Jump to content

Oppdatert liste over POD-godkjente rifler til Praktisk?


tunderbrd

Recommended Posts

Det trooper beskriver ser ut til å stemme, jeg kjenner også til reelle tilfeller der hvor det er tilbakekalt våpenkort på lovlig ervervede våpen. Men i det tilfelle jeg kjenner, så er det snakk om at man i ettertid har funnet ut at våpenet ikke oppfyller forskriftens krav. LItt kinkig, men en uheldig utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke akkurat noe særlig kjekt å vite for de av oss som gjerne innehar våpen som ikke står på "listen", til tross for at det var utførlig forklart den gang man søkte om hvilket våpen/type/bruk dette var. Normalt sett så vil en jo anta at når en 551 eller noe annet fint ligger fletta nytt hos en forhandler, samt at våpenkontor ikke "kikker" når melding om våpenkjøp mottas, så er alt i skjønneste orden....... :?

 

Ervervet selv en US i 2005 til praktisk SAS, ringte våpenkontoret på forhånd og fikk vite at denne var fult tillatt å erverve. Sendte attpåtil med brev med forklarende tekst sammen med søknaden min hvor jeg ettertrykkelig gav beskjed om at riflen ikke sto på "listen", og fikk stemplet og godkjent søknaden på under en uke. Så får vi se hvor lenge det er til jeg selv også får brev i posten.

 

Lurer på når AR15 blir til et farlig våpen :?: som må bannlyses også.

 

I mitt tilfelle, så fikk de jeg kjenner til det beryktede brevet da de søkte på nye våpen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet jeg stiller meg da er:

 

Hva med de våpen som TIDLIGERE var godkjent for praktisk, men ikke lenger er på lista?

 

Er eneste alternativ plombering / destruksjon, eller kan disse videreselges om bruksområdet den var ervervet for er

identisk for ny eier?

Link to comment
Share on other sites

Et interessant spørsmål er jo om man f.eks sitter med en HK53 i .223 til praktisk, og ønsker å konvertere til AR platformen.

Bør man da eventuelt få ervervet ny rifle siden den ervervede er umulig å selge?

 

Tror tilfellet til Trooper og det jeg kjenner til er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Et interessant spørsmål er jo om man f.eks sitter med en HK53 i .223 til praktisk, og ønsker å konvertere til AR platformen.

Bør man da eventuelt få ervervet ny rifle siden den ervervede er umulig å selge?

 

Er akkurat denne problemstillingen jeg også er i, men jeg har fått godkjent siden jeg has spesifisert at AR skal brukes i åpen klasse.

Men da får jeg vel holde øye med forumet på HKPRO.COM og gjøre litt research på eksportlisens sånn just in case.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ikke de store restriksjonene på pipelengden i 70 og 80 årene.

Kravene til hvordan ombygning til halvauto var det heller ikke de store

kravene til.

Så en slik rifle kan absolutt være kjøpt lovlig den gang den ble erværvet.

Det bør legges press på lovgivende myndighet slik at de viderefører at

våpen som ikke står på listen som allerede er i registrert i landet, kan videreselges.

Det kan ikke være tvil om at lovgiver her indirekte har ekspropiert verdier fra den enkelte

skytter / våpeneier som innehar en eller flere slike rifler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Iogmed en original HK53en har veldig kort løp OG er semi/fullauto, er det vel heller snakk om ett våpen aldri skulle vært innvilget uansett når det var.

Tilbakekalling av våpenkort er vel heller ett trolig resultat....

 

 

Tipper det er meg Hassel sparker i leggen, men han tar faktisk FEIL!!! *TROMMEVIRVEL*

 

Er nemlig en HK93, de er laget for det amerikanske sportsmarkedet og kan ikke på noen måter konverteres til helauto

(eller "hurtig tømming av lommebok"). Den holder alle lengdekrav etc så NEI, den kan ikke tilbakekalles heller.

