Jump to content

Dette KOSTER egentlig AICS rigg,


Jonas.L

Recommended Posts

Denne tråden vil jeg starte etter inspirasjon fra ROE om at det behøver ikke være dyrt hvis man bruker huet.

All min kunnskap kommer fra Kammer(rater) som har tatt seg tiden til og opplyse meg og hjelpe meg med mailer.

Dette er mitt bidrag tilbake :D

Da jeg ble medlem på Kammeret kunne jeg ingen ting om riflebygging og interessen kom

da jeg så min første AICS stokk 1.0 på finn.no.

Denne tråden er ment som en hjelp til de som kommer etter meg ang. interessen,

men går i samme fella og trur at finn.no er en pekepin på reelle kostnader.

 

STOKK:

 

AICS kommer i 3 utgave 1.0 1.5 og 2.0 .

1.0 (eldre modell uten justerbar kinnstøtte)

1,5 (ny modell med justerbar kinnstøtte)

2.0 (nu med sammenleggbar kolbe 21cm og justerbar kinnstøtte)

http://www.eurooptic.com/accuracy_inter ... arent=XXAI

Stokken koster 1,5 800$ og 2,0 1000$

Dette var det billigste jeg fant men Tetanus og meg selv har bestilt fra:

http://bauerarms.com/

pga. god service. koster her 857,14$ for 1,5 og 1100$ for 2.0.

Dette er billiger enn 9000,- som Hansen selger disse for.

Man må påberegne moms, for disse når de kommer,men Tetanus fikk sin gjennom uten :D

 

RIFLE:

 

Her er det mye og velge mellom, men denne stokken er såpass enkel at og flytte en Rem.700 over i denne kan gjøres selv.

http://408shooter.com/aics.htm

Ta deg god tid og hør litt rundt ang.pris hos de enkelte forhandlerne.

Jakt og Friluft ga meg et tilbud på Rem.Tactical med gjenging og gjengebeskytter for 6500,-(nypris 8000,- for rifla)

Man kan også kjøpe brukt,men personelig vil jeg vite hva pipa har blitt utsatt for,

men brukt er billigere.

 

MONTASJE.

 

Her er det ren relgion,men Roe sa noe som ikke er dumt:

"Hva skal du med montasje som holder selv om kikkerten ryker"

Tacticool faktoren spiller inn her ofte men vekta blir der etter.

Badger.Leopold,Nightforce leverer bra saker,men Badger veier ca 260g for ringer og 190g for montasje.

Jeg hvet ikke hva Leopold veier men stål er tungt.

Nightforce har Alu/titanringer som veier 80g ringer og 40g 20Moa skinne.

Disse er sterkere enn stål i følge NF,men.........

Prisen på NF ringer med frakt uten moms. kom på 322$ Medium "!" Ultralight.

Dette er litt billigere en jaktfall.no som selger bare ringene for 2670.nok

 

KIKKERT.

 

Her rota jeg mye rundt og det er mange gode alternativer.

Jeg ville ha en kikkert som tålte mye og hadde god zoom.

Valget landa på VX3-6,5-20-50, men jeg viste ikke da jeg kjøpte denne at jeg skulle ha MILdot retikkel (koster ca 60Eur og bytte)

Dette er en kikkert i mellomklassen og jeg ga 6000,- for denne.

Har sett samme kikkerten på finn.no til 5500,- i senere tid.

Skulle tro at de billigere kikkertene også gjør nytta. Søk litt på forumet.

 

LYDDEMPER?

 

Jeg ønsket lyddemper på rifla,dette bør man tenke litt over siden vekta øker betraktelig.

Her er det mange alternativer og alle har fordeler kontra "de andre" merkene.

Jeg valgte den tyngste Reflex-8 667g. pga.teleskop konstruksjon som gjør at den bygger 10cm.

Denne demperen ble valgt fordi jeg ville ha en som tåler en trøkk.ENESTE GRUNNEN.

Mye diskusjon om "De danske" for tiden så her må man følge litt med.

