Jump to content

Treffpunkt i kulda


SauerHansen

Recommended Posts

En kar på skytebanen for 2 uker sa at kulene hans (hjemmeladet) gikk konsekvent 6 - 8 cm lavere på 100 m

i 15 blå en når han skyter utover høsten.

Er dette vanlig for all ammunisjon?

 

Har i grunn aldrig fattet så stor innteresse for ammunisjon i løpet av mine 7 år som jeger,

og bruker derfor kun norma jaktmatch til trening og oryx til jakt, men dette var jo innterresant

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Du sier ikke det :shock:

 

Jeg har en REM SPS i .223 med en Hausken Titan demper.

 

I august skjøt jeg indretier med Winchester Supreme Ballistic Silvertip sammen med S&B FMJ 55grs

Perfekt tenkte jeg. Billig treningsammo og jakt ammo går likt.

 

I desember hadde jeg et par "vel lave" skudd på rådyr. ca 150m hold. treffet var lavt i hjertet.

 

Merksnodig tenkte jeg og testet rifla på et A4 ark. BOM ! hmmmm

 

Skjøt på en fjellvegg som bekreftet et treff 20-25cm kl 7.

 

La deretter i S&B FMJ ammoen og plukket småstein på 100m

 

Dette var en skikkelig oppvekker.

 

Jaktammoen endret treffpunkt betraktelig, noe Teningsammoen ikke gjorde.

 

Noen vært borti så store avvik ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye treffpunktet endres avhenger ikke minst av hvor kaldt det er, og av våpen og kaliber. Hovedregelen er: jo kaldere, jo større hastighetstap. Jo ”heftige” kaliber, jo mer krutt, jo større påvirkning av kulda – les treffpunktendring.

 

 

Moderat effekt

 

Praktiske forsøk ved Norma prosjektilfabrikk i Sverige viser at effekten av kulda er moderat for "normalkalibere".

 

– Med 6,5X55 på 300 meter skuddhold faller kula tre til fire centimeter ved temperaturfall fra pluss tyve til minus tyve grader, sier markedsansvarlig Kenneth Skoglund.

 

– Til de fleste jaktformer og på forsvarlige jaktavstander er effekten nærmest ubetydelig. Kulda gir neppe bom på elg. Men det finnes unntak, for eksempel toppjakt på skogsfugl. Her kan holdene bli lange, og viltet er lite, påpeker Skoglund.

 

– Kombinasjonen våpen og ammunisjon varierer individuelt, og må prøves. Derfor er innskyting i kulde det eneste fornuftige, sier Skoglund.

 

 

Norma har ikke gjort forsøk i temperaturer under 20 grader, men ballistikkeksperten tviler på at ytterlige ti eller femten kuldegrader vil gi dramatisk større utslag.

 

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290489.ece

Link to comment
Share on other sites

 

Praktiske forsøk ved Norma prosjektilfabrikk i Sverige viser at effekten av kulda er moderat for "normalkalibere".

 

– Med 6,5X55 på 300 meter skuddhold faller kula tre til fire centimeter ved temperaturfall fra pluss tyve til minus tyve grader, sier markedsansvarlig Kenneth Skoglund.

 

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290489.ece

 

Samme Norma oppgir 30-40 msek mer utgangshastighet på sine patroner enn det man får i praksis med samme løpslengde :wink:

 

Om forutsetningen er innskutt på 300m, så blir kansje forskjellen såpass liten, men med innskyting på 100 som mange bruker blir avvikene sannsynligvis noe større.

Link to comment
Share on other sites

[

Samme Norma oppgir 30-40 msek mer utgangshastighet på sine patroner enn det man får i praksis med samme løpslengde :wink:

 

Om forutsetningen er innskutt på 300m, så blir kansje forskjellen såpass liten, men med innskyting på 100 som mange bruker blir avvikene sannsynligvis noe større.

 

Om du får 30-40 meter lavere hastighed end det som norma opgiver, så bør du nok checke dimentioner på din pibe. Højst sansynligt har du en pibe med ret romslige mål.

 

Hvis vi tester hastigheder i piber med samme længde og mål i nærheden af minimum, så får vi hastigheder på linje med eller over normas angivelser

Link to comment
Share on other sites

Dette blir totalt OT, men ingen jeg kjenner har opplevd å få oppgitt hastighet på normas 6,5X55 jakt ammo.

I tilegg har jeg lest endel tester av 6,5X55 ammo i div blader å i de fleste tilfeller er hastigheten ganske mye under oppgitt hastighet.(Norma oppgir hastighet på jaktammo med 60 cm pipe)

 

NB: dette gjelder normas 6,5X55 jaktammo. Ikke match ammo som Diamond line eller Golden target, som vanligvis ligger på den oppgitte hastigheten med den pipelengda som der er oppgitt (740 mm)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Du sier ikke det :shock:

 

Jeg har en REM SPS i .223 med en Hausken Titan demper.

 

I august skjøt jeg indretier med Winchester Supreme Ballistic Silvertip sammen med S&B FMJ 55grs

Perfekt tenkte jeg. Billig treningsammo og jakt ammo går likt.

 

I desember hadde jeg et par "vel lave" skudd på rådyr. ca 150m hold. treffet var lavt i hjertet.

 

Merksnodig tenkte jeg og testet rifla på et A4 ark. BOM ! hmmmm

 

Skjøt på en fjellvegg som bekreftet et treff 20-25cm kl 7.

 

La deretter i S&B FMJ ammoen og plukket småstein på 100m

 

Dette var en skikkelig oppvekker.

 

Jaktammoen endret treffpunkt betraktelig, noe Teningsammoen ikke gjorde.

 

Noen vært borti så store avvik ?

