Jump to content

Da har jeg laget lyddemper til salongen [med film]


sirhitalot

Recommended Posts

Endelig ferdig med et prosjekt jeg har holdt på med en stund...

Hva jeg har brukt:

-En del av et paintballøp (cal. .68), alu. (hvilken som rør i noen lunde samme diameter kan brukes)

-En stang stål

-En bit av et støvsugerrør (alu)

-En aluminiumstang Ø> enn Ø støvsugerrøret.

-Et par o-ringer for å tette bakenden, hvis du skal ha en løsning som kan åpnes.

 

Utstyr:

-Dreibenk

-Hammer

-Blåselampe

-gjengetapp

 

Fremgangsmåte:

- bor ut hull ca. 1mm større enn .22LRen (6.8mm tok jeg) i stangen, og drei den ned så den er litt større enn innerdiameter til pb-løpet og varm opp løpet som er alu og bank den inn (presspassning). Mulig å lage flere bafler på denne måten, jeg lagde to.

-Få gjenget innsiden av stålstangen i riktig diameter, 1/2x20UNF for meg, gjeng den til passe diameter og fest denne i innerste løpet (jeg brukte presspassning her)

-Lag foringer mellom ytter og inner-rør og fest denne forrerst, min ble festet med presspassning her også. Se bilder på forslag til hvordan denne bør se ut. Disse bør være nøyaktige...

-Jeg kappet til ytterrøret og festa dette til forrerste foring med epoxy.

-Den bakerste foringen sitter ikke fast i noe og blir holdt inntill ved hjelp av en hylse med en settskrue som holder den till ytterrøret. Fjerner man denne, tar av foringen, kan man lett skylle ut kruttrester.

-SJEKK GJENNOM LØPET FØR OG ETTER FØRSTE SKUDD AT DET ER FRI BANE Dette er også greit å sjekke hvis demperen har fått en støt.

 

 

Og sånn har JEG gjort det. Må si jeg ble veldig fornøyd med resultatet, da den demper subsonisk nesten like bra som CMM6en min, men en brusflaske demper jo også sub. ganske bra har jeg hørt :mrgreen:

Men det er flere veier som leder til frelse, bare å prøve å teste forskjellige design, og dele resultatet.

 

Bilder:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Lagde også en gjengebeskytter:

web.jpg

 

 

Og til evt. pirkere, VET at man ser på produktet at det er dreid med et sløvt skjær... :lol:

 

 

1 klikk = skudd, 2 klikk = klikk (ikke skudd)

FILM:

http://s66.photobucket.com/albums/h266/magmyk/?action=view&current=hjemmelagetlyddemper.flv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he he, lo godt når jeg så bildene, ARTIG!!!!. Tøft at den virker så bra da. Men hadde jeg møtt en kar på skytebanen med tuppen av en støvsuger foran på løpet, så hadde jeg sikkert knekt sammen av latter :lol: . Sjøl om jeg nå prøver så godt jeg kan å le inni meg(for å ikke vekke kone og barn), så liker jeg sånne tiltak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...