Demperen koster 3200,- men dette er ikke et must selv om det er lett og få det inntrykket.

 

BEDDING?

 

I følge AI så er AICS stokken selvbeddende og som Tetanus sier:

Prøv først,fix etterpå" super holdning spør du meg.

 

SLIP LÅSKLAKK OG RETTING.

 

Prøv først.fix etterpå :D

Kan nevne at Jaktdepoet tar 1000,- for glassfiber bedding forran og bak og 500,- for slip og retting.

 

TOFOT.

 

Har ikke bestilt selv enda,men jeg tipper det blir Harris 9-13 etter hva jeg har lest.

Kan nevne at AI tar fryktelig mye for "orginal" tofot over 2000,- så finn en annen levrandør.

 

REIM.

 

Fant ut at Biathalon Sling er er 2 pungt sele som gjør det supert og bære hvis du vil ha hendene fri.

Denne koster 73$ fra Bauerarms.com

 

EXTRA:

 

Magasin 308 5 skudd 64,40$

Magasin 308 10 skudd 77,28$

Badger hevarmskule 35$ (ikke nødvendig mm.du skal bruke votter/hansker)

Mye annet gøy og få,men jeg ser ikke hekt nødvendigheten enda.

 

OPPSUMERING.

 

AICS 1,5 4862kr (uten moms)

Rem Tactical 308 6500kr

Lyddemper 3200kr

Kikkert 6000kr (i dette tilfellet)

Montasje NF 1832nok (uten moms)

Extra magasin 5skudd 366kr (uten moms)

Dobbel reim 415kr (uten moms)

Bager hevarmskule 200kr (uten moms)

 

TOTALT 23.375nok (moms utregnet totalt 1841nok av varene uten moms.)

 

Denne tråden er skrevet som en hjelp til ferske lesere og hvis noen har andre gode/bedre tips så send

en PM så skal jeg oppdatere/endre fortløpende.

Har sett "DENNE" type rigger på finn.no til 30.000 og oppover og da BØR det være andre komponenter enn det som her er beskrevet.

Dette er ikke en mal, men en guide. :D

Alle tilbakemeldinger taes med takk for fellesskapets beste og i avskrekkingsøyemed.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer tittelen på tråden er misvisande. Mykje av det du ramsar opp her har ikkje direkte med presisjon å gjere etter mitt syn.

 

Det eg ville ha gjort hvis eg skulle holdt kostnadane på eit fornuftig nivå er å gjere som eg sjølv gjorde :) Kjøpte ny Remington VLS i 260 rem som ut av boksen gav drømmepresisjon.Ikkje gjorde det noko at Jakt&Friluft meinte 4900,- var ein passelig pris heller. I ettertid har eg modifisert stokken til det ugjenkjennelige med biltema glassfiber og polyester. Tungt som fy, men det virkar etter intensjonen.

 

Om ein får ein god pris er det etter mitt syn få rifler som gjev meir for pengane enn ei Remington 700 varmint i ei eller anna form når det gjeld pris/presisjon rett ut av eska om ein tenker på litt tyngre våpen. Er nok ikkje uten grunn desse er so populære som dei er-

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kjemebra å se at det er mye å velge mellom for nybegynnere. For min del så har jeg langholdsrigg fra før, men jeg vil komme med en anbefaling vedrørende børsemakerarbeid hos Jakt & Friluft.

 

HOLD DERE UNNA BØRSEMAKERJOBBER HOS JAKT & FRILUFT!!!!

 

Årsaken til det at jeg har sett endel grufulle jobber som er blitt gjort der. Noen ganger så er jobben gjort veldig bra mens andre ganger så må jobben gjøres om igjen. Dette gjelder særdeles gjenging av løp til lyddemper.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg hverken forsvare eller angripe noen her, men heller forsøke å komme med en avklaring...

 

J&F har to faglærte børsemakere på full tid.. Likevel er oppdragsmengden så stor at selv om de sprengjobber så klarer de ikke å holde unna. Av og til går sikkert litt vel fort i svingene og..

