Jump to content

tamme elg er de farlige?


jegerjente38

Recommended Posts

Jeg har tre utrolige innpåslitne elg her hos meg og de er tydeligvis ikke redd. De spiser opp alt av frukttrær og river ned hestegjerdene mine. De spiser også av høyet til hestene og er ikke redd for hestene. Snakket med de som har oppsyn med viltet her i dag og han mente at det ikke var noe å gjøre med det. Er jo litt urolig med hensyn til mine to barn som er mye ute å leker her og når jeg driver med hestene. Viltoppsynsmannen sa at elgoksen aldri ville gå til angrep på ungene eller oss, stemmer dette. Utifra min erfaring med elg her i området så kan de bli nesten litt frekke og og utfordre oss litt. Litt dumt å begynne å fore de fpr å få de vekk fra hestene for da kommer det vel bare flere elg. Noen som har noen ideer????

Link to comment
Share on other sites

Øhh, unnskyld meg, men elg er da vitterlig farlige hvis du kommer for nærme! Hold ungene unna sier nå jeg. Lær dem i hvert fall at de ikke skal nærme seg dem. Du vet aldri når de plutselig føler seg presset eller usikre, og da er angrep gjerne beste forsvar i en elgs hode. Det trengs ikke mer enn at en av dem føler seg presset og sparker en eneste gang, så er katastrofen et faktum. De er nok ikke farlige i den forstand at det er farlig å jage dem. Har de retrettmulighet vil de nok bakke ut i så godt som alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta noen sjanser!

Selv om elgen har følt seg tvungen til å sette tilside sin frykt for mennesket for å finne mat, så betyr det ikke at den ikke bryr seg om dem. Ku med kalv er selvsagt det farligste, men stol ikke på dem. Og lær deg kroppspråket!

Sikkert ikke så ulikt hester (vet jeg lite om). De senker ofte hodet, og legger ned ørene, og ofte kan du se det hvite i øynene på dem............DA er det ikke tidspunktet for å spørre om fystikker!! Da er det bare å bakke ut, fort.

En elg kan fort bli sur og irritert over å bli forstyrret av mennesker, og hvis den er der for at den MÅ ha mat, så forsvarer den seg. En kompis ble jaget inn igjen i huset av ei sur ku, da han skulle på jobber på morran. Møtte kua på hjørnet, da den likte seg i hagen der den grov frem epler.

Jeg ville definitivt holdt ungene unna!! De kan fort irritere en elg (mennesker også), og vet ikke å tyde tegnene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble en gang (ca. i vinterferietida) angrepet av en 1 1/2 års elgokse. Jeg har forklart den unormale oppførselen til det dyret med at den akkurat hadde felt den ene gevirtappen. I historia fra Estenstadmarka nevnes følgende:

Hansen forteller at elgen hadde brukket av den ene halvdelen av geviret. Den var svært olm -
Gevir eller ikke gevir har tydeligvis en stor betydning for hjortedyrene (jfr. reinsimlene). Når man begynner å miste "status", er det nok viktig å prøve å markere seg, uansett hvem det er i forhold til.

 

Ellers vil jeg jo si, til trådstarters spørmål, at jeg mener alle dyr, som er store nok til å kunne angripe folk, og som ikke viser naturlig skyhet i forhold til mennesker, bør tas ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er ikke enig med viltoppsynet her i kommunen om at elgen er ufarlig.

Men at den blir skutt det tviler jeg sterkt på, det går vel så langt at det må en ulykke til for at det skal skje noe.

Fikk et tips om at jeg skulle henge opp noen svarte søppelsekker så de blafret litt i vinden og at kanskje det ville holde elgen litt på avstan. Det er verdt et forsøk. Det blir uansett vanskelig å holde ungene inne når det er så fint vintervær så jeg får være ute å passe på de. Viltoppsynet skulle komme i løpet av helga sa de og avfyre noen knallperler??? akkurat som om det hjelper. Jeg øver mye på å skyte på lærduer her og elgen er ihvertfall ikke skuddredd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått elg etter meg en gang vi skulle fjerne noen problemelger, og den opplevelsensitter godt. Jeg fulgte med ørene, og om den senket hodet men det var ingen forvarsel, den åpnet munnen og brølte voldsomt med det samme den kom mot meg. Det var ikke mye værn i noe halvstor bjørk som var mellom oss heller. Den kom rett gjennom buskaset. Men jeg kom meg heldigvis inntil siden på en bil som stod der, og da løp den rett forbi meg og tilbake dit vi prøvde å drive den bort fra.

