktorer som spiller inn, fjerner vi de som har med jegeren å gjøre:

 

Hei Th1

 

Takker for mye god info. Skjønner etter mye flotte tilbakemeldinger her, at vi først og fremst må gå mye i terrenget i forkant av jakta for å bli skikkelig kjent. Ligge en del i høyden og speide i terrenget for å se etter hjort og evt. dens bevegelser. Samtidig finne matfatet og ut ifra det, vurdere trekkruter.

 

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet hjort i Agder på flere terreng også i fobindelse med elgjakt.Har lagt merke til at de terreng som hjorten er er de som har kuppert (les overhøyde).I flere store elgterreng blir hele hjortekvoten tatt i enkelte deler av valdene og det er de høyeste punktene og omliggende terreng.Så mitt råd er å lete etter sportegn opp og ned i bratta.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt med viltkamera heller, da får man en pekepinn på tidspunkt dyra trekker forbi aktuelle poster.

 

 

Hei Hjortefot.

 

 

Må innrømme at jeg har vært inne på tanken å invistere i et par viltkamera, for å se om vi får en pekepinn på hvordan bevegelsen i terrenget er.

 

 

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet hjort i Agder på flere terreng også i fobindelse med elgjakt.Har lagt merke til at de terreng som hjorten er er de som har kuppert (les overhøyde).I flere store elgterreng blir hele hjortekvoten tatt i enkelte deler av valdene og det er de høyeste punktene og omliggende terreng.Så mitt råd er å lete etter sportegn opp og ned i bratta.

 

 

hei Ragnar-rokk.

 

 

Terrenget ligger oppe på en ås eller et platå på en måte, med forholdsvis kuppert terreng. Deler av terrenget er også veldig bratt.

Ellers har vi snaufjell 3-4 km lenger inn og 200m høyere. Lurte faktisk på en periode under jakta om vi posterte for lavt. Dvs at hjorten kanskje var nesten oppe på snaufjellet rundt midten av september mnd.

 

 

Haralabb.

Link to comment
Share on other sites

Er det fint vær, og tidlig i jakta, så er ofte hjorten høgt oppe, også på snaufjellet. I tillegg så er det riktig det som enkelte poengtere, hjorten liker seg høgt opp, for å ha full utsikt og kontroll. :)

 

 

Hei.

 

 

Ja , jeg ser ikke bort ifra at vi burde gått høyere i terrenget. Må innrømme at jeg den ene dagen i jakta stod nede på en større myr og speidet opp på snaufjeller med kikkerten og syntes jeg så noe brunt som lå i skrenten innpå fjellet, men det var litt langt til at jeg kunne være 100 % sikker på hva det var.

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Bruk tid utover i august, gjerne på samme tid på døgnet som du jakter (fra det er lyst til det blir mørkt :wink: ), og vær i terrenget. Bruk tiden midt på dagen når hjorten ligger til å ta deg opp i terrenget. Sannsynligvis har den liggeplasser relativt høyt i terrenget ditt, hjorten legger seg oftest slik at den føler kontroll.

 

Når dyrene øker aktiviteten ut over ettermiddagen har du god oversikt nedover, og kan bevege deg rolig i de høyere delene i terrenget.

 

Telemark kan også ha utpregede forskjeller i terrenget med hensyn til fukt/fôrkvalitet for hjorten. Litt avhengig av sommeren bør du ha dette i bakhodet ved gjennomgang av terrenget. Prøv gjerne i terrengdeler med fuktig mark/beite, spesiellt om sommeren har vært tørr. Har observert storbukker som har holdt seg innenfor 4-5 da, svært store deler av sommeren. Da finner du ikke noe særlig trekkruter rundt i terrenget! Dette endrer seg når høsten nærmer seg med endret næringskvalitet og kommende brunst.

Link to comment
Share on other sites

Jakter også i telemark.

 

Har terreng som strekker seg fra 600-1300 moh. Hjorten finnes i de nedre deler av terrenget. Et terreng i nærheten ligger på rundt 400 moh. der skytes det enormt med hjort.

 

Har blitt observert hjort opp mot tregrensa i forb. med elgdrev, men disse er fåtallige og nærmest umulige å jakte på. Fikk den store ære å høre skikkelig brøling fra lia i høst. :D

 

Mitt tips er å finne biotoper med frodig vekst og tett skog (mat og skjul). Vi jakter med hunder, samt at vi har satt opp noen jakttårn ved store hogstfelter. Det renner en elv gennom terrenget og samtlige av mine observasjoner er gjort i nærheten av denne elva.

Link to comment
Share on other sites

Jakter også i telemark.

 

Har terreng som strekker seg fra 600-1300 moh. Hjorten finnes i de nedre deler av terrenget. Et terreng i nærheten ligger på rundt 400 moh. der skytes det enormt med hjort.

 

 

Hei.

 

Ja det kan være at vi burde prøve ned i de bratte liene ned mot bygda. Var visst der Elglaget forrige året skjøt en hjort.

Link to comment
Share on other sites

Bruk tid utover i august, gjerne på samme tid på døgnet som du jakter (fra det er lyst til det blir mørkt :wink: ), og vær i terrenget. Bruk tiden midt på dagen når hjorten ligger til å ta deg opp i terrenget. Sannsynligvis har den liggeplasser relativt høyt i terrenget ditt, hjorten legger seg oftest slik at den føler kontroll.

 

Når dyrene øker aktiviteten ut over ettermiddagen har du god oversikt nedover, og kan bevege deg rolig i de høyere delene i terrenget.

