Jump to content

Optikk til Rem 700 i .458WinMag


AndersG

Recommended Posts

Har vært "dum" å prøveskutt er Rem 700 i .458WinMag - og den må nok flytte inn i våpenskapet mitt... SYns den var grusomt morro å skyte med - og det hadde vært gøy å lære seg beherske og bli "god" med denne.

 

Men børsa har bare åpne sikter, og må nok få seg noe annet å sikte med - tips, råd og kvalifiserte synsinger er hjertelig velkommen!

 

Hva skal jeg bruke den til? ALT som det er mulig å bruke den til (drømmer litt om voksent vilt som bor der sola står i nord midt på dagen, men vi får se...). Aller mest vil den nok bli brukt på banen til rekreasjon med mening i!

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale en Leupold VX-III av en type med lav forstørrelse. De har lang øyeavstand, rundt 11 cm om jeg ikke husker feil og mekanikken er utrolig god. Leupoldkikkerter tåler en skikkelig trøkk.

 

EDIT: Link: http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-3-riflescopes/vx-3-1-5-5x20mm/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Slik jeg ser det er det tre alternativer.

 

Du kan montere en god jaktdiopter (men det er ikke optikk da)

 

Du kan få montert en av disse små siktene ala Docter sin ”holo”sigth (?) som funker utmerket på det holdet ei slik rifle er brukbar på.

 

Og så har vi jo Leupold sin VarixIII 1,5-5x20 (og andre lignende sikter) som er utmerket på et slikt våpen. Jeg ville derimot ikke sette en kikkert på ei slik rifle før du blir vant med rekylen og tar den på en måte så du ikke får kikkerten i ansiktet. Skal skrive under på at det er vondt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Leupold Euro 30. 2-7 x 33 på min W,by 460.Aldri noe problem med for lite øyeavstand der.Breuker nå en Leupold vxII 3-9x40 på min Winchester M70 i 416 Rem mag.Har aldrig kjent kikkert i panna med den heller.

Skal montere en Burris 2,5-10 Euro Diamond med lys på 416 Rifla.Blir vel å bruke Leupolden til trening med blykuler/mengdetrening.

Aldrig hatt trøbbel med Leupold kikkertsikter. :D

Link to comment
Share on other sites

Hør på Rino,

 

jeg har selv ei .470 og slike kalibre skyver såpass at du fort kan få veldig kort øyeavstand... :lol:

 

Mitt råd ville vært å kjøpe seg en slik liten Leupold som Rino nevner på, og få satt den så lavt som overhodet mulig! Kan være det er lurt med extension på bakre base, slik at du får utnyttet øyeavstanden, og "nesten" må strekke deg forover for å se korrekt. Da vil du slappe av og skyte mye bedre, når du VET at du ikke får den i øyet..

 

 

På min dobbel blir det et slakt v-skur snart, men hadde jeg hatt den boltrifla der ville jeg satt på et jaktdiopter sammen med et fornuftig korn. Du kommer ikke til å skyte på mer enn 70m hold på de dyrene du skal skyte med den rifla uansett..

 

Du vil bli overrasket over hvor effektivt det er! Hendig blir den også (med sine 4,3 kg?)! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar gutter, den Leupolden virker veldig grei.. Ille pris var det heller ikke.. Lavt montert og med extension på bakre base høres ut som en god idè.

Hologramsikte har stått på ønskelista en stund, så kansje jeg starter med et sånt et..

 

Aner ikke vekta på børsa, men den var ikke avskrekkende (er grei vekt på meg også ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke optikk noe jeg har særlig greie på, men jeg var i en liknende situasjon som deg da jeg skulle velge sikter til en .404 Jeffery, som rekylmessig ligger omtrent i samme gata. Jeg har et par innspill:

 

For det første burde du tenke på at disse grove riflene har balansepunktet langt fremme og mye vekt i pipa. Selv lette kikkertsikter påvirker balansen ganske mye, og gjør i alle fall for min del at rifla føles mindre håndterlig og vanskeligere å skyte godt med, spesielt stående. Med andre ord, tenk over hvorvidt du faktisk trenger kikkertsikte. Hvis du ikke er fortrolig med skur og korn, er jaktdiopter en mulighet. Bruk av skur og korn er for øvrig også en treningssak.

 

Skal man først ha optikk, er min personlige oppfatning at et lavtforstørrende kikkertsikte er overlegent i forhold til Aimpoint eller andre rødpunktsikter. Leupold 1,5-5x20 har liksom satt standarden for kikkertsikter til grove rifler. Det finnes tilsvarende sikter fra andre produsenter som har vesentlig bedre optikk, men prisen tatt i betraktning er Leupolden mitt valg.

 

Jeg endte opp med en slik Leupold i svingmontasje, og et jaktdiopter som kan settes på den bakre basen når kikkerten er av. Det høres som en noe plundrete løsning, og litt motvillig må jeg innrømme at det ikke var helt optimalt, og jeg kommer til å ta konsekvensen av det ved å sette et nedfellbart skur på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg Bent, men 2-7x og 2,5-8x siktene til Leupold har veldig korte mellomrør, og derfor lar de seg ikke alltid montere uten extension-montasjer, spesielt på lange kasser. Svingmontasjer med extension blir veldig høye, men det finnes sikkert andre gode hurtigmontasjer med extension.

 

Jeg kjøpte faktisk først en Leupold 2,5-8x36, men ble nødt til å bytte den ut da mellomrøret var kortere enn avstanden mellom ringene - og dette var på en M98.

 

Forresten, å sette kikkert på en såpass grov rifle som .458 WinMag o.l. medfører en viss (stor?) sannsynlighet for at man før eller siden klasker kikkerten i panna, selv om den er korrekt montert med riktig øyeavstand. Jeg gjorde det selv i høst. Hundrevis av skudd på banen har gått problemfritt, men en uoversiktlig situasjon i skogen fører ofte til at man instinktivt "kryper inn i kikkerten" for å se bedre. Kombinert med tykke klær og litt dårlig anlegg i skuldra resulterte det i et kutt i panna som fortsatt er synlig. Men det gikk verre utover elgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det selv i høst. Hundrevis av skudd på banen har gått problemfritt, men en uoversiktlig situasjon i skogen fører ofte til at man instinktivt "kryper inn i kikkerten" for å se bedre. Kombinert med tykke klær og litt dårlig anlegg i skuldra resulterte det i et kutt i panna som fortsatt er synlig. Men det gikk verre utover elgen.

 

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av dette? Kanskje det ville være en kvalifisering til en viss ærefull klubb?? :wink:

 

Kremt!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...