Jump to content

Steketid for tiur?


GS Terje

Recommended Posts

Heisan.

 

Kort og greit: Hva anbefaler dere som steketid for følgende:

Tiur på ca 3,5 kg brutto.

Har fått med meg at anbefalt kjernetemperatur på brystet bør være 67 grader.

Hvor mange grader skal komfyren stå på og hvor lang tid tar dette?

Jeg skal flå tiuren og spekke den med bacon, bør jeg bruke stekepose?

 

Har jo ikke så mange av disse fuglene :-) så vil gjerne at denne skal bli bra!

 

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje heilsteikt Tiur før, så i grunn så har eg ikkje heilt peiling på det.. Menmed tanke på at ein kalkun skal ha ca 30 minutter pr kg på 160-175 grader, så vil eg kanskje tippe at du kan gå ned til ca 20-22 minutter på kg`en.. Etter å ha steikt den 2/3 av den oppmålte tida ( 70 -77 minutter ), så kan du nett stikke inn ein kniv inn i mellom skroget og beinet, for å sjå om det er fin farge på den.

 

Eg synst at å f.eks å kjøre den på 225 grader sette inn fuglen og skru ned på 175, er ein grei måte å lage til fugler på.

Link to comment
Share on other sites

For å presisera, so meinte eg å varme opp ovnen til 225 grader, så sette inn fuglen og så senke temperaturen til 175 grader..

Men ja kanskje 175 i ca 1 time er i miste laget på tiur`en, derfor bør ein sjekke den etter 2/3 av den tida, sånn at ein ikkje går på ein smell.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg "ødela" en tiur i julen ved å steke den for lenge. Kona til kompisen min klarer ikke antydning til blodig kjøtt. Hadde egentlig ikke tenkt å oppfylle dette behovet, men kjøttet ble desverre grått og noe tørt :cry: . Den stod inne i vel 45 minutter på ca 180 grader tror jeg. For meg ble middagen en gedigen nedtur, men saus, poteter og tilbehør var jo heldigvis bra.

Neste gang gjør jeg det på "vanlig" måte og steker brystfiletene i stekepannen.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal flå, vil jeg absolutt anbefale stekepose. Tiltross for at det er litt jobb, synes jeg man oppnår bedre resultat ved å ribbe fuglen. Skinnet er godt, og motvirker uttørring. Personlig synes jeg også fet og god stuffing gjør seg. Dette bidrar også til at fuglen blir mer saftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri helstekt tiur (eller annen skogsfugl for den saks skyld). Jeg anbefaler å skjære ut bryststykkene. Mye enklere å kontrollere varmen da. Husk steketermometer, og husk at kjøttet skal hvile. Minst 15-20 minutter bør det hvile før du skjærer det opp.

 

Jeg tilberedte en tiur på den måten like over nyttår. Skjærte ut brystfiletene, skar av lår. La lårene i steikeovnen på lav varme lenge før brystfiletene. Tanken var at det skulle få langtsteike seg møre. Men det ble ikke skikkelig tid til det dessverre (handletur med kona tok lenger tid enn forventet, at man aldri lærer....).

La inn bryststykkene, ett med steketermometer. Stekte til 62-63 grader. Kjøttet hvilte i ca. 20 minutter.

Resultatet ble en svak rød / rosa kjerne i de tykkeste delene. Brystfileter er smalere bakover, og her vil folk som absolutt ikke vil ha rødt kjøtt finne noen skiver som er stekt igjennom.

 

Lårene ble dessverre noe harde, da de ikke fikk den langstekingen jeg hadde tiltenkt. Men det var allikevel meget god smak i de.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips alle sammen.

 

Trur jeg satser på brystfileter i panne og komfyr...

Jeg prøvde tidligere ei røy etter denne oppskriften fra matoppskrift.no:

- - - -

FREMGANGSMÅTE: Rens fuglen. Skyll den godt, tørk den og gni den inn med krydder. Bind fuglen opp og dekk den med spekkskiver.

 

Brun smøret i en gryte og legg fuglen i med brystet ned. Brun den på alle sider. Spe med kokende væske og la fuglen steke med brystet opp under lokk på svak varme på plate eller ovn i 2-3 timer på 175 C, med eller uten lokk. Øs og spe under stekingen. - - - -

 

Den ble tørr ja :oops:

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Ett argument mot helsteiking er at lår og bryst krever forskjellig behandling for å gi optimalt resultat. Lårene blir lett litt seige hvis de ikke får steike/koke en stund, mens brystet helst skal være rosa i midten/ved beinet for ikke å bli tørt og litt trist. Derfor pleier jeg nesten alltid å partere fuglen før jeg tilbereder den. Så bruner jeg alt og legger brystene til side for å hvile en stund mens lårene får koke sammen med rygg etc. i krafta til de begynner å bli godt tyggbare. Så siler jeg krafta og lager sausen mens brystene får litt forsiktig ettersteiking/oppvarming i steikeovnen..

Link to comment
Share on other sites

GS Terje skrev:

Tiur på ca 3,5 kg brutto.

Har fått med meg at anbefalt kjernetemperatur på brystet bør være 67 grader.

Jeg regner med at en Tiur på 3.5 kg. er en kylling. Er den i tillegg velhengt (f.eks 60 dg) kan du få en nydelig stek med en kjernetemp. helt ned i 60 grader. Alder, henging og steking henger sammen og er en vitenskap. De som aldri har "ødelagt" en fuglemiddag har antageligvis ikke mange timene på kjøkkenet. 8)

 

 

Sako 30-06 skrev:

Ett argument mot helsteiking er at lår og bryst krever forskjellig behandling for å gi optimalt resultat
En mulighet er å skjære av lårene og fryse de ned for seg selv. Når man har mange nok kan man ha et rent måltid med lår. På den måten kan man yte lårene mer rettferdighet, og ikke utsette dem for konkurranse med møre bryststykker og klissete saus.
Link to comment
Share on other sites

De som aldri har "ødelagt" en fuglemiddag har antageligvis ikke mange timene på kjøkkenet.

Jeg har enda tilgode å tørrsteke fugl. Og nei, jeg har ikke mange timer på kjøkkenet. :mrgreen:

Men jeg steker aldri fugl på mere enn 150grader. Husker ikke hvordan tiuren ble stekt, men mener den ble stekt på svakere varme og lengre tid. Og i stekepose.

 

Jeg stekte gås i minst 1,5time på max 150grader en gang. Den ble både saftig og mør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...