Jump to content

Colt SAA?


hansomlikercoltsaa

Recommended Posts

Heisan. Jeg er helt ny, faktisk så ny at jeg ikke har skyti mer en TO skudd med en Glock for noen år siden, men plutselig så kjente jeg visst en kar med pistol også var det en klubb i nærheten osv...

 

Det jeg lurer på er denne legenden av en revolver: Colt single action army. Hvor får jeg tak i en, lager colt fortsatt nye, hvilke priser er det jeg må regne med? Jeg veit at Puma har SAA til 4-5000kr men jeg vil helst at det skal stå Colt på den;) Jeg veit også at de tidligste modellene krever svartkrutt, fra hvilket år trenger jeg ikke å bry meg om det lenger?

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til kammeret !

Colt produserer SAA for tiden, se http://www.coltsmfg.com/products-c1-Colt_Revolvers.aspx

Jeg tror Våpen-Søilen i Bergen importerer Colt, prøv å ringe dem. Alternativt så har de i hvert fall Ruger Vaquero, som er den "klonen" som har gitt meg mest "riktig" følelse, men her gjelder jo smak og behag da.

Forøvrig er kanskje ikke Colt SAA det jeg ville anbefale som første våpen, men der kan klubben veilede deg i forhold til sine skyteprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorm mye Colt det nå er i de nye Coltene strides vel de lærde om :wink: ...De solgte jo fabrikken med maskineriet.

Prisen står det også respekt av, det blir mye penger for en gravert hest :P

En 1873 Colt av god gammel årgang er det ikke lett å få tak i, og prisen er der etter. Vet ikke hvordan det ligger ann i disse finanskrisetider, men for noen år tilbake var 25.000,- ingen upris.

Senere versjoner finnes det flere av, men de er heller ikke vanlig eller billig.

Det beste tipset er kanskje Uberiti's 1873 kopier, fine saker som fungerer utmerket. Du finner flust av dem i SWS miljøet. Sarpsborg Våpen er leverandøren, men bestem deg fort, de skal legge ned.

Hassel her på forumet er Europa-cowboy-mester, og kan guide deg bedre mot rett våpen enn det jeg kan.

 

Ikke missforstå du må gjerne kjøpe en ekte Colt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke missforstå du må gjerne kjøpe en ekte Colt.

 

Men vær klar over at du i så fall betaler blodpris for ponnien på ramma :mrgreen:

 

Skal ikke si det helt sikkert, men colt sine "colt'er" er vel kanskje bygd på importerte rammer? De er vel ihvertfall ikke bygd in-house lengre?

 

Skal du brenne godt med spenn på en SAA så er kanskje US Fire Arms et bedre valg? (rett meg hvis jeg tar feil)

http://www.usfirearms.com

 

Uberti er god, det samme gjelder ruger sine SAA. Og en singel action gir god skyteglede (unntatt pietta, som har gitt meg litt problemer :? )

 

Amerikanerne samler amerikansk som ingenting annet, og det er nok av folk, fra samlere med ubeskrivelig dype lommer til vanlige folk som betaler blodpris for en original SAA. (de betaler forsåvidt blodpris for alt som kan samles).

Link to comment
Share on other sites

Ville startet med en Uberti eller Pietta 1873 SAA replika ja, med mindre du har et drøyere budsjett en meg.

Piettas nyere SA slik som western 2 osv er konge revlvere. Eldre replika revolvere kan være litt kranglete. Ellers er kanskje ruger New model vaquereo bra, men det er en "colt" bare i utseende og funksjon, med annen mekanikk.

Link to comment
Share on other sites

Utgangshastighet og presisjon har som regel lite med hverandre å gjøre. Derimot gir lengre løp en lengre siktelinje, og det kan være gunstig for presisjonen. Men kaliber og lengde... tja? hva skal du bruke den til da? .38 og .357 ammo er i allefall betydlig billigere en .45 colt ammo om du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på disse gærningene (selv om de tilfeldigvis er Europamestere osv :mrgreen: )

Har skutt noen få skudd med en nyprodusert Colt SAA og de skuddene husker jeg ennå, man kan si hva man vil om Uberti osv, men penere flammeherding har ikke jeg sett på ett våpen. Mener prislappen var rundt 15K. Fantastisk pang, men det er vel ikke der jeg ville startet som pistolskytter :wink:

Sikler faktisk på en original SAA for tiden, de begynner på 20K så jeg må bare overbevise meg selv om at det er verdt det :roll:

 

Til det du spurte om, i fabrikksladninger er det mindre rekyl i en .45LC enn det er i en .357mag. Hvis du mente .38 spec er den en del snillere enn de andre.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at jeg sa fabrikksladninger. Jeg aner ikke hva en Uberti tåler, men .45LC kan lades til magnumnivåer og vel så det hvis våpenet takler det.

Men et velment råd, hvis du er ny som pistolskytter, en SAA med mye rekyl er det værste stedet du kan begynne.

Link to comment
Share on other sites

takk for råd :) men saa er den eneste pangen jeg kan tenke meg å eie selv, og en saa i .22 er liksom litt ... rosa :roll: også må det nevnes at jeg ikke er ute etter å bli en god skytter, jeg vil bare skyte :mrgreen: *Uberti har vel forsåvidt også .22 conversion kits til saa så hvis håndleddet skulle ryke så har man alltids en b plan 8)

Også er det ei god stund til jeg får meg en selv da. Flytter ut mot Ski om noen måneder og begynner i klubb der, så jeg får nok tid til å skyte litt først. Har noen formening om hvordan rekylen er i glock 9mm standard nato ammo i forhold? det er det eneste håndvåpenet jeg har skyti med før, og det eneste jeg har noe sammenligne med. Ellers har jeg skutt MØR i et halvt års tid, så rekyl er ikke helt ukjent(selv om mør er veldig behagelig egentlig).

