Jump to content

Legg ut bilde og info om buen din :)


Eiesaren

Recommended Posts

Glimrende forslag - men det kan bli endel poster, Be Warned!

 

Dette er en bue jeg lagde for å eksperimentere med hva våre forfedre kan ha brukt. Den er laget utelukkende med joikesabel som verktøy, av ei 7-8 år gammel ask som stod lagelig til.

IMG_14381.jpg

 

Jeg gadd aldri fjerne barken på ryggen, så den har småsprekker og buen har dradd tiller litt "av" etterhvert. Men fortsatt skyter den helt OK og vel så det.

IMG_14361.jpg

 

Strengen er av lin, og tjukk, for det var en av de første linstrengene jeg laget - og litt margin må en ha: "slepetau".... Det og tunge tipper, gjør at den ikke er gnistrende rask med lette piler - ikke med tunge engang. Den sender 700grs piler avgårde med 145-150fps - men jeg kjenner ingen som tør å stå i veien.

IMG_14371.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På trening i går fikk jeg kommentaren: åja, du skyter med sånn gammeldags bue du.

Velvel, nå har vel GoldMedalist midtstykket mitt vært produsert i minst 25 år, men det duger godt enda. Lemmene mine på 40# er Hoyt G3, og de er holder vel i enda noen år. Skytingen forbedret seg kraftig da jeg fikk på et Shibuyasikte, riktignok bare i alu, men mer enn godt nok for meg. Bruker for tiden Easton Navigator både inne og ute. Burde vel skaffet meg noen nye X7, går vel glipp av 3-5 poeng på hvert eneste stevne med de tynne pilene.

Ellers er stevnepers på 18m 543, og med trening 1-2 ganger i uka blir det vel aldri bedre enn det heller.

Får oppdatere med litt bilder etterhvert, men jeg synes selv jeg har ei godt brukanes recurvebue. Compoud har jeg prøvd, og funnet ut at det er definitivt ikke noe for meg :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Var ikke mye sprut i denne tråden, så jeg får holde den varm. I dette innlegget viser jeg buene jeg bruker når poenget bare er å treffe uten regler, følelser, nostalgi og slikt visvas - de har kraft nok til alt for meg tenkbart bruk også. Innen temaet bue og pil er dette for meg det ultimate, kombinerer treffsikkerhet, kraft og hurtighet (DVC, kanskje et bue-IPSC var noe for meg?). Var de rifler het de nok "tactical" eller noe. JEg har forlengst glemt dravekt og pilbhastighet på disse oppsettene - pilene flyr perfekt og treffer der der jeg ser - om jeg er "der". Alt annet er uinteressant

 

Pakket for transport. Pilene er lengste del, med sine drøye 80cm, går i litt lang sekk. Dette koggeret er IMO klin genialt, og når en manisk utstyrsfreak bruker samme kogger i 8år, og tro meg jeg har sett mange rare kogger - dette er bra. "Side Stalker" heter det og lages av en Jack Bowers http://www.bowyersedge.com/.

05022010001.jpg

 

Den med utseendet og ytelsen: Midtstykke Bob Morrison ILF 20" - har glemt tresortene http://www.morrisonarchery.com/, lemmer Border Bows Hex 5W, http://www.borderbows.com/working/index.html.

05022010002.jpg

 

Same midtstykke med Win & Win lemmer, faktisk er det ganske knæsjt med hvit sølvmetallic lemmer på det mørke midtstykket. Robuste lemmer, og nok stødigere enn borderlemmene, men ikke så raske.

05022010003.jpg

 

Ytelser uten utseende, tactical-buen (må få på noe Duracoat snart), foreløpig svartmalt, er dette Hoyts billigste barnemidtstykke, Excel - høyt priset av buejegere for sin lave pris (99$) og perfekte lengde og balanse http://www.hoyt.com/recurve_bows/. ILF lemmer blir ~6-8 pund tyngre på dette 21" midtstykket enn på 25" skive-midtstykket. Her med Hex V lemmene.

05022010004.jpg

 

Sammen, en liten Black Sheep 10" stab på Excel-riseren. Noe jeg eksperimenter med. Lyddemperene på strengen til Morrison 20" riseren er Oter-hår tror jeg. På Excel-strengen er det vanlig ull strikkegarn. Begge strengene er D97.

05022010005.jpg

 

Pilsettene. Det var noe klabb å tune alt sammen, men nå skyter begge pilsettene perfekt fra begge buene. Bruker helst trepiler med "tre"-buen. Men jeg skyter bedre med karbonpilene.