 

Hvilken huldiameter har du fysiskt i din demper.

Man kunne frygte at der i tilfælde af for lidt radiel klaring mellem kugle og demper kan opstå let kontakt, og dermed trefpunktsafvik, specielt med boattail kugler.

 

Erfaring siger at man må have mellem 0,5mm og 1mm radiel klaring for at undgå uforudsigelige trefpunktsafvik med demper. Dette krav vil være større jo længere demperen bygger frem, eller hullet i piben er ude af centrum, i forhold til gjengerne.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir totalt OT, men ingen jeg kjenner har opplevd å få oppgitt hastighet på normas 6,5X55 jakt ammo.

I tilegg har jeg lest endel tester av 6,5X55 ammo i div blader å i de fleste tilfeller er hastigheten ganske mye under oppgitt hastighet.(Norma oppgir hastighet på jaktammo med 60 cm pipe)

 

NB: dette gjelder normas 6,5X55 jaktammo. Ikke match ammo som Diamond line eller Golden target, som vanligvis ligger på den oppgitte hastigheten med den pipelengda som der er oppgitt (740 mm)

 

I forbindelse med at en dansk journalist testede en Sako 85, og oplevede store afvigelser, blev vi kontaktet for at låne ud referencepiber.

Her var resultatet at under forudsætning af målene ikke var mere end 1/100mm over min, så leverede 3 forskellige 60cm (effektivt 58,3cm) den opgivne hastighed indenfor +-5m/sek

65cm(effektivt 63,3cm) lå op til +10m/sek i forhold til opgivelserne

56cm(effektivt 54,3cm) lå 10-15m under angivelser.

Dette var tilfældet med både 10,1 gram Oryx, 10,1 gram vulkan, 9,1gram Nosler, 10,1gram Lapua Mega.

For 8,4gram Golden target, Diamondline Bana, Diamondline felt, Skulle vi op på 65cm for at levere den hastighed som Norma opgav for 74cm testpiber

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med at en dansk journalist testede en Sako 85, og oplevede store afvigelser, blev vi kontaktet for at låne ud referencepiber.

Vi vet at nye 6,5 piper fra S&L ofte gir mye høyere hastighet enn piper fra andre produsenter.

De pipene vi prøvde i var vel produsert av sauer, sako, tikka og CG.

Link to comment
Share on other sites

Man kan få "rare" resultater i kulda. Her beskriver jeg hva som skjedde med meg og min 222 (og Sako 30-06 har vel også linket til sin erfaring med 223):http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=29608

Kort fortalt var kula stabilisert og gikk fint i varmegrader, men i kuldegrader ble den ustabilisert selv opp mot maksladning.

Link to comment
Share on other sites

[Vi vet at nye 6,5 piper fra S&L ofte gir mye høyere hastighet enn piper fra andre produsenter.

De pipene vi prøvde i var vel produsert av sauer, sako, tikka og CG.

 

Det har efter min opfattelse ikke udelukkende noget at gøre med producenten. Jeg er mere overbevist om at det ofte drejer sig om piber med lidt store mål, specielt i starten af piben.

Ved samme test som refereret, var den pibe der gav højest hastighed i alle målinger, en Lotar Walther, som lå absolut på minimumsmål på alle mål. Den gav faktisk konstant hastigheder over fabriksangivelserne.

 

 

 

PS Sniper-two.

Undskyld min mangel på insidervidende, men hvilken kaliber har en colt M4. Og er du fuldstændig sikker på at demperen på din remmington er monteret fuldstændig lige i forhold til hullets retning i din pibe

Link to comment
Share on other sites

Ting utvider seg og trekker seg sammen med varierende temperatur. Om det ting som er ujevne, skjeve, nesten tar borti osv. så kan en få allverdens effekter og utslag. Det er da et tegn på at noe er "kresent".

Om alt er av god kvalitet, i orden og gjort som det skal være - så får en utslag omtrent som Skoglund beskriver.

Det kan en også spørre enhver DFS skytter om, feltskyting skytes i svært varierende temperatur, og på mye over 300m.

Alle rifler jeg har brukt på lange hold (300m +, 5stk), har hatt samme treffpunkt på 100m uansett temperatur, jeg skyter dog mye dårligere i -26°C og varmekjeledress enn i +15°C og tynn ullgenser. Alle har også vist en svak nedgang i Vo med synkende temperatur, jeg bruker 1m/s per grad som tommelfingerregel, i tillegg kommer økt luftmotstand.

 

K

 

En M4 er vanligvis i 5.56NATO

Link to comment
Share on other sites

PS Sniper-two.

Undskyld min mangel på insidervidende, men hvilken kaliber har en colt M4. Og er du fuldstændig sikker på at demperen på din remmington er monteret fuldstændig lige i forhold til hullets retning i din pibe

 

5,56Nato ja, og demperen er montert av Jakt og Friluft i Arendal, så tings skal være på plass.

 

Som sagt går den hull i hull med S&B FMJ 55grs, men jaktammoen edrer seg...

 

16767_211398271214_667041214_4667304_2385485_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

I kulden, skjer veldig mye. Metallet blir kaldt, og pipa blir trangere (ikke mye, men litt)

Patroner (krutt) brenner saktere, noe som fører til lavere trykk.

Og lufta har høyere tetthet. (flere molekyler per x-liter med luft). noe som fører til mer luftmotstand

 

Alt lagt i sammen, fører til:

Lavere fart = lergre flyvetid før en når det en sikter på.

Høyere lufttetthet = mer motstand i lufta.

 

Dette snakker vel for seg.

Anbefaler å leke med PCB e.l. en kan der legge inn lufttemperaturen.

 

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...