Link to comment
Share on other sites

Selv eier jeg en SAA .45.

Riktignok ubrukt, men har allikevel testet andre SAA og replikavåpen.

Det gir en egen, ubeskrivelig følelse av å holde en original Colt SAA i hendene -

for en som har stor forkjærlighet til Colt.

 

 

Tenkte jeg skulle dele godsaken med dere.

Her er noen bilder.

 

 

normal_DSCF1229.jpg

 

normal_DSCF1230.jpg

 

normal_DSCF1232.jpg

 

normal_DSCF1234.jpg

 

normal_DSCF1236.jpg

 

normal_DSCF1237.jpg

 

normal_DSCF1238.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er vel en armi san marco da 8)

Men hesten ble nok ikke slått i før etter at delene hadde blitt sendt til USA. (Sjekk ramme/grepet om det står noen nummer inni) Er det produsert etter krigen er sjansen for at den kun er "proudly assembled in the USA) i aller høyeste grad til stede.

Link to comment
Share on other sites

I Ås faktisk! Det høres jo lovende ut. Ser at det er skyting 5-6 juni. Gleder meg!

appropo western: En difus slektning har en 1873 lever action .44 med serienr. 236860B Den ser litt herja ut, men føles god. avtrekk og bøyle er i helt fin form. men jeg finner ikke noen kjennetegn annet en Model 1873 gravert bak hanen, cal 44 gravert på den messing dingsen forran avtrekkeren og serienr da. Går det an å spore produksjonsår merke og verdi ut ifra opplysningene jeg har? Fikk desverre ikke tatt noen bilder:(

Link to comment
Share on other sites

1873 Win er i.h.t. Georg Madies Dates of Manufacture, fra 1887, men den B`en kan være et usikkerhets moment. Forøvrig har jeg aldri hørt om at Colt har brukt italienske basis deler til SAA produksjonen, bare til perkusjon. Har du nærmere opplysninger Hassel? Noe som skiller, er på perkusjon mm gjenger og ville i såfall anta at det samme er tilfelle for patron utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Mener vi hadde en lengere tråd om dette på SL.

Det er hardnakkede rykter om at også colt SAA er satt sammen av italienske deler av colt. Men jeg finner ikke noe for eller i mot ryktene akkurat. Nummer på innsiden av ramma skulle bety italiensk opphav. Om gjengene i tilegg er metriske begynner tin tyde på at hesten er en Valakk...

Link to comment
Share on other sites

GRRRR,

 

nå har jeg vridd meg i angst og vånde i hele helgen også er det bare løse rykter!......

 

Det var rett før en kanonrevolver kom på billigsalg..

 

Men jeg tenkte nok det at ingen italienere hadde kunnet lage et sånt eksemplar av SAA som den jeg har :) . Flammeherding, blånering, leamikk, (hest!) - det er bare C-O-L-T.

 

Den er nok Made By Americans For Americans og Proudly Assembled (stemmer nok) In America, og Manufactured In America.

 

Jeg trekker bare et lettelsens sukk og ferdig med den.

Link to comment
Share on other sites

Det har stått en lengre tråd om italiensk opphav for nyere perkusjons Colter på Kammeret, men jeg kan ikke huske noe hverken her, fra sluttstykke, eller noe annet jeg har lest om at Colt SAA har sterke syd europeiske aner. Mener 3rd mod SAA startet opp i god tid før de første skrap SAAene fra Sør Europa (dagens er vesentlig bedre). Dagens Colt SAA, kommer ut fra Custom Shop og blir av mange benevnt 4 generasjon, men Colt sier de er 3 generasjon. Uansett har så og si alt fra 3rd dårlig omdømme, med untak av en liten serie minnemodeller, som skal være minst like bra som 1st og 2nd gen.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig omdømme er relatert til hva man kan forvente fra bra 1 og 2 gen. De er uansett bedre metalurgisk og m.h.t. flammeherding, enn det meste sør europeisk. Problemet er rett og slett det samme som med mye annet US prod. Dårlig forhold mellom kammeråpninger og løps diameter, hvilket har en lei tendens til å gi problem med å finne presise ladninge, men det går! Vet at mange har fått brotchet opp sylindre til mindre kalibre med minimums kamring og fått strålende presisjon. I norge er nok dette værre, da det ikke akkurat flyter med sylindre i f.eks .357, eller .44 spec. Støpte kuler som matcher sylinder åpningene er imidlertid mulig uansett hvor man bor :D

Det er nok slik at de færrest her "på berget" ser seg å ha råd til å skyte med en original Colt, selv en 3rd gen. Colt har liksom blitt synonymt med samling og da blir forventet verdi og pris fort deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir nok en Vaquero p?eg dersom det blir no SA revolver.

 

Hver gang jeg skyter med min Old Model Vaquero tenker jeg at det er enda mer moro enn sist.

 

Jeg ser at New Model har en del fordeler jeg ønsker meg, men jeg er usikker på om de veier opp for at man kan bruke tunge kuler og potente doser 110 i Old Model.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...