Jump to content

hijakt uten hund


Jonnen

Recommended Posts

var ute for å trene valpen(drever) på moraen i dag.å fant da heilt ferske revespor som forsvant inn i et hi.sjekk alt av ut ganger jeg fant uten å finne spor videre.

så lurte på om noen har noen lure triks for å få revefanten ut når ein ikke har tilgang på hund?

prøvde å fyr bål i den laveste ingangen for har hørt at det kan gå å røyke dei ut på den måten.

men ingen rev kom ut.så tror ikke vi fikk røyken inn i hiet.

håper noen har noen andre gode metoder=)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sender en stk Tysk jaktterrier nedover på natt-toget... hehe

 

Neida, se på feks Tysk jaktterrier tråden, tror det er noen i dine trakter...

Sender du bare en PM og spør da vettu, helt sikker noen som har lyst til å prøve.

Jeg hadde reist på flekken hadde det bare ikke vært så langt.

 

Lykke til med reven!

Link to comment
Share on other sites

Må ha god tålmodighet når en skal prøve å røyke dem ut.

Et revehi kan være mangfoldige meter innover i bakken, og mange utganger.

Hørte at noen jegere hadde målt at terreieren hadde gått 15 meter inn i et sandhi, før den stoppet for å lose, ved å binde en tynn fargesnor til halsbåndet på hunden.

 

Var ute med gammel-fox'en til bharsvik for en del år tilbake, den kom opp fra et høl over 50 meter fra der vi slapp den inn. Forrige helg jagde vi inn en rev i et hi som var over 200m langt - ei stikkrenne/betongrør.

 

Ellers tror jeg kanskje tålmodighet kan være like effektivt for å få reven ut av hiet som alskens andre remedier. Eller rett og slett å se seg om etter en annen rev... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hijakt uten hund er nok vanskelig, hvis ikke hiet er veldig grunt.

Da kan man jo prøve å stikke inn ei grein og lage litt lyd.

Ulempen er jo at reven vet at det er noen utenfor.

 

Bålfyring er vel for det første ikke lov og fungerer sjelden, hvis det ikke er veldig god trekk i hiet, noe det sjelden er.

Rev eller andre "hidyr" legger seg ikke i ett hi som trekker som ei pipe :roll:

 

Som andre har foreslått, prøv å komme i kontakt med noen andre som har hihund, er da mange med terrier på sørlandet.

 

Uansett så blir nok ikke det hiet brukt på en god stund, siden dere har ødelagt det med bålfyring :?

 

Til andre som finner ett hi, ikke ødelegg det, det kan være mye verre å finne ett annet hi reven bruker.

Ligg heller unna og få tak i en hihund, så får dere kanskje tatt reven :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker røykbokser med orange røyk. Slike som bla. redningsbåter/flåter er oppsatt med. Disse fungerer veldig bra, men problemet er å få tak i dem. Man må alliere seg med enn fisker el. Ellers bruker vi fyrverkeri. Selv har jeg også eksperimentert med en "revesprenger-maskin" som besto av ei motorrom-vifte og fleksibelt røyr/slange i begge ender. Vifta ble drevet av et lite mc-batteri. Ide'en var å mikse noen ingredienser som reagerte med hverandre og danne irriterende gass/røyk. Denne røyken ble sugd inn i "innsugsrøyret", gjennom vifta og videre ut igjennom "eksosrøyret". Eksosrøyret stikkes så langt inn i hiet som mulig, helst i fra den sida som vindtrekken kommer fra, og så langt nede som praktisk mulig. Men pga manglende kjemi-kunnskaper greide jeg ikke finne ut av noen praktisk blanding som ga en gass/røyk med ønskede egenskaper. Derfor ble det til at jeg tok en engangsgrill og la på biter av bildekk. Dette ga godt med røyk men problemet var at det etter hvert begynte å brenne, og i et uoppmerksomt øyeblikk ble flammene sugd inn i innsugsrøyret. Siden dette var for kort endte det med at hele vifta brant opp. :oops: Kompisen min som var med (-og forøvrig TJT-eier),lo seg skakk :mrgreen:

Denne ide'en er foreløpig lagt litt på hylla inntil jeg finner en "oppskrift" på en passende røyk/gass som ikke utvikler for stor varme. Dersom noen har forslag til dette, må dere gjerne sende meg dette på pm. Kan minnes vi f.eks hadde en slik gass i miletæret når vi testet om gassmaskene var tette...

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å røyke ut rev to ganger for mange år siden. Tross en fantastisk god trekk i det aktuelle hiet og svært mye røyk har vi ikke greid å røyke den ut ved noe tilfelle. Jeg har derfor svært liten tro på dette. Jeg kjenner til at folk har prøvd med forsvarets røykbokser, men de har da røykt den ihjel med disse. Det er derfor heller ikke noen god løsning. CS mener jeg å ha hørt at hundedyr er immune mot. Da virker ikke det heller.

 

Mitt råd til dere som finner hi med rev: Legg lua eller en vott i inngangshullet (-ene). Dette gjør at reven nødig forlater hiet. Så tar dere kontakt med en hihundeier og får denne til å ta en tur. Fjern plagget og slipp inn hunden. Dersom du legger en stein i hullet i steden for lua vil reven grave seg ut. Hijegere flest er villige til å kjøre utrolig langt for å få slippe hunden på en sikker rev!

 

Ellers kan jeg bekrefte Jibrags historie om at hunden kom ut 50 meter unna det hull den gikk inn i. Da hadde vi ikke hørt en lyd den siste timen. Det hiet var Stort!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...