Jump to content

Første håndvåpensøknad, er det bra med en haug med vedlegg?


Lærlingen

Recommended Posts

Nå er 6 måneder endelig gått, så i morgen er det endelig tid for å levere min første våpensøkand.

 

Jeg skal søke om tre våpen, .22lr, 9mm og .357 magnum. Jeg har alle våpene klare og har lagt med våpennummer og leverandør.

 

Med all dokumentasjonen som kreves, og i tillegg aktivitetslogg og stevneresultater, så blir det jo ganske omfatende, kanskje litt for omfatende?

 

Jeg har lagt med følgende vedlegg:

Vedlegg nr 1. Kopi medlemskort og startkort.

Vedlegg nr 2. Kopi bekreftelse sikkerhetskurs og 6 måneders aktivitet.

Vedlegg nr 3. Kopi aktivitetslogg.

Vedlegg nr 4. Kopi kvittering våpenskap med serienummer.

Vedlegg nr 5. Bildedokumentasjon våpen. (Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men det kan være lurt i følge en kamerat).

 

I tillegg legger jeg med resultatlister fra 7 stevner jeg har deltatt i, både luft og finpistol.

 

Jeg har satt opp et ark med oversikt over vedlegg og en kort forklaring om bruksområdet til de forskjellige våpnene, og fordelingen av aktivitetene og konkurranse(Jeg har deltatt på 45 treninger de siste 6 månedene i forskjellige øvelser, i tillegg til de 7 konkurransene).

 

Jeg har prøvd å gjøre det enkelt og oversiktelig for de på våpenkontoret, er dette greit, eller blir jeg litt for flink?

:oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

....... eller blir jeg litt for flink?.....

 

Det første inntrykket mitt var at du var altfor flink.

 

Men ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så dumt med litt overkill. Du viser at du er dønn seriøs om dette her, og det kan være fint med dokumentasjon i påkommende tilfelle i fremtiden.

 

Lykke til ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt uten tvil droppet punkt 3 og 5!

Mener at punkt 3 kun skal fremvises på forespørsel, og ikke som en standard.

Der er ingenting som tilsier at det skal være nødvendig på dine første våpen.

Punkt 5 mener jeg blir litt voldsomt. Det er da måte på dokumentering, og jeg mener at det ikke har noe å si for saken.

Særlig ikke når du oppgir merke og modell på våpenene!

 

Hadde heller ikke tatt med resultatliste fra luftpistol da det faktisk ikke er relevant i denne sammenheng.

 

En hver må gjøre som en vil, men jo mer info noen sender inn jo større er sjansen for at dette senere blir påkrevd av alle som skal søke.

Og det er da virkelig ikke nødvendig å gjøre dette vanskeligere og mer omfattende!?

Gi dem det de ber om, hverken mer eller mindre.

De skal jo også lese gjennom alt det du sender inn, så det er ikke vits å bombardere dem med urelevante ting heller.

Ja, det var min mening ;-)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kommer spørsmålet om politet godtar kopiene dine.

Sist jeg skulle lever en søknad, hadde jeg tatt kopi av våpenkort og medlemskort osv.

 

Men det hadde jeg ikk trengt, da hun bak skranken ville se alle kortene og ta kopi selv.

 

Bilde av våpenet er unødvendig, de har google.

Link to comment
Share on other sites

Ok, vedlegg 5 er skrotet, jeg tar med medlemskort, startkort ++ i lomma. Resultater og aktivitet fra luftpistol syntes jeg er veldig relevant, da dette er vinteraktivitet og store deler av nybegynner tiden min har da vært nettopp om vinteren. Samt loggen er signert av ledere i klubben som de på våpenkontoret kjenner godt.

 

I tillegg så kommer det frem av listene at jeg gjør det ganske greit, ligger tett på meritterte og kjente skyttere, og noen ganger når jeg har flaks(og de uflaks), et par poeng føre. ;)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så kommer det frem av listene at jeg gjør det ganske greit, ligger tett på meritterte og kjente skyttere,

og noen ganger når jeg har flaks(og de uflaks), et par poeng føre. ;)

 

:lol:

Dersom det er skryt du er ute etter skal du heller få det her: Så flink du er! :wink:

Sånn er urelevant for de som godkjenner søknadene.

Like som å oppgi at man er innført i jegerregisteret, slik enkelte mener er positivt ved søknad om håndvåpen.

Det er sikkert ikke farlig, det har bare ikke noe med denne søknaden og gjøre!

At man trener mye, f.eks med luftpistol er meget bra så ikke misforstå.

Men det har, heldigvis, heller ikke noe å si for om du får lov å erverve "kruttdrevne" håndvåpen eller ikke.

 

Du må, som sagt, gjerne legge med alt du eier av papirer for min del.

Jeg frykter bare at slikt skal gi dem griller i hodet og på sikt skape presidens...

K.I.S.S = Keep it simple, stupid er et munnhell som renner meg i hu.

Ta det for all del ikke personlig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er skryt du er ute etter skal du heller få det her: Så flink du er! :wink:

Takk :lol:

 

At man trener mye, f.eks med luftpistol er meget bra så ikke misforstå.

Men det har, heldigvis, heller ikke noe å si for om du får lov å erverve "kruttdrevne" håndvåpen eller ikke.

Nja, jeg mener nå at luftpistol er veldig relevant mht aktivitet som nybegynner og teller akkurat like mye som aktivitet med kruttvåpen. I alle fall et par hakk mer relevant en pølsekoking, som faktisk også teller som aktivitet ;)

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke å kverulere, Trond, men du er selv inne på noe der!

