Jump to content

Noen som lader nosler Ballistic tip 150 gr i .30-06


didlek

Recommended Posts

Bare lurte på om det er noen andre som lader denne kombinasjonen. Fint hvis dere kan komme med hvilket krutt og vekt. Kom gjerne også med andre erfaringer med denne kula.

 

Og ps: Ikke kom å si at jeg skal lese ladeboka, har gjort det, men vil høre hva andre bruker. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Har ladet denne til en kompis med en gammel mauser. Husker ikke ladninga jeg brukte men jeg brukte N-150 krutt. Ladninga gikk som bare det og har brukt samme kule i 308win og har bare gode ting og si om den. Men dette er ikke ei kule du vil bruke hvis du skal ha lite kjøttødeleggelse. Super på kråke og rev og fin hvis du vil ha rådyr til å ligge på plassen....Lader du den litt svakt så er den ganske snill mot rådyret også :wink:

Link to comment
Share on other sites

muligen litt OT her.

 

har ikke brukt disse kulene selv, men leser stadig om folk som bruker disse og er sååå fornøyd med de pga kjempe presisjon. kikket på nettet for å finne litt mer om disse og hva de kan brukes til, restvekten ser ikke ut å være alverden, hvor store dyr kan de brukes på? jada, blir en del ødelagt kjøtt, men holder de feks på en elgokse skutt fra en 308win på 100m? eller? jeg bare spørr jeg, fikk en halv pakke kuler av en for en tid siden men har ikke tatt de i bruk enda. noen av disse var ikke helt fine i tuppen, hvor mye har det å si på en slik plast tupp? har vært slått ut med en slik hammer fra ladde patroner. har noen 150grs og noen få 130 grs, 130 er jo ikke til elg så klart.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 150 bt i .308. Ikke til elg, men jeg har skutt en god del hjort, dåhjort og rådyr med en vo på ca 850m/s. God presisjon og effekt. Kanskje ikke noe for dem som insistrerer på koke suppe på skuddhull, men absolutt ikke den granaten en ellers kan få inntrykk av. Bildet er sannsynligvis noe andersledes i magnumhastigheter.

Det er også viktig å huske på at bt kommer i to varianter, varmint og big game. Jeg mistenker at de mest eksplosive erfaringene stammer fra førstnevnte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt 150 bt i .308. Ikke til elg, men jeg har skutt en god del hjort, dåhjort og rådyr med en vo på ca 850m/s. God presisjon og effekt. Kanskje ikke noe for dem som insistrerer på koke suppe på skuddhull, men absolutt ikke den granaten en ellers kan få inntrykk av. Bildet er sannsynligvis noe andersledes i magnumhastighelter.

Det er også viktig å huske på at bt kommer i to varianter, varmint og big game. Jeg mistenker at de mest eksplosive erfaringene stammer fra førstnevnte.

 

hvordan ser jeg forskjell på disse to variantene? disse jeg har fått en neve av har grønn tupp, og veier 150 grs.

Link to comment
Share on other sites

Brukte 150gr BT i afrika nå i april, men i .30 Herrett. Ladet til ca 610m/s og gjennomskudd på Blesbok 60-70kg på 150m. Fint utgangshull. Selv på impala på 70m gikk den fint igjennom. Men har ikke prøvd i høyere hastigheter.

 

okay, takker for tipsene, da skal jeg lade snille ladninger med disse kulene altså :wink: det er ett kort (47cm) 308 løp jeg har tenkt å sende disse gjennom så skal ikke sprite de opp for mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et par hjorter med 150 gr. Bal. tip i 308 med 850 m/s.

 

Min erfaring er at de ekspanderer mer en jeg setter pris på.. Byttet derfor over til partition 150.

de ekspanderer godt de også, men om du jakter i tett terreng og er "avhengig" av at dyrene faller rett i smellen for å finne de igjen er gjerne dette ikke så dumt. De gir som regel gode blodspor også..

Personlig synes jeg ikke Bal. tip er de beste til større hjort og elg..

 

Dette er min erfaring etter å ha sett virkningen på mindre hjort, mye fragmentering og lav restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et par hjorter med 150 gr. Bal. tip i 308 med 850 m/s.

 

Min erfaring er at de ekspanderer mer en jeg setter pris på.. Byttet derfor over til partition 150.

de ekspanderer godt de også, men om du jakter i tett terreng og er "avhengig" av at dyrene faller rett i smellen for å finne de igjen er gjerne dette ikke så dumt. De gir som regel gode blodspor også..

Personlig synes jeg ikke Bal. tip er de beste til større hjort og elg..

 

Dette er min erfaring etter å ha sett virkningen på mindre hjort, mye fragmentering og lav restvekt.

 

nei, at dette er en perfekt elg kule har jeg ikke regne med, tror nok at elgjakta blir med 35 whelen og 200 grs barens X det da. men nå holder børsemakeren på å tilpasse ett 308 løp til meg disse dagene, og etter som at jeg da fikk disse kulene i hus ( som da er for gode til å bruke på blink) er det jo greit å vite hva de duger til, kan jo være det passer så at det er 308 løpet som står i og er innskutt i saueren når jakta kommer. det at de detter i skuddet ser jeg på som en fordel, kan til tider væer mye tett kratt der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...