Link to comment
Share on other sites

Når og til hva var det lov å erverve HK91 her til lands?

Praktisk og NROF vel, de var vel mest utbrett i NROF vil jeg tippe. Da de hadde "Halv auto rifle, med 20 sk. mag i 308" på programmet. Og det var vel HK91, FN FAL og sivile "M14" som ble kjøpt til det. Da det var de som passet til dette programmet.

 

Tilbakekalling av våpen kort:

Kan godt tippe at det vil komme mer av det etter hvert. Samtidig som jeg vil ha litt problemer med det.

Jeg søker og kjøper ei rifle som er lov. Husk at man i gamle dager så skrev man jo kun halv auto og kaliber, men selv etter at vi på begynnelsen av 2000 tallet (eller før?) måtte oppgi våpen type som det jo har vært i noen år.

Hvordan kan man da endre et rundskriv og så kalle tilbake våpenet på grunn av "saksbehandligns feil" på riflen du fikk innvilget FØR dagens regler/praksis kom?

Det var heller ikke noe aktivitets krav for konkuransje rifler før sommeren 2009 og det er vel fortsatt i rundskriv.

Noen med jus erfaring som kan forklare meg loveligheten av dette, helst med lov henvisninger??

 

Vi vil snart se det samme på alle halv auto salongrifler og hagler. Spesielt nå når alle HA hagler blir forbudt.

Skal man da kalle dem tilbake fra alle som har dem eller skal man bare forby ny salg og privat salg. "Du kan beholde, men ikke selge"?

Link to comment
Share on other sites

Når og til hva var det lov å erverve HK91 her til lands?

Praktisk og NROF vel, de var vel mest utbrett i NROF vil jeg tippe. Da de hadde "Halv auto rifle, med 20 sk. mag i 308" på programmet. Og det var vel HK91, FN FAL og sivile "M14" som ble kjøpt til det. Da det var de som passet til dette programmet.

 

NROF har fortsatt klasse for rifle, halvautomatisk, kal. 7,62 med minimum 20 skudds magasin og jernsikter (Jeg husker ikke på stående fot om det er lov med kompensator). Faktisk var det fram til for fire-fem år siden spesifisert at det skulle være AG3/HK91, FN FAL eller M14 (De tre våpnene som var med i forsøkene som endte opp med antagelsen av AG3 som nytt enhetsgevær) Jeg tror kanskje ikke det ble kjøpt inn HK91 i store mengder, ettersom medlemmene stort sett hadde god tilgang på AG3 fra Forsvaret, og det bare var tillatt med minimalt med modifikasjoner i klassen. De HK91 jeg har sett (og det er ikke mange) har tilhørt NFPS-skyttere.

 

I tillegg hadde og har man jo den lille og obskure klubben/forbundet HVPF, som på et eller annet vis har greid å få et diffust unntak fra halvautolista inn i siste rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg hadde og har man jo den lille og obskure klubben/forbundet HVPF, som på et eller annet vis har greid å få et diffust unntak fra halvautolista inn i siste rundskriv.

Ja, og den er (sist jeg sjekket) ikke på listen over godkjente forbund som kan brukes som grunn for å erverve våpen.

Men har untakk likeveld. Der burde vel POD heller satt de på listen over godkjente forbund.

Link to comment
Share on other sites

Iogmed en original HK53en har veldig kort løp OG er semi/fullauto, er det vel heller snakk om ett våpen aldri skulle vært innvilget uansett når det var.

Tilbakekalling av våpenkort er vel heller ett trolig resultat....

 

 

Tipper det er meg Hassel sparker i leggen, men han tar faktisk FEIL!!! *TROMMEVIRVEL*

 

Er nemlig en HK93, de er laget for det amerikanske sportsmarkedet og kan ikke på noen måter konverteres til helauto

(eller "hurtig tømming av lommebok"). Den holder alle lengdekrav etc så NEI, den kan ikke tilbakekalles heller.