 

Hei

 

 

Skal evt. prøve å ligge litt i høyden og speide noen dager til sommeren. Kan myrer og litt eldre hogstflater være steder å observere ?

Link to comment
Share on other sites

Med å sjekke opp og ned i bratta,mente jeg nødvedigvis ikke meter over havet,men brattere deler av terrenget .Hjorten har en forkjærlighet for å ligge med utsyn nedover så skal man smygjakte er det en fordel å komme ovenfra,dette fordi det er lettere å se dem og dyra har en tedens til å runde og stikke oppover.Slik er det der jeg jakter til vanlig i hordaland.Men kjennskap er som det er blitt sagt flere ganger her det vigtigste.Jakter i tre forskjellige terreng alle med langtidsavtaler .

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan være at vi burde prøve ned i de bratte liene ned mot bygda. Var visst der Elglaget forrige året skjøt en hjort..

 

Burde vell vere eit godt utgangspunkt og sjå etter dan der? 8)

 

Bratte lier og Solsider, liker hjorten seg i! Der i Hordaland kor eg jaktar, er hjorten mykje på høgfjellet og beiter i September. Kommer ner når brunsten er i gong!

Det er min erfaring med hjorten!

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å se spor på bakken?Horten går ofte i lavt i terrenget følger dalsøkk ,elver, skrenter når den forflytter seg ofte følger den dyretråkk og stier har faste ruter den følger

 

 

 

Vi så i utgangspunktet ikke noe ferske tråkk sånn rundt i terrenget . Det vi fant var ei badegrop, men det så ut som det var ei god stund siden det hadde vært dyr der. Ellers så fant vi noen tråkk og to groper ute på en liten hogstflate oppe på åsen. Men om de var benyttet nylig var vanskelig å si. Var noen tråkk i gresset der, men ikke tydelige spore. Mer at gresset hadde lagt seg, så vi antok det kunne være hjort. Jeg posterte ved denne plassen både morgen og kveld flere dager, men så ingen dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er vannskelig å gi eksakte råd men en taktikk vis det er mulig er å plassere en mann med oversikt mens den andre går inn i bratthengene nedenfra hjorten er ikke lett å se når den står i ro.men viss den ble satt i bevegelse kunne man fått oversikt hvor den kom fra og hvilke ruter den velger.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det som Ragnar-rokk er inne på, med å prøve å smyge overifrå, det kan være effektivt.. Hjorten stikk som regel alltid oppover når du har støkt den, så går ein eit par sammen med 100-150 meters mellomrom, så er det ein sjansje på kantene. Bruk god tid på smyging, alltid sjekk vind retningen ofte, at du har den mot deg. Og når du stopper opp, hvis du trur du ser noko, så stå i ro kanskje 3-4-5 minutter før du går vidare. Går du straks på, kan faktisk hjorten stå å trykke, spesielt bukkene, men blir du stående litt lenge, så kan hjorten bli usikker og ta avgårde. Ha alltid børsa klar, og bruk gjerne kikkert til å sjekke jevnlig nedover liene. På dagtid kan hjorten ligge og sove oppi lia der, og av og til er det kun hodet på den du ser, så det lønner seg å bruke tid og kikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vannskelig å gi eksakte råd men en taktikk vis det er mulig er å plassere en mann med oversikt mens den andre går inn i bratthengene nedenfra hjorten er ikke lett å se når den står i ro.men viss den ble satt i bevegelse kunne man fått oversikt hvor den kom fra og hvilke ruter den velger.

 

 

 

ja vi kan prøve en sånn taktikk. Ifjor satt vi bare på hver vår post i flere timer. Det at en beveger seg mens den andre posterer høres jo ut som en god mulig til å få de i bevegelse hvis de er i område.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det som Ragnar-rokk er inne på, med å prøve å smyge overifrå, det kan være effektivt.. Hjorten stikk som regel alltid oppover når du har støkt den, så går ein eit par sammen med 100-150 meters mellomrom, så er det ein sjansje på kantene. Bruk god tid på smyging, alltid sjekk vind retningen ofte, at du har den mot deg. Og når du stopper opp, hvis du trur du ser noko, så stå i ro kanskje 3-4-5 minutter før du går vidare. Går du straks på, kan faktisk hjorten stå å trykke, spesielt bukkene, men blir du stående litt lenge, så kan hjorten bli usikker og ta avgårde. Ha alltid børsa klar, og bruk gjerne kikkert til å sjekke jevnlig nedover liene. På dagtid kan hjorten ligge og sove oppi lia der, og av og til er det kun hodet på den du ser, så det lønner seg å bruke tid og kikkert. :)

 

 

 

Ja , vi skal prøve det hvis vi får muligheten igjen til høsten. Veit ikke helt hvordan trekningen av terreng foregår, om det har noe å si at man hadde terrenget året før. Burde kanskje gitt ett fortrinn i og med at hjortejakt er erfaringsjakt , med kunnskap og kjennskap til terrenget som de viktigste faktorene.

Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dere har tilgang på rådyrhund fungerer disse ofte også på hjort. Dersom en har Astro peiler på i tillegg kan en da få oversikt over nøyaktig hvor hunden løper og trekkrutene til hjorten.

 

 

Ja det hadde kanskje vært en måte å gjøre det på. Vi har desverre ikke noen rådyrhund noen av oss. V i har fuglehunder begge to. Kompisen en Munsterlander og jeg ei Vorsthertispe. Vi har i utgangspunktet bedrevet fuglejakt/rådyr i mange år før vi fikk interessen for hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...