Jeg har selv sett noen slike gjengejobber derfra.

 

De søker for tiden en børsemaker eller maskinkyndig person til som kan hjelpe dem med monteringsarbeid og slike gjengejobber..

 

For ordens skyld vil jeg tilføye at jeg hverken jobber der eller har noen kommersiell tilknytning til firmaet, selv om jeg er ganske ofte innom.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart gode poeng folkens

,Dette ble skrevet mere for og hjelpe de som av en eller annen grunn har falt for AICS stokker,men som ikke helt

hvet hvor de skal starte.

(Se overskriften :D Den ble laget for at alle som søker på "pris" og "AICS" kommer rett på)

Men jeg er helt enig i at det er mye rimligere alternativer.

Roe er det beste eksempelet her trur jeg.

Supert med alternativer som sagt, så kjør på :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordelene med en Rem rigg av noe slag er det at inngangsbiletten er hyggelig. En vanlig 700 koster ikke sjorta,

men oppgraderingsmulighetene er der.

En fix ferdig rigg er antagelig/muligens bedre, men det forutsetter litt saftig egenkapital.

Skal man følge gamle råd og bruke mye på optikk og så våpen så har kansje ikke alle

muligheten til og starte i 20.000 klassen på rifle for og så litt optikk.

Dette var mine tanker når alt dette begynte.

Kjøpte først kikkert (desverre feil retikkel uten mildot, men det var før jeg så hvor dette gikk :D )

Så begynte sparinga.Brukte 1/2 år med mye frem og tilbake før jeg ble frelst på AICS.

Da ble veien litt annerledes, resten står beskrevet over. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Egenkostruert eller ferdig fra fabrikk, ventetiden før du har jernet i nevene blir fort uutholdelig lang! :(

Har brukt denne:http://world.guns.ru/sniper/sn38-e.htm en tid i både 308W og 338 LM. Kompakt og tungt våpen med ekstrem presisjon!

Er rett og slett en nytelse å skyte med både hva angår presisjon, rekyl og ergonomi! Men hva angår økonomi så kan det vel sies at den er av det kostbare slaget! 8)

Men morro er det! :)

Link to comment
Share on other sites

@Delta: Noen i Norge som tar de inn? Hvor mye koster de?

Andre kan selvsagt også svare.. :)

 

EDIT: Huff jeg fant prisen her: http://www.hermannsguns.com/index.php?p ... &Itemid=71

 

Tror ikke det finnes importør av disse riflene i Norge. Men jeg vet det finnes et par pent brukte! :) En av dem består av rifle i 338LM, ombyggingssett til 308W, tiltet montasje til Hensoldt 6-24X72, tofot , demper og Pelicase koffert.

Hvis du virkelig mener alvor så kan du kontakte disse : http://www.i-e-a.de/productssimple31.html

Våpenet eller hele systemet er som tidligere nevnt av topp kvalitet og jeg kan love deg at du ikke blir skuffet men om den er verdt prisen er det nok mer enn et par stykker her på forumet som er mer enn villig til å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har falt fullstendig for denne børsen: http://www.nighthawktactical.com/Tactical_Rifles.html Våpen-søilen importerer. Ettersom prisen havner på 50-60 store er jeg usikker på om det er verdt det, herunder om jeg kan få mer for pengene hvis den bygges her i moderlandet. Finnes det dyktige folk her til lands som påtar seg tilsvarende bygging for private personer? Jeg skulle gjerne bygget selv, men jeg har verken tid eller tilstrekkelig kompetanse. Det er altså en high-end langholdsrigg jeg er på jakt etter.

Link to comment
Share on other sites

50-60 Store? Custumen kosta 4300$ det blir jo 24700,- hvis de tar 20.000 for import er det drøyt.

Trur Sergery kasser koster ca.12000 og med en McMilland stokk og Kriegerløp så er du nok ikke så langt unna.

