Jump to content

Demper og 22LR Amo


Joggen

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått demper på salongen, å vært å testet ut litt. Ankom skytebanen med 3 amo typer. Først Remington Thunderbolt, men den smalt nesten verre enn før demper. Måtte ha litt trøst, å prøvde noe som virket håpte jeg. Joa!, CCI subsonic, var det nesten bare lyden fra kula i pappen. Mmm!, artig. Så måtte jeg prøve CCI Standard Velocity. Jøss helt lydløst!!!. Den var mer lydløs enn subsonic amo`n. Gikk greitt i riflen å disse CCI kulene så det ut som. Endel vind, så fikk ikke testet skikkelig ut, men bedre samling i vinden enn Remintonen. Men jøss så mye dritt i riflen etterpå!!!, å i demperen. Sjøt ca 40-50 skudd. Da kommer det jeg lurer på???. Hvor ofte og åssen gjør dere ren demperene deres????.

Link to comment
Share on other sites

Søk, mange tråder om rengjøring av dempere.

 

JEg har hatt dempere på flere slags rifler kontinuerlig i mer enn 20 år, mange forskjellige .22LR dempere, nå har jeg forresten bare en. Skutt minst 20 000 skudd gjennom .22LR demperene, trolig mer. Det jeg lurer på er : Hvorfor må en absolutt gjøre demperen ren?, den er full av dritt - javel sikkert, den er bra svart inni, men hva gjør vel det? Har aldri følt noe behov for ha demperene rene inni.

Om den har blitt våt så vrenger jeg av trekket (hvis det var på) og sprayer den full av WD40, og utenpå, hvis ikke ligger den i riflebaggen - alltid.

 

Mulig jeg er vidda, for jeg er tydeligvis helt på tvers av alle andre, men det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er vidda, for jeg er tydeligvis helt på tvers av alle andre, men det virker.

Du er ikke alene :wink: Nå har jeg for tiden ei heldempa .22lr rifle som må "tømmes" for bøss en sjelden gang.

Til større rifler rengjør jeg ikke, blåser ren med trykkluft og det er det.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, ikke dumt det med å blåse rent med trykk luft. Har en stor kompressor i garasjen, som gjør det lett. Har ikke noe erfaring med lyd dempere ennå. Demperen er jo greitt, for den er av alu og den tåler jo litt. Men riflen skal få en grundig puss mellom hver gang, for den var full av svart guffe. Logisk også, for en bremser jo gasser, som ellers går fritt ut.

 

Ang amo så skal jeg prøve flere merker, å ikke overstige 1100 FPS.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg renser aldri dempere inni. Det pårivker ikke presisjonen i alle fall

En må aldri åpne en ase utra demper. Fikk min ikke sammen og g-sport har sendt den til 3 børsemakere.

Jeg får ikke refundert eller pårope meg garanti fordi jeg åpnet den?!? Det følger jo med renonterings pinne og den er gjenget for å åpne. Fin demper men utrolig dårlig servis.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde skutt ~1000 skudd gjennom min atec cmm6, og så fikk demperen et dunk med pipa i været ved et uhell, og resultatet ble at hele pipa fyltes med tørka kruttslam som rant videre ned i kammer og mekanisme... Etter dette har jeg ikke brukt demperen når jeg uansett har hørselværn på skytebanen, da den er et helvete å gjøre ren:P

Link to comment
Share on other sites

Min heldempede salong med demper i syrefast stål gror full av "ull" etter ca 1000 skudd, den er ikke demonterbar - så jeg fyller den halvt opp med varmt grønnsåpevann og rister løs. Det hele gjentas til vannet er like rent når jeg heller det ut som når jeg fyller det inn. Blåser igjennom med trykkluft og plasserer demperen på en ovn over natta for å få den helt tørr innvendig.

Snipp snapp - ferdig til nye 1000 skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det er meget viktig å pusse børsa etter skyting, for den og var svart helt fra bolten og til tuppen av løpet. Sånn kruttslam er ikke godt for løpet. Har studert litt demperen nå. Guffa inni har tørket, å er sikkert veldig lett å blåse ut med luft. Tror ikke det er nødvendig å gjøre hele tiden, men inni mellom. Har sikkert som en nevner lenger opp i tråden, at volumet i demperen har mye å gjøre med demingen av lyd. Til lenger det går mellom hver rens til fullere og mindre volum blir det inni, å dårligere dempe effekt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...