Jump to content

Er dette Gullbukk?


Jon-I

Recommended Posts

Grovt sett: Med vekt på 500 g ukappet skalle, stenger over 26 cm, god vidde, perling opp til der taggene starter mørk farge, elfenbenfargede skarpe taggspisser og rosenkrans som ligger som ei tykk pølse rundt nederst på stengene kan det være håp. Finn deg et måleskjema på nett og prøv å måle selv så får du en pekepinn om hvor det ligger i løypa.

Link to comment
Share on other sites

Flott bukk :!::D

 

Husk det finnes andre og kanskje mere "objektive" metoder en C.I.C metoden som beskrives i flere av innleggene over :!:

 

Hos RW er C.I.C ( NJFF sin metode kun en tilleggs oppmåling. Her betyr Gull, sølv og bronse ingen ting. Enten så er det trofee eller så er det ikke. 26.cm gevir stenger er den magiske grensen. )

 

Forøverig samarbeider C.I.C og RW tett om og komme frem til et sett måleregler som begge organisasjonen kan ennes om, og approbere som en eller annen slags fasit på hva som er det ulitimate eller "riktige" trofee. ( Riktige troffe må her leses som, forvaltningsmessing riktig bukk å skytte ut. Målsettingen er helle tiden og premiere de som forvalter terrengene sine slik at trofeedyr kan ta'es ut årlig. )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Rensk den skikkleig og vei den på kjøkken vekta og ta av 90 gram. Så har du en skikkelig pekepinne. Ellers så blir det bare synsing. En kompis av meg skaut en i høst som vi alle trodde var langt oppe på gull, men da den fikk tørka. Så ble det "bare" en grei sølv".

 

MEn det er en flott bukk og scorer mye på utseende, så harn vekta med seg så ligger den godt an

Link to comment
Share on other sites

Den veier 580 gram og begge horna er 25,7 cm =)

 

Tror den har ligget ute over vinteren også så jeg tror den er ferdig "tørket" :wink:

 

580-90gram for ikke kappet overkjeve.

 

490*0,25 = 122,5 Poeng. Klar Gull ( Nesten kun på vekt alene ).

 

Holder dessverre ikke hos Rowland Ward.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Den veier 580 gram og begge horna er 25,7 cm =)

 

Tror den har ligget ute over vinteren også så jeg tror den er ferdig "tørket" :wink:

 

Vekt: 580-90=490x0,25= 122,5 poeng

Lengde: 25,7/2= 12,85 poeng

Objektiv bedømming av form og utseende: cirka 17 poeng

 

Blir tilsammen: 152,35 poeng

 

Klar gull :D 150-155 poeng er en veldig stor og fin bukk :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noen gullbukk, nei. Så vidt jeg kan se er geviret laget av helt vanlig horn. Resten av skrotten vil jeg tro er også gjort av vanlig kjøtt, blod, pels og slo.

 

Har aldri hørt om noen gullbukk, jeg. Gullkalv, derimot, har visst forekommet, men har aldr hatt noen særlig utbredelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Artig fasong, ligner litt på en vithalehjort. Men bare skru den av plata og vei den. Vekt i gram x 0,25. utseende får den omkring 15 poeng, og gjenomsnittlig stanglengde målt utvendig langs buene fra underiden av rosenkranser til stangspiss x o.5. sumer disse verdiene, og dersom summen er over 130 er det en gullbukk. Det er nok kappet bort 50-100 gram for mye på denne bukken, og de er tapt. kunne forøvrig vært morro å vist verdiene.

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt på noen gullbukker jeg har hengende, og mistenker at bukken din er enorm Jørgen. Ser på bredden ved rosenkransene i forhold til skallen/øyehulene. Hvis den er så stor som jeg tror, kan det lønne seg med en cic måling, som i tilleg til vekt også bruker volum, som betyr mye mer enn vekt. Da får ikke feilkappingen så store konsekvenser

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...