Jeg har hatt mye med problemelg å gjøre i mange år og den er ikke til å spøke med. Elgen kan være farlig i enkelte situasjoner og er ikke å spøke med.

Det gikk et program på tv for en tid tilbake om en viltforvalter i en by jeg mener ligger i Canada, det dyret han var mest redd var elgen, bjørnen var mer forutsigbar.

Det er sikkert andre her som husker programmet og hvor det var fra. Det var et veldig fint program.

Link to comment
Share on other sites

Paintball skal visst nok hjelpe på innpåslitene elg. De blir ikke skadet, men de blir redd nok til at de holder seg borte og ikke kommer tilbake. Dette skal ha vært brukt flere steder i landet, med vellykket resultat.

 

Stoler ikke på elgene som står uttafor huset å forsyner seg av rundballer, i fjord viste de aggresive tendenser ved å angripe hunden som bjeffet på elgen (hunden ble ikke fysisk skadet) samt antydninger til å prøve å skremme/jage folk i hustanden.

Snakket da med den lokale viltforvaltiningen, men de kunne ikke ta seg til noe.

 

Knallskudd er bare å glemme, forsøkte dette i flere månder i fjord, til slutt regarte ikke elgen på smellen.

Link to comment
Share on other sites

Desverre høres det ut som viltnevda ikke er sitt ansvar bevist, mener om elgene ikke er folkesky, så bør man faktisk vurdere å ta ut elgene, dvs avlive dem, om de ikke trekker til skogs. Vi hadde ei ku og en kalv her for noen år siden som ikke ville til skogs, men oppholdt seg rundt husveggene 24 timer i døgnet, der ble det besluttet å avlive dyrene, siden det ikke hjalp å skremme de vekk fra bebyggelsen.

 

Og som andre sier her, stol aldri på elgene, et angrep er et for mye.

 

Og her var det nok medlinger inn til viltnevnda, så de tok avgjørelsen på at de skulle avlives.

 

Selvfølgellig vet jeg ikke alle forholdene som legges til grunn der du bor jegerjente38.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hva har du gjort for å bli kvitt elgene da? Jeg regner med at ettersom elgen så sammen med hestene dine, så forer du hestene ute.

Har du prøvd å fore hestene inne? Det er jo maten elgen er ute etter, ikke deg. JEg syns det er feil at man skal avlive dyr, bare fordi de kommer tett inpå folk. Man kan jo også treffe på elg i skogen, men holder du deg unna skogen fordet?

Når man bosetter seg landlig til så må man regne med at dyrene kan komme tett inpå.

Link to comment
Share on other sites

Får presisere litt mere om det som skjedde her hjemme, der var elgene i byggefeltet, og stort sett på riksveien, og de ville i allefall ikke til skogs igjen, selv om de ble forsøkt skremt avgårde og til skogs....

 

 

 

Ellers så får jeg si meg nogenlunde enging med forslagene fra Carl Gustav.

Fornøyd nå CG? :wink:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også treffe på elg i skogen, men holder du deg unna skogen fordet?

 

Husk at i skogen har elgen fluktmuligheter i alle retninger, men det har den ikke mellom husene.

Kan desverre ikke sammenlignes.

Den føler seg ikke trygg mellom husene og da er den farlig.

 

Vi har hatt hell med å ta ut en kalv enkelte ganger. Kua og den andre kalven(hvis hun har to) har ofte blitt borte da, men kommer den tilbake igjen da, er det nok desverre ikke så mange valgmuligheter.

Hvis det fødes kalver som blir vant til folk fra starten av har du ihvertfall et problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...