 

Prøver da slettes ikke å sparke noen på leggen... bare glemte helt korrekt betegnelse. ser det ble litt problemer ut av det sa noen alltid skal tolke alt bokstavlig. Sorry mate

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite spørsmål ang, disse innleggene.

 

For at forvirringen skal bli komplett så kan det tilføres at Mini 14 i en periode ikke var godkjent til jakt men kun til praktisk.

JD nektet i denne perioden og godkjenne denne til jakt selv om Direktoratet for naturforvltning mente den var grei til jakt.

 

Det trooper beskriver ser ut til å stemme, jeg kjenner også til reelle tilfeller der hvor det er tilbakekalt våpenkort på lovlig ervervede våpen. Men i det tilfelle jeg kjenner, så er det snakk om at man i ettertid har funnet ut at våpenet ikke oppfyller forskriftens krav. LItt kinkig, men en uheldig utvikling.

 

Kan jeg risikere at min Mini 14 plutselig ikke lengre er lovlig til jakt,

og få beskjed om å levere inn våpen, sånn brått uten videre?

Får man evt noe kompensasjon dersom slikt skjer?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til personer (ikke hørt om i forbifarten) her hos oss som har fått beskjed fra våpenkontor om å innlevere/destruere/plombere lovlig ervervede rifler 551/US, selv om man er tilknyttet lag som lovlig kan benytte disse......

 

 

Hvis eg ikkje husker feil kan ikkje våre venner ved våpenkontor/Politi be om innlevering/destruering/annet som gir en tårer i øynene takket være Grunnlovens § 97(Ingen lov maa gives tilbagevirkende kraft).

Link to comment
Share on other sites

Og så var vi tilbake til folks blinde inkompetanse om hva tilbakevirkende kraft betyr....

Man kaN ikke straffes for å ha gjort en ulovlig handling før den ble forbudt. Altså, kjører du i 80 i en 80 sone på mandag, som på fredag blir regulert til 50, akn su ikke straffes for det du gjorde på mandag med fredagens lov.

Om myndigheten forbyr folk å eie blå traktorer og krever at disse blir innlevert, har det fint lite med tilbakevirkende kraft å gjøre. Spørsmålet som man kan stille er om hvorvidt det er å regne som en straff eller ikke osv.

 

Forøvrig er det veldig feil å slå US karabin / SIG 551 i hartkorn her i all den tid sistnevnte egentlig ikke var tilatt ervervet, noen gang etter 1992.

Link to comment
Share on other sites

Blind (og litt sliten etter at førerhunden min jaga nabokatta gjennom halve nabolaget..) og inkompetent som eg er..

Hvis man kjøper en godkjent og lovlig rifle i beste tro for x antall år siden, er det ikkje en straff hvis våpenkontor/lensmann/fandens oldemor senere (når nevnte rifle er fjernet fra liste av en eller annen grunn) forlanger at den blir hogd opp til 2" spiker?

Innbiller meg kort sagt at å eie en slik rifle er/bør være ok, selv om det selvsagt vil være bortkastet energi å søke om å kjøpe en etter en ev. endring i forskrifter som forbyr den etter eksempelvis 01.01.2011.

 

Men kan jo ta feil.. Er jo ikkje så lett å lese om tolking av lover/selve lovene når man er inkompetent og den fordømte hvite stokken (tror iallefall den er hvit...) hele tiden ligger i veien og førerhunden gneldrer, vil se "Lassie does Dallas - Directors cut"..

Link to comment
Share on other sites

hva mener du egentlig med dette?

 

 

Og så var vi tilbake til folks blinde inkompetanse om hva tilbakevirkende kraft betyr....

Man kaN ikke straffes for å ha gjort en ulovlig handling før den ble forbudt. Altså, kjører du i 80 i en 80 sone på mandag, som på fredag blir regulert til 50, akn su ikke straffes for det du gjorde på mandag med fredagens lov.

