Jump to content

Grevlingfangst


flanged

Recommended Posts

Mildværsperioder på vinteren (i den grad det er noen) kan også være glimrende for å ta grevling. Likeledes på tidlighøsten ved havre- eller jordbæråkre. Men da må du åte godt, du fangster tross alt rett ved matfatet til grevlingen.

 

Grevlingskinn er stort sett ikke annet enn dekorative...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående bruk av grevlingskinn. Jeg har i den senere tiden begynt å interessere meg for tradisjonell barbering med såpe kost og kniv. I den forbindelse har jeg funnet ut at det er stor enighet i "miljøet" om at de aller beste barberkostene er laget av grevlinghår, og det er flere produsenter som lager nettopp slike koster.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen som har gode tips ang luktestoff til grevling? Sliter litt med å få grevlingene i fella i år. Har åta godt med både brød/honning og hundemat. Fanger i område som grevlingen har mye mat i fra før (jordbruk) Vil tro at et bra luktestoff kunne dra inn grevlingen fra lengre distanse og kanskje trigge den mer til å gå i fella.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Dumt spørsmål kanskje Mork ,men kvifor jaktar/fanger du grevling? Kva brukar du det felte viltet til? Misforstå meg ikkje eg er ikkje imot grevlingfangst,men lurer på om den gjer skade sidan du fanger den? Her eg bur finns det no ein del grevling,men ingen er etter det eg har høyrt plaga med den og ikkje veit eg kva eg skal bruke den til så derfor har eg ikkje brukt grevlingfella eg har enno. Eg kjøpte den da slik felle var lov til revejakt. Som ein nemnte så er grevlinghår fint til barberkostar,men i dag blir det nesten kun brukt grevling frå Kina. Kanskje det kunne blitt ein lønnsom hobby med grevlingfangst om ein kunne levere grevlinskinn til nokon som kunne bruke det,men slik er det dessverre ikkje i dag .

For dei som ikkje veit det så kostar fort ein barberkost av finaste kvalitet silvertip grevlinghår over 1000kr.

Link to comment
Share on other sites

Det er også påvist at den forsyner seg av skogsfuglegg.

 

 

I noen områder under prosjektet med kameraovervåkning av skogsfuglreir kom grevlingen på 2. plass, etter reven, når det gjaldt antall røvede skogsfuglreir.

 

Det at grevlingen er en slik opportunist, som først og fremst lever av bløtdyr, insekter, bær osv, gjør at det er plass til et stort antall grevling i et skogsområde. Disse dyrene vil effektivt gjennomsøke det meste av skogbunnen gjennom hekkesesongen, og selvfølgelig ete de eggene de kommer over.

 

Jeg er helt overbevist at grevlingen er undervurdert som reirplyndrer på skogsfugl, spesielt i områder nær kulturlandskapet.

 

Synd at markedet for barberkoster er ytterst snevert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hallo. Har akkurat skutt den andre grevlingen i år, inne i låven ved mjøl båra, syntes at det første var stor men denne var enorm, Har skutt mange grevlinger gjennom årene men ingen slår denne. Så det jeg lurer på hvor stor (kg) kan grevlingen bli. Skall veies i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Om eg hugsar rett så var det ein her som skaut ein på 29kg (27kg?) ,men så hadde den levd gode dagar på revemat som fall ned frå revebura. Har ikkje sett den sjølv ,men den var enormt feit. Dette er nok eit sjeldent unntak vil eg tru, er vel ikkje mange grevlingar som har slik mattilgang.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt opp fella et nytt sted der det er nedfallspærer. Sett grevlingen der flere kvelder, så nå er det bare et tidsspørsmål før den går i håper jeg.

 

Måtte reparere fella litt. Forrige grevling hadde gnagd av utløsersnora. Nå er den fikset og 100% igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...