Jump to content

Fersk storviltjeger, hvilken rifle?


jorhet

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har i et par år vært ivrig småviltjeger, men fikk prøve meg for første gang i høst på storviltjakt!

Jeg har kommet til det punktet at jeg vil anskaffe meg ei rifle, spørsmålet er bare hvilken.. Har tilgang til mye gammel nato ammunisjon, så kaliberet må bli 308. Lånte en sako 75 denne høsten, og dette var forsåvidt et greit våpen for min del.

 

Er det noen som har et tips til ei pålitelig rifle, gjerne brukt våpen, for rundtom enn 10 - 15 tusen kroner? jeg er ikke så nøye på at våpenet må være lett!

 

på forhand takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å få mange forvirrende svar.

Ta deg en runde i butikkene som har våpen, snakk med ekspeditørene.

Test flere rifler.

Riflen skal gli på plass i skulderen, kikkerten skal falle nøyaktig på plass ca 8cm fra øyet. Uten at du vrir på hodet eller strekker hals.

Bruk mest penger på kikkert.

Skal du ha variabel kikkert så velg en med liten forstørrelse på det laveste området. Det er sjelden du har behov for de store forstørelsene.

Her er en av mine favoritt kikkerter. Zeiss Classic 1,5-6x42 T* #4

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg gjerne kunne opplyse litt mer om hva jeg skal jakte på! Det er vell kun snakk om hjort og rådyr.

Forstår at kikkertvalg er viktig, men hvor viktig er rifla? Det jeg har hørt fra før, er at sako er våpenet som treffer skudd etter skudd :shock: Er ikke så nøye på utseendet eller slikt, men ville det være et fornuftig valg av meg å gå for tikka eller sako, som mi første rifle? Trenger bare å vite litt på forhand før jeg stikker til butikken for å førhøre meg :)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg gjerne kunne opplyse litt mer om hva jeg skal jakte på! Det er vell kun snakk om hjort og rådyr.

Forstår at kikkertvalg er viktig, men hvor viktig er rifla? Det jeg har hørt fra før, er at sako er våpenet som treffer skudd etter skudd :shock: Er ikke så nøye på utseendet eller slikt, men ville det være et fornuftig valg av meg å gå for tikka eller sako, som mi første rifle? Trenger bare å vite litt på forhand før jeg stikker til butikken for å førhøre meg :)

Jeg er også en ganske fersk jeger og jeg fikk så mange gode råd ang rifle og til slutt var jeg bare forvirret.

Jeg endte opp med en ombygd mauser fra 1940 til tusen kroner. Etter at den var blitt ombygd ( nytt løp og lettere stokk)

så var den bare blitt skutt fem skudd med. Den har en ganske kraftig rekyl og jeg var ganske sår etter første trening men etter at jeg byttet rekylkappe så blei rifla veldig bra. Har skutt en del med den nå og treffer blink hver gang. Kommer ikke til å bytte den ut med det første. Rifla er i kaliber 3006.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at akkuratt Kammeret er plassen hvor du finner "ditt" storviltvåpen. Her er det like mange forskjellige meninger som det er antall underbukser, og alle mener de har den optimale rifla ! :mrgreen:

 

Hvis du vil ha ei rifle i 308 som du skriver, så ville jeg tatt en tur til din lokale våpenbutikk og forhørt meg på aktuelle våpen. Dette kaliberet er jo en allrounder, så utvalget blir nok stort. Brukt tid, ikke kast deg over det billigste eller det dyreste du finner. Storviltet driter i hvor fin rifla ser ut, så her kommer det ann på hva du selv ønsker.

Skaff deg til slutt en pakkepris på hva som passer DEG. Denne pakkeprisen kan du jo selvsagt legge frem til andre forhandlere for så å kanskje få presset den ned litt !

 

Du kan få de fleste riflene til å gå gått !! Det hele faller ned på antall skudd under trening og brukbar optikk.

Link to comment
Share on other sites

Dei aller, aller fleste rifler som er handelen i dag er av god kvalitet. Rikeleg god nok til normal jaktbruk. Dei gjer ganske enkelt jobben.

Er ein veldig kresen på presisjon eller estetikk, må ein truleg legge i litt peng for å blir fornøgd.

 

Som jmonsen sa: Gå i butikken (gjerne fleire), kjenn på fleire forskjellige rifler. Gjerne prøveskyt med dei. So velger du den du likar best innanfor dei økonomiske rammene du kan legge i børsa.

Gamle gjetord, myter og meiningar om det eine eller det andre merket ville eg ikkje lagt so altfor mykje vekt på...

Link to comment
Share on other sites

Blir forhåpentligvis en del skyting med rifla så jeg ville i allefall sett litt på ei børse i 308 (Husmann) eller 6,5x55 som begge er temelig så rekyl snille og rimelig trenings ammo pris også.

Titt i duv butikker og sjekk pris på både nytt og brukt. Kansje ha litt is i magen og vente til de diverse messene setter i gang.

Ville brukt en del kronasj på bra optikk da de fleste rifler har rimelig bra presisjon i seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en tikka t3 lite ss i 3006 får et år siden og er veldig fornøyd! :D har sett dem helt nede i 5000 nå og det er en bra pris! var får noen uker siden å skøyt inn rifla og etter noen skudd skjøt jeg sereier med 10ere på 100 meter.

 

men sako, remington og Marlin og andre som jeg ikke husker er også bra jakt rifler.

 

MVH 7.62

Link to comment
Share on other sites

Som fersk jeger er det ikke så viktig hva rifla heter, men at den har alt på stell slik at den treffer der du peker, hver gang. Så kommer det momentet at du må skyte MYE!!! Trening, trening, trening og enda mer trening. Har brent meg sjøl på for lite skytetrening, jeg har en ombygd Mauser M98 i 6,5-55 (SM), den har veldig bra samlinger når den legges i de rette hender, men jeg har trent alt for lite på å skyte fra forskjellige stillinger og med høy puls. Og høy puls får jeg, og mange andre når vi får dyr på post!

Link to comment
Share on other sites

Var hos børsemakeren igår, og jeg tror jeg fikk et godt tilbud av ham! En 1 år gammel tikka t3 lite (stainless steel eller noe sånt) pluss et nikon MCE kikkersikte, ferdig innskutt :) kaliber 308. Jeg skulle få være me ham til skytebanen i uka og få prøve våpenet. Men ifølge ham så passet den rifla veldi bra iforhold til armlengden min, måtte bare få en ny kolbekappe :)

Pris 13000 kroner :) Så jeg tror jeg kjøper denne hvis den skulle svare til forventningene mine :)

Må si takk til dere alle for deres innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Var hos børsemakeren igår, og jeg tror jeg fikk et godt tilbud av ham! En 1 år gammel tikka t3 lite (stainless steel eller noe sånt) pluss et nikon MCE kikkersikte, ferdig innskutt :) kaliber 308. Jeg skulle få være me ham til skytebanen i uka og få prøve våpenet. Men ifølge ham så passet den rifla veldi bra iforhold til armlengden min, måtte bare få en ny kolbekappe :)

Pris 13000 kroner :) Så jeg tror jeg kjøper denne hvis den skulle svare til forventningene mine :)

Må si takk til dere alle for deres innspill :)

Er ikke så veldig godt det tilbudet der... Kjøpte en Browning A-bolt SS med leupold montasje og zeiss 2.5-10x50 classic til 15k ny hos XXL, og både siktet og rifla er dyrere enn T3...

Det også med "nye" bruktrifler... hvorfor selge en god rifle...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...