Om myndigheten forbyr folk å eie blå traktorer og krever at disse blir innlevert, har det fint lite med tilbakevirkende kraft å gjøre. Spørsmålet som man kan stille er om hvorvidt det er å regne som en straff eller ikke osv.

 

Forøvrig er det veldig feil å slå US karabin / SIG 551 i hartkorn her i all den tid sistnevnte egentlig ikke var tilatt ervervet, noen gang etter 1992.

 

dersom det er min inkompetanse du mener, har jeg allerede vist at jeg ikke er 100% sikker, siden jeg spør

Link to comment
Share on other sites

Og da spesifikt om nettopp bruken av begrepet "tilbakevirkende kraft" som stadig forfektes i ymse debatter uten at brukerene ser ut til å begrep om hva det betyr.

Hvis man kjøper en godkjent og lovlig rifle i beste tro for x antall år siden, er det ikkje en straff hvis våpenkontor/lensmann/fandens oldemor senere (når nevnte rifle er fjernet fra liste av en eller annen grunn) forlanger at den blir hogd opp til 2" spiker?

 

Man kan nok få prøvd i rettsystemet om det er å betrakte som en straff, eventuelt at staten (Om det er statens feil) skulle betale en eller annen billighetserstatning. Men det er ikke straff i den forstand at det er i samsvar med straffeloven.

 

Noe av utfordringen med f.eks sig 551 varianene er at de ikke har vært tiltatt solgt noen gang (Etter 1992), da de har for kort løp. Videre har POD i en klagesak støttet tilbakekallingen av våpenkortet, selv om våpenet var innvilget ved å henvise til at den lokale myndigheten hadde gjort feil i å innvilge søknaden på grunn av at de ikke hadde riktig kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Vart bare litt "redd" da jeg tolket det dithen, at noen fikk inndratt sitt våpenkort, pga endring i regelverk.

Det kan godt skje det. Om man forbyr folk å eie over og under hagler, så kan det kreves at registrerte (og uregistrerte) slile blir innlevert. Det har ikke noe med straffeloven å gjøre (Med mindre man da ikke leverer det inn...) og handler altså ikke om tilbakevirkende kraft.

 

Se på innleveringen av håndvåpen i England, som et eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt enig med Hassel her da.... :mrgreen:

 

SIG 551 stod på godkjenningslisten frem til mai 2004. Nå kan selvfølgelig myndighetene si at den hadde for kort løp til å stå der. Men av våpnene på konkurranselisten så var det med den tolkningen kun DPMS Panther Bull 24" som var lovlig frem til mai 2004.......

Link to comment
Share on other sites

Ikke en gang jeg er enig med meg her, i den grad det er en fornuftig ting å gjøre. Men det er en premiss som POD har lagt til grunn for inndraging av et presumtivt lovlig ervevet våpen.

 

(en annesak er jo at det sikkert lar seg gjøre å sette disse børsene i lovlig stand med tanke på løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på en liten ting. Har det kommet enda en ny liste? Jeg ser midway norge selger yankee hill lower pluss diverse andre lowere som står på listen. Problemet er at yankee hill loweren ikke står på listen.

 

 

De har også en yankee hill upper, men den er uten løp. Så vidt jeg har skjønt det så er det loweren som definerer våpenet. Slik at så lenge jeg kjøper en lower som står på listen så kan jeg kjøpe hvilke upper jeg vil ( så sant det er riktigt kaliber og løpslengde) siden det er jo i loweren det "går ann" å bygge om til fullauto, for 25 år siden:p

 

 

crap at ingen ga meg en lower den dagen jeg ble født, hadde jeg klart å ta vare på den og hvis jeg hadde valgt å bli kriminell så kanskje jeg hadde hatt en full auto nå.

En smule lettere å skyte full auto i forsvaret. Alle som har prøvd det vet jo at det er ubrukelig uansett. Det er jo bare noe tenåringer som har spilt cs/bf/cod litt vel mye som tror at fullauto er tingen.

 

Men stemmer hypotesen min ang lower?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...