Jump to content

Enkel rådyrpepperbiff for to


Sako 30-06

Recommended Posts

Av og til er til og med barneforeldre alene -- eller "toeine" som kan kalle det her i distriktet. Da passer det fint med en liten date med livsledsageren. Den klassiske "dinner and a movie" er en fin form for date, for den kan gjennomføres selv om man ikke orker å gå ut etter ei litt slitsom arbeidsuke. Middagen ordner man selv, filmen kan date'en få lov til å velge fra DVD-hylla. Da legger man grunnlaget for en hyggelig hjemmekveld som er litt mer enn bare ei flaske vin og Skavlan på TV.

 

Denne retten kan lett skaleres opp til flere enn bare to personer, men krever da tilsvarende mer kjøtt. Det er vel de færreste av oss som har ubegrenset tilgang på rådyrfilet i store mengder, så derfor passer dette godt til et litt intimt måltid for to.

 

Man tager:

2 rådyrfileter

3-4 ts grønn pepper fra glass

2 sjalottløk

Skogssopp etter ønske, gjerne kantareller

Fløte

Smør

Noen halvstekte minibaguetter

Litt olivenolje, litt nøytral matolje

Salt, pepper, estragon, rosmarin

En god dram konjakk eller Calvados (kan sløyfes)

 

Man starter med å tine, temperere og tørke av kjøttet. Så finhakker man 2-3 ts grønn pepper og krydrer kjøttet med denne pluss litt nymalt svartpepper og selvsagt passende med salt. Så tar man så mange minibaguetter som man vil ha, deler dem på langs, pensler med litt olivenolje og drysser over litt rosmarin og litt havsalt, gjerne Maldonsalt. Spesielt hvis man bruker tørket rosmarin kan dette gjerne gjøres først, slik at noe av rosmarinsmaken kan få tid til å gå ut i oljen.

IMG_0896.jpg

 

Sjalottløken hakkes fint. Hvis man vil ha litt "sting" i sausen finhakker man en teskje til med grønnpepper og blander dette med løken. En halv til en hel squash deles på langs, renses for kjerner og skjæres i skiver. Sett baguettene i ovnen på 225 grader og sett klokka på 10-12 minutter.

IMG_0895.jpg

 

Soppen og kjøttet steikes i smør i hver sin middels varme stekepanne. Dette går helt fint å gjøre samtidig. Følg med på kjøttet ved å klemme på det. Kjennes det slapt ut, er det ennå blårødt og rått inni. Når det har fått en god spenst idet man klemmer på det, er det mørkrosa. Blir det stivt og litt hardt, er det stekt for lenge. Når kjøttet kjennes OK ut, tar man det opp og legger på et fat for å hvile. Når soppen er ferdigstekt strør man over litt salt og legger den på et fat, og man tømmer litt olje i panna og har i squashen. Hvis man legger squashen i panna omtrent når man begynner på sausen, vil den være omtrent ferdigstekt når sausen er ferdig. Et ørlite saltdryss er godt å ha oppå squashen mens den stekes.

IMG_0901.jpg

 

Så begynner man på sausen. Løken, eventuelt litt ekstra hakket grønnpepper og en god klype estragon legges i panna og får frese i smøret til løken er blank og mør og har fått litt farge. Så slår man over drammen og koker av alkoholen. Det er ingen vits i å brenne den av, slikt er bare for effektens del. Dessuten liker jeg dårlig åpen flamme opp mot ventilasjonsvifta der det gjerne ligger litt gammelt fett og godgjør seg.

IMG_0902.jpg

 

Når dette er kokt nesten inn, har man på halvparten av en 1/3L-boks med kremfløte og lar dette koke inn. Smak til. Er det for mildt, krydre med litt nymalt svartpepper og kanskje en anelse salt. Er det for skarpt, ha i mer fløte og kok inn litt til.

IMG_0903.jpg

 

Skjær opp filetene og legg på fat sammen med sopp og squash, tøm sausen i en mugge og legg baguettene på et passende fat. Til dette passer det glimrende med en solid vin med mye smakstyngde. Jeg hadde veldig lyst på fransk den kvelden, så jeg valgte en ganske muskuløs Bordeaux fra Pomerol. Det var en '95 Ch. La Fleur-Pétrus som hadde blitt med hjem fra en taxfreesjappe en gang for så lenge siden at jeg heldigvis har glemt hva jeg ga for den. Selv denne var nesten i spinkleste laget for å stå opp mot grønnpepperen, men hvis man tok en slurk Farris eller en bit baguette før man drakk av vinglasset, gikk det flott. Ellers ville jeg nok valgt en Barolo eller en god Amarone. Rimeligere viner som kan passe er f.eks. sørafrikansk Pinotage, amerikansk Zinfandel eller australsk Syrah.

IMG_0905.jpg

 

Og ja, kvelden var ytterst vellykket :)

Link to comment
Share on other sites

for oss på det åpne markedet kan et slikt kongemåltid føre til dessert-tilbud både før, under, og etter måltidet :)
"Før" -- vel å merke før man begynner å steike maten -- går greit, for det går raskt å lage til dette. Men jeg vil anbefale å unngå dessert "under" måltidet. Denne maten smaker best varm. Dessuten blir desserten enda litt varmere når man kommer litt lengre ned i vinflaska mot slutten av middagen ;)

 

Jeg kan forresten varmt anbefale å finne fram en liten bit Brie eller noe slikt når kjøttet er spist opp og før man går løs på desserten. Litt ost og et par biter brød er finfint følge til det som måtte være igjen nedi vinflaska :)

Link to comment
Share on other sites

Denne skal jeg definitivt prøve på de to siste rådyrbiffene som ligger i frysern!!

Når man steiker slik biff, hvor sterk varme skal man ha på panna (tenker da på steikepanna)?

Jeg har hørt at biff skal stekes på sterk varme, men da svir vel kjøttet seg hvis det tar litt tid å få biffen klar?

Link to comment
Share on other sites

Nesten så jeg begynner å angre på at jeg har fått til rådyrren beagle.

mvh Taiko

Du får la Taiko forbli rådyrren, og jakte med bikkjene til meg og dunkern for det de er verdt til høsten da! :mrgreen:

 

Sako lang, jeg er imponert og ydmyk, dette ser (nok en gang) helt fenomenalt ut! :D

Link to comment
Share on other sites

Når man steiker slik biff, hvor sterk varme skal man ha på panna (tenker da på steikepanna)?
Soppen og kjøttet steikes i smør i hver sin middels varme stekepanne
Det betyr posisjon 4 hvis 6 er full spiker. Smøret skal ha en fin, nøttebrun farge. Blir det mørkebrunt, får smøret fort en litt bitter, svidd smak. Ikke godt.
Jeg har hørt at biff skal stekes på sterk varme, men da svir vel kjøttet seg hvis det tar litt tid å få biffen klar?
I gamle dager skulle man "svi" biffen på full varme, så ha fett i panna, skru ned varmen og ettersteike. Det er unødvendig. God, ikke for skarp varme er finfint. Husk å kjenne på kjøttet under steikingen, etter etpar forsøk er det lett å kjenne forskjell på "slapt" kjøtt som er rått inni og den gode, litt myke spensten som kjennetegner en perfekt stekt (altså mørk rosa) biff.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...