Jump to content

Sightron SII Big Sky 4-16x42 vurderes kjøpt


TH1

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Sightron SII Big Sky 4-16x42, ser at sightron får mye ros i tester og av brukere.

Men det er helst storebror 6,5-20x50 som omtales, er det noen som har erfaringer med dette eller mindre sightron sikter?

 

Lurer og på om det har noen vesentlige betydninger at den har 1/8 moa klikk i stedet for de vanlige 1/4 (bortsett fra at man må skru 2x mer).

 

Kikkerten er tenkt til jakt på lengre hold og muligens langholdskytting på bane (hvis jeg noen gang kommer så langt).

Vil ikke ha større minste forstørrelse en ca 4x da i de terreng hvor jeg har jaktet hjort hittil, har dyrene hvert skutt på 10-50m.

Link to comment
Share on other sites

Nightforce NXS 3.5--15x56 1/4Moa er et av de sikter jeg selger mest av, bla kombinasjon jakt/skyting.

Sightron'en han spør om,har også disse kneppene.

(Sightron SIII serien derimot har 1/8knepp)

 

TH1: På vei hjem fra Shot Show/ Las Vegas.

Kontakt meg i midten av neste uke, så hjelper deg til å finne en løsning du er fornøyd med :wink:

(Gå for den du er nysgjerrig på. Liker du ikke løsningen,skaffer jeg en annen modell for deg.)

Kommer tester både i Villmarksliv og Vapentidningen etterhvert på forskjellige Sightron.

Sightron har kommet til Norge for å bli,Tester av disse siktene dokumenterer kvaliteten.

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via jaktfall.no

Det jeg nå skriver gjelder alle kikkerter med 1/8" klikk.... Jeg ville ALDRI vurdert en slik kikkert for brukt til litt "ymse".. Da tenker jeg på jakt, blink på forskjellige hold etc... Du vil bli møkk lei av å skru så mange knepp.
Link to comment
Share on other sites

Sliter litt her !! er ute etter et kikkertsikte som spenner over litt forstørrelse, gjerne 3-18 el lignende.

Dette da jeg jakter dels i tette og bruker minst mulig zoom, men kan forstørre mer på langholdsskyting i forbindelse med trening ( altså primært et jakt kikkertsikte )

 

Pris spiller ingen eller mindre rolle.....

 

her kommer problemet ;

 

Nightforce og den nye zeiss har retikkel i 2. biledplan, noe som andre brukere på forumet hevder er omtrent dritt,

(har sett langholdsfilmene på youtube)

men har ellers det jeg ønsker.

 

Z6 har jeg blitt frarådet på det sterkeste av forholdsvis innflytelsesrike skytterpersoner her hjemme ( flere ) men ingen klare grunner har jeg fått......

 

alt annet er 2,5 - 10, 3-12, eller 6-24 osv.......

 

Hjelp !!! Dette er langt over mitt kunnskapsnivå :shock::shock::D

Link to comment
Share on other sites

http://www.artemis.as/

 

IOR Optikk ---> IOR 3-18x42 med MP8 retikkel. Hvorvidt den har retikkelet i første eller andre fokalplan husker jeg ikke,

men den har helt perfekt forstørrelsesområde etter min mening.

 

Einar, her på forumet, har en slik en til salgs salgs. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med han pr. pm men han leser de tydeligvis ikke.........Du kan jo prøve du....

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er en Sightron SII Big Sky i forhold til en tilsvarende Nikon Monarch, eksempelvis 4-16x42? Grubler litt sjøl. Har for øvrig en Monarch 6-24x50 på hånda, så kan jo hende det blir den, men må skrape sammen midler til den først, og det kan ta såpass tid i disse knallharde regningsmånedene at den glipper. Da er en Sightron høyaktuell.

 

Hvem vinner testen!? Finnes det egentlig en test hvor begge disse er med?

Link to comment
Share on other sites

HØM HØM, jakter med en Nikon Monarch 2,5-10 X 56 pr dags dato, som jo er samme prisklasse,

tenkte kanskje å hoppe opp en klasse ?? Denne har jeg jo aldri hørt om, og 42mm objektiv skal nok holde hardt på bøen nattestid.....

 

men for all del, takk for info, kom gjerne med mer..

 

hadde nok tenkt meg zeiss, swarovski, S&B og med nightforce som outsider....

Link to comment
Share on other sites

IOR 3-18 x 42 FFP MP8

Hvorvidt den har retikkelet i første eller andre fokalplan husker jeg ikke,

men den har helt perfekt forstørrelsesområde etter min mening.

Siden den heter FFP så har den nok retikkelet i Front Focal Plane.

 

Jeg har en slik, er veldig fornøyd med den. Den er veldig skarp og klar, og parallaksejusteringen er bedre enn Zeiss, det er lettere å få vekk parallaksefeilen, og m- merkingen på hjulet stemmer. Høyderattet justerer 22mrad på 2.2 omdreininger så selv jeg går meg ikke bort i "runder på rattet". Den har litt "dempede" klikk, de irriterer meg en smule av og til, men de skal jo være lydløse :roll:

Det virker som en solid kikkert.

 

Den er dog langt fra billig, og 42mm og "super-zoom" gjør den ikke til noen nattjakt-kikkert heller. Okularet på denne klarer akkurat som Z6i ikke å bruke like mye av bildet fra objektivet gjennom hele zoom-området, så dassrulleffekten på 3x er påtagelig - den blir borte på 4x.

Link to comment
Share on other sites

OK, prøver å summere opp her, korriger meg om jeg er ute å kjører ;

 

om jeg går for zeiss:

 

- hold meg borte fra varipoint modellene !

- hold meg borte fra Diavari FL pga retikkel i 2 billedplan ( som ellers gir meg alt eg vil ha )

- gå for normal diavari 3-12 x 56 som egentlig er mindre spenn en tiltenkt

 

ikke nightforce pga retikkel i 2 billedplan

 

ikke z6i - av grunner jeg ikke kjenner

 

ikke sightron pga lite okkular nattestid

 

WOW, her var det mange ting jeg ikke skulle kjøpe.....

 

har jeg forstått det riktig at en normal bra eldre modell av zeiss, s&b, eller swar. er beste valg til normal jakt, jaktfelt og litt langhold

eller må jeg bare innse at jeg trenger to kikkerør :lol::o

 

noen som har noe å si på diarange, utenom at den er tung og stygg !

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er tenkt til jakt på lengre hold og muligens langholdskytting på bane (hvis jeg noen gang kommer så langt).

Lykke til med kikkertvalget :D

Jeg mener at det er riv ruskende galt og ta ting i den rekkefølge du beskriver!

Først skyter du mye og lenge på lange hold på bane, så på jakt om man har det som trengs av ferdigheter og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...