Jump to content

KIKKERTSIKTE Zeiss Victory Divary / Swarovski Z6i


Per-Arne

Recommended Posts

Du blir fornøyd uansett... Det er sikkert målbart med instrumenter i en eller annen retning. Men i praktisk bruk så går det heller på smak&behag :wink:

 

Hvor stort objektiv ønsker du?

Vil du ha 50mm så har du en del valg.

Vil du ha 56mm så er det straks litt mindre å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Om du velger det ene, fremfor det andre, i dette kvalitetssjiktet, så evner ikke dine øyne ta ut forskjellen, i praksis. Tør påstå at den optiske forskjellen, kun er av akademisk interesse.

 

Da står du tilbake med hva du liker best av detaljer, som retikkel, synsfelt, plassering av lysbryter etc.

Link to comment
Share on other sites

Til mitt bruk er Zeiss Victory 2.5-10x50 bedre enn Z6i 2-12x50 da den mer kompakt og bedre i skumring. Har hatt begge og kjøpte Zeiss V 2.5-10x50 igjen, etter en sesong med Z6i´en.

 

Når det gjelder Zeiss V 1.5-6x42 opp i mot Z6i 1-6x24 til dagjakt, ville jeg kanskje heller gått for Z6i´en, uten at jeg selv ha testet disse to siktene.

 

 

En Zeiss V 2.5-10x50 er god til all jakt, uten å være optimal til noen jaktform etter min mening :D

Link to comment
Share on other sites

Zeiss har vell slått swaro i tester av skumringsegenskaper.

Swaro har også vært en god del dyrere en zeiss.

 

Zeiss har nå kommet/kommer med nye modeller som skal ha enda bedre linser (fluoritt) og forstørringsmuligheter.

Jeg vil tro prisen jevner seg litt ut med disse nye zeiss modellene contra swaro z6 i.

 

jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Victory Divary eller Swarovski Z6i.(Med lys) og retikkel 4.Skal kjøpe nytt kikkertsikte.De blir jaktet også ettermiddag/kveld (skumring). Jakter hjort og rådyr.

 

Noen som mener noe om desse to? Hva er best? :)

 

 

Takker for mange gode svar. Ser uttil jeg satser på Zeiss Divary 2-10x50 eller 3-12x56 m/lys. :D

Har nå et Nicon Monarch m/rød og grønn dott som står på en Remington 700 / 30-06

Link to comment
Share on other sites

amatør@ Har vist kikkerten til forhandler,og han så det samme som meg( som forøvrig alle som har sett i kikkertsiktet mitt har lagt merke til) : prikken ligger til venstre for trådkorset med forstørrelse 2,5 til ca 5 , mer eller mindre etter hvor mye du vrir børsa. Men han hadde da fått beskjed om at det ikke var noen reklamasjon, men en optisk illusjon....

 

350M@ Det stemmer at det er en Victory Varipoint, med dag/nattlys , men hvis ikke diavary har samme type retikkel så kan jo trådstarter bare se bort fra mitt innlegg , men det kan jo være kjekt å vite at en optiskt illusjon kan oppstå med zeiss kikkerter... ellers er kikkerten og ikke minst coatingen veldig bra da.

Link to comment
Share on other sites

350M@ Det stemmer at det er en Victory Varipoint, med dag/nattlys , men hvis ikke diavary har samme type retikkel så kan jo trådstarter bare se bort fra mitt innlegg , men det kan jo være kjekt å vite at en optiskt illusjon kan oppstå med zeiss kikkerter... ellers er kikkerten og ikke minst coatingen veldig bra da.
Har samme retikkel selv på en 3-12, og fikk noe av det samme, før den ble montert og øye kom rett bak, dvs for meg så det skjevt ut, men flere andre som så i den før montering så ikke noe galt og det har heller ikke jeg gjort etter at den kom på plass på børsa.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...