Ragnar "Magnum" Hansen har bygget mye rigger i på det litt mere custum nivå har jeg sjønt, så kansje det er mannen og snakke med.

Link to comment
Share on other sites

@Delta: Noen i Norge som tar de inn? Hvor mye koster de?

Andre kan selvsagt også svare.. :)

 

EDIT: Huff jeg fant prisen her: http://www.hermannsguns.com/index.php?p ... &Itemid=71

 

Sandnes Arms tar inn disse tror jeg. Du må nok ut med et "lite" depositum" før de bestiller.

Hvis jeg ikke husker feil kommer en 338LM på 120000+-.

 

Hvis du kjøper den i 338LM og vil har ombygningssett til 308, koster det ca 35000.

Fint å kunne trene billig med den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer det i praksis?

De fleste riflene i USA ligger ikke så veldig langt unna norske priser etter moms tillegg.

Trodde da at avansegrunnlaget var lagt til grunn fra produsent,men her er det tydelig noe jeg ikke sjønner,

har du muligheten til og forklare dette litt mere inngående?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på dette. Det er jo forsåvidt klart at mva. og frakt/fortolling vil øke prisen mye fra prisen fastsatt fra produsent, men vil hele den resterende differansen være importørens verderlag? Eller er det kostnader jeg overser (jeg vil jo også tro at importøren har gode prisavtaler med produsent)?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er ihvertfall at tar man noe fra USA som krever eksportlisens så kommer frakt, lisens etc ut fra USA til Norge på ca 1000-1200 USD.

Dette er for de amerikanske papirene fra Dept of State, godtgjørelse til FFL og frakt over dammen.

Når så godsakene er ankommet Gardermoen kommer den store slemme Staten og slår klørne i ytterligere en del av dine surt opptjente kronasjer i form av toll og moms, husk at også utgifter til frakt etc er mva-pliktige...hva jeg mener burde gjøres med de som fant opp dette kunne fylle en helt egen tråd...

 

Nå som dollaren er i ca 5,56 så er det ikke så aldeles gæernt å handle derfra, bare å gjøre regnestykket det:)

Husk at "sales tax" kan komme i tillegg, varierer litt fra stat til stat, kan være lurt å sjekke da det utgjør noen få prosent.

 

Hvis noen vil ta inn "noe sært og gøy" som her i Norge hadde kostet skjorta og tatt evigheter å vente på så er det ganske kjapt å få tak i ting der over.

Husk at som privatperson så handler du i US våpenbutikk på linje med alle der over, mens en forhandler her må forholde seg til det faktum at en hvilken som helst amerikansk leverandørs samlede årlige leveranse til Norden er vel litt mindre enn den til ei gjennomsnittlig fisk-,bensin- og våpen-sjappe litt utpå landsbygda i Kentucky...og ofte blir prioritert deretter.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg hverken forsvare eller angripe noen her, men heller forsøke å komme med en avklaring...

 

J&F har to faglærte børsemakere på full tid.. Likevel er oppdragsmengden så stor at selv om de sprengjobber så klarer de ikke å holde unna. Av og til går sikkert litt vel fort i svingene og..

Jeg har selv sett noen slike gjengejobber derfra.

 

De søker for tiden en børsemaker eller maskinkyndig person til som kan hjelpe dem med monteringsarbeid og slike gjengejobber..

 

For ordens skyld vil jeg tilføye at jeg hverken jobber der eller har noen kommersiell tilknytning til firmaet, selv om jeg er ganske ofte innom.. :wink:

 

Da har jeg mottat rifla fra Jakt og Friluft. GJENGENE VAR NYDLIGE!

Kan legge til at servicen der på bruket går de fleste foretninger en høy gang.

Stressa litt med og få tilsendt børsa i tide for jakt og da svarte Jakt og Friluft

med og sende rifla med bud uten ekstra kostnad for meg.:)

KAN PÅ DET VARMESTE ANBEFALE DENNE FORETNINGEN!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...