05022010006.jpg

 

Trepilene er vanlig furu. Karbonpilene er Gold Tip XT Hunter skaft http://www.goldtip.com/. De har gjengede inserts og 3x50grs vektinserts foran, til seriøst bruk får de 90grs vekttube inni og en 125grs GK Silverflame (kniven til Skaumann, http://www.german-kinetics.com/html/home.html) foran - for 725 fullstendig lydløse grains. Til trening seff 125gr feltspisser.

Pilene er 32" lange og GT pilene er 75-90spine

05022010007.jpg

 

"Fastest bowlimbs out there"

05022010008.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ytelser uten utseende, tactical-buen (må få på noe Duracoat snart), foreløpig svartmalt, er dette Hoyts billigste barnemidtstykke, Excel - høyt priset av buejegere for sin lave pris (99$) og perfekte lengde og balanse http://www.hoyt.com/recurve_bows/. ILF lemmer blir ~6-8 pund tyngre på dette 21" midtstykket enn på 25" skive-midtstykket. Her med Hex V lemmene.

 

Hrrmphhh :? ..... Dårlig gjort å sette slike tanker i hodet på en som har bestemt seg fra å ta et par års pause fra bueskytingen. Jeg har skutt compound, men gikk lei av alt ustyret som hele tiden måtte skiftes ut og skaffes til veie. Nå har jeg solgt rubbel og bit med unntak av en Alpine Silverado og et par recurvebuer av det mer "tradisjonelle" slaget.

 

Oppsettet du beskriver virker som en elegant og morsom løsning og som i tillegg virker meeeget forlokkende. Hadde vært artig å hatt en slik til litt uformell skyting rundt huset.

 

Jeg får legge Silveradoen ut for salg og kjøpe meg en moderne recurve (som selvfølgelig skal skytes som bare bow).

 

 

Er det forresten noen som vet om PSE Coyote fortsatt produseres?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er et bilde av jaktbuen min:

normal_Blesbok.jpg

 

En Mathews Drenalin LD med dralengde 30" ,dravekt 70 pund, 65% letoff , HHA ettpinnsikte, Sims stab, Goldtip XT Hunter 7595 piler med QuickSpin Hunter 2" vanes og

Grim Reaper Razorcut 125grain jaktspisser. Strengen er dempet med Catwhiskers.

En bue jeg er meget glad i og neppe vil bytte ut med det første.

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig alt kommet til buen, har ikke fått tunet eller montert loop og peep enda!

 

Her er da min Mathews monster 6.0 70# 28" :

23714_10150165928950080_873010079_11876138_5245181_n.jpg

Sikte: Viper predator, ein pins, 19pin, lys og justerbart

Pil hylle: Qad ultrarest pro HD

Stabilisator: Truglo 5,5" justerbar vekt!

Strenge demper: kjøpt av privat person i usa som lagde den på mål!

Peep: G5 meta, hunter size

 

Bruker GoldTip Xt hunter 5575, 100gr feltspiss/jaktspiss( Rocket stealhead). Bohning Broadhead vanes 2" og Bohning X-vanes 3"

 

Gleder meg til å få denne tunet og testet skikkelig!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Efter en pause på 15 år er det tid til buejagt igen :wink:

 

Har købt en Bowtech Soldier og det er en dejlig kort bue og utrolig nem at skyde med.......

 

Så nu skal den danske bueprøve bare klares i august, så er det igang med buejagten igen :)

 

Buen1.jpg

Bowtech......

 

Buen.jpg

Klar til brug......

 

Buebuk.jpg

Bukke træning.....

 

Bukkeskive.jpg

Død buk.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Kjøpte en ny bue i dag :) en 2010 Hoyt AlphaMax 32, XTR kammer, 28" draglengde, 60-70#. Svart midtstykke og camo lemmer. For øyeblikket står det ett TruGlow 5 pin sikte på og en whisker biscuit pilhylle. Pilhylla skal byttes ut enten med en ripcort fallhylle eller en hjemmeprodusert fallhylle som en i klubben lager :)

 

Jeg skal få tatt noen bilder av Den andre buen min å en dag, den brukes til blink skyting, om jeg beholder denne er jeg usikker på, jeg får se hvordan alphamax'en presterer først :)

 

Bilder av Alphamax'en:

 

000_0450.jpg

000_0449.jpg

000_0448.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...