Pølsekoking, rydding, banehjelper, ryddegutt, ja all slags dugnad er godkjent som aktivitet.

Er det pod har skrevet i sine spesifiseringer, og det er derfor jeg mener at det er lite relevant hva du har gjort i klubben i dine 6mnds "prøvetid".

Har du attest på 6mnds aktivitet er det alt som kreves, ikke noen spesifisering av hva slags aktivitet!

Luftpistolskyting er veldig positivt for deg som skytter, men ingenting å si for godkjenning av søknaden.

Derfor blir det litt "synsing" å hevde at det skulle være relevant for søknaden...

Link to comment
Share on other sites

Kutt ut punkt 3 og 5. Punkt 3 er ett punkt som i ditt tilfelle, kun skal oppgies på forespørsel (noe de ikke vill forespørre, da dette ikke er relevant for en nybegynner).

 

Du har rett i at at luftstevner teller som gyldig aktivitet, men de teller ikke med i grunnlaget for å kunne klassifiseres til t.d konkuranseskytter (som jeg har som en følelse av at du innen året er ute er klassifisert som, og velkommen skal du være :wink: ).

 

Ved senere søknader (når du passerer 4 handvåpen), blir det nødvendigt med mere omfattende dokumentasjon av stevne aktivitet. Og selv da leverer du ikke kopi av treningsloggen om de ikke spør etter den, da skytterlagets/pistolklubbens aktivitets dokumentasjon (populært kalt anbefaling) normalt tar seg av denne dokumenteringen ved å atestere at søkeren har vært aktiv siste år.

 

En annen sak er ett problem jeg selv har råket ut for, og det er at enkelte saksbehandlere ikke klarer å ta inn over seg større mengder av informasjon. Og det kan bety trøbbel, for da finner de gjerne på mindre relevante ting de vill ha dokumentert. Siden de ikke skjønner at de sitter med all informasjonen de har krav på forran seg.

Så jeg anbefaler å holde side dokumentasjonen så enkel og tydlig som råd er (jeg var for flink og det endte med at jeg måtte til med to runder med lokalt våpenkontor + klage til pod for de to siste søknadene).

I neste runde skal jeg forenkle dokumentasjonen betydligt (åja, det blir nye runder :twisted: ).

 

OBS! Pass på at du alltid skriver bruksområde etc på våpensøknadene, og så henviser til vedlegg. Da søknadsområdet t.d NFS Finfelt o.l stå på selve søknaden (jeg skriver det slik: NSF FinFelt. Se vedlegg nr2 o.s.v.).

 

P.s. Vedrørende revolverfelt (som jeg antar er søknadsområdet ditt på revolveren), så anbefaler jeg heller en ren 38spc enn en 357mag. Det er flere grunner til dette, men først og fremst at man ved skyting med 38spc i 357 tønne, normalt får litt dårligere presisjon (og mere puss). Deretter så har 357m en lei tendens til å stoppe videre søknader på våpen til MAG1 Felt, siden du da allerede har ett våpen som kan brukes i 357m. Jeg kjøpte med vilje en 357m for å bruke i Revolverfelt og Magnum 1, og nå angrer jeg meg grunnet ønske om å kun bruke 38spc i revolverfelt (husk at kravene til revolver i Mag1 er identiske med kravene til revolver i revolverfelt, så §13 kommer en ikke til unsettning her). Jeg trodde dengang at revolveren ville blir brukt så lite at dette var en smart løsning.

 

Jeg var ikke klar over at presisjon og ekstra puss av tønne mellom bruk av 38spc/357m var ett tema da jeg kjøpte min 357m, da jeg trodde jeg var smart og sparte meg utgiften til ett ekstra våpen. Men med hundrevis til tusentals av 38spc skudd i året, kontra en sansynlig mengde av 3-4 hundre 357 skudd. Så sier det seg selv at jeg ikke tenkte skikkligt gjennom dette. :oops: Og nå som tanten på våpenkontoret nok ikke er særlig glad i meg lenger, så blir det nok tøft å få ordnet dette på en enkel måte. :(

 

Merk at jeg at det jeg her egentlig sier, er at du bør tenke over hvilket aktivitets nivå du sansynligvis havner på, og så planlegge dine våpenkjøp utifra dette. Jeg tar dette opp siden du tegner til å få en høy konkuranse aktivitet, og tydligvis skyter brukendes, og da har jeg en mistanke om at presisjon etc vill bli svært viktige tema for deg fremover. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er såååå deilig å bare skrive samling på søknaden. :D:D:D

 

Var det ikke noe styr med at våpen erhvervet på samlerlisens ikke er godtatt å skyte med da?

Hva F skal man med våpen i så fall? Da må det være billigere å sitte og titte og drømme mens man ser på bilder?

 

Eller er det slik at man faktisk har lov til å skyte med våpen erhvervet på samlerlisens?

Link to comment
Share on other sites

Njet:

En rekke våpensamlere har våpen som ikke vil kunne erverves som bruksvåpen. Dersom samlevåpen kan benyttes som bruksvåpen, blir det meningsløst å skulle nekte erverv av tilsvarende våpen som bruksvåpen. Dette ville igjen medføre en uthuling av våpenlovens krav om at den som skal erverve skytevåpen skal ha behov eller annen rimelig grunn til å erverve våpenet. Dersom en våpensamler ønsker å ha samme våpen som samlevåpen og bruksvåpen, må våpenet erverves etter de ordnære reglene som bruksvåpen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...